Houtenvloer isoleren met diepe (80cm) kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-01 12:20
Hulpvraag:
wat is de beste keuze voor het isoleren van een houtenvloer met diepe kruipruimte (los van de kosten/prijs)

Huidige situatie/vloer opbouw:
houtenvloer
glaswol ca 5cm tussen de balken met latten gemonteerd in het verleden (vorige eigenaar)
kruipruimte (hoogte ca 80 cm)
zandvloer
Spouwmuren zijn geisoleerd met EPS isoparels
Kruipruimte wordt geventileerd dmv ventilatiekokers door de muur heen naar buiten
Belangrijk: Kruipruimte stond afgelopen winter voor langere tijd ca 15-20 cm water op de bodem!!

Hulpvraag:
Wat is uiteindelijk de beste manier van isoleren voor het behalen van de zo hoog mogelijke isolatiewaarde (niet gelet op prijs)
En tevens ook goed is voor de vochthuishouding van de houtenbalken (condensatie => rotten van balken op langere termijn) Ik wil graag de beste keuze maken die er nu op dit moment is en waar ik ook jaren nog mee vooruit hoop te kunnen.

Keuze 1:
EPS isoparels op de vloer (ca 25-30 cm)

Keuze 2:
Oude isolatie tussen balken weghalen en spif of tonzon tegenaan laten spijkeren

Keuze 3:
Oude isolatie tussen balken weghalen en rwf hfo (purfect) er tegen aan laten spuiten. Dit schijnt milieuvriendelijk te zijn ook.

Keuze 4:
Ipv Keuze 3 purschuim, maar daar heb ik zelf een slecht gevoel bij.

Overweging en gedachtes:
Bij alle keuze's blijft het probleem dat de kruipruimte vanaf buiten geventileerd moet blijven. Daar kom je blijkbaar niet mee weg. Dat is helaas toch zo, klopt dit?
De meeste partijen kiezen voor eps parels op de bodem en klaar. (lekker makkelijk en snel realiseerbaar)

Het gevoel wat ik bij keuze 1 heb is dat je wel vanuit de bodem al minder kou zult krijgen, maar door de ventilatie gaat er veel van dat effect ook weer meteen verloren.
Ik denk eerder aan iets van beide. Zowel de eps parels, maar nu ook meteen eerst iets tegen de onderzijde van de vloer. (keuze 2 en 3) Zodat de (helaas noodzakelijke) ventilatie stroming er tussen door gaat en die kou binnen brengt.
Maar wat doet keuze 2 en 3 weer met mijn balken. Als het beton zou zijn allemaal dan zou ik dat weer niet zo hebben, maar wat doet vocht bij keuze 2 en 3.

wel/niet bodemfolie
Omdat er de komende jaren vaker water op de bodem van de kruipruimte zal staan (behoorlijk veel eigenlijk) is er ook een partij die zegt dat het slim is om bodemplastic eerst te gebruiken en daarop de eps parels. Zodat het water onder de plastic blijft en het plastic met parels en al gaat drijven, maar het probleem is wel dat onder de vloer in het midden 3 pilasters staan is dat bijna onmogelijk en zal er toch water op het plastic komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Optie 3 lijkt ook polyurethaan te zijn, dus ook "gewoon" PUR. Het is ook luchtdicht. Zie dit document.

Is er een reden waarom je "meer glaswol" niet op je lijstje hebt staan? B.v. de dikte van de balken (dat zal misschien wel 20 cm zijn) plus eventueel nog een laagje er onder? Glaswol is dampopen. Ik heb begrepen dat je hout niet op wil sluiten tussen twee dampdichte lagen, dat is wel het geval als je b.v. een laminaatvloer hebt en dan aan de onderkant PUR.

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 11-11-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:47
Keuze 5 : balken en isolatie weghalen, schuimbeton storten, hierop vloerverwarming met cement dekvloer.

Dan heb je qua isolatie 70CM schuimbeton, das best wat. Geen balken die nog kunnen rotten en als extra bonus vloerverwarming (als je ooit met een warmtepomp wilt verwarmen is dit erg fijn).

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

franssie

Save the albatross

@MrNOnamE maar dan heb je geen kruipruimte meer voor als je eens een keuken of wat dan ook wil verplaatsen of aanleggen. En door de vloerverwarming kan je er ook niet meer 'van boven' bij om leidingen te frezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
of 2 of de extra ingebrachte keuze 5.

De rest is allemaal waardeloos ellendig en slecht voor jou, je vloer of de wereld.

1, isoleert niet je vloer maar je bodem
2. zie hierboven
3. niks milieu vriendelijks aan, hooguit minder slecht dan andere sluitspullen
4. nee, houten vloeren moeten sowieso niks hebben wat erop genoten wordt.
5. zie hierboven.

en dan gecombineerd met chips op de bodem. dat houdt verlammend vocht tegen

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 11-11-2024 17:59 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou eerst kijken of er geen mogelijkheid is om te voorkomen dat de kruipruimte vol water komt te staan.
Wat is de oorzaak van het binnendringende water, hebben de buren hier ook last van, hebben die misschien al een oplossing gevonden, pompt het waterschap wel voldoende water weg, etc.
Wanneer er geen water meer in de kruipruimte komt dan kun je volgens mij volstaan met een extra laag glaswol tegen de bestaande isolatie, dat lijkt mij de goedkoopste oplossing. Blijf je een waterprobleem houden dan is dat voor de houten balken ook niet ideaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
marcop23 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:55:
Optie 3 lijkt ook polyurethaan te zijn, dus ook "gewoon" PUR. Het is ook luchtdicht. Zie dit document.

Is er een reden waarom je "meer glaswol" niet op je lijstje hebt staan? B.v. de dikte van de balken (dat zal misschien wel 20 cm zijn) plus eventueel nog een laagje er onder? Glaswol is dampopen. Ik heb begrepen dat je hout niet op wil sluiten tussen twee dampdichte lagen, dat is wel het geval als je b.v. een laminaatvloer hebt en dan aan de onderkant PUR.
Hi Marcop23
Ik zie het nu nav je document ook inderdaad dat het gewoon toch pur is ja.

Meer glaswol, ook een goede opmerking en mogelijkheid! Even dan wel weer bekijken en bedenken hoe ik dat dan weer makkelijk kan bevestigen.
Haal ik hiermee ook één van de best mogelijke isolatiewaarde mee? Ook nav energielabel en uiteindelijk ook een lagere energie rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Neem steenwol in plaats van glaswol. In steenwol gaan geen muizen zitten want ze buiten zich erop stuk. Dit was het advies van een isolatieboer (die overigens niet mijn vloer heeft gedaan).

Verder zou ik bodemfolie plaatsen om het minder vochtig te maken onder je vloer.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
marcop23 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:55:

ja, ik begrijp het. Is wel meteen een hele verbouwing, maar meteen ook de vraag. Er kan dus van een bestaande bouw situatie niets worden gemaakt wat net zo goed isolerend werkt?
Of is het meer dan de extra winst die deze keuze heeft dat je op den duur aan de warmtepomp kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:20:
of 2 of de extra ingebrachte keuze 5.

De rest is allemaal waardeloos ellendig en slecht voor jou, je vloer of de wereld.

1, isoleert niet je vloer maar je bodem
2. zie hierboven
3. niks milieu vriendelijks aan, hooguit minder slecht dan andere sluitspullen
4. nee, houten vloeren moeten sowieso niks hebben wat erop genoten wordt.
5. zie hierboven.

en dan gecombineerd met chips op de bodem. dat houdt verlammend vocht tegen
oke, dankje! ja aan zo'n combinatie zat ik ook te denken al. Dus keuze 2 met combinatie keuze 4 voor de duidelijkheid (weghalen isolatie, tonzon of spif aanbrengen én extra ook de epsparels op de bodem)

Maar met de opmerking van marcop23 erbij.
Extra glaswol aanbrengen én ook de epsparels op de bodem?
Of is dan jou (Nohands) aangegeven optie Spif of tonzon beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
MrNOnamE schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:58:
Keuze 5 : balken en isolatie weghalen, schuimbeton storten, hierop vloerverwarming met cement dekvloer.

Dan heb je qua isolatie 70CM schuimbeton, das best wat. Geen balken die nog kunnen rotten en als extra bonus vloerverwarming (als je ooit met een warmtepomp wilt verwarmen is dit erg fijn).
Dank voor je reactie
Schuimbeton ken ik eigenlijk (nog) niet. Interessant, misschien ga ik hierdoor een beetje oftopic, maar wel interesse om te weten voor een andere situatie:
Normaal met een nieuwe vloer opbouw is het plastic, XPS isolatie met daarboven wapening en betonstorten.
Is schuimbeton storten meteen alles in één? (isolatie en beton?) begrijp ik dat goed?
Ik neem aan dat er wel wapeningsgaas ergens in die 70 cm dan moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
isohoutenvloer schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:44:
[...]

oke, dankje! ja aan zo'n combinatie zat ik ook te denken al. Dus keuze 2 met combinatie keuze 4 voor de duidelijkheid (weghalen isolatie, tonzon of spif aanbrengen én extra ook de epsparels op de bodem)

Maar met de opmerking van marcop23 erbij.
Extra glaswol aanbrengen én ook de epsparels op de bodem?
Of is dan jou (Nohands) aangegeven optie Spif of tonzon beter?
PIF > Tonzon, Tonzon baseert zijn hele isolatie op stilstaande lucht in grote kussens. Maak je zo een kussen per ongeluk een keer lek dan is je isolatie weg. PIF heeft allemaal kleine luchtkussentjes, die gaan minder snel lek en het gevolg van het lek gaan is dus minder ingrijpend.
En Tonzon gaat makkelijker lek dan je zou denken. Een loodgieter die een keer in de kruipruimte komt, een beest wat eraan vreet, een elektriciteitsdraad die de verkeerd kan t op steekt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
Yaksa schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:22:
Ik zou eerst kijken of er geen mogelijkheid is om te voorkomen dat de kruipruimte vol water komt te staan.
Wat is de oorzaak van het binnendringende water, hebben de buren hier ook last van, hebben die misschien al een oplossing gevonden, pompt het waterschap wel voldoende water weg, etc.
Wanneer er geen water meer in de kruipruimte komt dan kun je volgens mij volstaan met een extra laag glaswol tegen de bestaande isolatie, dat lijkt mij de goedkoopste oplossing. Blijf je een waterprobleem houden dan is dat voor de houten balken ook niet ideaal.
Ook een hele goede opmerking. De kruipruimte is nu gewoon heel erg diep. Daardoor niet zo 123 gek dat er in de huidige winters water in komt naar mijn idee. Ik heb al gedacht om er gewoon zand in te brengen, maar ja, de ruimte die er nu is kan ook gebruikt worden voor isolatie natuurlijk. Dat water ben ik met je eens dat dat voor de balken ook niet ideaal is.
De isolatie boer zegt me dat de parels gaan drijven en zo het vocht naar naar beneden houden. En als ze bodemfolie eerst leggen dat dat ook weer het vocht beneden houdt. De parels gaan er ook op drijven zeggen ze etc.
Lastig om daar dus een goede keuze in te maken wat te doen. Of toch maar zand erin brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isohoutenvloer
No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:50:
[...]

PIF > Tonzon, Tonzon baseert zijn hele isolatie op stilstaande lucht in grote kussens. Maak je zo een kussen per ongeluk een keer lek dan is je isolatie weg. PIF heeft allemaal kleine luchtkussentjes, die gaan minder snel lek en het gevolg van het lek gaan is dus minder ingrijpend.
En Tonzon gaat makkelijker lek dan je zou denken. Een loodgieter die een keer in de kruipruimte komt, een beest wat eraan vreet, een elektriciteitsdraad die de verkeerd kan t op steekt etc.
oke ik snap hem! (PIF > Tonzon) PIF is beter dus! Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:48
Waarom niet gewoon terug (maar dikker) minerale wol tussen de balken duwen?
Met een folie op de balken tegen de tocht van het ventileren.
Lijkt me de goedkoopste en makkelijkste optie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
nightgold schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:37:
Waarom niet gewoon terug (maar dikker) minerale wol tussen de balken duwen?
Met een folie op de balken tegen de tocht van het ventileren.
Lijkt me de goedkoopste en makkelijkste optie te zijn.
en zie hier, optie 6 is geboren en dat is ook een hele goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33
PIR platen met aluminium cachering onder tegen de vloer aan maken? Weert vocht door de cachering en heeft de hoogste (op paar exotische materialen na) isolatiewaarde naar dikte. Verwerkt imho fijner dan steen/glaswol en is prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:48:
[...]

en zie hier, optie 6 is geboren en dat is ook een hele goede.
ja idd optie 6 ;) thanks "nightgold". Welke folie/plastic zou ik dan moeten gebruiken? Ik schat een blauwe folie, zoals Miofoll 125G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
Roeland schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:53:
PIR platen met aluminium cachering onder tegen de vloer aan maken? Weert vocht door de cachering en heeft de hoogste (op paar exotische materialen na) isolatiewaarde naar dikte. Verwerkt imho fijner dan steen/glaswol en is prima zelf te doen.
Dat is wellicht ook een optie.
Misschien nog makkelijker voor me te maken als ik:
De glaswol tussen de balken laat zitten. En dwars op de balken deze plaatjes van PIR 8cm met aluminium cachering met lange schroeven in de balken vastzet?

Qua isolatie (waarde) is dat dan best een goede optie, maar dan wel de vraag of er tussen de balken geen probleem ontstaat.

Of toch het oude glaswol weg en pir platen tussen de balken en kieren zelfs afpurren ook.
Wellicht daarna nog een dampopen folie (miofoll 125g)?

hm, ik krijg wel keuze stress zo. Wie weet hier het juiste over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

isohoutenvloer schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:29:
[...]

Dat is wellicht ook een optie.
Misschien nog makkelijker voor me te maken als ik:
De glaswol tussen de balken laat zitten. En dwars op de balken deze plaatjes van PIR 8cm met aluminium cachering met lange schroeven in de balken vastzet?

Qua isolatie (waarde) is dat dan best een goede optie, maar dan wel de vraag of er tussen de balken geen probleem ontstaat.

Of toch het oude glaswol weg en pir platen tussen de balken en kieren zelfs afpurren ook.
Wellicht daarna nog een dampopen folie (miofoll 125g)?

hm, ik krijg wel keuze stress zo. Wie weet hier het juiste over te zeggen?
Bij pir en afpurren heeft die folie geen nut meer. Je hebt het dan al flink afgesloten.

Bij een houtenvloer zou ik zelf zo isoleren dat je geen vocht opsluit. Damp open of semi damp open.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
fenrir schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:09:
[...]

Bij pir en afpurren heeft die folie geen nut meer. Je hebt het dan al flink afgesloten.

Bij een houtenvloer zou ik zelf zo isoleren dat je geen vocht opsluit. Damp open of semi damp open.
Dit dus, PIR, PUR en andere zaken die de vloer afsluiten levert op de lange termijn problemen op. Zeker als er bovenop de vloer pvc of laminaat of iets anders dampdicht ligt.
Je wil dat je hout vocht kwijt kan, dus zeker de balken niet mee isoleren en het liefst iets gebruiken dat dampopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:47
isohoutenvloer schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:49:
[...]

Dank voor je reactie
Schuimbeton ken ik eigenlijk (nog) niet. Interessant, misschien ga ik hierdoor een beetje oftopic, maar wel interesse om te weten voor een andere situatie:
Normaal met een nieuwe vloer opbouw is het plastic, XPS isolatie met daarboven wapening en betonstorten.
Is schuimbeton storten meteen alles in één? (isolatie en beton?) begrijp ik dat goed?
Ik neem aan dat er wel wapeningsgaas ergens in die 70 cm dan moet?
Hoe ik het gezien heb bij vrienden van ons in een jaren 60 woning was het eerst een folie om alles vochtdicht te maken, een randje rondom met een wat dikker (5mm) schuim en dan storten maar. Hun hadden meteen de hal en keuken uitgegraven (hier lag een dukke cement vloer met daaronder zand).
zie ook : YouTube: Schuimbeton storten als een pro: stap-voor-stap gids voor de perfect...

Het klopt inderdaad dat je er daarna niet meer onder kunt. Dus goed rekening houden met leidingen, etc. Vrienden van ons hadden ook een paar holle pijpjes geplaatst en een 11CM holle pijp van de meterkast richting de keuken, extra stroom kabels alvast getrokken voor schuur en zonnepanelen.

Maar qua isolatiewaarde is het beter dan wat dan ook. En als het klaar is heb je geen houten vloer meer die beweegt als je er op loopt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 22:01
Als je niet op de prijs let is compofloor misschien een goede oplosing. Balkenlaag eruit en een op maat gemaakte prefab vloer erin.
Zelf 4 jaar geleden ook laten doen in een jaren 60 woning omdat ik het behoud van de kruipruimte belangrijk vond, nog steeds tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isohoutenvloer
BlietZ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:07:
Als je niet op de prijs let is compofloor misschien een goede oplosing. Balkenlaag eruit en een op maat gemaakte prefab vloer erin.
Zelf 4 jaar geleden ook laten doen in een jaren 60 woning omdat ik het behoud van de kruipruimte belangrijk vond, nog steeds tevreden mee.
Dankje voor deze info, een mooi systeem is het wel!
Pagina: 1