itho daalderop ventilatie verkeerd aangesloten door aannemer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Goedendag,

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn aannemer de Itho ventilatie box verkeerd heeft aangesloten en zou graag jullie om bevestiging en hulp willen vragen dit te corrigeren.

De huidige situatie is als volgt; we hebben een toilet met een ventilatie kanaal die op de Itho aangesloten zit op één van de "zuig" kanalen. Bovenop de Itho zitten twee uitlaten, een zuig en blaas kanaal als ik de fotos van Itho mag geloven, waarbij de linker zuig is en rechter blaas, mijn aannemer heeft het zuig kanaal aangesloten op de dakdoorvoer en het blaaskanaal daar zit een dop op, dit is volgens mij al de eerste fout.

Dan hebben we ook nog de keuken, voor de afzuigkap heeft de aannemer een extra gat in het dak gemaakt en extra ventilatie kanaal gemaakt voor puur alleen de afzuigkap, volgens mij had dit kanaal ook prima op de Itho aangesloten kunnen worden toch?

Het resultaat is nu namelijk dat bij bijvoorbeeld het koken van broccoli je dit heel sterk ruikt in het toilet, vandaar dat ik argwaan kreeg of dit wel goed aangesloten is.

Wat volgens mij de oplossing moet zijn is; het zuig kanaal wat nu met de dakdoorvoer is verboden verplaatsen naar het blaas kanaal en de afzuigkap aansluiten op de Itho op één van de "zuig" kanalen en de extra dakdoorvoer afdoppen, klopt dit?

Voorbeeld schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDRemTfltY4IdFthcLaCZvuNTEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/leiW3OINOf0yncSvMIbRBBvc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdmOQ6ofhwQFjvx0s8nAz7lMRs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttDS5C0T1byUQGUywIbngCOE.png?f=fotoalbum_large

Situatie schets uit de documentatie van de Itho die ik ook wil nastreven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TbEa7OOEvERrB0P9TeO5jUdaTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9uKecH7WTPiXHqUGzaZZhpV.png?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:56
Als je afzuigkap in de keuken een eigen motor heeft, dan moet deze zeker niet op de centrale afzuiging geïnstalleerd zijn. En, hoe kan bij het koken een geur naar het toilet komen als de afzuigkap een eigen kanaal heeft?

De uitblaas van de itho lijkt inderdaad verkeerd aangesloten op basis van de tekeningen, heb je ook foto's van de situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:45
Afzuigkappen met motor mag je vaak niet op dit soort boxen aansluiten. Stel je staat te frituren en je afzuigkap werkt harder als je centrale ventilatie dan komt de frituurlucht op de wc eruit.

Of de box verkeerd om is aangesloten kun je denk ik meteen voelen op de wc. Als deze koude lucht blaast IPV afzuigt weet je genoeg.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:30
HikariMisako schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:33:
(...) En, hoe kan bij het koken een geur naar het toilet komen als de afzuigkap een eigen kanaal heeft? (...)
Als de afzuigkap via zijn eigen kanaal het op het dak blaast en de box het via het verkeerde kanaal weer aanzuigt en naar het toilet stuurt?

TS: zijn er nog meer aansluitingen van de box aangesloten? of alleen het toilet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Nu online
De afzuigkap heeft inderdaad een eigen motor, dan is dat getackeld. Maar op de wc wordt inderdaad lucht geblazen ipv afgezogen, dus de kanalen wel even om switchen.

Alleen het toilet is aangesloten op de Itho voor afzuiging (was de bedoeling)

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Nu online
Ik neem aan de Itho even spanningsloos maken kanalen omgooien en stroom er weer op, ik hoef niets aan de settings te veranderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
Op zich is het inderdaad een kwestie van even stekker eruit, kanalen omdraaien (of box zo draaien dat het klopt) en stekker er weer in. Maar, ik zou zeker even je aannemer erop wijzen dat het verkeerd zit en hem terug laten komen. Ook om hem meteen het juiste debiet in te laten meten (wat dus sowieso niet gebeurd is dan was dit meteen opgevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Nu online
HikariMisako schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:45:
Op zich is het inderdaad een kwestie van even stekker eruit, kanalen omdraaien (of box zo draaien dat het klopt) en stekker er weer in. Maar, ik zou zeker even je aannemer erop wijzen dat het verkeerd zit en hem terug laten komen. Ook om hem meteen het juiste debiet in te laten meten (wat dus sowieso niet gebeurd is dan was dit meteen opgevallen).
Ik denk niet dat hij hiervoor wilt langskomen, dit was niet op zijn zachtst gezegd het enige wat verkeerd is gegaan ... echter is dit iets waarvan ik dacht dat ik het zelf wel kon corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
Het correct aansluiten kan je makkelijk zelf, maar het goed afstellen is wat lastiger om zelf te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Nu online
HikariMisako schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:51:
Het correct aansluiten kan je makkelijk zelf, maar het goed afstellen is wat lastiger om zelf te regelen.
Hmm balen, oké duidelijk, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-09 23:06
Ik gok eigenlijk dat er niets is afgesteld?
En zit echt alleen het toilet op de box? In dat geval valt er ook niet zoveel af te stellen. Het gaat er bij 3 kanalen voor dat de verdeling tussen de kanalen goed zijn.

Hooguit kan je vinden dat het kanaal te hard afzuigt, dat is ook geen rocket science. Gewoon zelf doen dus, maar zou het wel melden.
Edit
Ik hoop alleen dat er geen terugslagklep is geïnstalleerd. Want dan zit ie verkeerd om....

[ Voor 12% gewijzigd door Romborum op 11-11-2024 17:37 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 05:17
rinkh schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:49:
[...]

Ik denk niet dat hij hiervoor wilt langskomen, dit was niet op zijn zachtst gezegd het enige wat verkeerd is gegaan ... echter is dit iets waarvan ik dacht dat ik het zelf wel kon corrigeren?
Als hij dat niet wil hoop ik dat je nog niet de hele rekening hebt voldaan 🙂

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1