3D Printer (on)mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-01 13:20
3D printers zullen ook een groei doormaken en ik vraag me af wat er tegenwoordig mogelijk is.
Stel, je wilt voor klassieke motoren en auto's wat onderdelen namaken wat moeilijk of niet meer leverbaar is.
Zijn er printers die eveneens kunnen scannen, je via software het bij kan schaven en vervolgens printen?
Neem een beugeltje wat afgebroken is en je wilt eigenlijk een sterkere versie maken dan origineel.
En een andere vraag is zijn er dan hobbyisten die product files van maken, zodat deze online te vinden zijn?
Welke printers zouden zoiets kunnen en is dat haalbaar voor de hobbyist?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Beperkingen zitten in de materialen.
Welk materiaal is vanuit het ontwerp gezien nodig en kan dit 3d geprint worden? Vaak is het antwoord helaas nog wel eens "nee" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:57
kww1976 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:12:
Zijn er printers die eveneens kunnen scannen, je via software het bij kan schaven en vervolgens printen?
Ik weet niet zeker of er al printers zijn die dat complete pakket verzorgen. Maar er bestaan inmiddels wel 3D-scanners waarmee je een object kan scannen en de software daar vervolgens een 3D-model van maakt.

Het bijschaven van zo'n model is wel wat moeilijker. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat 3D tekenprogramma's werken met opeenvolgende bewerkingen aan een model (CAD) (zoals: vorm genereren, gat boren, rand afronden, enz.), terwijl een 3D-scanner een bestand genereert met punten in een 3D-ruimte die met elkaar verbonden worden om een polygoon als vorm te genereren. Met sommige programma's is het wel mogelijk om kleine aanpassingen te doen, zoals een gat toevoegen, maar in de praktijk is het meestal sneller om het model met gewenste aanpassingen gewoon zelf te tekenen in CAD.
Stel, je wilt voor klassieke motoren en auto's wat onderdelen namaken wat moeilijk of niet meer leverbaar is.
Neem een beugeltje wat afgebroken is en je wilt eigenlijk een sterkere versie maken dan origineel.
Zolang het om een beugeltje of een klemmetje gaat, kan je (mits je het juiste materiaal gebruikt) dat wel maken met een 3D printer. Maar een nieuw inlaatspruitstuk of kleppendeksel printen zit er voor de hobbyist voorlopig nog niet bij. Dat heeft vooral te maken met de materiaaleigenschappen van de beschikbare materialen, de eisen waaraan een model moet voldoen, en de omgeving waarin zo'n object moet functioneren. FDM prints zullen altijd enigszins poreus zijn en het zwakst zijn tussen de lagen. Dat is een eigenschap dat een plastic onderdeel dat met spuitgieten is vervaardigd niet heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Denk dat je ook de verkeerde vraag stelt.

Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste groei voor consumenten er wel uit is.

Het Scannen, bewerken van 3d cad files, en het printen zijn 3 verschillende dingen.
Alle 3 zijn zeer uitgebreide dingen die je zo groot en duur kan maken als je wilt.
En aangezien het ook absoluut niet gezegd is dat iemand die kan scannen dat ook wil 3d printen, lijkt me het ook voorlopig niet logisch die 3 te bundelen..

Toevallig laatst dit gekeken : Youtube "kanaal van iemand die zijn eigen (race) auto's aan het bouwen is" en waarom/waarvoor hij nu een 3d printer heeft
YouTube: It's Finally Time To Put A 3D Printer In Your Garage

Je kunt absoluut beugeltjes etc in 3d printen, maar of die stevig genoeg zijn hangt natuurlijk compleet af van wat "stevig genoeg". .

En je kunt al 3d printen in metaal. Maar dan moet je je weer afvragen of je zelf 10+k in een metaal 3d printer wil investeren, of gewoon het een bedrijf laat doen :
https://xometry.eu/en/dir...2oohkJEAAYASAAEgIqDfD_BwE

En er zijn al genoeg websites met producten.
https://www.printables.com/
https://www.thingiverse.com/
https://makerworld.com/en

En elke printer kan dat (ovb van de grote)> Maar hoe snel, hoe precies, en hoe "hands-off" , is altijd een variable. Over het algemeen hoe duurder hoe beter, maar daar zit ook weer een bovengrens aan

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47
Prisma16 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:15:
Welk materiaal is vanuit het ontwerp gezien nodig en kan dit 3d geprint worden? Vaak is het antwoord helaas nog wel eens "nee" .
Ik denk dat er meer kan dan je denkt. Maar dat is wel in een industriele setting. Metaal printen kan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

naarden 4ever schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet zeker of er al printers zijn die dat complete pakket verzorgen. Maar er bestaan inmiddels wel 3D-scanners waarmee je een object kan scannen en de software daar vervolgens een 3D-model van maakt.

Het bijschaven van zo'n model is wel wat moeilijker. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat 3D tekenprogramma's werken met opeenvolgende bewerkingen aan een model (CAD) (zoals: vorm genereren, gat boren, rand afronden, enz.), terwijl een 3D-scanner een bestand genereert met punten in een 3D-ruimte die met elkaar verbonden worden om een polygoon als vorm te genereren. Met sommige programma's is het wel mogelijk om kleine aanpassingen te doen, zoals een gat toevoegen, maar in de praktijk is het meestal sneller om het model met gewenste aanpassingen gewoon zelf te tekenen in CAD.
Als het gaat om scannen, daar komt een puntenwolk uit. Dat is nog geen model. Er bestaat wel software om daar dan een op polygonen gebaseerd model van te maken, maar dat is eerder een groffe schets met veel artefacten, dan een direct bruikbaar model. Je zal altijd nog veel nabewerkingen moeten doen om er iets printbaars van te maken. Tom Sanladerer heeft er eens een filmpje over gemaakt:

Zoals je kan zien is CAD uiteindelijk toch netter en eigenlijk niet heel veel langzamer. En dat is voor @kww1976 dus ook iets waar rekening mee moet worden gehouden. Als je echt iets wil gaan doen met 3D-printen, dan is het hebben of ontwikkelen van CAD-vaardigheden onontbeerlijk. Of je het nu laat printen of zelf print, het ontwerp moet toch ergens vandaan komen. De kans dat precies datgene dat jij wil hebben al eens door iemand is ontworpen én op een modellensite is geplaatst is niet supergroot. Het is dus enorm waardevol om zelf te kunnen tekenen.

En meer algemeen denk ik dat je kan stellen dat, als je het echt wil, er veel mogelijk is. Maar dat komt wel met een kostenplaatje. Een hobbyprinter is uiteindelijk eigenlijk weinig meer dan een veredeld lijmpistool met CNC aansturing. In een hobbyomgeving ben je daarmee dus beperkt tot plastic dat vervormt bij meer dan ca. 90°C a 120°C. Veel meer dan dat wordt het niet. Als je meer wil moet je een industriële printer met verwarmde kamer aan het werk zet die met zoiets als PEEK of PPSU om kan gaan. Voor hobbyprinters wordt er wel eens gewezen naar met koolstofvezels versterkte plastics. En hoewel daar zeker wel voordelen mee te behalen zijn, zijn het, in vergelijking met de plasticsoorten die je in industriële printers kan printen, toch de zwakke broeders van de sterke plastics.
Metaal printen op een hobbyprinter kan op zich technisch gezien ook wel, maar komt met zowel met licht onvoorspelbare krimp en vervorming en nabewerkingskosten van heb ik jou daar. (en je hebt daarvoor geloof ik een KVK-nummer nodig, maar dat weet ik niet zeker) Uiteindelijk komt het resultaat niet in de buurt van wat mogelijk is met een lasersinter machine of met gegoten of gefreesd metaal.

Verder is er nog het printen met hars. Dit procedé kan wel hele mooie dingen doen, mits de juiste printer wordt gebruikt. Het is echter wel duur en het is vrij vervelend spul om mee te werken. Als je echt sterk spul wil maken met een hars printer ben je ook veel tijd en geld kwijt, o.a. aan allerhande apparatuur die je er nog naast moet hebben, zoals een uithardingsstation en een wasinstallatie.

Uiteindelijk is een printer een gereedschap, en is het soms maar een tussenstap in het vervaardigen van het eindproduct. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om mallen te maken met een 3D-printer voor spuitgieten, metaal gieten met PLA als mal die zich oppoffert of voor ingelegde koolstofvezel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-01 13:20
Hmm, voor mijn doel eigenlijk nog niet echt handig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Ik heb ooit een scanner app gekocht voor de iPhone die op basis van fotogrammetrie iets scant, maar dat leverde eigenlijk nooit iets bruikbaars op. Je moet dan met mesh objecten werken op de pc en dat is erg moeilijk.

Maar meestal zijn onderdelen niet zo ingewikkeld en kun je ze op schaal vrij eenvoudig natekenen in een parametrisch ontwerper.
YouTube: Fusion 360 - Canvas Image - How To Sketch From A Photo

Zo heb ik deze bijvoorbeeld gedaan:
https://www.printables.co...-kitchen-blind-panel-clip
https://www.printables.co...nos-sub-gen-2-rubber-feet

Maar er zijn ook merken die zelf onderdelen online posten.
https://www.printables.com/brands

Ik link nu wel allemaal naar printables van prusa, maar er zijn er meer.
Dit is momenteel de "beste" website. cults3d en thingyverse zijn nogal traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 15:58
Prisma16 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:15:
meestal is het antwoord ja, de vraag is alleen hoeveel geld heb je er voor over.

ik ken maar weinig materialen die niet geprint kunnen worden. Al het zal niet altijd dezelfde materiaal eigenschappen hebben van het non geprinte materiaal.

voor TS, alles wat je stelt kan al en wordt al gebruikt op industriele schaal, de vraag is wanneer het naar de hobbyist komt. En heel veel bedrijven zijn al bezig om dat te verwezenlijken. Maar we zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:54
Qua sterkte heb je wel veel keus, en deze van bambulab lijkt wel vrij stevig te kunnen printen?

https://eu.store.bambulab...ns/pa-pet/products/ppa-cf

scroll vooral even naar beneden voor wat voorbeelden, die autospiegel vind ik er wel heel strak uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit is een mooi voorbeeld van hoe het in de praktijk er aan toe kan gaan met klassiekers.

Nee, het is nog geen kopieerapparaat voor onderdelen, maar het is ook geen draaibank waarbij je ieder onderdeel met de hand moet maken.

Maar hier komt ook de kracht van de community kijken. Als er 1 iemand ooit een replica van een dashboard knop heeft gemaakt voor klassieker x en het online heeft gezet, dan heb je dat 1,2,3 geprint. Of honderd kabelklemmen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:41:
Dit is een mooi voorbeeld van hoe het in de praktijk er aan toe kan gaan met klassiekers.

Nee, het is nog geen kopieerapparaat voor onderdelen, maar het is ook geen draaibank waarbij je ieder onderdeel met de hand moet maken.

Maar hier komt ook de kracht van de community kijken. Als er 1 iemand ooit een replica van een dashboard knop heeft gemaakt voor klassieker x en het online heeft gezet, dan heb je dat 1,2,3 geprint. Of honderd kabelklemmen.
Zeker voor houders, klemmen, klipjes, haakjes, bakjes, piefjes en palletjes is 3D printen handig. En veel ontwerpen zijn op internet te vinden.Laatst heb ik een Dell soundbar onder een HP monitor bevestigd met een 3d geprint onderdeel waarvan ik het ontwerp ergens op internet vond.

Maar als het om onderdelen gaat die serieus mechanisch, thermisch of chemisch belast moeten worden is 3D printing als snel niet meer in te zetten.
Pagina: 1