Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Vanochtend heeft de installateur de nieuwe CV ketel opgehangen (Intergas HRE). Morgen wordt de warmtepomp boiler (Nibe mt-wh21, 270 liter) geïnstalleerd. De CV is voor de vloerverwarming en de WPB voor het douchen.

Nu opperde de installateur de CV ketel te zullen koppelen aan de WPB, maar op een manier die ik niet verwacht had: het warme water van de cv (a 60 graden) loopt in een spiraal om de WPB heen, waardoor het water in de WPB iets meer verwarmd wordt, en zo de WPB minder hard hoeft te werken - dit zou handig kunnen zijn in de winter wanneer de WPB niet optimaal kan werken.

Maar "het hoeft niet". Nu vraag ik me af, is dit inderdaad een goed idee? Ik heb het nog niet eerder op deze manier gehoord; ik had het juist eerder andersom verwacht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
De WPB maakt je warm water tegen vergelijkbare of lagere kosten dan de CV. Dus ik zie het nut niet.

Hooguit zou je de CV als naverwarmer kunnen overwegen, maar met 270 liter zou je voldoende moeten hebben… dat is een hoop. Dus je voegt alleen maar complexiteit toe.

Waarom draai je de CV zo heet? Als je alleen vloerverwarming hebt draaien zou je geen meng verdeler nodig moeten hebben met energieverbruikende extra pomp.

Met een pomploze verdeler garandeer je de laagste retour temperatuur en draait je CV met zeer hoge efficiëntie.

Overigens is alleen vloerverwarming en met geplaatste WPB de stap naar warmte pomp echt wel klein geworden… en dan ga je best behoorlijk besparen door verwijderen gasaansluiting met dus vervallen vastrecht en de lagere stookkosten van een WP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.