Nut van slotjes op draaikiepramen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-06 17:18
Afgelopen week zijn bij ons alle kozijnen vervangen. Op de draai-kiepramen zitten hendels met slotjes met van die mini-sleuteltjes.

Wat doe je hiermee?

Iedere keer als je het huis verlaat de ramen op slot en de sleuteltjes opbergen, dat gaat snel vervelend worden.
Maar als je het sleuteltje erin laat zitten, dan had dat hele hendeltje net zo goed geen slot kunnen hebben.

Of is dit zo iets dat je alleen als je op vakantie gaat op slot doet?

Is het een inbrekers modus operandi om een raam in te slaan en dan met de hendel het echt te openen? Als het raam al ingeslagen is, dan zijn ze toch al binnen, dus hoeveel maakt het dan nog uit dat het raam op slot zit?
Bij onze buren is onlangs ingebroken en daar hebben ze een draaikiepraam er met een koevoet uitgewrikt; ik zal ze nog eens vragen of dat raam op slot zat.

Samengevat: ik begrijp het nut van die slotjes niet echt. Kan iemand me dat uitleggen?

Ik hoor ook graag hoe andere Tweakers met de slotjes omgaan, want ik voorzie een discussie met vrouwlief hierover en dan helpt het als ik kan zeggen "de meeste mensen doen zus en zo"... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door aap op 11-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Die gebruik je nooit, afhankelijk van waar je woont en hoe goed je van vertrouwen bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Zorgt dat je kinderen op jonge leeftijd niet kunnen ontsnappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:18

Bob Popcorn

Plop!

Zodat jonge kinderen die hendels niet open maken en uit het raam vallen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Laatst online: 25-06 17:08
Er zijn methoden om bij een open raam op de kiepstand de hendel te forceren naar de draaistand om zo naar binnen te kunnen komen. Door het handvat te vergrendelen en de sleutel uit bereik te leggen voorkom je dat. Maar, het is absoluut een gedoe om dat iedere keer netjes te doen en met wat meer geweld til je alsnog dat hele raam eruit dus ik vind het zelf geen fijne toevoeging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

aap schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:25:
Afgelopen week zijn bij ons alle kozijnen vervangen. Op de draai-kiepramen zitten hendels met slotjes met van die mini-sleuteltjes.

Wat doe je hiermee?

Iedere keer als je het huis verlaat de ramen op slot en de sleuteltjes opbergen, dat gaat snel vervelend worden.
Maar als je het sleuteltje erin laat zitten, dan had dat hele hendeltje net zo goed geen slot kunnen hebben.

Of is dit zo iets dat je alleen als je op vakantie gaat op slot doet?

Is het een inbrekers modus operandi om een raam in te slaan en dan met de hendel het echt te openen? Als het raam al ingeslagen is, dan zijn ze toch al binnen, dus hoeveel maakt het dan nog uit dat het raam op slot zit?
Bij onze buren is onlangs ingebroken en daar hebben ze een draaikiepraam er met een koevoet uitgewrikt; ik zal ze nog eens vragen of dat raam op slot zat.

Samengevat: ik begrijp het nut van die slotjes niet echt. Kan iemand me dat uitleggen?

Ik hoor ook graag hoe andere Tweakers met de slotjes omgaan, want ik voorzie een discussie met vrouwlief hierover en dan helpt het als ik kan zeggen "de meeste mensen doen zus en zo"... O-)
Die zitten er voor de verzekering.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
aap schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:25:

Bron:
Bij draaikiepramen moeten de sluitplaten in de sponning van het kozijn niet enkel in het kunststof, maar ook in het staal vastgeschroefd worden. Dit om te voorkomen dat de sluitplaten uit de sponning met geweld los kunnen worden getrokken. Bovendien moet de bedieningskruk aan de binnenzijde van het draaikiepraam worden voorzien van een slotje met sleuteltje waardoor het draaikiepsysteem op slot kan worden gezet. Een inbreker kan hierdoor de nokken rondom het draaikiepraam niet uit de sluitplaten schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49

Sebazzz

3dp

Millie-ano schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:34:
[...]
Bovendien moet de bedieningskruk aan de binnenzijde van het draaikiepraam worden voorzien van een slotje met sleuteltje waardoor het draaikiepsysteem op slot kan worden gezet. Een inbreker kan hierdoor de nokken rondom het draaikiepraam niet uit de sluitplaten schuiven.[/i]
Dat kan bij de varianten met een zwart drukknopje in plaats van een slot toch ook niet? :? Sterker nog, omdat je die niet op slot hoeft te zetten en je dat toch uit gemak niet doet, zijn die zelfs standaard veiliger.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
Enige wat ik mij kan bedenken dat met een raam in kiepstand, maar wel op slot de drempel om in te breken wat hoger is.
In de praktijk komen ze dan toch wel binnen.

Met het raam dicht wordt het sowieso breekwerk om binnen te komen, dan maakt het slotje ook niet het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 25-06 17:18
HikariMisako schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:33:
Er zijn methoden om bij een open raam op de kiepstand de hendel te forceren naar de draaistand om zo naar binnen te kunnen komen. Door het handvat te vergrendelen en de sleutel uit bereik te leggen voorkom je dat. Maar, het is absoluut een gedoe om dat iedere keer netjes te doen en met wat meer geweld til je alsnog dat hele raam eruit dus ik vind het zelf geen fijne toevoeging.
OK, dit laat niets aan duidelijkheid te wensen over.

Het is dus belangrijker om de ramen op slot te zetten als ze open staan dan wanneer ze gesloten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyeey
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:25
Er is bij ons ooit ingebroken dmv het boren van een (flink) gat onder de hendel en daardoor de hendel van de gesloten naar de open stand te drukken (met een dicht klap-kiepraam)
Dat had simpel voorkomen kunnen worden door het raam op slot te zetten.

Al vraag ik me af of dat net zo makkelijk, simpel en stil zal gaan bij een kunstof kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Mijn broertjes zetten vroeger de hendel van een draaikiepraam zonder sleutels schuin en tilden zo het raam eruit als ze hun sleutels vergeten waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
Greyeey schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:31:
Er is bij ons ooit ingebroken dmv het boren van een (flink) gat onder de hendel en daardoor de hendel van de gesloten naar de open stand te drukken (met een dicht klap-kiepraam)
Dat had simpel voorkomen kunnen worden door het raam op slot te zetten.

Al vraag ik me af of dat net zo makkelijk, simpel en stil zal gaan bij een kunstof kozijn.
Waarom zoveel moeite, even een baksteen door de ruit en je bent ook binnen. Ik heb ook die slotjes er zitten ook nooit begrepen wat je ermee moet, tot vandaag. :+

Ik denk altijd als iemand binnen wilt komen komen ze toch wel binnen, even een baksteen door de ruit en je staat binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

targaryanwolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:40:
[...]

Waarom zoveel moeite, even een baksteen door de ruit en je bent ook binnen. Ik heb ook die slotjes er zitten ook nooit begrepen wat je ermee moet, tot vandaag. :+

Ik denk altijd als iemand binnen wilt komen komen ze toch wel binnen, even een baksteen door de ruit en je staat binnen.
Baksteen door de ruit maakt herrie en daar zit een inbreker niet op te wachten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
[...]

Waarom zoveel moeite, even een baksteen door de ruit en je bent ook binnen.
"Komen toch wel binnen" gaat alleen op als ze weten dat er iets te halen is, je wilt juist de gelegenheidsdief tegen gaan. "oh, dat raam staat half open, daar kan ik naar binnen".

Vergeett niet dat als je je ramen op slot doet je nog steeds naar buiten kan mocht het moeten bij b.v. brand.
Oftewel de sleutel niet te moeilijk verstoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die ramen hebben vaak allemaal hetzelfde sleuteltje, dat kan je net zo goed op de vensterbank laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyeey
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:25
[...]

Waarom zoveel moeite, even een baksteen door de ruit en je bent ook binnen.
Omdat je dan sowieso het hele huis, en de buurt wakker hebt? In ons geval had een clubje in 1 nacht een stuk of 5 huizen te pakken. Met een baksteen ben je dan meteen gesnapt, nu waren ze met boren en pielen allang weg voordat iedereen wakker was en merkte dat er spullen uit de woonkamer weg waren.

Dat gezegd hebbende, ze zitten hier weer niet op slot en waarschijnlijk had ik ook wel liever zo'n zwart knopje gehad in plaats van de sleutels.

[ Voor 10% gewijzigd door Greyeey op 11-11-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-06 15:36
[...]

Baksteen door de ruit geeft niet alleen herrie, maar levert ook een doorgang op die gevaarlijk is. Als het gat al groot genoeg is om doorheen te komen.
Als je dan daarna het raam kan opendoen kan een inbreker veilig naar binnen en weer naar buiten en is het nog wel de moeite om lawaai te maken. Zeker als ze dat doen in oudjaarsnacht zoals bij mij eens gebeurd is (was trouwens bij een normaal raam).

Na die inbraak wel mijn raam voorzien van andere handgrepen met slotjes. Dus bij een volgende poging lag er wel een steen in de kamer, maar waren ze niet binnen gekomen.

Op de bovenverdieping had ik ook slotjes op de handgrepen bij mijn nieuwe draaikiepramen, maar die deed ik alleen op slot als ik langer wegbleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 17:33
evilution schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:44:
[...]

Baksteen door de ruit maakt herrie en daar zit een inbreker niet op te wachten.
Dat boeit ze niets. Bij mij hebben ze getracht in te breken door eerst de voordeur en daarna een raam te forceren met een koevoet. Daarna hebben ze toch hun toevlucht genoment tot de vetrouwde baksteen.
Vallend glas is slechts een secondenkwestie en geen hond die er op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:41
Sebazzz schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:36:
[...]

Dat kan bij de varianten met een zwart drukknopje in plaats van een slot toch ook niet? :? Sterker nog, omdat je die niet op slot hoeft te zetten en je dat toch uit gemak niet doet, zijn die zelfs standaard veiliger.
Aan de zijkant ter hoogte van de hendel zit een metalen "knop" die bepaald dat het raam dicht zit, en daardoor geeft hij de hendel vrij.

Die drukt de inbreker in, en met zijn andere hand draait hij de hendel.
Dan kan je het raam openen terwijl hij in zowel de kiep als de draaistand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:19

Jorissie87

No diggity

[...]

Daarom altijd zorgen dat ze geen behoefte hebben om binnen te komen. In het kader "voorkomen is beter dan genezen":
- Geen gelegenheid bieden (ramen/deuren open laten staan)
- Geen waardevolle spullen in het zicht vanuit de straatkant
- De indruk wekken dat je veiligheidsmaatregelen onderneemt, bijvoorbeeld een (dummy)camera, sensor of sticker op het raam van een eventueel alarmsysteem
- Neem een hond :)

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
DonChaot schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:53:
[...]

Dat boeit ze niets. Bij mij hebben ze getracht in te breken door eerst de voordeur en daarna een raam te forceren met een koevoet. Daarna hebben ze toch hun toevlucht genoment tot de vetrouwde baksteen.
Vallend glas is slechts een secondenkwestie en geen hond die er op reageert.
Bij mij in de straat is een paar huizen verderop midden in de nacht eens een splinternieuwe VW Golf half gestript, Koplampen en airbags, je raad het al niemand die iets gehoord of gezien heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
[...]

Gooi jij maar even een baksteen door een stuk triple glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:15:
[...]

Gooi jij maar even een baksteen door een stuk triple glas.
Met isolatie folie, dat spul is bijna zo stijf als slagwerend glas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49

Sebazzz

3dp

targaryanwolf schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:55:
[...]

Bij mij in de straat is een paar huizen verderop midden in de nacht eens een splinternieuwe VW Golf half gestript, Koplampen en airbags, je raad het al niemand die iets gehoord of gezien heeft.
En dat doen ze dan op hun gemakkie in 20 minuten ofzo.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1