Gietvloer gedragen door houten balken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-01 13:18
Hallo allen,

Wij willen binnenkort de begane grond flink aanpakken.

Het plan is om het laminaat te vervangen voor gietvloer. Dat kan er natuurlijk niet direct overheen
maar dat terzijde.

Mijn vraag gaat over de constructie onder de vloer.
Dat zijn namelijk houten balken (kruipruimte aanwezig, jaren '30 woning).

Mij lijkt dat zo'n vloer veel te veel beweegt voor een giervloer.

Hoe is jullie ervaring daarin? Iemand tips hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:14
Lijkt mij een mooi moment om die vloer te vervangen door iets dat wat beter isoleert. Daarover kan dan vast vloerverwarming en een gietvloer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In principe kan het wel, maar het is niet ideaal. Meestal kun je er wel fermacell onder leggen als de vloer niet te veel veert.

Hoe is de isolatie onder je vloer? Want als deze nagenoeg afwezig is, dan trekt er behoorlijk wat kou op lijkt me. Ik weet niet hoe belangrijk de kruipruimte is voor je, maar je zou deze kunnen volstorten met schuimbeton. Dan heb je een perfecte basis voor een gietvloer en is de isolatie ook nog eens in orde. Bijkomend voordeel is dat je zelf nauwkeurig de hoogte van de vloer kan bepalen. Als je nog fermacell op je bestaande ondervloer moet leggen dan is de kans groot dat je vloer iets omhoog komt. Moet je ook al je deuren aan gaan passen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:10:
Lijkt mij een mooi moment om die vloer te vervangen door iets dat wat beter isoleert. Daarover kan dan vast vloerverwarming en een gietvloer….
Bedankt voor het inzicht! Wat zou je aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred1989
Bedankt hier voor, Dexter.

We hebben de vloer nu met PIF geisoleerd (kruipruimte).

Schuimbeton klinkt fijn en op zich ben ik niet verliefd op de kruipruimte.

Echter, wellicht is het verstandig die te behouden gelet op de leeftijd van de woning ('30) en
eventuele mankementen die kunnen onstaan?

Wat zou je daar van zeggen?
DexterDee schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:13:
In principe kan het wel, maar het is niet ideaal. Meestal kun je er wel fermacell onder leggen als de vloer niet te veel veert.

Hoe is de isolatie onder je vloer? Want als deze nagenoeg afwezig is, dan trekt er behoorlijk wat kou op lijkt me. Ik weet niet hoe belangrijk de kruipruimte is voor je, maar je zou deze kunnen volstorten met schuimbeton. Dan heb je een perfecte basis voor een gietvloer en is de isolatie ook nog eens in orde. Bijkomend voordeel is dat je zelf nauwkeurig de hoogte van de vloer kan bepalen. Als je nog fermacell op je bestaande ondervloer moet leggen dan is de kans groot dat je vloer iets omhoog komt. Moet je ook al je deuren aan gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:12

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Fred1989 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:18:
Schuimbeton klinkt fijn en op zich ben ik niet verliefd op de kruipruimte.

Echter, wellicht is het verstandig die te behouden gelet op de leeftijd van de woning ('30) en
eventuele mankementen die kunnen onstaan?

Wat zou je daar van zeggen?
[...]
Volgens mij zijn er weinig zwaarwegende argumenten om een kruipruimte te behouden, behalve het extra werk en kosten als er bijvoorbeeld veel leidingwerk doorheen loopt. De voordelen zijn ook significant. Zo heb je geen last meer van optrekkend vocht en hoef je je geen zorgen meer te maken over de staat van de houten liggers. Bij een kruipruimte van 60cm krijg je een isolatiewaarde van 5,4 - 6 Rd wat beter is dan de huidige nieuwbouwnorm. Qua comfort zul je er flink op vooruit gaan en het is ook nog eens een hele goede basis voor vloerverwarming. Of je de kosten kunt dragen kunnen wij niet voor je bepalen, we kunnen niet in je portemonnee kijken. Maar als je het geld er voor hebt, zou ik het in jouw geval altijd doen!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Fred1989
Een gietvloer is zeker mooi, maar ook erg duur. Alleen de gietvloer zal al richting de € 150 per m2 gaan.
Dat soort bedragen zou ik pas gaan uitgeven als de ondervloer perfect is.
Als je nu houten balken hebt, zou ik eerst dat vervangen. Hierboven werd schuimbeton genoemd, maar je hebt ook renovatievloeren. Dat zijn lichtgewicht stalen liggers met daartussen schuimblokken. Daarover kan je dan een dekvloer leggen.
Niet goedkoop, maar dan ben je wel direct klaar. Laat je ook direct je afvoer en andere leidingen vervangen als toch alles open ligt.

Alternatief voor een gietvloer, kijk eens naar epoxyvloeren. Vergelijkbare look maar een stuk voordeliger en mogelijk ook zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred1989
Goede tips hier, bedankt!

En een renovatievloer zou ook niet meer bewegen, denk je?

We hebben in de kruipruimte eigenlijk niks van belang lopen. Alleen een stukje electriciteit voor de airco :)
chrisborst schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:38:
@Fred1989
Een gietvloer is zeker mooi, maar ook erg duur. Alleen de gietvloer zal al richting de € 150 per m2 gaan.
Dat soort bedragen zou ik pas gaan uitgeven als de ondervloer perfect is.
Als je nu houten balken hebt, zou ik eerst dat vervangen. Hierboven werd schuimbeton genoemd, maar je hebt ook renovatievloeren. Dat zijn lichtgewicht stalen liggers met daartussen schuimblokken. Daarover kan je dan een dekvloer leggen.
Niet goedkoop, maar dan ben je wel direct klaar. Laat je ook direct je afvoer en andere leidingen vervangen als toch alles open ligt.

Alternatief voor een gietvloer, kijk eens naar epoxyvloeren. Vergelijkbare look maar een stuk voordeliger en mogelijk ook zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Fred1989 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:46:
En een renovatievloer zou ook niet meer bewegen, denk je?
[...]
In feite wordt het een betonvloer qua eigenschappen, dus prima basis voor vloerverwarming en een gietvloer.

https://vbi.nl/praktische-informatie-ps-renovatievloer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:14
Fred1989 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:15:
[...]

Bedankt voor het inzicht! Wat zou je aanraden?
Tsja, ik weet niet hoe rigoureus je wil verbouwen, maar wij hebben bij onze jaren 30 woning de vloerbalken eruit gehaald, en op het kale zand piepschuim neergelegd en daar overheen weer beton gestort, waarna vloerverwarming is geplaatst, waar overheen dan weer tegels liggen. Een kruipruimte hebben we dus ook niet meer. Je kunt ook met een “balken-broodjes-vloer” gaan werken, dan hou je mogelijk nog wat kruipruimte over.
Pagina: 1