Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:36
Een familielid op leeftijd gaat verhuizen van een woning in het buitengebied (met alleen KPN-koperlijn) naar een woning in het dorp (met glasvezel en ziggo-kabel). Hij heeft nu geen internet (ook geen behoefte aan) en wil zijn oude telefoon en vaste nummer behouden.

TV kijkt hij nu via de schotel, dat zal waarschijnlijk Digitenne worden (zonder abonnement, hij kijkt alleen NPO1/2/3). Kortom: hij wil op het nieuwe adres alleen vaste telefonie, geen TV of internet abonnement.

Als ik KPN bel, dan wordt mij verteld dat dit niet mogelijk is. Vaste telefonie zonder internetabonnement zou alleen mogelijk zijn via koperlijn. In zijn woning ligt al glas, dus alleen bellen kan niet, zegt de klantenservice KPN.

Maar op de website van KPN zie ik staan dat alleen vast bellen wel mogelijk is.
OK, daar staat niet expliciet dat dit ook kan op plekken waar alleen glasvezel ligt, maar hier staat toch wel dat alleen vast bellen ook mogelijk is op plekken waar de koperlijn wordt uitgezet.

Dus wat is het nu? Is de website verouderd? Of is dit verkoop-techniek en probeert men je zoveel mogelijk naar de duurdere abonnementen te duwen?
Overigens heb ik ook het nummer proberen te bellen dat op die tweede pagina staat, maar volgens mijn telefoon is het nummer niet geldig. Of zou dat alleen bereikbaar zijn vanaf het vaste netwerk voor mensen waarvan de vaste lijn uitgefaseerd wordt?

Een oplossing met een internetabonnement erbij zou natuurlijk kunnen, maar hij heeft het niet breed en ik vind het zo zonde om iets te bestellen waar hij echt helemaal niets mee zal doen.
Ik voel ook weinig voor knutseloplossingen als een VOIP-nummer via cheapconnect o.i.d. De hardware daarvoor heb ik wel liggen, maar het moet gewoon foolproof zijn. Hij heeft geen mobiel of email, dus de vaste lijn is zo'n beetje zijn enige communicatiemiddel met de buitenwereld.
En daarnaast is hij nu al behoorlijk van de leg vanwege de verhuizing, dat ik hem ook niet wil belasten met een andere telefoon of een DECT of wat dan ook. Het gaat hem allemaal al veel te snel...

Tips zijn welkom, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Out.of.Control op 11-11-2024 22:30)

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Out.of.Control schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:36:
Een familielid op leeftijd gaat verhuizen van een woning in het buitengebied (met alleen KPN-koperlijn) naar een woning in het dorp (met glasvezel en ziggo-kabel). Hij heeft nu geen internet (ook geen behoefte aan) en wil zijn oude telefoon en vaste nummer behouden.

TV kijkt hij nu via de schotel, dat zal waarschijnlijk Digitenne worden (zonder abonnement, hij kijkt alleen NPO1/2/3). Kortom: hij wil op het nieuwe adres alleen vaste telefonie, geen TV of internet abonnement.

Als ik KPN bel, dan wordt mij verteld dat dit niet mogelijk is. Vaste telefonie zonder internetabonnement zou alleen mogelijk zijn via koperlijn. In zijn woning ligt al glas, dus alleen bellen kan niet, zegt de klantenservice KPN.

OK, daar staat niet expliciet dat dit ook kan op plekken waar alleen glasvezel ligt, maar hier staat toch wel dat alleen vast bellen ook mogelijk is op plekken waar de koperlijn wordt uitgezet.

Dus wat is het nu? Is de website verouderd? Of is dit verkoop-techniek en probeert men je zoveel mogelijk naar de duurdere abonnementen te duwen?
Overigens heb ik ook het nummer proberen te bellen dat op die tweede pagina staat, maar volgens mijn telefoon is het nummer niet geldig. Of zou dat alleen bereikbaar zijn vanaf het vaste netwerk voor mensen waarvan de vaste lijn uitgefaseerd wordt?

Een oplossing met een internetabonnement erbij zou natuurlijk kunnen, maar hij heeft het niet breed en ik vind het zo zonde om iets te bestellen waar hij echt helemaal niets mee zal doen.
Ik voel ook weinig voor knutseloplossingen als een VOIP-nummer via cheapconnect o.i.d. De hardware daarvoor heb ik wel liggen, maar het moet gewoon foolproof zijn. Hij heeft geen mobiel of email, dus de vaste lijn is zo'n beetje zijn enige communicatiemiddel met de buitenwereld.
En daarnaast is hij nu al behoorlijk van de leg vanwege de verhuizing, dat ik hem ook niet wil belasten met een andere telefoon of een DECT of wat dan ook. Het gaat hem allemaal al veel te snel...

Vaste telefonie zonder internet is wel mogelijk bij KPN, het is alleen niet bij iedereen daar bekend hoe dat werkt.

Hij kan gewoon een belbasis/belbudget abonnement aanvragen, eventueel met een aanvullend belvrij pakket. Alleen wordt dat in 9/10 keer neit meer geleverd over een kale koperlijn, maar wordt er een internetlijn (over koper of glasvezel) aangemaakt en wordt er een modem opgestuurd. Vervolgens wordt de internettoegang op het opgestuurde modem geblokkeerd en de vaste lijn daarop geactiveerd al dan niet met het te behouden telefoonnummer(als het hetzelfde netnummergebied is). De abonnee moet dan het modem installeren alsof hij internet aanvraagt maar krijgt enkel toegang tot de vaste telefoniedienst. Hij sluit hiervoor zijn vaste toestel aan op het toegestuurde modem.

Goedkoop is het niet, belbasis met nummerweergave kost ongeveer 14 euro uit mijn hoofd. Als je een belbundel erbij neemt, kan het maandbedrag oplopen tot zo'n 50 euro(voor 24/7 onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers binnen europa.

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 11-11-2024 21:20 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:23

The Wizard

Moderator Mobile
Kan wel kloppen, waar glas ligt is koper uitgefaseerd en niet meer te krijgen. Is het niet handiger om een goedkope mobiele nr te gebruiken? Evt het vaste nr via Cheapconnect door laten schakelen naar het mobiele nr, relatief goedkope oplossing.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Bij Ziggo kun je in ieder geval wel alleen vast bellen krijgen (niet helemaal alleen, je krijgt er ook kabel-tv bij), wel prijzig, bijna 40 euro. De goedkoopste oplossing is overstappen op een mobiel abonnement, dan ben je voor een paar euro per maand klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door hcQd op 11-11-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik vraag me af of dit soort, goed bedoelde, maatwerk oplossingen niet al snel duurder worden dan gewoon een basis abbonement met met Internet / TV en Bellen, juist omdat dit laatste gewoon een 'massa' product is, dat bij iedere aanbieder 'off the shelve' om het zo maar te zeggen te verkrijgen is.

Terwijl je anders moet gaan 'klooien' met verschillende oplossingen en als er dan een keer iets niet werkt is het vaak ook direct vrij kostbaar (zij het in tijd of geld, of beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Het probleem met de glasvezel is dat je een router moet krijgen waar je die telefoon op aansluit, en dan bel je vervolgens via een data verbinding over de glasvezel.
En een schotel abonnement kost nu iets van 22 Euro per maand, dus je kan dan ook TV kijken afnemen bij de telefoonleverancier zonder hem op meer kosten te jagen dan hij nu al kwijt is.
Die 22 Euro plus het huidige telefoon abonnement is schat ik eenzelfde maandbedrag als een basis Ziggo of KPN abonnement.

Wat ik overigens zou doen als je toch los wil houden is aanvragen zijn telefoonlijn te verhuizen naar het nieuwe adres en kijken wat je dan tegenkomt aan opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:28
Eigenlijk zou je zo iemand toch over willen zetten naar een mobiel nummer en dan z'n vaste nummer (een poos) doorschakelen. Natuurlijk doet dat even pijn maar daarna ben je voor een paar euro per maand klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05 15:32
Out.of.Control schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:36:

Vaste telefonie zonder internet is wel mogelijk bij KPN, het is alleen niet bij iedereen daar bekend hoe dat werkt.

Hij kan gewoon een belbasis/belbudget abonnement aanvragen, eventueel met een aanvullend belvrij pakket. Alleen wordt dat in 9/10 keer neit meer geleverd over een kale koperlijn, maar wordt er een internetlijn (over koper of glasvezel) aangemaakt en wordt er een modem opgestuurd. Vervolgens wordt de internettoegang op het opgestuurde modem geblokkeerd en de vaste lijn daarop geactiveerd al dan niet met het te behouden telefoonnummer(als het hetzelfde netnummergebied is). De abonnee moet dan het modem installeren alsof hij internet aanvraagt maar krijgt enkel toegang tot de vaste telefoniedienst. Hij sluit hiervoor zijn vaste toestel aan op het toegestuurde modem.

Goedkoop is het niet, belbasis met nummerweergave kost ongeveer 14 euro uit mijn hoofd. Als je een belbundel erbij neemt, kan het maandbedrag oplopen tot zo'n 50 euro(voor 24/7 onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers binnen europa.

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 11-11-2024 21:20 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Allicht is een (smart)phone speciaal voor senioren een optie? Met een goedkoop mobiel abonnement natuurlijk?

En gaat Digitenne wel storingsvrij werken? En is Ziggo eventueel ook een optie? Bij Ziggo gaat de telefonie ook via het modem dus waarschijnlijk moet je ook internet afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Iedereen bedankt voor het meedenken. Reactie op enkele punten:
The Wizard schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:29:
Kan wel kloppen, waar glas ligt is koper uitgefaseerd en niet meer te krijgen. Is het niet handiger om een goedkope mobiele nr te gebruiken? Evt het vaste nr via Cheapconnect door laten schakelen naar het mobiele nr, relatief goedkope oplossing.
Is wat mij betreft zeker een optie. Dat Cheapconnect account zal ik dan voor hem moeten beheren (hij weet echt helemaal niets op het gebied van internet), maar dat is geen punt. Eens per jaar verlengen en wat tegoed erop om te kunnen doorschakelen. Maar de beste man wil gewoon z'n vaste nummer behouden. Hij kan nogal koppig zijn...
hcQd schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:34:
Bij Ziggo kun je in ieder geval wel alleen vast bellen krijgen (niet helemaal alleen, je krijgt er ook kabel-tv bij), wel prijzig, bijna 40 euro. De goedkoopste oplossing is overstappen op een mobiel abonnement, dan ben je voor een paar euro per maand klaar.
Had ik ook gevonden. Nadeel is alleen dat dit niet gaat passen op z'n huidige TV. En je raadt het al, een andere TV wil hij ook niet. "Deze is nog prima." Ding is ruim 25 jaar oud, schat ik. 45cm beelddiagonaal, 4:3 verhouding, mooie toeter achteraan.
swhnld schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:39:
Wat ik overigens zou doen als je toch los wil houden is aanvragen zijn telefoonlijn te verhuizen naar het nieuwe adres en kijken wat je dan tegenkomt aan opties.
Het is niet zozeer dat ik het los wil houden, maar dat ik iets zoek met alleen TV en bellen (liefst vaste lijn) zonder hem op extra kosten te jagen.
timmie1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:17:
[...]

Dus toch? Dat zou mooi zijn, dan is hij (samen met Digitenne) nog goedkoper uit dan nu en verandert er voor hem zo min mogelijk. Bellen blijft gelijk en z'n sateliet ontvanger wordt dan vervangen door een Digitenne ontvanger. Dat krijg ik hem wel uitgelegd.
Hij woont op zo'n 15 km van een Digitenne zendmast, dus dat moet lukken.

Ik ga 'm morgen maar even bellen, eens kijken wat hij ervan vindt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mensen kunnen koppig zijn, maar dat verandert niets aan de stand van de techniek. Er komt een nieuw huis met een nieuwe aansluiting en daar zitten gevolgen aan.

We hebben het bij m’n oma ook lang geprobeerd, maar dat soort oude constructies zijn niet rendabel of technisch niet mogelijk en het resulteert jaar op jaar in een overstapcircus. Zou nu gewoon de pijn pakken en de goedkoopste gangbare oplossing pakken, dan kun je weer een paar jaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002

Dido

heforshe

Out.of.Control schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:30:
Had ik ook gevonden. Nadeel is alleen dat dit niet gaat passen op z'n huidige TV. En je raadt het al, een andere TV wil hij ook niet. "Deze is nog prima." Ding is ruim 25 jaar oud, schat ik. 45cm beelddiagonaal, 4:3 verhouding, mooie toeter achteraan.
Ook TV's van 25 jaar oud kunnen gewoon met kabel-TV overweg, hoor. Dat kon de zwart/wit-TV die ik van mijn grootouders had "ge-erfd" toen ik op kamers ging in de jaren '90 al. En die was flink ouder dan een TV die nu 25 jaar oud is ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Tsja, in de jaren '90 had je nog analoge TV. Nu niet meer. De TV van mijn oom kan helemaal niets met het digitale signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Out.of.Control schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:29:
Tsja, in de jaren '90 had je nog analoge TV. Nu niet meer. De TV van mijn oom kan helemaal niets met het digitale signaal.
Voor één a twee tientjes haal je van Marktplaats of de kringloop een geschikte decoder.
Pagina: 1