Tado ByPass warmte verlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschwinm
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-08 10:27
Mijn vraag
Ik heb al 3 jaar een Tado V3 systeem zonder abonnement. Ik heb de thermostaat bedraad aan de CV gekoppeld (AWB Thermemaster 3HR 24T, werkend op relais) en dit werkt in principe goed. Ook heb ik drie slimme radiatorknoppen, in de woonkamer, werkkamer en slaapkamer. In de werkkamer heb ik ook een draadloze temperatuursensor hangen van Tado zelf omdat ik de warmte niet bij de radiator zelf wil meten (erg onnauwkeurig).

In ons CV Systeem zit ook een bypass geïnstalleerd op 6 meter afstand vanaf de CV in een ruimte die we niet verwarmen. Deze bypass staat ingesteld op 0,2 bar drukverschil en werkt ook goed en gaat alleen open als alle radiatoren dicht zitten.

Wat mij enorm stoort aan dit systeem van Tado is, dat wanneer de gewenste temperatuur bereikt is in een kamer die wij willen verwarmen, dat de knop dicht gaat en het signaal CV uit naar de CV gestuurd wordt. Hartstikke goed natuurlijk, maar de meeste moderne CV systemen willen nog napompen. Zo ook mijn CV systeem en deze pompt het netjes naar de Bypass.

Nu heb ik gisteravond een willekeurige 'domme' radiator opengezet om te kijken hoeveel warmte er nou eigenlijk nog verloren gaat via die bypass. Tot mijn verbazing wordt die radiator nog volledig heet wat dus suggereert dat er veel warmte via die bypass nog rond gepompt wordt.

Bij Tado Klantenservice gevraagd hoe dit zit, maar krijg daar alleen standaard antwoorden en ze lijken mijn probleem niet te begrijpen. Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is het feit dat Tado niet gekozen heeft om de laatste radiatorknop open te laten staan wanneer gewenste temp bereikt is totdat een andere knop in een andere ruimte warmte vraagt. Mijn inziens gaat er gewoon nog warmte verloren via de bypass, die ik liever in de ruimte heb die als laatste verwarmd werd. Een overshoot van warmte vind ik minder erg, dan warmte die verloren gaat via de bypass.

Nu hoorde ik al allerlei verhalen ja maar de warmte gaat niet verloren omdat de bypass zich ook binnenshuis bevindt, de warmte zit alleen niet waar je hem hebben wilt. Dat is eigenlijk precies het probleem, de energiebesparing kan gewoon nog nét even wat beter in mijn ogen.

Zelf heb ik ook een home assistant servertje draaien thuis en ben eigenlijk op zoek naar een systeem die wel open blijft staan, totdat een andere radiator een warmtevraag doet. Omdat Tado dit niet doet, zie ik het niet zitten om de rest van mijn huis uit te breiden met Tado die toch al redelijk aan de prijs is. Een zigbee systeem bijvoorbeeld zou in mijn situatie ook werken in combinatie met home assistant.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met andere systemen of hebben jullie eventueel een oplossing voor het hierboven omschreven 'probleem' voor het gedrag van Tado of zal het allemaal wel meevallen betreft warmwater verlies via de bypass.

Wat misschien nog interessante informatie is, we hebben een Intergas HReco 36 aangeschaft en wordt binnenkort geplaatst. Deze werkt wél met opentherm, zal de warmte die dan via de bypass gepompt worden aanzienlijk minder zijn gezien de CV ketel dan moduleert en als het goed is eindigt met een lagere water temperatuur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:20
Wat je kan doen is om de bypass om de Tado knop te zetten van de radiator die je het meest gebruikt?