Media afspelen vanaf Synology NAS (DS920+)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 21:02
Hallo,

Ik heb een week geleden mijn eerste NAS aangeschaft, een gebruikte Synology DS920+ met 8 GB geheugen, die dienst moet gaan doen als media server. Ik heb daarin (op dit moment nog) één 18 TB harde schijf in zitten die op termijn gezelschap moet gaan krijgen van nog meer (grote) schijven.

Op Synology is standaard (voor zover ik weet) maar één media server beschikbaar: Plex.
Maar een zoektocht op internet leerde me dat er nog een andere, open source media server is: Jellyfin.

Jellyfin moest deze m.b.v. Docker containers worden gedraaid, maar dankzij de Synology Community (https://packages.synocommunity.com) kun je deze nu ook via het Package Center installeren.

Vanwege de goede verhalen die ik over Jellyfin heb gelezen en gezien op Youtube ben ik hiermee begonnen. Maar na een weekje stoeien lijkt het er op dat Jellyfin wat problemen heeft met het afspelen van een aantal van mijn blu-ray rips.
De rips zijn m.b.v. MakeMKV, met behoud van 1 audio stream en twee ondertitel-streams, van de originele blu-ray overgezet naar de computer en daarna naar de NAS verplaatst.
De film 'The Pirates! Band of Misfits' speelt perfect af en ik kan de ondertitels laten weergeven.
De 8 Harry Potter films die ik op dezelfde wij`e heb geript werken niet (goed). Bij het afspelen hapert de weergave al na enkele seconden en dat herhaalt zich elke x-aantal seconden. En de ondertitels zijn weliswaar aanwezig maar kunnen niet worden weergegeven (met de melding dat ze niet kunnen worden weergegeven, veel wijzer wordt ik er niet van).

Ik ben nu Plex aan het proberen om te kijken of deze de films (met ondertitels) goed kan afspelen.

Ik heb nog niet bekeken of er verschillen zijn in video codec, bitrate, etc. tussen de films die wel en niet goed afspelen.

O ja, ik speel de films af via de apps die ik op de AndroidTV KPN TV+ box heb geïnstalleerd.

Heeft iemand nog tips of suggesties waar ik op moet letten bij het rippen en/of configureren van de media server(s)...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:44
Geen plex gebruiken en kijken of je ze gewoon direct via smb kan afspelen. Als de KPN box krachtig genoeg is om decoding te doen dan heb je helemaal geen plex nodig. Scheelt een boel gedoe.

Ik gebruik zelf kodi om af te spelen omdat die een mooie library bouwt en simpel te bedienen is. Maar je zou ook vlc of andere apps kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 21:02
Craven schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:24:
Geen plex gebruiken en kijken of je ze gewoon direct via smb kan afspelen. Als de KPN box krachtig genoeg is om decoding te doen dan heb je helemaal geen plex nodig. Scheelt een boel gedoe.
Wat is "smb"?
Hoe stel ik dat in op de KPN TV+ box en/of de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:44
Het is een file transfer protocol.

Wikipedia: Server Message Block

Lang verhaal kort. Plex is onnodig complex. Je hebt encoding en/of decoding dat erbij komt kijken. Met name omdat clients nooit krachtig genoeg waren om dat te doen. Er waren ook veel (exotische) formaten/codecs wat het er niet makkelijker op maakte.

Nu ken ik de KPN box niet goed genoeg maar mogelijk is hij krachtig genoeg om de files gewoon direct af te spelen. Als je ze van je eigen collectie ript heb je ook controle over het formaat/codec.

Er zijn bergen documentatie en handleidingen hierover te vinden. Ik zou beginnen met

https://kb.synology.com/v...e_winmacnfs_win?version=6

En dan kijken of je met vlc op je KPN box kan connecten en afspelen met success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Installeer VLC op die kpn box en zorg ervoor dat je films op een gedeelde map op de Nas staan zoals bijvoorbeeld de map video.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:27
Craven schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:59:
Het is een file transfer protocol.

Wikipedia: Server Message Block

Lang verhaal kort. Plex is onnodig complex. Je hebt encoding en/of decoding dat erbij komt kijken. Met name omdat clients nooit krachtig genoeg waren om dat te doen. Er waren ook veel (exotische) formaten/codecs wat het er niet makkelijker op maakte.

Nu ken ik de KPN box niet goed genoeg maar mogelijk is hij krachtig genoeg om de files gewoon direct af te spelen. Als je ze van je eigen collectie ript heb je ook controle over het formaat/codec.

Er zijn bergen documentatie en handleidingen hierover te vinden. Ik zou beginnen met

https://kb.synology.com/v...e_winmacnfs_win?version=6

En dan kijken of je met vlc op je KPN box kan connecten en afspelen met success.
Je hebt encoding en decoding bij elke media speler? Het is simpelweg een kwestie van of je hardware snel genoeg is de mkv's af te spelen.

Hier ook een Synology DS920+ met 4x 18TB schijven. Gepaard met een nVidia Shield Pro die de blurays afspeelt.

Uiteraard op 1gbit netwerk aangesloten (eigenlijk 2.5, maar Shield gaat maar tot 1), en het afspelen van 100GB Blurays gaat compleet vlekkeloos.

Ik zou Plex juist eerder geniaal noemen, het is mega makkelijk op te zetten, alle metadata / IMDB info wordt automatisch herkent. Super handig! Min of meer Netflix, maar dan hoge kwaliteit en je eigen content.

@vtpeters overweeg eventueel een Nvidia Shield Pro, ipv de zeer beperkte KPN box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb je transcoding in Jellyfin aangezet? Daarmee converteert Jellyfin on the fly naar het juiste bestandsformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:05
Ik gebruik ook Kodi; zowel op de KPN Itv box als op mijn smart TV's en dat werkt bijzonder makkelijk. Niks installeren op de NAS, die is puur als opslag ingezet. Via SMB de paden maken vanuit Kodi naar de NAS (zorg er wel voor dat je alles op de NAS netjes neerzet (map met film/serienaam, en daaronder de naam van het bestand. Die geeft ik altijd dezelfde naam als de naam van de film. En bij een serie het liefst ook nog gesplitst op seizoenen. Dus /Serie/Seizoen 1/S01E01.***, S01E02.*** enz,)
Pagina: 1