CPU upgrade van Ryzen 5 2600X naar Ryzen 7 5700X3D zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 13:08
Mijn huidige game systeem (2600X CPU & Vega64 GPU) is ondertussen bijna 5 jaar geleden aangeschaft en qua releasedatum van de losse componenten gaan we al zo'n 6-7 jaar terug. Met black friday voor de deur begint het te kriebelen om wat upgrades te scoren waarmee mijn systeem weer een paar jaar mee kan.

Ik game momenteel op een 1440p scherm met een maximale refreshrate van 75Hz, dus dat zijn gelijk mijn maximale eisen. Als er een mooie monitor deal voorbij komt kan dit eventueel 1440p & 144Hz worden. Over het algemeen speel ik niet de allernieuwste games maar neig ik meer naar triple-A titels die enkele jaren na release in de uitverkoopbak voorbij komen (GTA 6 zal een uitzondering worden). Minimum eisen zijn om op deze resolutie met 60Hz stabiel te kunnen spelen, liefst zonder te leveren op grafische settings. Ik snap dat dit geen concreet afgebakende eisen zijn, maar ze mogen van mij dan ook geïnterpreteerd worden als een algemene richtlijn en niet een keiharde eis die voor elke denkbare titel gegarandeerd waargemaakt moet kunnen worden.

Ik werd getriggered op deze specifieke CPU upgrade vanwege de recente review van de 9800X3D op de frontpage. Daarin komt de 5700X3D in veel grafieken ook goed voor de dag en dat voor een veel zachter prijskaartje dan de 9800X3D of zijn voorganger uit de 7000 serie.
Mijn vraag is vooral of deze 5700X3D CPU een significante upgrade zal zijn tov mijn huidige 2600X?
Een tweede vraag die ik heb is of mijn huidige mobo, een Asrock b450 pro4, afdoende is om de 5700X3D te laten renderen? Voor de volledigheid zal ik ook mijn huidige geheugen erbij linken: 16Gb, 3200 DDR4. Ik ga er van uit dat dit na 5 jaar ook wel een upgrade kan gebruiken, maar ik vertrouw erop dat ik zelf wel kan uitvogelen wat icm deze CPU daar een geschikte upgrade voor zal zijn.

PS: Ik ben me ervan bewust dat dit alles valt of staat met een upgrade voor mijn videokaart, maar op dat gebied ben ik wat meer bekend met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, dus daar verwacht ik zelf wel uit te komen. Voor de beantwoording van mijn vraag mogen jullie er vanuit gaan dat dit systeem wordt verrijkt met een GPU die geschikt is voor de gestelde eisen

Beste antwoord (via Snorro op 11-11-2024 12:05)

Verwijderd

Mijn vraag is vooral of deze 5700X3D CPU een significante upgrade zal zijn tov mijn huidige 2600X?
Ja.
Een tweede vraag die ik heb is of mijn huidige mobo, een Asrock b450 pro4, afdoende is
Ja, vanaf bios L8.02

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2024 11:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Als ik het goed zie ondersteunt je moederbord deze CPU niet, zie de website van ASRock: https://www.asrock.com/support/cpu.asp?s=AM4&u=759

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 11-11-2024 11:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.
Een tweede vraag die ik heb is of mijn huidige mobo, een Asrock b450 pro4, afdoende is
Ja, vanaf bios L8.02

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Beter gezocht! @Snorro: dus dat is een prima upgrade dan (na de BIOS upgrade)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Over het geheugen, in principe is de 16gb afdoende voor spellen en is de cpu dankzij de grote cache nauwelijks gevoelig voor minder snel geheugen. Het moet dus prima kunnen met wat je hebt, maar voor een appel en een ei heb je tegenwoordig al 32gb of zelfs 64gb, dus: leef je uit, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 13:08
Dubbel dank! Die benchmark laat een heel duidelijk beeld zien, deze CPU komt met stip bovenaan mijn lijstje te staan! (mijn Google skills zijn blijkbaar niet meer wat ze ooit waren, heb wel getracht specifieke vergelijkingen te vinden, maar kwam enkel wat automatisch gegenereerde puur spec-based vergelijkingen tegen, die uiteraard verre van het hele verhaal vertellen. @Verwijderd
offtopic:
hieronder: Ik zat idd nog te twijfelen om hier te vervolgen met een rant over het afglijden van google als search engine, maar besloot dat dat te offtopic werd. We zijn het iig wel met elkaar eens, alleen moet ik mezelf er nog steeds toe zetten om uit te zoeken wat dan een goede vervanger zou zijn en die gaan gebruiken.
)
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:04:
Over het geheugen, in principe is de 16gb afdoende voor spellen en is de cpu dankzij de grote cache nauwelijks gevoelig voor minder snel geheugen. Het moet dus prima kunnen met wat je hebt, maar voor een appel en een ei heb je tegenwoordig al 32gb of zelfs 64gb, dus: leef je uit.
En ook hiervoor dank. Een bijkomend voordeel van het 3D geheugen dus als ik het goed begrijp. Verder had ik verwacht dat zo'n recentere CPU gebaat zou kunnen zijn bij sneller geheugen, maar als ik de spec-sheet hier op T.net bekijk dan staat die nog steeds op 3200 MT/s, precies wat ik al heb dus. Vervolgens zag ik dat het setje dat ik heb nog altijd volop verkrijgbaar is, alleen nu voor amper 3 tientjes. Dat is wel erg weinig geld om mijn geheugen te verdubbelen, dus die gaat ook op mijn lijstje.

[ Voor 9% gewijzigd door Snorro op 11-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn Google skills zijn blijkbaar niet meer wat ze ooit waren
offtopic:
google is niet meer wat het ooit was, dankzij bewuste keuzes in het ontwerp van de zoekmachine en seo door websites. Dit soort zaken zoek ik al lang niet meer met google, maar direct bij de bron.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:04
Ben zelf van de 2600 naar de 5700 gegaan met hetzelfde moederbord.
Vooraf bios update gedaan en toen de 5700 erin gezet.
Heb wel een Artic freezer 36 koeler op de processor.gezet en geheugen naar 32gb.
Draait top zonder problemen!
Pagina: 1