Beste SmartHome hub voor een starter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvs98
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-06 13:35
Mijn vraag
Ik ben voor in mijn eigen woning op zoek naar een goede smarthome hub waarmee ik smart dimmers etc kan koppelen en waar mogelijk nog andere smart home apparaten. Wat is hierin de beste oplossing voor mij?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Thuis heb ik sonos speakers, 1 Philips Hue lamp, 5x Calex lampen en een Google TV. Verder gebruiken wij alles van Apple naast 2 windows devices.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al eens HomeAssistant op een Raspberry Pi geinstalleerd maar liep tegen nog wel wat issues aan daarmee en zag nu een Homey Bridge voorbij komen en dacht daarom ik ben benieuwd wat jullie mening is en wat is voor mij de beste optie in de ogen van experts!

Beste antwoord (via royvs98 op 12-11-2024 11:09)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Ik zou gelijk voor Home Assistant gaan als je nog oude hardware hebt liggen gebruik dat en anders kun je kijken voor home assistant green/yellow dat is hardware van home assistant zelf kosten zijn dan rond 100 a 200 euro.

Dan koppel je Home Assistant met Apple home en kun je van 1 plek alles besturen of via homekit of via de homeassistant app. Voordeel is dan dat je de onderlinge hardware gewoon vrij kan switchen en toevoegen. En je hoeft je geen zorgen te maken dat ondersteuning stopt als de externe partij Apple/Hue/Calex of what not besluit er mee te stoppen je het en je verplicht iets nieuws te kopen om dezelfde functionaliteit te behouden of nog vervelendere een betaald abbo laten nemen.

Zeker omdat als je technisch van aard ben zul je beginnen met Apple/Google/Samsung/Homey en op een gegeven moment loop je tegen de limieten aan en zul je switchen naar iets wat meer kan zoals HomeAssistant of Domoticiz. En tegenwoordig is te leercurve van Home Assistant een stuk lager en er zijn heel veel resource zoals community blueprint en youtube videos en blog posts.

[ Voor 21% gewijzigd door aegis op 12-11-2024 09:48 ]

https://bettyskitchen.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Hoe lang geleden heb je met HA gespeeld? Mijn eerste poging was ook geen succes en heb toen domoticz opgetuigd maar enkele jaren geleden toch maar HA geprobeerd en nooit meer terug gekeken naar domoticz.

Probeer ze beiden nog eens, kost je alleen tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door k-janssen op 11-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zonder pakket van eisen of wat je issues waren wordt het wel heel erg gewoon gokken.

Dus, wat wil je bereiken?
Mag het tijd kosten?
Mag het geld kosten?
Wat waren je issues met wat je wel geprobeerd hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royvs98
Dus, wat wil je bereiken?
Wat ik voornamelijk wil bereiken is dat ik meerdere systemen aan elkaar kan koppelen, waaronder sonos, philips hue en eventuele uitbreidingen met ook het gemak dat alles via een app of spraak te bedienen is.
Mag het tijd kosten?
Zeker mag het tijd kosten en ben vooral op zoek naar de beste oplossing om dit alles te regelen.
Mag het geld kosten?
Een hub kopen van 500 euro terwijl het ook kan voor 100 is natuurlijk overdreven maar het mag zeker wel geld kosten. Ik heb eventueel de beschikking over een RPi waardoor het een en ander al goedkoper zou kunnen.
Wat waren je issues met wat je wel geprobeerd hebt?
Ik heb HomeAssistant geprobeerd alleen liep ik tegen de problemen aan dat apparaten wegvielen, niet reageerde en ook soms bleven hangen. Mogelijk dat iemand hier oplossingen voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvs98
k-janssen schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:03:
Hoe lang geleden heb je met HA gespeeld? Mijn eerste poging was ook geen succes en heb toen domoticz opgetuigd maar enkele jaren geleden toch maar HA geprobeerd en nooit meer terug gekeken naar domoticz.

Probeer ze beiden nog eens, kost je alleen tijd.
Ik ben hier vorig jaar mee bezig geweest, maar liep toen tegen bovenstaande issues aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24
Ik heb Homey en Home Assistant. Wil je lekker spelen is Home Assistant echt heel cool. Wel veel leercurve. Wil je aan de gang en niet naar omkijken moet jHomey nemen. Je moet alleen wel accepteren dat Homey uiteindelijk LG wordt, geen idee wat daar de gevolgen van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvs98
Archie_T schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:40:
Ik heb Homey en Home Assistant. Wil je lekker spelen is Home Assistant echt heel cool. Wel veel leercurve. Wil je aan de gang en niet naar omkijken moet jHomey nemen. Je moet alleen wel accepteren dat Homey uiteindelijk LG wordt, geen idee wat daar de gevolgen van zijn.
Ja ik had het inderdaad meegekregen dat zij zijn overgenomen door LG. Ben ook erg benieuwd wat dat gaat brengen en of dat enige gevolgen heeft.

Zijn er ergens nog hiccups i.c.m. Apple producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24
royvs98 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:49:
[...]

Ja ik had het inderdaad meegekregen dat zij zijn overgenomen door LG. Ben ook erg benieuwd wat dat gaat brengen en of dat enige gevolgen heeft.

Zijn er ergens nog hiccups i.c.m. Apple producten?
In wat voor opzicht hiccups? Ik gebruik alleen maar Apple spullen en dat werkt samen. Het is een beetje de vraag wat je zoekt, als je verwacht complete remote control van Apple TV’s te doen dan kom je bij Home Assistant uit. Als je integratie met Apple Home wilt is dat geen probleem met beide. Dus wat zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvs98
Archie_T schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:27:
[...]

In wat voor opzicht hiccups? Ik gebruik alleen maar Apple spullen en dat werkt samen. Het is een beetje de vraag wat je zoekt, als je verwacht complete remote control van Apple TV’s te doen dan kom je bij Home Assistant uit. Als je integratie met Apple Home wilt is dat geen probleem met beide. Dus wat zoek je precies?
Ik zoek voornamelijk de integratie met Apple Home en het gemak qua besturing voornamelijk voor mijn vriendin.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Ik zou gelijk voor Home Assistant gaan als je nog oude hardware hebt liggen gebruik dat en anders kun je kijken voor home assistant green/yellow dat is hardware van home assistant zelf kosten zijn dan rond 100 a 200 euro.

Dan koppel je Home Assistant met Apple home en kun je van 1 plek alles besturen of via homekit of via de homeassistant app. Voordeel is dan dat je de onderlinge hardware gewoon vrij kan switchen en toevoegen. En je hoeft je geen zorgen te maken dat ondersteuning stopt als de externe partij Apple/Hue/Calex of what not besluit er mee te stoppen je het en je verplicht iets nieuws te kopen om dezelfde functionaliteit te behouden of nog vervelendere een betaald abbo laten nemen.

Zeker omdat als je technisch van aard ben zul je beginnen met Apple/Google/Samsung/Homey en op een gegeven moment loop je tegen de limieten aan en zul je switchen naar iets wat meer kan zoals HomeAssistant of Domoticiz. En tegenwoordig is te leercurve van Home Assistant een stuk lager en er zijn heel veel resource zoals community blueprint en youtube videos en blog posts.

[ Voor 21% gewijzigd door aegis op 12-11-2024 09:48 ]

https://bettyskitchen.nl

Pagina: 1