Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
Een vriend van mij heeft een "leaseauto van de zaak" waarbij het leasecontract op zijn naam afgesloten is, en de werkgever de kosten vergoedt, zo lang hij in dienst is.

Ik vind dit een wel erg dubieuze constructie, bij ontslag of bij een failissement ga je meteen op het hakblok omdat je hoofdelijk aansprakelijk bent. Ik ben geen jurist, en ik kan ook geen bronnen vinden over zo'n constructie dus ik neem aan dat het niet veel voorkomt. Ik kan me wel voorstellen dat zijn werkgever zich hier comfortabel bij voelt, want van baan wisselen is zo wel erg lastig.

Mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
mafl schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:33:
Een vriend van mij heeft een "leaseauto van de zaak" waarbij het leasecontract op zijn naam afgesloten is, en de werkgever de kosten vergoedt, zo lang hij in dienst is.

Ik vind dit een wel erg dubieuze constructie, bij ontslag of bij een failissement ga je meteen op het hakblok omdat je hoofdelijk aansprakelijk bent. Ik ben geen jurist, en ik kan ook geen bronnen vinden over zo'n constructie dus ik neem aan dat het niet veel voorkomt. Ik kan me wel voorstellen dat zijn werkgever zich hier comfortabel bij voelt, want van baan wisselen is zo wel erg lastig.

Mag dit?
Wat is er persoonlijk van de zaak aan en wat is er prive aan?

Hij betaalt zelf direct maandelijks aan het leasebedrijf?
Hij heeft alleen handtekeningen onder het contract gezet? Of de werkgever ook? Of hij heeft een apart contract met de werkgever ondertekent met daarin de rechten en plichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
Wat is er persoonlijk van de zaak aan en wat is er prive aan?
Ik weet het eigenlijk niet precies, ik zal 't 'm vragen
Hij betaalt zelf direct maandelijks aan het leasebedrijf?
ik vermoed dat zijn werkgever het bonnetje betaalt en dat van zijn loon inhoudt, wat dat betreft is het dus 'gewoon'
Hij heeft alleen handtekeningen onder het contract gezet? Of de werkgever ook? Of hij heeft een apart contract met de werkgever ondertekent met daarin de rechten en plichten?
Ik denk dat zijn handtekening onder het contract staat, er zal daarnaast ook wel een soort overeenkomst tussen werknemer en werkgever zijn, maar dat is ook speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:23
mafl schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:33:

Mag dit?
Is het private lease, waarbij werkgever heeft vastgelegd dat de kosten vergoed worden? (Dus echt iets tussen werkgever en werknemer en niet lease bedrijf).
Het voordeel hiervan is dat vriend vrij makkelijk van bedrijf kan switchen. Want lease staat op zijn naam.
Nadeel is dat je wellicht private lease gebonden is aan voorwaarden (bv niet voor zakelijk gebruik?), en wat als hij pech heeft met zn auto? Is er coulance vanuit werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt alsof hij private lease heeft en zijn werkgever hem een reiskostenvergoeding geeft?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
SmurfLink schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:04:
Klinkt alsof hij private lease heeft en zijn werkgever hem een reiskostenvergoeding geeft?
Nee, ik weet dat 'ie er een tankpasje bij heeft en dat alle brandstof door de werkgever wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik zou eerst eens navraag doen hoe het contract er daadwerkelijk uitziet en wie er allemaal contractpartij zijn, wie wat betaalt et cetera. Zonder die informatie valt er geen duidelijke conclusie te trekken. Het lijkt mij sterk dat de werkgever het contract op naam van de gebruiker/werknemer heeft staan: dat is alleen al voor de btw-administratie een no-go.

Maar op je vraag: "mag dit?" is het antwoord 'Ja'. Je vriend heeft ervoor getekend, het staat partijen vrij om af te spreken wat ze willen. Of het handig is voor beide partijen in een tweede.

Die tankpas kan ook los van het leasecontract zijn afgesloten. Dat zegt op zichzelf niet veel.

[ Voor 8% gewijzigd door wibblemoo op 11-11-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mafl schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:24:
[...]

Nee, ik weet dat 'ie er een tankpasje bij heeft en dat alle brandstof door de werkgever wordt betaald.
Dan klinkt het meer als gewone zakelijke lease. Leasecontract staat inderdaad op je eigen naam gezien je zelf de auto bestelt. Als je uit dienst wil gaan kan je de auto in de pool laten gooien of iemand anders je contract wil overnemen, en anders betaal je een boete voor het vroegtijdig inleveren van het contract. Het is jouw contract, niet dat van de zaak. Maar je doet wel zaken met de leasemaatschappijen waar de zaak contracten mee heeft. De pas is bij mij van de leasemaatschappij, niet van mijn werkgever.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Private lease en tankpas sluiten elkaar niet uit.

Maar op dit moment is het wel een erg hoog "van horen zeggen" gehalte om eerlijk te zijn.
Dus daar gaan we zo niet uitkomen, tenzij jij een compleet overzicht kunt geven van wat er gebeurt.

Private lease afsluiten, dat vergoed krijgen van de werkgever en een losse tankpas er bij kan prima namelijk. Dan noem je het auto van de zaak, maar eigenlijk is het je prive auto met brandstofvergoeding. Zal ook km's bij moeten houden dan neem ik aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
Het is idd zakelijke lease heb ik nagevraagd, en de werkgever betaalt het bonnetje. km's hoeven niet bijgehouden te worden
Pagina: 1