Nieuwe Cv ketel kopen (Jaja, het kan nog anno 2024)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:12
Beste tweakers,

Ik vermoed dat mijn oude, trouwe Nefit smartline HR van 20(!) jaar uit gaat overlijden. Sinds een paar weken geeft hij steeds vaker foutcode 3Y (ventilator probleem) en heeft hij een reset nodig voordat hij weer warm water geeft. Dit gebeurt steeds vaker, dagelijks nu.

Heb de ventilatoropening gecheckt en gestofzuigt (draait wel) en stekkers nagekeken, daar houdt het zo'n beetje op voor mij. Ik hoopte het uit te zingen tot mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de echte diagnose door een monteur (dit jaar nog), zodat ik geen voorrijkosten etc. betaal. Daarnaast helaas lekkage bij de Cv leidingen die op de 1e verdieping vanaf de 2e naar beneden gaan ontdekt onlangs, het wordt duur dus :(

Er vanuit gaande dat een (inmiddels 2 jarige) schoonmaak/onderhoudsbeurt dit niet oplost, zal ik een nieuwe moeten hebben. Ik wil geen warmtepomp om 2 redenen:

- investering: net een nieuwe badkamer besteld die duurder uitpakte, diverse andere investeringen in huis/auto gedaan, helaas betekent dit dat mijn beschikbare budget voor dit soort zaken voorlopig nihil is.

- noodzaak: Ik woon in een hoekhuis van 1989 met zonnepanelen op het dak, heb sinds kort op elke verdieping airco's die ook kunnen verwarmen, een gashaard ind e huiskamer en straks een elektrisch handdoek rek/verwarming in de nieuwe badkamer. Mijn zoons en ik zijn ook bepaald geen koukleumen, dus we gebruiken nu al zeer weinig gas. Op 3 maanden na gebruiken we de ketel alleen om te douchen en voor warm tapwater in de keuken ..

Alle advies is dus welkom, ik neig ernaar gewoon een simpele oldschool gasketel te kopen... of misschien te leasen/huren inclusief onderhoudscontract? Als de ketel het nog wat maanden zou uithouden koop ik hem liever, ik ben een gevalletje hoog inkomen, laag spaarsaldo ;)

Edit: ik heb ook vloerverwarming, dus in winterweekenden toch wel lekker om met de CV de leistenen vloer beneden warm te maken..

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 13-11-2024 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Een warmtepompboiler, zodat je in ieder geval zonder gedoe warm kunt douchen en tijdelijk verwarmen met airco's?
Dan kun je na het stookseizoen en wat doorsparen weer plannen maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:06
een warmtebpompboiler. die maakt het hele jaar je warme tapwater en verwarmen doe je dan met die airco's.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Leasen/huren zou ik afraden, extra kosten en als je je huis wilt verkopen geen pluspunt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
timovd schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:35:
Een warmtepompboiler, zodat je in ieder geval zonder gedoe warm kunt douchen en tijdelijk verwarmen met airco's?
Als zijn nieuwe badkamer een bad heeft wel even goed kijken naar de capaciteit, anders kan je na een vol warm bad bijvoorbeeld zes uur daarna niet meer warm douchen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-05 18:56
Een gewone zuinige boiler is relatief goedkoop en eenvoudig zelf te installeren.
wanneer het spaarsaldo het weer toelaat kun je investeren in een WP boiler en de gewone boiler als backup en doorstromer laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RuudMu schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:46:
Een gewone zuinige boiler is relatief goedkoop en eenvoudig zelf te installeren.
wanneer het spaarsaldo het weer toelaat kun je investeren in een WP boiler en de gewone boiler als backup en doorstromer laten staan.
Die boiler is niet bepaald zuinig te noemen als een warmtepompboiler 3-4x minder elektriciteit verbruikt voor het warme water.

Het is wel een beetje een investering maar dit is een mooi natuurlijk moment om het te doen. Mocht je wel voor een nieuwe CV-ketel gaan, die gaat waarschijnlijk al zuiniger zijn dan een ketel van 20 jaar oud, en is al voorbereid voor een warmtepomp.
Als je van je portemonnee houd, blijf weg van leaseconstructies dat is stervensduur onder de streep. Mocht je wel openstaan voor gasvrij, wellicht kun je bij het warmtefonds kijken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-05 18:56
investering en terugverdientijd van een WP boiler is aanzienlijk, een normale boiler verbruikt meer energie maar is sneller haalbaar kwa investering, zeker wanneer je aangeeft dat het spaartegoed momenteel niet toerijkend is en zelf energie opwekt met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17

paQ

RuudMu schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:36:
investering en terugverdientijd van een WP boiler is aanzienlijk, een normale boiler verbruikt meer energie maar is sneller haalbaar kwa investering, zeker wanneer je aangeeft dat het spaartegoed momenteel niet toerijkend is en zelf energie opwekt met zonnepanelen.
Kan zijn, maar verbruik ligt in kosten ook 2.5-3 x zo hoog.
Komend vanaf gas is de stap naar COP1 met 3 personen best snel voelbaar gok ik.

De WPB kost je grofweg 1800. Installatiebedrag kun je met wat geluk wegstrepen tegen de subsidie.
De COP1 boiler zal ook nog aangesloten moeten worden. (zonder subsidie)

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 11-11-2024 10:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:37
Ik zou het vermoeden eerst bevestigd willen zien voordat ik een geheel andere (forse) investering moest doen. Wellicht even zoeken op deze foutcode en kijken hoe anderen te werk zijn gegaan / dit hebben opgelost. Zie link als voorbeeld:
https://www.klusidee.nl/F...w3-std-storing-3y.130650/

Bouwjaar ketel staat op type plaatje als het goed is.

Als het echt de ventilator is: Er zijn waarschijnlijk gereviseerde ventilatoren te koop voor veel minder dan een nieuwe of even op marktplaats kijken

Als deze storing relatief gunstig en op korte termijn kan worden opgelost 'koop' je ook tijd om rustig over een andere oplossing na te kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
timovd schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:35:
Dank, kleine toevoeging: ik heb ook vloerverwarming, dus in winterweekenden toch wel lekker om met de CV de leistenen vloer beneden warm te maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Dan wordt het een keuze; nu even een minder comfortabele vloer en doorsparen voor een duurzame oplossing of toch weer investeren in een gasketel. Zeker gezien je kunt verwarmen met airco's e.d. en je vloer-/lagetemperatuurverwarming hebt, zou ik mijn keuze wel weten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
De gasketel maakt duurder warmte dan de airco’s.
Nu investeren in een gasketel terwijl aan zoveel voorwaarden voor volledige verduurzaming voldaan is is doodzonde.

Warmtepomp boiler en geitenwollen sokken voor als de CV echt dood gaat en de vloer niet warm kan houden.

Of zoeken naar een huurketel die na een jaar opzegbaar is… maar dat is de B-keus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irdc
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 22:17
Is een Energiebespaarlening niet wat voor je? Die is specifiek voor dit soort situaties in het leven geroepen. Er zijn ook nog andere financieringsconstructies mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
irdc schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:38:
Is een Energiebespaarlening niet wat voor je? Die is specifiek voor dit soort situaties in het leven geroepen. Er zijn ook nog andere financieringsconstructies mogelijk.
Dank voor deze en de andere suggesties, maar ik hou niet van geld lenen, ik vond private lease al lastig voor mezelf te verantwoorden. Hoeft ook niet, want ik heb genoeg opties om geld vrij te maken uit andere dingen, dus dan gaan we dat dan maar regelen.

Heb ook forse overwaarde op mijn huis na 15 jaar en extra aflossen, maar het bedrag dat mijn bank vraagt om mijn hypotheek wat op te hogen vind ik schandalig hoog. Destijds heb ik schijnbaar verzuimd de hypo hoger in te schrijven (dus notaris nodig) en daarnaast moet ik verplicht langs een dure financiële adviseur begrijp ik :F

Update: weer gebeld met het onderhouds bedrijf, mijn ketel heeft 2,5jaar(!!!) geen schoonmaakbeurt gehad, pff. Ze komen binnen 2 weken langs begrijp ik, dus we gaan lekker ff wachten en zo de voorrijkosten besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
update: Nefit smartline HRC24 ketel blijft uitvallen, heeft al 2 keer monteur naar gekeken.

Hun inschatting was dat het waarschijnlijk de branderautomaat was, die zou 440 euro ex arbeid kosten.

Tip voor wie dit ooit leest: heb zelf een gereviseerde besteld a 192 euro en hem er ingeklikt, helaas nog steeds dezelfde foutmeldingen en uitval. Ga ik dus terugsturen.

Ik moet dus een nieuwe Ketel kopen, alle tips van hoe en waar zijn welkom. Heb het nog even met de installateur van mn nieuwe badkamer gecheckt ivm de regendouche, maar een cW4 ketel is prima voor mijn gezin.

Dus waar kan dit voor wenagh? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Kijk eens naar een tweede hands ketel. Als je kan verwarmen met airco’s kan je ook een (2de hands) elektrische boiler plaatsen voor weinig, goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Nog even het einde van dit verhaal, via een landelijke aanbieder door een lokaal bedrijf een prima CW4 ketel laten installeren.

Geloof niet dat ik hier bedrijfsnamen mag noemen, maar shoppen loont. Tussen de offertes zat 500 euro(!) verschil, met als topper een bedrijf dat er op stond voor 700 euro (later 500 euro) extra een hoogwerker te laten komen voor het rookafvoer schoorsteentje op mn dak, zelfs nadat ik foto's had gestuurd van mn platte bergingdak ernaast etc. met toelichting dat dit totaal niet nodig was.

De monteurs van het andere bedrijf kropen half door het raampje in mn cv hok en prikten dat ding zo op mn dak, lol.

Hou er rekening mee dat het ook vervangen van je rookgasafvoer en expansievat verplicht zijn, ongeacht hoe jong die nog zijn. Daarnaast werken de meeste aanbieders met een verplicht 2 jarig onderhoudscontract dat bij de koop in begrepen zit, de kans dat je daar gebruik van maakt is natuurlijk nihil, gewoon een verkapt stuk ketel op afbetaling dus ;)
Pagina: 1