Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean87
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
Wanneer ik google op insecten/tapijtkever kom ik vaak op Tweakers terecht, dus ik open hier ook maar eens een topic.

Ik ben in augustus verhuisd naar een appartement, dat leeg stond/grotendeels gestript was. Ik heb tijdens het klussen en verbouwen niet opgemerkt dat ik last heb van tapijtkevers (of zilvervisjes) maar nu ik er zo'n 2,5 maand woon, zie ik geregeld een larve van een tapijtkever op een muur zitten. Er zit geen logica in het wáár: de ene keer zit er eentje op de muur vd sportkamer, dan weer op de slaapkamer, logeerkamer of het plafond vd keuken. Ik heb al mijn kleding al jaren in luchtdichte dozen zitten en ook in de keuken zit alles in luchtdichte dozen, de koelkast en vriezer. "Hey, dat klinkt excessief!?". Klopt. Dit komt omdat ik ooit in een andere woning last heb gehad van allerlei soorten motten (kleding, voedsel, bruine huismot) en ik sindsdien lichtelijk getraumatiseerd ben. Vandaar de overdaad.

Maar stel je mijn verbazing, irritatie en ook wel zorgen voor, wanneer ik dus geregeld een larve vd tapijtkever hier zie rond kruipen. Want overal op internet staat dat dit wel duidelijk een teken is van een plaag/infestatie. Alleen heb ik dus geen flauw benul vd bron. Ik heb geen huisdieren. Ben schoon van mezelf. Heb weinig spullen in huis relatief. Alles is gelijkvloers en heb volgens mij vrijwel alles afgekit. Horren voor de ramen/deuren..Dus HOE DAN?! ik weet niet meer hoe ik dit nou weer moet oplossen maar ben bang dat er dadelijk een plaag ontstaat waarbij ze ook in de bank en mijn bed terechtkomen bijvoorbeeld.

Wie heeft hier ervaring mee en/of tips voor? Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
Schoonmaken en insecticide spuiten is je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XnbX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 11:19
Vogelnestjes onder je dakpannen?
Daar kunnen ze ook uitkomen.

Als je ze gaat bestrijden. Doe dat dan minstens 2x. Met een tussenpoos. Hoe lang doe moet zijn moet je even zoeken. Je wil namelijk de cyclus van larve tot kever doorbreken. Andere blijven er altijd nog beestjes over om zich voort te planten

[ Voor 66% gewijzigd door XnbX op 11-11-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean87
Ik heb ook geen dakpannen en niet eens een dak. Er wonen nog mensen boven mij. Dus dan zou er iets uit de spouwmuren moeten komen. Maar ik dacht dat die kevers, net als motten, veelal een bron opzoeken waar veel eten is om volwassen te worden. In mijn huis is relatief weinig te eten/zoeken.

Is zelf bestrijden dan effectief of meteen maar weer iemand laten komen? Want dat werkt vaak 12 weken lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zijn het niu tapijtlkevers of zijn het zilvervisjes? Want daar zit een groot verschil in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean87
Het zijn tapijtkevers, de larven, die ik zie en waar ik me zorgen om maak. Ik zie ook her en der zilvervisjes maar daarvan weet ik dat die vrijwel overal zitten en zolang dat beperkt blijft, ben ik bang dat ik daar niet zoveel aan kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean87
Niemand verder dus een aanvullend idee of een ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:03
Dean87 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:29:
Niemand verder dus een aanvullend idee of een ervaring?
Zo als al aangegeven dagelijks goed stofzuigen vooral in de kieren en langs de plinten en insecticide spray

• Dean87
Ja dat had ik inmiddels begrepen.

Maar dat zijn geen dingen die je eindeloos vol kunt en moet willen houden. Vooral dat sprayen niet.

De vraag is meer: hoe kan ik hier überhaupt nog last van hebben na alle voorzorgsmaatregelen die ik al heb genomen? Waar komen ze vandaan? Etc

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:48

Tazzios

..

Appartement
Misschien komen ze bij een van de buren vandaan?

• Dakracs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 21:47
Heb je toevallig deze al gevonden tijdens je Google escapades?

https://bureauplaagdierpr...orzaker-van-grote-schade/

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

bron zoeken is toch de beste tip. Ergens ligt een wollen trui, deken, colbertje, matras waarin ze zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 14-11-2024 08:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kieren en spleten afdichten is altijd belangrijk.

In een studentenkamer heb ik gedurende de kerst, toen ik niet thuis was, het raam opengelaten. Dan vertrekken ze ook, omdat het te koud wordt.

Gif is altijd de laatste stap, dus eerst alles schoonmaken, alles afkitten. Heb je slecht aansluitende plinten? Jammer, tijd voor nieuwe plinten.
Terwijl je daarmee bezig bent ook alles even van z'n plek halen. Kun je mooi even kijken of er niet ergens zooi achter ligt.

En als je dan alles een tijdje brandschoon hebt gehouden, dan leg je het gif neer als laatste 'klap'. Het liefst als je een paar dagen weg bent en al het (verse) eten e.d. ook weg kunt gooien/op is.
Want als de baas van huis is....

• Dean87
Prima, dan ga ik alles maar weer eens schoonmaken. En vooral de bestaande plinten inderdaad afkitten. Want ik betwijfel sterk of ikzelf het probleem via kleding of andere voedselbronnen veroorzaak aangezien ik hier net drie maanden woon, alles bijna nieuw is en ik al mijn kleding en beddengoed en voedsel in airtight boxes heb, en koelkast/vriezer. Dus dan blijft als enige bestaande plekken over waar ze onder hebben gezeten of kieren oid. Of ze komen bij de buren vandaan.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:38
Dean87 schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:06:
[...] Dit komt omdat ik ooit in een andere woning last heb gehad van allerlei soorten motten (kleding, voedsel, bruine huismot) en ik sindsdien lichtelijk getraumatiseerd ben. Vandaar de overdaad.

[...]
Was jij dit? https://www.theguardian.c...h-infested-london-mansion :+

Enigszins on-topic: daar ging het om wollen isolatiemateriaal in de muren en plafonds - is dat bij jou een potentiële bron?

• Dean87
Hahaha nee, mijn huis had geen "rustkamer".

Ik heb die vraag idd uitgezet bij de woningcorporatie. Nog geen antwoord. Maar kan het me bijna niet voorstellen omdat het een voormalige sociale huurwoning (appartement in een simpel complex) betreft. Ik geloof niet dat in dit soort gebouwen wordt geïsoleerd met dierlijke materialen. Dat lijkt me veel te duur. Het is al heel wat als de lampen op de gallerij tijdig vervangen worden. Maar ik ga de vraag wel stellen mocht ik de komende dagen een medebewoner tegen het lijf lopen.

Verder begonnen met alles afkitten etc.
Pagina: 1