Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 22:57
Wat ga je met je laptop doen?
Van alles, surfen tot aan grafische dingen, muzieksoftware , af en toe een spelletje
Mag zo rond de 15 inch zijn.
Ik zit te twijfelen of het een nieuwe gaat worden (black friday deal? alhoewel de laptops uit de Best buy guides wel duurder lijken te worden ri. black friday) of een 2e hands. ik wil (op de vele opslag na) graa iets vergelijkbaars met mn desktop of sneller. Ik zie nog niet veel laptops die zoveel ram geheugen ondersteunen. In principe is het ook fijn als het op een later moment nog uit te breiden is.

uitvoering: ASUS ROG Strix G16 G614JIR-N4050W (echter nu aan de dure kant, en schijnt niet 128gb ram te ondersteunen?). Vele ram zou mooi zijn voor zware muziekapplicaties realistische VSTI's. enz.

Wat is je budget?
rond de 1,5k - 2k

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij blijft veel in huis. Zal hem niet veel meenemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
[i] Ik heb de best buy laptops even in de gaten gehouden en dan met name de game laptops. want een graka is wel iets dat ik niet kan upgraden en aangezien ik met mijn vorige laptop ook 10 jaar heb gedaan, koop ik altijd iets om lang mee te doen. Ram geheugen zou ik eventueel nog een keer kunnen uitbreiden. De specs van mijn desktop zijn al volgt:

Intel Core i7-12700 Boxed
ASUS PRIME Z690-P WIFI D4
ASUS ThunderboltEX 4
be quiet! Pure Base 500DX Zwart
Noctua NH-U12S redux
Kingston Fury Beast KF436C18BBK4/128
Fractal Design ION+ 560W Platinum
MSI GeForce RTX 3070 Gaming Z Trio
Samsung 990 PRO 2tb
Samsung 990 PRO 2tb met heatsink
Samsung 980PRO 1TB
Alles M2 ssd.

Apple is niet zo mijn ding. Ik heb momenteel een XPS15 l502x laptop uit 2011. Daar heb ik bijvoorbeeld de wifi kaart, het geheugen geupgrade naar 16gb, 2 ssd's ingezet. maar de processor is zo oud dat veel software niet meer ondersteund wordt. Ik gebruik die nu vnl voor browsen en lichte taken. Ding heeft het wel bijna 14 jaar uitgehouden en doet het nog steeds. Vond het na 14 jaar wel een keer tijd voor een upgrade.

Ik kan opzich die zware taken wel op de desktop blijven uitvoeren. maar ik vind het fijn om wat meer rekenkracht te hebben en ook wat nieuwere programma's rechtstreeks op de laptop te kunnen draaien. ben na die 14 jaar wel aan wat nieuws toe.

het zou mooi zijn als ik iets koop wat ik ook weer zo lang kan gebruiken en tussentijds wat kan upgraden (bijv. mogelijkheid om wat meer ram kwijt te kunnen). Ik heb alle gaming laptops uit de best buy guides eens naast elkaar gezet en ze zijn qua specs eigenlijk helemaal niet zo verschillend zie ik.
https://tweakers.net/pric.../2030618;2089400;2091078/

Alleen de Lenovo heeft max ondersteuning voor 64gb. Dat zou wel fijn zijn. maar de cpu is weer trager.
Ik lees ook vrij veel negatiefs over de 13 en 14th gen intel processors.
https://www.reddit.com/r/..._gen_i7s_really_that_bad/
https://www.reddit.com/r/...s/is_i9_14900hx_reliable/
Ergens twijfel ik dus ook nog over welke generatie intel processor te kiezen. Ik draai op de desktop nu via een workaround mijn Presonus 4848 (12th gen was de laatste via workaround ondersteunde processor voor dit apparaat). Bijkomend voordeel is dat als ik een 12th gen zou kopen ik de presonus 4848 audio interface ook compatibel zou hebben.

Beetje energiezuinige laptop is ook wel fijn. En vooral ook duurzaam. Ik wil er het liefst weer 10 jaar mee doen :-) De XPS15 doet het nog heel goed, maar helaas veel software dus niet meer ondersteund.

Gamen is niet hoofdzakelijk belangrijk maar ik vind het wel leuk om de mogelijkheid te hebben om de laptop eens mee te nemen naar vrienden om een spelletje te kunnen spelen.

Het lijkt er wel op alsof de winkels in de aanloop naar black friday de prijzen laten stijgen dus ik denk dat ik nog even zal moeten wachten tot black friday?

[ Voor 50% gewijzigd door saken op 11-11-2024 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Veel sneller dan je desktop ga je nog niet vinden in laptops.
Ik zou zelf eens naar een MacBook Pro kijken, die kunnen redelijk wat, en dan gamen op je desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:04
Is het heel belangrijk om je zware programma's daadwerkelijk lokaal op de laptop te draaien?
Evt. kan je kijken of je met een remote oplossing alle rekenkracht bij je PC kan laten en je laptop enkel als 'viewer' gebruiken.

Dan heb je een stuk minder performance nodig en heb je iets meer keuze in het assortiment omdat zoals Ruud ook al zei sneller dan je huidige PC niet gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 22:57
@99ruud99@Ruben279 Apple is niet zo mijn ding. Ik heb momenteel een XPS15 l502x laptop uit 2011. Daar heb ik bijvoorbeeld de wifi kaart, het geheugen geupgrade naar 16gb, 2 ssd's ingezet. maar de processor is zo oud dat veel software niet meer ondersteund wordt. Ik gebruik die nu vnl voor browsen en lichte taken. Ding heeft het wel bijna 14 jaar uitgehouden en doet het nog steeds. Vond het na 14 jaar wel een keer tijd voor een upgrade.

Ik kan opzich die zware taken wel op de desktop blijven uitvoeren. maar ik vind het fijn om wat meer rekenkracht te hebben en ook wat nieuwere programma's rechtstreeks op de laptop te kunnen draaien. ben na die 14 jaar wel aan wat nieuws toe.

het zou mooi zijn als ik iets koop wat ik ook weer zo lang kan gebruiken en tussentijds wat kan upgraden (bijv. mogelijkheid om wat meer ram kwijt te kunnen). Ik heb alle gaming laptops uit de best buy guides eens naast elkaar gezet en ze zijn qua specs eigenlijk helemaal niet zo verschillend zie ik.
https://tweakers.net/pric.../2030618;2089400;2091078/

Alleen de Lenovo heeft max ondersteuning voor 64gb. Dat zou wel fijn zijn. maar de cpu is weer trager.
Ik lees ook vrij veel negatiefs over de 13 en 14th gen intel processors.
https://www.reddit.com/r/..._gen_i7s_really_that_bad/
https://www.reddit.com/r/...s/is_i9_14900hx_reliable/
Ergens twijfel ik dus ook nog over welke generatie intel processor te kiezen. Ik draai op de desktop nu via een workaround mijn Presonus 4848 (12th gen was de laatste via workaround ondersteunde processor voor dit apparaat). Bijkomend voordeel is dat als ik een 12th gen zou kopen ik de presonus 4848 audio interface ook compatibel zou hebben.

Beetje energiezuinige laptop is ook wel fijn. En vooral ook duurzaam. Ik wil er het liefst weer 10 jaar mee doen :-) De XPS15 doet het nog heel goed, maar helaas veel software dus niet meer ondersteund.

Gamen is niet hoofdzakelijk belangrijk maar ik vind het wel leuk om de mogelijkheid te hebben om de laptop eens mee te nemen naar vrienden om een spelletje te kunnen spelen.

Het lijkt er wel op alsof de winkels in de aanloop naar black friday de prijzen laten stijgen dus ik denk dat ik nog even zal moeten wachten tot black friday?

[ Voor 10% gewijzigd door saken op 11-11-2024 00:22 ]