Weet iemand wat de juridische / wettekst is met betrekking de methode voor het meten van de hoogte van een vergunningsvrij bouwwerk. Ik weet uit alle websites, brochures, vergunningscheck etc. dat ik 3 m vergunningsvrij mag bouwen en dat dat gemeten moet worden vanaf het maaiveld.
Maar wat als het maaiveld enorm verschilt in de eigen tuin en ook met die van de buren?
Hieronder zie je een schematisch overzicht. Het pad dat door ons en de buren gebruikt wordt loopt best wel omhoog. De huizen en tuinen zijn op een duin gebouwd en er is best wat hoogteverschil daardoor.
/f/image/fbBkHQcadnIFtq11PWcrm62s.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel gevonden heb
Besluit bouwwerken leefomgeving Artikel 2.23 lid 1b
.
Toevoeging: ons hele huis is wat lager dan die van de buren, door het natuurlijk verloopt van de straat. Maar ons gedeelde pad tussen onze tuinen, loopt dus ook nog flink omhoog. Dat lijkt wat meer in lijn te lopen met de tuin van de buren, dan onze eigen tuin. Dit komt vermoedelijk dat vroeger een muurtjes stond op de grens van onze tuin (waardoor er hoogte verschil kon zijn) en de buurman de stoep naar zijn poort achteraan het pad heeft opgehoofd. Onze poort zat meer vooraan in de tuin (bij het bestaande bijgebouw).
Maar wat als het maaiveld enorm verschilt in de eigen tuin en ook met die van de buren?
Hieronder zie je een schematisch overzicht. Het pad dat door ons en de buren gebruikt wordt loopt best wel omhoog. De huizen en tuinen zijn op een duin gebouwd en er is best wat hoogteverschil daardoor.
/f/image/fbBkHQcadnIFtq11PWcrm62s.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel gevonden heb
Besluit bouwwerken leefomgeving Artikel 2.23 lid 1b
Achtergrond info: Ik heb een prefab bijgebouw gekocht en morgen wordt de hoogte bepaald waarop de schuur komt te staan. Met de buren is alles afgestemd, maar ik wil voorkomen dat ik te hoog kom en problemen krijg omdat ik niet aan de eisen voor vergunningsvrij bouwen voldoe. Daarnaast wil ik het bouwwerk niet onnodig laag, want dan loopt er water naar binnenhoogten vanaf het aansluitend afgewerkt terrein, waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende, ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven;
Voor de toepassing van [voorgenoemde], wordt een bouwwerk, voor zover dit zich bevindt op een erf- of perceelgrens, gemeten aan de kant waar het aansluitend afgewerkt terrein het hoogst is.
Toevoeging: ons hele huis is wat lager dan die van de buren, door het natuurlijk verloopt van de straat. Maar ons gedeelde pad tussen onze tuinen, loopt dus ook nog flink omhoog. Dat lijkt wat meer in lijn te lopen met de tuin van de buren, dan onze eigen tuin. Dit komt vermoedelijk dat vroeger een muurtjes stond op de grens van onze tuin (waardoor er hoogte verschil kon zijn) en de buurman de stoep naar zijn poort achteraan het pad heeft opgehoofd. Onze poort zat meer vooraan in de tuin (bij het bestaande bijgebouw).
[ Voor 17% gewijzigd door MWDKing op 10-11-2024 21:50 ]