Bepalen hoogte afgewerkt terrein in ongelijke tuin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
Weet iemand wat de juridische / wettekst is met betrekking de methode voor het meten van de hoogte van een vergunningsvrij bouwwerk. Ik weet uit alle websites, brochures, vergunningscheck etc. dat ik 3 m vergunningsvrij mag bouwen en dat dat gemeten moet worden vanaf het maaiveld.

Maar wat als het maaiveld enorm verschilt in de eigen tuin en ook met die van de buren?
Hieronder zie je een schematisch overzicht. Het pad dat door ons en de buren gebruikt wordt loopt best wel omhoog. De huizen en tuinen zijn op een duin gebouwd en er is best wat hoogteverschil daardoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sohcqPvnWu8vd_36DBDH7MMK3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbBkHQcadnIFtq11PWcrm62s.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wel gevonden heb
Besluit bouwwerken leefomgeving Artikel 2.23 lid 1b
hoogten vanaf het aansluitend afgewerkt terrein, waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende, ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven;

Voor de toepassing van [voorgenoemde], wordt een bouwwerk, voor zover dit zich bevindt op een erf- of perceelgrens, gemeten aan de kant waar het aansluitend afgewerkt terrein het hoogst is.
Achtergrond info: Ik heb een prefab bijgebouw gekocht en morgen wordt de hoogte bepaald waarop de schuur komt te staan. Met de buren is alles afgestemd, maar ik wil voorkomen dat ik te hoog kom en problemen krijg omdat ik niet aan de eisen voor vergunningsvrij bouwen voldoe. Daarnaast wil ik het bouwwerk niet onnodig laag, want dan loopt er water naar binnen :P .

Toevoeging: ons hele huis is wat lager dan die van de buren, door het natuurlijk verloopt van de straat. Maar ons gedeelde pad tussen onze tuinen, loopt dus ook nog flink omhoog. Dat lijkt wat meer in lijn te lopen met de tuin van de buren, dan onze eigen tuin. Dit komt vermoedelijk dat vroeger een muurtjes stond op de grens van onze tuin (waardoor er hoogte verschil kon zijn) en de buurman de stoep naar zijn poort achteraan het pad heeft opgehoofd. Onze poort zat meer vooraan in de tuin (bij het bestaande bijgebouw).

[ Voor 17% gewijzigd door MWDKing op 10-11-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NAL maar lijkt me het laagste punt van 'normale' continue doorlopende terrein waar je het neer gaat zetten. Zal dus iets zijn op de +14 tot -8 lijn zijn op de rechter beneden hoek van je te bouwen bijgebouw.

Hoe hoog wordt het geheel? Zou eventueel iets ophogen tot die grens, verder misschien goed even te verdiepen in een extra vocht barrière voordat het geheel staat.

Of je zet het natuurlijk onder een hoek, lekker makkelijk zoeken als je een moertje laat vallen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
GoldenSample schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:36:
NAL maar lijkt me het laagste punt van 'normale' continue doorlopende terrein waar je het neer gaat zetten. Zal dus iets zijn op de +14 tot -8 lijn zijn op de rechter beneden hoek van je te bouwen bijgebouw.

Hoe hoog wordt het geheel? Zou eventueel iets ophogen tot die grens, verder misschien goed even te verdiepen in een extra vocht barrière voordat het geheel staat.

Of je zet het natuurlijk onder een hoek, lekker makkelijk zoeken als je een moertje last vallen B)
Haha, nee laten we het gebouwtje maar gewoon recht zetten. Ik heb het volgende aan de OP toegevoegd:

ons hele huis is wat lager dan die van de buren, door het natuurlijk verloopt van de straat. Maar ons gedeelde pad tussen onze tuinen, loopt dus ook nog flink omhoog. Dat lijkt wat meer in lijn te lopen met de tuin van de buren, dan onze eigen tuin. Dit komt vermoedelijk dat vroeger een muurtjes stond op de grens van onze tuin (waardoor er hoogte verschil kon zijn) en de buurman de stoep naar zijn poort achteraan het pad heeft opgehoogd. Onze poort zat meer vooraan in de tuin (bij het bestaande bijgebouw) ongeveer bij 0 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Het gaat om hoogte ter plekke.
Dus pak laagste punt waar gebouwtje komt te staan, 3 meter daar.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 10-11-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:01:
Het gaat om hoogte ter plekke.
Dus pak laagste punt waar gebouwtje komt te staan, 3 meter daar.
Dus gemeten vanaf het laagste punt volgens jou? Waar heb je dat gelezen?

(de grond is nogal overhoop geweest door allerhande graafwerkzaamheden en slopen van dingen, waardoor het moeilijk te zeggen is wat de 'normale' hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MWDKing schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:06:
[...]

Dus gemeten vanaf het laagste punt volgens jou? Waar heb je dat gelezen?

(de grond is nogal overhoop geweest door allerhande graafwerkzaamheden en slopen van dingen, waardoor het moeilijk te zeggen is wat de 'normale' hoogte is.
Je eigen citaat van de wettekst is in interpretatie vrij duidelijk voor mij in ieder geval. Zie het alsof je met een kleine 'terrain smoothning brush' in simcity over je tuin gaat & dan max 3 meter boven het terrein. Als je een gebouw waterpas neer zet is dat dus het laagste punt onder het oppervlakte (er vanuit gaande dat het gebouwtje overal even hoog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
GoldenSample schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:11:
[...]

Je eigen citaat van de wettekst is in interpretatie vrij duidelijk voor mij in ieder geval. Zie het alsof je met een kleine 'terrain smoothning brush' in simcity over je tuin gaat & dan max 3 meter boven het terrein. Als je een gebouw waterpas neer zet is dat dus het laagste punt onder het oppervlakte (er vanuit gaande dat het gebouwtje overal even hoog is).
Ik begrijp het nog niet helemaal vrees ik. Ik stel me even inderdaad een soepel verlopend terrein voor. En dan daarin het contour van het het gebouw geprojecteerd.
Geldt dan het laagste punt langs die contour als meetpunt voor de hoogte of juist het hoogste punt? Of juist een soort van gemiddelde? Of?

Ah, ik lees nu in eerdergenoemde wet:
Voor de toepassing van het eerste lid, aanhef en onder b, wordt een bouwwerk, voor zover dit zich bevindt op een erf- of perceelgrens, gemeten aan de kant waar het aansluitend afgewerkt terrein het hoogst is.

[ Voor 18% gewijzigd door MWDKing op 10-11-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Hoeveel ongelijkheid heb je op een stuk van 5x4 en ga je niet eerst een vlakk stuk terrein maken om op te bouwen?
Maak dat stuk vlak en dan is dat op die plek je maaiveld en geldt je 3m vanaf dat stukje maaiveld. Volgens mij denk je te moeilijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:40:
Hoeveel ongelijkheid heb je op een stuk van 5x4 en ga je niet eerst een vlakk stuk terrein maken om op te bouwen?
Maak dat stuk vlak en dan is dat op die plek je maaiveld en geldt je 3m vanaf dat stukje maaiveld. Volgens mij denk je te moeilijk.
Als ik uitvlak in mijn tuin, blijft het pad tussen de tuinen veel hoger. Als ik uitvlak op de hoogte van het pad is het geheel dus +20cm hoger oid.

Wat ik denk ik ga doen is het vloerpeil van de oude schuur gebruiken voor bepaling van de hoogte van de nieuwe. In de bouwtekeningen van de oude schuur kan ik zien dat het maaiveld 9cm onder het vloerpeil gepland was. Ik denk dat ik dat maar als referentie gebruik. En dan is het pad dat langs het gebouw loopt flink hoger dan het vloerpeil (+150mm) dus ik hoop dat dat geen problemen gaat geven met vocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

Dit doet mij denken aan een recentelijke juridische uitspraak welke ik vanavond nog wel probeer te vinden. Hierbij had iemand een lage schutting in de voortuin gezet van zijn huurwoning. De regels/wetten scheven voor dat deze max 1 meter hoog mocht zijn, en deze zat erboven. De bewoner werd daarom gesommeerd z'n schutting te verlagen naar 1 meter.
In plaats van de schutting te verlage heeft deze vervolgens een paar zakken tuinaarde leeggegooid pal naast de schutting zodat de schutting niet meer hoger dan een meter was. De woningbouw ging hier niet mee akkoord en dit is toen voor een rechter gekomen. Deze gaf de huurder in het gelijk waarmee de hoogte van een bouwwerk dus aan de voet ervan gemeten moet worden.

Met die jurisprudentie in het achterhoofd moet jouw bouwwerk dus aan de voet ervan in je eigen tuin gemeten worden. Deze mag dus 3 meter hoog zijn ten opzichte van het -8cm punt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Theo schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:52:
Dit doet mij denken aan een recentelijke juridische uitspraak welke ik vanavond nog wel probeer te vinden. Hierbij had iemand een lage schutting in de voortuin gezet van zijn huurwoning. De regels/wetten scheven voor dat deze max 1 meter hoog mocht zijn, en deze zat erboven. De bewoner werd daarom gesommeerd z'n schutting te verlagen naar 1 meter.
In plaats van de schutting te verlage heeft deze vervolgens een paar zakken tuinaarde leeggegooid pal naast de schutting zodat de schutting niet meer hoger dan een meter was. De woningbouw ging hier niet mee akkoord en dit is toen voor een rechter gekomen. Deze gaf de huurder in het gelijk waarmee de hoogte van een bouwwerk dus aan de voet ervan gemeten moet worden.

Met die jurisprudentie in het achterhoofd moet jouw bouwwerk dus aan de voet ervan in je eigen tuin gemeten worden. Deze mag dus 3 meter hoog zijn ten opzichte van het -8cm punt.
Ik ken dat nieuwsbericht nog! Ik heb ook naar jurisprudentie gekeken: Uitspraak over hoe moet worden gemeten met toepassing van bijlage II van het Bor (aansluitend afgewerkt terrein) + hoe zit dit onder de Omgevingswet

Het probleem is dat mijn tuin door het slopen van vorige bouwwerken niet echt een consistente hoogte heeft.

En het verschil is natuurlijk dat de man met de schutting achteraf ging aanvullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ze gaan over 2 uur beginnen met heien, dus ik hou het maaiveld/vloerpeil van de schuur in de originele bouw aan die aan de andere kant van de tuin staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
MWDKing schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:59:
Ze gaan over 2 uur beginnen met heien, dus ik hou het maaiveld/vloerpeil van de schuur in de originele bouw aan die aan de andere kant van de tuin staat.
Als dat goed uitkomt met de rest van de tuin: Dan is er helemaal niets mis mee. Bij mij zat er tussen het "tussenpad" en de tuin een cm of 15. Daarnaast wilde ik minimaal 5cm omhoog met de vloer om een goede afloop naar de tuin te hebben. Dus tussen het pad en schuur zit nu een hoogteverschil. Als je in de tuin staat zie je het niet omdat daar op maaiveld niveau gewoon "aansluitend" is. Dan meet je de vergunningsvrije (maximale) hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

MWDKing schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:57:
[...]

Ik ken dat nieuwsbericht nog! Ik heb ook naar jurisprudentie gekeken: Uitspraak over hoe moet worden gemeten met toepassing van bijlage II van het Bor (aansluitend afgewerkt terrein) + hoe zit dit onder de Omgevingswet

Het probleem is dat mijn tuin door het slopen van vorige bouwwerken niet echt een consistente hoogte heeft.

En het verschil is natuurlijk dat de man met de schutting achteraf ging aanvullen :P
Ik had een anders stuk jurisprudentie in het achterhoofd welke hetzelfde bevestigd:
Hier de uitspraak over die zaak.

Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/dmp/media/image/8/a/b/8abddb89-5b8e-9444-5987-f93deb59ae3d/image.jpg

7400 Wp op het dak

Pagina: 1