Ebay weigert dubbel betaalde BTW bij invoer terug te storten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03 16:35
Op de site van Ebay staat het volgende:

"Dubbel betaalde btw: Als u bij de levering van uw goederen een tweede keer btw in rekening is gebracht door de vervoerder, kunt u contact opnemen met eBay en ons het bewijs leveren dat er een tweede keer btw is betaald. De btw die eBay bij de eerste transactie in rekening heeft gebracht, kan dan worden terugbetaald."

Het is mij al vaak overkomen dat ik dubbel btw moest betalen, zelfs als de verkoper netjes een IOSS-nummer op de doos had gezet. Tot voor kort kon ik dit altijd terugvragen bij Ebay en werd het aan Ebay betaalde btw-bedrag netjes terug betaald. Maar nu doet de klantenservice van Ebay ineens moeilijk. De reden? Ik stuurde ze nu een factuur door van UPS (eerdere facturen waren van PostNL), en die noemen de verschuldigde belasting geen BTW, maar "omzetbelasting". Nu zul je zeggen, wat maakt het uit, iedereen weet dat omzetbelasting gewoon een ander woord is voor BTW! Helaas, de klantenservice van Ebay weet dat niet, en hoe vaak ik ze ook uitleg dat omzetbelasting en BTW echt hetzelfde zijn, ze weigeren mij te geloven, en blijven roepen dat het twee verschillende zaken zijn die niets met elkaar te maken hebben. Wat moet ik nou doen? Het gaat om een bedrag van omgerekend EUR 36. Geen enorm bedrag, maar ook weer te veel om het er maar bij te laten zitten.

Bijkomend probleem is dat de klantenservice van Ebay ergens in India zit en gebruik maakt van vertaalsoftware, wat tot misverstanden leidt. Dus wellicht kent iemand een andere manier om Ebay te benaderen, afgezien van het contactformulier? Het mooiste zou zijn als ik iemand kon spreken die de Nederlandse taal beheerst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topic verplaatst naar Shopping forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53
Misschien het niet via Ebay spelen als deze klantenservice niet capabel is, maar misschien vragen aan UPS of ze een factuur kunnen leveren die Ebay wel accepteert? UPS heeft waarschijnlijk immers ook wel een engelse template waarin ze de factuur kunnen opmaken in plaats van het Nederlandse template. Waardoor je dan een factuur krijgt met een Engelse term die ze mogelijk wel kennen.

Al zou ik wel kijken hoeveel tijd je dit mogelijk gaat kosten, €36 is zeker niet niets, maar als je er uren in moet steken om het terug te krijgen is dat mogelijk ook niet echt rendabel / een nuttige tijdsbesteding helaas.
Het is mij al vaak overkomen dat ik dubbel btw moest betalen, zelfs als de verkoper netjes een IOSS-nummer op de doos had gezet.
Een IOSS nummer op de doos zegt niet zoveel, wat meer van belang is, is of de verkoper in de backend alle gegevens bij die zending op orde heeft (Douane H1 aangifte), als het IOSS nummer niet gevalideerd kan worden tegen een geldige H1 in het computer systeem van de vervoerder die het verwerkt voor de douane krijg je dit soort problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
Dennism schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:26:
Misschien het niet via Ebay spelen als deze klantenservice niet capabel is, maar misschien vragen aan UPS of ze een factuur kunnen leveren die Ebay wel accepteert? UPS heeft waarschijnlijk immers ook wel een engelse template waarin ze de factuur kunnen opmaken in plaats van het Nederlandse template. Waardoor je dan een factuur krijgt met een Engelse term die ze mogelijk wel kennen.

Al zou ik wel kijken hoeveel tijd je dit mogelijk gaat kosten, €36 is zeker niet niets, maar als je er uren in moet steken om het terug te krijgen is dat mogelijk ook niet echt rendabel / een nuttige tijdsbesteding helaas.

[...]

Een IOSS nummer op de doos zegt niet zoveel, wat meer van belang is, is of de verkoper in de backend alle gegevens bij die zending op orde heeft (Douane H1 aangifte), als het IOSS nummer niet gevalideerd kan worden tegen een geldige H1 in het computer systeem van de vervoerder die het verwerkt voor de douane krijg je dit soort problemen.
Bedankt voor je tip, ik ga morgen UPS bellen en vragen om een factuur in het Engels waarin "omzetbelasting" wordt vervangen door Import VAT.

Een IOSS-nummer op de doos wordt inderdaad helaas niet altijd gelezen. Je moet het inderdaad eigenlijk al op het (elektronisch ingevulde) douaneformulier zetten. Het probleem is echter, dat wanneer je als particulier iets verzendt via PostNL (of een andere vervoerder) waarbij een douaneverklaring vereist is, er op dat douaneformulier geen vakje is om de IOSS-code in te vullen. Dat komt omdat een IOSS-nummer niet bedoeld is voor gebruik door particuliere verkopers. Die zijn immers niet BTW-plichtig en hoeven over hun verkopen dus geen btw af te dragen. De enige manier om een douaneformulier te krijgen van bijv. PostNL waarop een invulveld voor het IOSS-nummer staat is een zakelijk account aanmaken bij de vervoerder. Maar daar is een KvK-inschrijving voor nodig.

Ik heb het idee dat de hele constructie van Ebay ook niet helemaal klopt. Je koopt iets op Ebay van een particulier, vervolgens gaat Ebay namens deze (dus niet btw-afdrachtsplichtige) particulier de btw innen, en vervolgens moet de particulier het IOSS-nummer van Ebay op het douaneformulier zetten. Volgens mij is het überhaupt niet de bedoeling dat je andermans IOSS-nummer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Met 36eu zit je wel erg dicht bij het maximum van 150eu die via IOSS afgehandeld kan worden.
Gedeelte zal wel de handling fee zijn dan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 12:18
Frank1978 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:33:
...

Nu zul je zeggen, wat maakt het uit, iedereen weet dat omzetbelasting gewoon een ander woord is voor BTW! Helaas, de klantenservice van Ebay weet dat niet, en hoe vaak ik ze ook uitleg dat omzetbelasting en BTW echt hetzelfde zijn, ze weigeren mij te geloven, en blijven roepen dat het twee verschillende zaken zijn die niets met elkaar te maken hebben. Wat moet ik nou doen?
Zeg tegen de klantenservice dat ze even de volgende vraag aan Google Gemini moeten stellen:

"What is the difference between BTW and omzetbelasting in the Netherlands.

Dit is het antwoord:
There is no difference between BTW and omzetbelasting in the Netherlands. They are two different terms for the same concept: Value Added Tax (VAT).
  • BTW is the abbreviation for "Belasting Toegevoegde Waarde," which directly translates to "Value Added Tax."
  • Omzetbelasting means "turnover tax," which is another way to describe a tax on the value added at each stage of production and distribution.
So, both terms refer to the same tax, just using different words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
YakuzA schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:22:
Met 36eu zit je wel erg dicht bij het maximum van 150eu die via IOSS afgehandeld kan worden.
Gedeelte zal wel de handling fee zijn dan?
Ik betaalde voor de grammofoonplaten) GBP 122,78 plus nog GBP 18,50 porto maakt GBP 141,28, dus bijna EUR 170. Ik wist niet dat de IOSS regeling tot maximaal EUR 150 gold. Maar dat weerhoudt Ebay er ook niet van om hoe dan ook 21% btw te innen.

De EUR 36 die ik noemde gaat om de aan Ebay afgedragen btw (omgerekend zo'n GBP 30). Dat is het geld wat ik terug wil.Dat is puur btw, Ebay brengt geen handling fee in rekening.
Daarnaast moest ik ook nog EUR 57,- betalen aan UPS. Een deel daarvan is omzetbelasting, oftewel btw (EUR 48), de rest is een handling fee van EUR 9.

Hoe UPS de kosten heeft berekend snap ik ook niet. Op hun factuur staat dat de waarde van de zending omgerekend EUR 212 is. Op de douaneverklaring op de zending staat de waarde van de goederen als GBP 122,78 en de portokosten als GBP 11,19. Totaal dus GBP 133,97, zeg EUR 160. Dus een stuk minder dan die EUR 212 die UPS begroot. Met invoerrechten, die in beeld komen als een zending meer dan EUR 150 waard is, heeft het niets te maken. Want grammofoonplaten vallen in de zelfde categorie als cd's en daar geldt een btw-tarief van 21% en een invoerrechtentarief van 0%.

Dus UPS heeft mij ook nog wat uit te leggen.
Pagina: 1