Gisterenavond sprong er opeens een "vonk" uit de oven (bij de bedieningsknop) bij het aansteken. Er was geen zekering gesprongen.
Na de stroom uitgezet te hebben (zekering uit) en terug aan, dan werkte hij terug deels: de ventillator en het lichtje brand niet, maar de klok etc, en de verwarmingselementen werken gewoon wel.
Het betreft deze oven: siemens HB 73 AB 550
Toen ik hem daarnet demonteerde dan merkte ik dat er 2 0-ohm weerstanden kapot zijn gegaan.
Het zijn de 2 smd weerstanden rechts op deze printplaat.:strip_exif()/f/image/fuolsleeY5LyofjDPluOND3E.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze lijken de lamp binnen de oven te bedienen: op connector X9 zit de kabel naar de lampsocket, de andere draad hiernaartoe komt rechtstreeks van de stekker. De lamp was gesprongen tijdens die "vonk".
Ik vermoed dat het meest rechtse relais de lamp aan/uit zet.
Voor de rest kan ik niet onmiddellijk schade zien. Ik meet geen kortsluiting over de lamp.
Over de ventilator (die niet werkt), meet ik ca 85Ohm (wat wel kan vermoed ik aangezien je de windingen gewoon meet)
Vandaar m'n vragen:
- zouden deze 0-ohm weerstanden als zekering werken, of gewoon als draadbrug
- mag ik die gewoon vervangen door een smd weerstand 0-ohm met zelfde formfactor, of door een draadbrug?
Na de stroom uitgezet te hebben (zekering uit) en terug aan, dan werkte hij terug deels: de ventillator en het lichtje brand niet, maar de klok etc, en de verwarmingselementen werken gewoon wel.
Het betreft deze oven: siemens HB 73 AB 550
Toen ik hem daarnet demonteerde dan merkte ik dat er 2 0-ohm weerstanden kapot zijn gegaan.
Het zijn de 2 smd weerstanden rechts op deze printplaat.
:strip_exif()/f/image/fuolsleeY5LyofjDPluOND3E.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze lijken de lamp binnen de oven te bedienen: op connector X9 zit de kabel naar de lampsocket, de andere draad hiernaartoe komt rechtstreeks van de stekker. De lamp was gesprongen tijdens die "vonk".
Ik vermoed dat het meest rechtse relais de lamp aan/uit zet.
Voor de rest kan ik niet onmiddellijk schade zien. Ik meet geen kortsluiting over de lamp.
Over de ventilator (die niet werkt), meet ik ca 85Ohm (wat wel kan vermoed ik aangezien je de windingen gewoon meet)
Vandaar m'n vragen:
- zouden deze 0-ohm weerstanden als zekering werken, of gewoon als draadbrug
- mag ik die gewoon vervangen door een smd weerstand 0-ohm met zelfde formfactor, of door een draadbrug?
[ Voor 11% gewijzigd door Promy op 10-11-2024 12:26 ]