Printplaat oven - doorgebrandde 0-ohm smd resistoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Gisterenavond sprong er opeens een "vonk" uit de oven (bij de bedieningsknop) bij het aansteken. Er was geen zekering gesprongen.
Na de stroom uitgezet te hebben (zekering uit) en terug aan, dan werkte hij terug deels: de ventillator en het lichtje brand niet, maar de klok etc, en de verwarmingselementen werken gewoon wel.
Het betreft deze oven: siemens HB 73 AB 550

Toen ik hem daarnet demonteerde dan merkte ik dat er 2 0-ohm weerstanden kapot zijn gegaan.
Het zijn de 2 smd weerstanden rechts op deze printplaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMQlMwDobzpfOreKHRVyTvR20Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuolsleeY5LyofjDPluOND3E.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lijken de lamp binnen de oven te bedienen: op connector X9 zit de kabel naar de lampsocket, de andere draad hiernaartoe komt rechtstreeks van de stekker. De lamp was gesprongen tijdens die "vonk".
Ik vermoed dat het meest rechtse relais de lamp aan/uit zet.

Voor de rest kan ik niet onmiddellijk schade zien. Ik meet geen kortsluiting over de lamp.
Over de ventilator (die niet werkt), meet ik ca 85Ohm (wat wel kan vermoed ik aangezien je de windingen gewoon meet)

Vandaar m'n vragen:
- zouden deze 0-ohm weerstanden als zekering werken, of gewoon als draadbrug
- mag ik die gewoon vervangen door een smd weerstand 0-ohm met zelfde formfactor, of door een draadbrug?

[ Voor 11% gewijzigd door Promy op 10-11-2024 12:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 15:25
Als je van de rood/roze draad naar het grote soldeervlak meet (dus over de 0 ohm weerstand, wat meet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
kvandt schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:28:
Als je van de rood/roze draad naar het grote soldeervlak meet (dus over de 0 ohm weerstand, wat meet je dan?
Dan meet ik dat er geen verbinding is over de smd resistor (ook niet over de andere).

Ik heb nog eens de verschillende functies getest, en de ventilator blijkt wel te werken (met enige vertraging, dat blijkt vroeger ook zo te zijn, zelf nog nooit heel specifiek op gelet)

Ik heb een vermoeden dat de lamp gesprongen zal zijn, maar op een of andere manier kortsluiting heeft gemaakt waardoor de 2 0-ohm weerstanden kapot zijn gegaan voor dat de algemene zekering het opmerkte? Kan dit?

[ Voor 21% gewijzigd door Promy op 10-11-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het mag duidelijk zijn dat het niet gezond is. Je moet niet alleen sluiting over de lamp meten maar ook sluiting naar aarde. Hoewel een aardlek schakelaar inspringt kan zo'n simpele laag vermogen 0 ohm weerstand net zo snel kapot gaan door de stroompiek.

Verder zie ik niets anders aan die weerstand dus moet je het echt in de richting van die roze draad en alles wat daaraan zit zoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Deze weerstanden lijken een methode om het circuit aan te passen.
Ik zie namelijk een footprint voor een TO-252 en een optocoupler die er niet op zit, en de 0 ohm weerstanden jumpen om dit circuit heen. Mogelijk is deze oven ook te krijgen met gedimde verlichting zodat er thyristor op kan ipv een relais.

Ik zou de kortsluiting in de oven oplossen, jumper en relais vervangen (die zit mogelijk vastgelast) en dan is het mogelijk weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@memphis : De roze draad gaat rechtstreeks naar de lampfitting en geeft geen kortsluiting met de aarde of iets anders.
@jeroen3 : het lijkt me inderdaad een multifunctionele print. Het relais zit niet vast lijkt me (nu niet in kortsluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Deze weerstanden lijken idd als zekering te zijn gebruikt. Dat ze doorgebrand zijn is dus het gevolg van een erg hoge stroom welke er gelopen heeft. Nu is een nul Ohm weerstand nooit echt nul ohm (als in, nul micro ohm), maar zit deze in de orde van 10-20 mOhm. Dus een stroom van 10 tot 15 ampere blaast zo'n weerstand dus op gezien er dan 2-4 watt in deze wordt verstookt, en dat is teveel voor ze waardoor ze stuk gaan.

Gelukkig zijn beide weerstanden stuk :) Dit bevestigt namelijk dat er echt zo'n stroom heeft gelopen, en niet dat je bijv een slechte/brakke weerstand had. Dus van pin X9 naar pin X3 lijkt een stroom van 10+ ampere te hebben gelopen..

Je zal dus moeten nagaan waarom deze stroom daar gelopen heeft; waar deze stroom vandaan kwam en waar deze naar toe is gegaan. Waarschijnlijk is dat van fase naar nul, of naar chassis. Ergens in je oven zit dus een nare kortsluiting die dit stroompad mogelijk maakt.

Zoek dit pad op en fix dat. Daarna kun je gerust de twee weerstanden vervangen voor twee nieuwe.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
ik had net eens getest om de kapotte weerstanden te overbruggen.
De lamp gaat eerst terug aan, maar dan ging ze terug uit na een dikke 30sec.(wat normaal gezien niet zo is).
Omdat de lamp zelf niet kapot bleek heb ik het nog eens getest en hij blijft af en toe uitgaan.
De rest van de oven lijkt wel te werken, wat het natuurlijk zeer raar maakt...
Straks toch eens proberen het schema te verstaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even een andere lamp proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Gloeilamp met gebroken filament kan ook voor hoge stroom zorgen (als hij toch weer even contact maakt). Zou uit voorzorg gewoon een nieuw oven lampje gebruiken.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb er een andere 0-ohm resistor en een stukje draad op gesoldeerd (ipv de 1 draad die beide overbrugde) en het lijkt nu te doen wat hij moet...
Een 2e 0-ohm had ik niet liggen (het is een 2010 package)
Iemand een idee welk type ik best probeer te verkrijgen? ik zei er wat verschillen in specs (van 2A tot 16A )
Aangezien het lampje 40W op 230V is lijkt me zelfs die 2A meer dan voldoende?

Nu nog ergens bestellen zonder dat de verzendkosten 10x hoger zijn dan de resistors. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Gewoon een stukje draad is ook prima, dit zijn geen zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:03:
Gewoon een stukje draad is ook prima, dit zijn geen zekeringen.
Wel degelijk:
https://www.pcbway.com/bl...hm_Resistor_816aa28e.html

het gebruik van 0 ohm weerstanden kent vele functies, 1 daarvan is als een veiligheidsweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@memphis fusible resistors zijn een heel andere klasse. Je kunt hier van geen enkele spec uitgaan. Het is ook nog afhankelijk of je thick, thin-film of metal weerstanden hebt. Dit zijn geen zekeringen, zeker niet twee achter elkaar.

Ze kunnen wel doorbranden, dat kan een pcb trace ook, maar zoals je ziet zit heel het relais onder de zut, dat hoort niet bij een zekering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Promy schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:34:
Ik heb er een andere 0-ohm resistor en een stukje draad op gesoldeerd (ipv de 1 draad die beide overbrugde) en het lijkt nu te doen wat hij moet...
Een 2e 0-ohm had ik niet liggen (het is een 2010 package)
Iemand een idee welk type ik best probeer te verkrijgen? ik zei er wat verschillen in specs (van 2A tot 16A )
Aangezien het lampje 40W op 230V is lijkt me zelfs die 2A meer dan voldoende?

Nu nog ergens bestellen zonder dat de verzendkosten 10x hoger zijn dan de resistors. :X
Pak een dun stukje draad en gebruik deze als nul ohm weerstand. Heb je bijv een simpele through hole weerstand liggen (waarde maakt niet uit) dan kun je de pootjes van deze gebruiken. Zelfde geldt voor een stukje draad uit een solide CAT kabel. Zolang de draad die je gebruikt mooi dun is dan zal bij kortsluiting nog steeds deze draad eerder wegbranden dan de automaat in je meterkast. Al moet deze ook niet té dun zijn. Zo'n beetje alles met een diameter tussen 0.25 en 0.5 mm zou je als weerstandvervanger kunnen gebruiken omdat bij een kortsluiting een cm van dit draad eerder weg is dan je zekering.

Je zou ook een soldeerbrug kunnen plaatsen, echter ben je dan volledig aangewezen op de automaten in je meterkast..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Promy
Iedereen bedankt voor de input!
Voor de gemoedsrust ;) heb ik wat zo'n 0-ohm weerstandsjes besteld bij Farnell. Zo blijf ik gelijk aan de ontworpen pcb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar dan heb je nog steeds niet de oorzaak gevonden, of wel?

Ik zou voor alle zekerheid een nieuw lampje erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
memphis schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:38:
Maar dan heb je nog steeds niet de oorzaak gevonden, of wel?

Ik zou voor alle zekerheid een nieuw lampje erin doen.
Voor de rest heb ik inderdaad niks anders gevonden, maar het vervangende lampje is ook in bestelling _/-\o_
Pagina: 1