Keuze AM5 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36
Ik zoek een?
Ik heb een 9800X3D op de kop weten te tikken en daarvoor ben ik bezig een nieuwe build te configureren. Sommige parts komen over uit mijn huidige build, sommige zijn nieuw. Alleen betreffende het moederbord kom ik er niet 1 2 3 uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Ik heb 2 M2 SSDs, beide PCI Express 4.0 x4, 1 voor Windows/games en 1 voor storage van muziek en foto's, dat dient meer als backup dan dat het gebruikt wordt.

- Het is de bedoeling dat volgend najaar de 6800XT vervangen wordt door een 5070/5080.

- Mijn PC moet helaas middels wifi aangesloten worden. Hoewel ik in dezelfde ruimte/verdieping zit als de router is het fysiek niet mogelijk om een kabel naar mijn PC te trekken. Op dit moment gebruik ik een Gigabyte AX200 PCIE kaart. In games heb ik prima latency en mijn downloadsnelheid wordt meer gelimiteerd door mijn Wifi 5 router.

Dat brengt wat vragen over de keuze van het moederbord. Over het algemeen zijn het Mediatek danwel Realtek wifi kaartjes en mijn ervaring uit het verleden en beeld daarvan is niet positief. Overdrijf ik dat of is het wel een goede keuze om mijn PCIE wifikaart mee te nemen? Ik zou ook wel willen weten of er mensen op dergelijke moederborden hun wifikaarten hebben vervangen maar ik verwacht dat je daarvoor de I/O shield moet vervangen.

De RTX 5000 serie gaat PCIE5 gebruiken, nou zal die waarschijnlijk niet eens PCIE4 dichttrekken maar goed, dat is speculeren. En dan met mijn PCIE wifikaart en 2 SSDs, vraag ik mij af of het verstandig is te futureproven op een bord met PCIE5 / X670E / X870. Wat ik nooit goed snap is hoe dat werkt met dat halveren van lanes op je primary PCIE slot.

Dus zodoende zoek ik wat advies over het moederbord waar op te letten.

Voorlopig zijn dit denk ik mijn opties:
ASRock B650 Steel Legend WiFi
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-11-2024 17:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09 16:25
Voor 150 euro heb je een gigabyte b650 Eagle AX. Prima vrm, 3x nvme slot en wifi. Alleen pci-e 4.0 slot voor gpu.

Ik heb hem hier draaien naast het duurdere b650 Aorus elite v1 bord en hij bevalt prima.

Kan over je eigen keuzes niet veel zeggen maar er zijn zat reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je voor een 600-serie bord gaat, laat de (web)winkel hem dan wel updaten, anders krijg je geen beeld, anders moet je het zelf even doen als hij binnenkomt. Beetje bord heeft een updatefunctie zonder CPU :)

I reject your reality and substitute my own