Inzicht van medetweakers gezocht bij thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 16:53
Mijn externe harde schijf is stuk gevallen. Op deze schijf bewaarden wij foto's en ook de bewerkte versies daarvan. Nu hebben wij gelukkig (omdat SD kaarten goedkoop zijn) een beschermdoosje/kastje waarop de originelen stonden en deze weer op een andere externe SSD in dit geval terug gezet.

Voorheen bewaarden wij een back-ups/kopie alles op een WDmycloud maar na de perikelen met betrekking tot de lekken in deze apparaten hebben we deze enkel nog als FTP share gebruikt wat ellendig langzaam werkte en daarna niet meer gebruikt is.

Hierdoor hebben we een gat in de bewerkte foto's en videos.

Om te voorkomen dat dit weer gebeurt hebben we besloten een nieuwe NAS aan te schaffen.
Met de huidige Synology prijzen dacht ik waarom bouw ik die niet zelf. Verder wilde ik van een oude RaspberryPi3b af.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 119,99€ 119,99
1MoederbordenASRock B760M-HDV/M.2€ 90,45€ 90,45
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 273,42€ 546,84
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 65,50€ 65,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40W€ 157,86€ 157,86
1SSD'sLexar NQ710 1TB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,54

Status:
Ik heb een beetje spijt van het missen van de eenvoud van een kant en klare NAS. Maar het is dat ik meer van plan ben met deze 'Homeserver' dan enkel opslaan van foto's en documenten.

Wat ik gedaan is TrueNAS Core als mijn OS kiezen. Spijt van... waarom...

Mijn 1tb SSD kan enkel igezet worden os OS schijf, partitioneren is mogelijk maar wordt ernstig afgeraden.
Het gevold is dat mijn Pool1 (2x12tb) nooit in spindown komt omdat hier de VM en Apps/Docker applicaties op draaien.

Omdat één VM (HomeAssistantOS) 24/7 draait draaien dus ook mijn schijven 24/7 8)7 .
Verder is het een probleem dat ik nu van Pihole naar AdGuard Home ben overgestapt.
Mijn Ziggo router die nu DHCP doet staat niet toe dat ik een eigen DNS instel.
In principe kan AdGuard dit ook, maar ik krijg de poorten / autorisatie niet geregeld in Truenas scale.

Mijn IT kennis aanwezig maar beperkt, het is meer een nuttige hobby i.v.m. mijn vakgebied (regeltechniek).
Daarbij is mijn Linux kennis nog karig, maar vind het niet erg om mij hierin te ontwikkelen.

Nu heb ik het idee een hoop uren 'verspild' te hebben richting een oplossing waarbij het einde nog lang niet in zicht is. Ik mis namelijk ook nog een hoop functionaliteit die ik met mijn 'kant en klare' NAS had.

Voordat ik verder ga met uren verspillen is mijn vraag:

Hoe zouden jullie dit hebben aangepakt?
Ik ben bang dat ik een verkeerde weg ben ingeslagen met Truenas scale en bijvoorbeeld voor virtualisatie in Proxmox had moeten kiezen.

Want de functionaliteit die ik nog wil inbouwen verder is:
- DHCP via Adguard (en niet meer handmatig DNS op apparaten invullen)
- Automatisch synchroniseren van mobiele telefoons (backups), wat gebruiken jullie? Syncthing/Nextcloud?
- Delen van foto/media (Jellyfin)
- Home Assistant backups naar share automatiseren
- Externe backup bij schoonouders (mogelijk hergebruiken van Rpi3b)
- Wireguard voor benaderen SMB share extern
- Spindown realiseren door VM's en Docker op (boot)SSD te draaien.

Home Assistant kan ik makkelijk een backup opnieuw importeren in een nieuwe image.
De data (video/foto's) kan ik eventueel via de externe schijven weer uploaden in een nieuwe share.
Of is het mogelijk een image te maken en deze in te zetten in bijvoorbeeld Proxmox.(Als Proxmox de way to go is)

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie inzichten mij een hoop tijd gaat besparen. :) :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je ziet nu waarom soms de "overpriced" NAS hardware als van Synology je toch hoofdpijn en gedoe kan besparen ;)

Ok, je hardware is nu een stuk krachtiger, de synology biedt je meer houvast en gebruiksgemak bij de software scenario's, er is veel documentatie te vinden hoe je de applicaties en je usecases inricht.

Maar goed, die weg is al bewandeld en de hardware heb je nu toch al. Nu komt het stuk software kijken.
Je hebt nu een 1TB SSD, mocht je nog een M2 slot hebben, zou je kunnen nadenken over een zelfde lexar erbij en dan kun je je SSD's als redundante snelle storage configureren als je een OS gebruikt wat vanaf een USB stick kan draaien. Unraid kan dat bijvoorbeeld.

Of kijk naar een NAS OS waarbij je mogelijkheden hebt om je SSD te partitioneren maar ook dan zijn je opties wat je daarna met die partities gaat doen eigenlijk heel beperkt. Ik durf zo niet te zeggen of je die partities zomaar kunt instellen voor caching maar dat zal OS afhankelijk zijn.
Je KUNT ook nog kiezen voor een kleinere SSD ipv die Lexar en daar je NAS OS op zetten (want weinig ruimte nodig) en dan de 1TB als aparte schijf gebruiken, desnoods in een PCI express slot behuizing doen of USB behuizing (think outside the box)

Je OS, dat is nu de volgende keuze. Truenas Scale Core heeft HEEL VEEL opties en een best hoge leercurve en hardware vereisten.
Wil je de kant van virtualisatie op, dan kun je denken aan Proxmox en dan je docker containers in een VM draaien:

https://www.wundertech.ne...er-containers-in-proxmox/

Maar ik denk dat wat nu beter bij je past, zijn OS keuzes meer op NAS gebruik gericht, met simpeler opties voor apps/plugins in docker containers en dan zou je eens kunnen kijken naar unRAID/Rockstor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09 18:03
Hier een tip als je voor Proxmox kiest.
https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33
Optie is ook om je 'verlies te nemen' en gewoon voor een synology te gaan? Klinkt alsof dit veel beter bij je past. Als je een recente neemt kun je hier ook goed de docker applicaties die je noemt op draaien.

En voor foto's: kijk eens naar immich, ook een goede mogelijkheid tot backup van je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
Bedankt voor jullie reacties.

Over UnRAID heb ik zeker nagedacht, maar de subscriptie van €50p.j. staat mij een beetje tegen.
Verdeeld over een jaar gecombineerd met het gebruiksgemak is dit wel een optie maar meer een 'second resort'. Omdat de hardware is aangeschaft zal een synology 'last resort' worden, verder ben ik nu mega tevreden over de prestaties. De shares werken bliksemsnel alsook de VM's en docker applicaties. Opbouwen van grafieken en uitvoeren in HAOS is miliseconden werk in plaats van soms enkele tientallen seconden moeten wachten. Reboot in seconden i.p.v. 2 minuten.

Is het volgende een idee?:

2x Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart als mirror boot 'drives'.
1x Lexar NQ710 1TB bijbestellen voor een Pool3 aan te maken.

VM en docker apps verhuizen naar Pool3.
Ten slotte de System Dataset verhuizen naar deze pool.
https://www.truenas.com/d.../settingthesystemdataset/

Dan heb ik mijn spindown op harde schijven gerealiseerd (Pool1 en Pool2). Pool 3 kan actief blijven voor VM en docker.

DHCP kan ik dan door mijn TP-link routers laten uitvoeren zodat dit niet meer via docker hoeft.
Moet alleen kijken of dit mogelijk is i.v.m. een aantal fixed IP's (o.b.v. MAC adressen).

Of is dit een slecht idee? Lijkt mij dat de USB drives dan redelijk met rust worden gelaten m.u.v. opstarten.

Immich ga ik zeker eens bekijken, lijkt tevens Photoprism overbodig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Truenas Scale ondersteunt het draaien vanaf USB/flash media niet in verband met de vele schrijfacties in logfiles, etc.

Eventueel zijn er dus SATA DOM's (disk on Module) die je gewoon in de SATA poort op mobo kunt prikken.
(Of gewoon een SATA SSD, kan natuurlijk ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
akimosan schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:41:
Truenas Scale ondersteunt het draaien vanaf USB/flash media niet in verband met de vele schrijfacties in logfiles, etc.

Eventueel zijn er dus SATA DOM's (disk on Module) die je gewoon in de SATA poort op mobo kunt prikken.
(Of gewoon een SATA SSD, kan natuurlijk ook)
Het probleem is dat ik een mobo heb met

1x nvme 3x
1x nvme 4x
4x SATA6

Stel ik neem een USB3.2 SSD (geschikter voor meer writes dan een USB stick)
uitvoering: Intenso external SSD Premium Edition 128GB Grijs

Daarbij verhuis ik de System Dataset verhuizen naar Pool3 met echte SSD's.
Zou dat niet betrouwbaar genoeg zijn?

Ik kan altijd 4x per jaar mijn configuratie handmatig naar een USB stick backuppen mocht de USB3 SSD stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Je installeert 2 HDD's in je voorbeeld (in de verwisselbare bays) dus je hebt nog 4 poorten over?

Maar goed, met USB storage mits het SSD betreft vanwege de writes zou het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
akimosan schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:08:
Je installeert 2 HDD's in je voorbeeld (in de verwisselbare bays) dus je hebt nog 4 poorten over?

Maar goed, met USB storage mits het SSD betreft vanwege de writes zou het kunnen.
Nee schijven:
Lexar 1TB PCI-e 4
WD red 12TB (SATA1) Pool1 (mirror)
WD red 12TB (SATA2) Pool1 (mirror)
WD red 2TB (SATA3) Pool2 (striping)

Pool2 is voor tijdelijke opslag van niet belangrijke files.

Dus heb nog 1x sata 6 en 1x PCI-e 3 over.

Wat ik ook kan doen is Lexar verplaatsen naar de PCI-e 3.0 en een nieuwe SSD bestellen voor de PCI-e 4.0.

Dan heb ik eigenlijk mijn 'probleem' opgelost met uitzondering dat het zonde is dat er 950 GiB onbenut blijft op de Lexar. Denk wel dat dit de weg is met de minste kopzorgen. Want alles draait nu in principe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
VM's/apps kunnen draaien op een redundante SSD pool is ook wel fijn/veiliger hoewel goede backups nog belangrijker zijn :)

PCI-e 3 vs 4 voel je in de praktijk ook niets van, dus waarom de moeite doen van verplaatsen?
Maar al je ideeën zijn in principe goed en dus kun je doen wat je wilt.

NB: Je vroeg om ideeën om (ruimte op) je OS schijf beter te benutten, die heb je nu genoeg gekregen. Tijd om aan de slag te gaan :)
Zelf zou ik 950GB SSD ruimte en performance ook niet onbenut willen laten.
Pagina: 1