Mijn externe harde schijf is stuk gevallen. Op deze schijf bewaarden wij foto's en ook de bewerkte versies daarvan. Nu hebben wij gelukkig (omdat SD kaarten goedkoop zijn) een beschermdoosje/kastje waarop de originelen stonden en deze weer op een andere externe SSD in dit geval terug gezet.
Voorheen bewaarden wij een back-ups/kopie alles op een WDmycloud maar na de perikelen met betrekking tot de lekken in deze apparaten hebben we deze enkel nog als FTP share gebruikt wat ellendig langzaam werkte en daarna niet meer gebruikt is.
Hierdoor hebben we een gat in de bewerkte foto's en videos.
Om te voorkomen dat dit weer gebeurt hebben we besloten een nieuwe NAS aan te schaffen.
Met de huidige Synology prijzen dacht ik waarom bouw ik die niet zelf. Verder wilde ik van een oude RaspberryPi3b af.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Status:
Ik heb een beetje spijt van het missen van de eenvoud van een kant en klare NAS. Maar het is dat ik meer van plan ben met deze 'Homeserver' dan enkel opslaan van foto's en documenten.
Wat ik gedaan is TrueNAS Core als mijn OS kiezen. Spijt van... waarom...
Mijn 1tb SSD kan enkel igezet worden os OS schijf, partitioneren is mogelijk maar wordt ernstig afgeraden.
Het gevold is dat mijn Pool1 (2x12tb) nooit in spindown komt omdat hier de VM en Apps/Docker applicaties op draaien.
Omdat één VM (HomeAssistantOS) 24/7 draait draaien dus ook mijn schijven 24/7
.
Verder is het een probleem dat ik nu van Pihole naar AdGuard Home ben overgestapt.
Mijn Ziggo router die nu DHCP doet staat niet toe dat ik een eigen DNS instel.
In principe kan AdGuard dit ook, maar ik krijg de poorten / autorisatie niet geregeld in Truenas scale.
Mijn IT kennis aanwezig maar beperkt, het is meer een nuttige hobby i.v.m. mijn vakgebied (regeltechniek).
Daarbij is mijn Linux kennis nog karig, maar vind het niet erg om mij hierin te ontwikkelen.
Nu heb ik het idee een hoop uren 'verspild' te hebben richting een oplossing waarbij het einde nog lang niet in zicht is. Ik mis namelijk ook nog een hoop functionaliteit die ik met mijn 'kant en klare' NAS had.
Voordat ik verder ga met uren verspillen is mijn vraag:
Hoe zouden jullie dit hebben aangepakt?
Ik ben bang dat ik een verkeerde weg ben ingeslagen met Truenas scale en bijvoorbeeld voor virtualisatie in Proxmox had moeten kiezen.
Want de functionaliteit die ik nog wil inbouwen verder is:
- DHCP via Adguard (en niet meer handmatig DNS op apparaten invullen)
- Automatisch synchroniseren van mobiele telefoons (backups), wat gebruiken jullie? Syncthing/Nextcloud?
- Delen van foto/media (Jellyfin)
- Home Assistant backups naar share automatiseren
- Externe backup bij schoonouders (mogelijk hergebruiken van Rpi3b)
- Wireguard voor benaderen SMB share extern
- Spindown realiseren door VM's en Docker op (boot)SSD te draaien.
Home Assistant kan ik makkelijk een backup opnieuw importeren in een nieuwe image.
De data (video/foto's) kan ik eventueel via de externe schijven weer uploaden in een nieuwe share.
Of is het mogelijk een image te maken en deze in te zetten in bijvoorbeeld Proxmox.(Als Proxmox de way to go is)
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie inzichten mij een hoop tijd gaat besparen.
Voorheen bewaarden wij een back-ups/kopie alles op een WDmycloud maar na de perikelen met betrekking tot de lekken in deze apparaten hebben we deze enkel nog als FTP share gebruikt wat ellendig langzaam werkte en daarna niet meer gebruikt is.
Hierdoor hebben we een gat in de bewerkte foto's en videos.
Om te voorkomen dat dit weer gebeurt hebben we besloten een nieuwe NAS aan te schaffen.
Met de huidige Synology prijzen dacht ik waarom bouw ik die niet zelf. Verder wilde ik van een oude RaspberryPi3b af.
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-14100 Boxed | € 119,99 | € 119,99 |
1 | Moederborden | ASRock B760M-HDV/M.2 | € 90,45 | € 90,45 |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 12TB | € 273,42 | € 546,84 |
1 | Behuizingen | Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40W | € 157,86 | € 157,86 |
1 | SSD's | Lexar NQ710 1TB | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.039,54 |
Status:
Ik heb een beetje spijt van het missen van de eenvoud van een kant en klare NAS. Maar het is dat ik meer van plan ben met deze 'Homeserver' dan enkel opslaan van foto's en documenten.
Wat ik gedaan is TrueNAS Core als mijn OS kiezen. Spijt van... waarom...
Mijn 1tb SSD kan enkel igezet worden os OS schijf, partitioneren is mogelijk maar wordt ernstig afgeraden.
Het gevold is dat mijn Pool1 (2x12tb) nooit in spindown komt omdat hier de VM en Apps/Docker applicaties op draaien.
Omdat één VM (HomeAssistantOS) 24/7 draait draaien dus ook mijn schijven 24/7

Verder is het een probleem dat ik nu van Pihole naar AdGuard Home ben overgestapt.
Mijn Ziggo router die nu DHCP doet staat niet toe dat ik een eigen DNS instel.
In principe kan AdGuard dit ook, maar ik krijg de poorten / autorisatie niet geregeld in Truenas scale.
Mijn IT kennis aanwezig maar beperkt, het is meer een nuttige hobby i.v.m. mijn vakgebied (regeltechniek).
Daarbij is mijn Linux kennis nog karig, maar vind het niet erg om mij hierin te ontwikkelen.
Nu heb ik het idee een hoop uren 'verspild' te hebben richting een oplossing waarbij het einde nog lang niet in zicht is. Ik mis namelijk ook nog een hoop functionaliteit die ik met mijn 'kant en klare' NAS had.
Voordat ik verder ga met uren verspillen is mijn vraag:
Hoe zouden jullie dit hebben aangepakt?
Ik ben bang dat ik een verkeerde weg ben ingeslagen met Truenas scale en bijvoorbeeld voor virtualisatie in Proxmox had moeten kiezen.
Want de functionaliteit die ik nog wil inbouwen verder is:
- DHCP via Adguard (en niet meer handmatig DNS op apparaten invullen)
- Automatisch synchroniseren van mobiele telefoons (backups), wat gebruiken jullie? Syncthing/Nextcloud?
- Delen van foto/media (Jellyfin)
- Home Assistant backups naar share automatiseren
- Externe backup bij schoonouders (mogelijk hergebruiken van Rpi3b)
- Wireguard voor benaderen SMB share extern
- Spindown realiseren door VM's en Docker op (boot)SSD te draaien.
Home Assistant kan ik makkelijk een backup opnieuw importeren in een nieuwe image.
De data (video/foto's) kan ik eventueel via de externe schijven weer uploaden in een nieuwe share.
Of is het mogelijk een image te maken en deze in te zetten in bijvoorbeeld Proxmox.(Als Proxmox de way to go is)
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie inzichten mij een hoop tijd gaat besparen.