Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
probeer eens iets van
bij parameters moet je dus ff opzoeken in de manpages hoe je trail alleen de laatste regel kan laten weergeven en vervolgens de boel inversen (het kan dat weet ik)
Je kan evt ook grep gebruiken en alleen de laatste commando eruit filteren (inversie doet weer de truuk), tenminste als die laatste commando elke keer hetzelfde is.
Zie oa. man tail, man grep zou ik zeggen.
code:
1
| cat bestand | trail <parameters> > bestand |
bij parameters moet je dus ff opzoeken in de manpages hoe je trail alleen de laatste regel kan laten weergeven en vervolgens de boel inversen (het kan dat weet ik)
Je kan evt ook grep gebruiken en alleen de laatste commando eruit filteren (inversie doet weer de truuk), tenminste als die laatste commando elke keer hetzelfde is.
Dat is ook een manier om het te doen jaOp donderdag 13 september 2001 14:57 schreef tomato het volgende:
code:
1 perl -p -i -e 's/\n.*?$//' bestand
Ofzo?
Ik zag zo snel niet hoe ik dit met grep zou gaan doen en dat in combinatie met weinig Unix ervaring geeft een perl oplossingOp donderdag 13 september 2001 15:01 schreef stylee het volgende:
Dat is ook een manier om het te doen ja
Ik zal eens kijken of ik het daarmee op kan lossen. (op deze manier kan ik in ieder geval de laatste regel vinden, dan kan ik vast wel deze regel markeren of zo...)Op donderdag 13 september 2001 14:57 schreef stylee het volgende:
probeer eens iets van
code:
1 cat bestand | trail <parameters> > bestand
Thanx
Pipen door sed '$d', dus b.v. cat bestand | sed '$d'
(vergeet de quotes niet).
Overigens: het trail commando ken ik niet, wel tail..
(vergeet de quotes niet).
Overigens: het trail commando ken ik niet, wel tail..
Ben ik wel mijn laatste regel kwijt, maar ook meteen de layout van het bestand.Op donderdag 13 september 2001 14:57 schreef tomato het volgende:
code:
1 perl -p -i -e 's/\n.*?$//' bestand
Ofzo?
Eh... hallo... ik heb de oplossing al gegeven...
ehhmm.. NOT.Op donderdag 13 september 2001 16:22 schreef jeroen het volgende:
Eh... hallo... ik heb de oplossing al gegeven...
Op die manier krijg ik gewoon mijn originele bestand terug. (inclusief verkeerde commando)
Het bestand heeft een layout.Op donderdag 13 september 2001 16:02 schreef tomato het volgende:
Wat bedoel je met de layout van het bestand?
Als ik echter het perl commando gebruik, zoals jij 'm geeft, wordt alles weggeschreven als 1 lange regel.
Gevolg is, dat ik een lege pagina uit de fax krijg.
De naam van het bestand is in dit geval FAX_ASN.txt (maar dat wordt straks een variabele)
perl -p -i -e 's/\n.*?$//' FAX_ASN.txt
verneukt de layout.
perl -p -i -e 's/<BREAK>//' FAX_ASN.txt
zorgt ervoor dat allen <BREAK> commando's pleite zijn (dus niet alleen op de laatste regel.)
beetje snel geloof ik.Op donderdag 13 september 2001 16:37 schreef DrFrankenstoner het volgende:
[..]
ehhmm.. NOT.
Op die manier krijg ik gewoon mijn originele bestand terug. (inclusief verkeerde commando)
cat bestand | sed '$d' > bestand_nieuw werkt wel.
Sorry jeroen voor de snelle reactie. Moet beter opletten.
Thanx in ieder geval.
Inefficiente manier:
let wel op: de backticks zijn backticks (die toets links van de 1)
edit: eerste versie was niet goed
code:
1
2
3
4
5
| #!/bin/bash AANTALREGELS=`cat bestand | wc -l` AANTALREGELS=`echo "$(AANTALREGELS) - 1" | bc` cat bestand | tail -n "$(AANTALREGELS)" > een_ander_bestand |
let wel op: de backticks zijn backticks (die toets links van de 1)
edit: eerste versie was niet goed
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
En als je van de * een + maakt? Of de -p optie weglaat? Verder kan ik niet zo veel verzinnen (geen tijd en geen Unix systeem bij de hand).
[edit]
Je hebt al een oplossing
[edit]
Je hebt al een oplossing
Eerst met wc bepalen hoeveel regels er zijn en dan met head dat aantal-1 eraf knippen...
Pagina: 1