Doorboord wapeningsstaal: beschermen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
Hoi,

Vorig jaar zijn voor het ventilatiesysteem in huis in de verdiepingsvloeren gaten geboord en daarbij zijn enkele stukken wapeningsstaal doorboord.

Is het nodig om deze punten te beschermen met iets als een coating?
Toendertijd is aangegeven dat dat niet nodig was, maar ik wil de vraag toch nog ergens ander stellen.

Het is mij nog niet gelukt om hierover concrete informatie te vinden of wat voor spul hiervoor gebruikt kan worden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Beste antwoord (via Regul op 11-11-2024 17:57)

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:38
Zolang dit binnenshuis is zal er enkel wat vliegroest op de uiteinden ontstaan, dit kan geen kwaad voor de constructie. Zijn deze gaten onderhevig aan bijv. veel vocht waardoor doorroesten van het staal een risico is (betonrot) zeker even behandelen met zoals hierboven voorgesteld zink-spray of dergelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me wel een goed idee om daar wat zink-spray of zo op te spuiten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
Wordt in de laagbouw (woningen, kleine kantoren) nooit gedaan, bij hoogbouw, appartementen flats e.d. mag je niet de wapening doorboren zonder toestemming van de constructeur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:38
Zolang dit binnenshuis is zal er enkel wat vliegroest op de uiteinden ontstaan, dit kan geen kwaad voor de constructie. Zijn deze gaten onderhevig aan bijv. veel vocht waardoor doorroesten van het staal een risico is (betonrot) zeker even behandelen met zoals hierboven voorgesteld zink-spray of dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
Gotenx schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:13:
Duidelijk, dank voor de informatie. Dan weet ik ook waar mijn eerdere informatie op gebaseerd was.
De verdiepingsvloeren zijn binnenshuis en het gat naar buiten gaat om het betonnen binnenblad. De spouwmuur is inmiddels na-geïsoleerd dus dat valt daar inmiddels ook onder.
Ik kan nu niet overal meer bij zonder heel veel overhoop te halen, dus laat ik het zo maar zitten.

@Juup @natural colour jullie ook bedankt. Het gaat overigens om een woonhuis.