Oude Sphinx WC schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-05 21:30

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Mijn Sphinx WC boven in de badkamer (zeker 25 jaar oud), begint wat kuren te krijgen in het water reservoir.

Het zit vooral in die rubberen conus die het reservoir dicht moet houden (anders loopt het water zo weg de WC in. Die sluit wat slecht af, of hij valt niet goed omlaag na het doorspoelen van WC.

Hoe maken mensen dat schoon? Ik wil mijn WC niet vervangen, want hij ziet er wel mooi uit en past goed bij de rest van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:38
Het kan best zijn dat dit rubber versleten/uitgedroogd is en vervangen moet worden. Aan de binnenkant van de stortbak staat meestal wel een artikelnummer waarmee je naar de juiste onderdelen kan zoeken hiervoor.

Schoonmaken kan je ook eerst nog proberen, daarvoor moet je de bodemklep demonteren zodat je bij het rubber kan. Echter na 25 jaar werkt schoonmaken meestal dus niet meer zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Ik heb het wat onderzocht, ik heb Sphinx L42 systeem. Maar dat is oud en niet meer leverbaar..... (of wel?)

Is het mogelijk het binnenwerk door een ander type te vervangen?

Het is steeds plasticwerk met een rubberonderring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
kujinshi schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:34:
Ik heb het wat onderzocht, ik heb Sphinx L42 systeem. Maar dat is oud en niet meer leverbaar..... (of wel?)

Ik weet niet of je toevallig een huurhuis hebt? Ik heb destijds de huurvereniging gevraagd en die konden bij naar een zaak 'in de buurt' verwijzen waar ze hadden wat ik nodig had.

Als je hem open maakt en het rubber voorzichtig eruit haalt dan kan je die meenemen naar zaken in de buurt die het mogelijk hebben. Die lui weten vaak uit hun voorraad precies hetgeen te pakken wat je nodig hebt :-)

https://www.google.com/se...&tlitetxt=Sphinx%20L42%20

Kom je nergens tegen wat je nodig hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door President op 10-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
kujinshi schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:34:

Zoek even op L42 op onderstaande pagina, ik vind iets van milano, mogelijk heb je daar iets aan.
https://www.kranenspecial...hinx-reservoir-onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt.

Heb er gekeken, maar 100 euro voor de plastic set met een rubber afdichting.

Ik ben toch geen Nederlander dat ik dat duur vind.....

Je hebt geen nieuw ander toilet voor 100 euro natuurlijk, maar dit zijn wel bedragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
kujinshi schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:04:
Je hebt geen nieuw ander toilet voor 100 euro natuurlijk, maar dit zijn wel bedragen.
Das 4 euro per jaar, iets meer dan een cent per dag.
De krant of elektriciteit voor je telefoon kosten je meer per schijtbeurt ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:38
Even demonteren en kijken welk rubberen deel aan vervanging toe is dan maar?

Ik zie Sphinx rubber ringen voor 5-20 euro. Of een kwart daarvan bij ome Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Weet iemand hoe ik dit los krijg, gaat om trekdeel met de rubber ring. Dan kan ik het rubber beter inspecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMKxPvtdW_489Lhe_ZwoG9sQdLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNJ2mvgK0AVg5U8Ze0jeLouD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er aan gedraaid, grijze onderste deel, maar niks klikt of draait los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 13:09

SambalBij

We're all MAD here

Ik heb ooit wel eens bij een dergelijk reservoir het hele spoelmechanisme vervangen, met een of ander standaard ding van de bouwmarkt.
(Iets als dit: https://www.toolstation.n...3835323836f2&gad_source=1)

Waarschijnlijk moet, om deze uit te bouwen, de spoelbak losmaken van de pot. Kraan dicht, waterleiding er af, legen middels doorspoelen, en dan die schroeven aan weerszijden van de uitgang loshalen (of moeren aan de onderkant?) dan til je het hele reservoir er af.
Het mechanisme krijg je dan los aan de onderkant, daar zat in ieder geval bij mij een grote plastic moer om de leiding heen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 21:10
Bij onze Sphinx Corsica (iets ouder nog dan jouw systeem lijkt het) ook het reservoir moeten verwijderen om het uitstroommechanisme te kunnen schoonmaken/inspecteren. Uiteindelijk heb ik hem vervangen door een Geberit type 290 mechanisme.

Hou er rekening mee dat de afdichting tussen pot en reservoir ook oud kan worden. Deze was bij ons helemaal uitgehard en brak in stukken terwijl je er naar keek.

Als jouw wc dus een beetje lijkt op onze, moet inderdaad eerst het reservoir eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Alles loshalen wordt nog een hele operatie als dit waar is. Ik hoop nog een paar meningen hier van Tweakers (loodgieters) te krijgen om zeker te weten hoe het uitstroommechanisme echt vast zit.

Wil het toilet eigenlijk wel behouden (ziet er mooi uit en een nieuwe is ook zo weer 250 euro oid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
hahaha, je lijkt mijn moeder wel. Die vraagt net zolang mij, buren, ooms, vrienden totdat iemand haar een antwoord geeft dat haar bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
107mb schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:28:
hahaha, je lijkt mijn moeder wel. Die vraagt net zolang mij, buren, ooms, vrienden totdat iemand haar een antwoord geeft dat haar bevalt.
Haha. Ik wil geen antwoord wat me bevalt, maar liefst een antwoord van iemand die het 100% weet. Beide voorgaande antwoorden zijn fantastisch maar toch niet dezelfde situatie.

En daar dit allemaal loshalen echt een klus wordt, zou het mooi zijn een antwoord te krijgen van iemand die dit volledig herkent. En dat zijn loodgieters bijvoorbeeld of iemand die echt zo'n toilet heeft.

Het zit allemaal heel krap tegen de muur, zodra ook als het los is, moet ik vervang materiaal hebben (want inderdaad alle rubbers zullen wat verbrokkeld zijn. Dat maakt mij aan het twijfelen.

[ Voor 3% gewijzigd door kujinshi op 13-11-2024 09:54 ]

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Andere vraag, weet iemand of er een goede (ouderwetse) WC/sanitair winkel ergens in Noord-Holland, Flevoland of Friesland zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:03
kujinshi schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:04:
Bedankt.

Heb er gekeken, maar 100 euro voor de plastic set met een rubber afdichting.

Ik ben toch geen Nederlander dat ik dat duur vind.....

Heb je gekeken naar prijzen voor een ander toilet?
Want dat kan dus wel. Goedkope, complete, toiletten heb je al voor €100:
https://nl.bauhaus/staand...binatie-koraal/p/20269076
Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met een Sphinx. En past wellicht ook niet bij de rest van de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Goed nieuws, het onderste grijze konische gedeelte kan je toch omhoog losklikken (zit wel met een harde klik vast). Dat scheelt hele stortbak verwijderen.

Nu ga ik alles goed schoonmaken. Met rubber naar Warmteservice oid en een nieuwe halen.

Ook zie ik dat loodgieters het rubber vaak gewoon schoonmaken en omkeren. Dan kan het ook weer een hele tijd mee.

Wordt vervolgd. Probeer het wel hier vast te leggen als in de toekomst nog iemand anders met dit soort toilet problemen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Heb nieuw rubber rand en inlaat rubber thuis. Maar wc doet het wel weer gewoon met goed schoonmaken (heb er flink wat schoonmaakmiddelen door het reservoir gejast).

Dus onder rubber rand schoonmaken en omdraaien was genoeg. Kijken hoeveel jaar het nu goed gaat. Heb iig de twee onderdelen in de kast liggen wanneer het weer mis gaat. En met dat zijn we dan wel weer een 30 jaar verder in totaal .....

Tip is dus wel aan iedereen om bij oude toiletten de rubbers alvast maar te halen, leg ze in de kast. Scheelt je een heel toilet vernieuwen en veel kosten.

Ik was met een paar tientjes klaar, en die mooie Sphinx toiletten (heb er beneden ook één), kunnen dan wel blijven.
Pagina: 1