Stilnovo lamp met externe dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 21:05
Ik heb onlangs een tweedehands Stilnovo Zagar vloerlamp gekocht. Mijn ouders hebben dezelfde lamp en ik heb een paar verschillen opgemerkt tussen die van hen en die van mij. De draaiknop om het licht aan te zetten en te dimmen op mijn lamp heeft niet dezelfde weerstand als die van hen (die van mij gaat net iets te soepel, hij dimt wel). Bovendien heeft mijn lamp een soort dimmer/transformator kastje geïntegreerd in het netsnoer, dat een beetje 'coil whine' geluid maakt.

De dimmerschakelaar/transformator is van het merk Relco, model RT 86 PS. Zie bijgaande fotos. Volgens de specs is het vor 100 tot 500 watt en heeft een 4A zekering. Het onderdrukt ook radiofrequentie-interferentie, wat dat dan ook moge zijn.

Ik ben van plan de bestaande R7s halogeenlamp (met een vermogen van ongeveer 300W) te vervangen door een dimbare LED-equivalent van Philips. Om deze upgrade goed te laten werken, denk ik dat ik het bestaande dimmerkastje moet vervangen door een die compatibel is met LED-lampen.

Ik kan alleen geen soortgelijk extern dimmerkastje zonder draaiknop vinden. Het huidige kastje wordt bestuurd door de hoofdknop van de lamp en ik wil dit graag zo houden. De meeste dimmers die ik online vind, hebben een geïntegreerde draaiknop die ik dus niet nodig heb.

Iemand tips hoe ik van die coil wine afkom en wat ik nodig heb om van halogeen naar LED over te stappen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhGd73mw2czIRw56umcRvpMgU_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myxAKBCnSm0B8C0y1BBTdLvL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh_Bv12BsEg23RpNlnps7txT9cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IymkVrmpxQP3oP7JojFNRy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKS_rLzJUUgeEPSKhbB7w0Df5Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FE5OrjKBZGdJ8GwlbzqABMqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b4c1mbwY7Ui9ALt22rJodrtwxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBX0JTRExyUJbFwSfxPLOZuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesN
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
Hi Aumelle,

Ik zie dat je nooit een reactie hebt gekregen op jouw vraag, maar ben benieuwd of je zelf ooit een oplossing hebt kunnen vinden? Zo ja, ben ik erg benieuwd, aangezien ik hetzelfde van plan ben!

Groeten,
Mees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
Ben niet veel verder gekomen helaas. Ik heb wel 4 verschillende LED Halogeen opties geprobeerd, van goedkoop tot duur, maar geen enkele past. Het lijkt erop dat de moderne versies net een paar milimeter langer zijn, ik krijg ze er met geen mogelijkheid tussen geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Is het geen idee om het deel waar de lamp in moet in zijn geheel te vervangen door een nieuwe R7S houder. En soms moet je iets meer kracht zetten om zo'n lamp te vervangen (ook met de halogeen-variant) weet ik uit ervaring, en dat is met halogeen lastig want die mag je niet met je handen aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
De 'coil whine' kan je misschien oplossen door de spoel wat mechanisch te fixeren, met smeltlijm bijvoorbeeld. Die radiofrequentie interferentie, dat staat er op omdat het een antiek kastje is, alle nieuwe zullen ook voldoen (als ze CE gekeurd zijn, geen goedkope namaak uit China). Veel kans echter dat met een LEDlampje de dimmer niet meer goed zal werken, omdat die LEDlampjes veel zuiniger zijn.

Om de draaiknop te behouden, dat is wat lastiger. Wil je alles origineel houden, of kan je wat extra's inbouwen in de lamp zelf ergens? Je zou de draaiknop kunnen omzetten naar een 0-10V signaal, en dat in een dimmer met 0-10V ingang stoppen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
pman63 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:04:
Is het geen idee om het deel waar de lamp in moet in zijn geheel te vervangen door een nieuwe R7S houder. En soms moet je iets meer kracht zetten om zo'n lamp te vervangen (ook met de halogeen-variant) weet ik uit ervaring, en dat is met halogeen lastig want die mag je niet met je handen aanraken.
Ja, goed idee - ik ga kijken of ik die houder kan laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
naftebakje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:23:

Om de draaiknop te behouden, dat is wat lastiger. Wil je alles origineel houden, of kan je wat extra's inbouwen in de lamp zelf ergens? Je zou de draaiknop kunnen omzetten naar een 0-10V signaal, en dat in een dimmer met 0-10V ingang stoppen.
Draaiknop wil ik absoluut behouden. Neem aan dat daar nu een ouderwetse dimmer achter zit. Zou daar niet gewoon een LED snoerdimmer voor in de plaats kunnen? Ik heb geen idee hoe het er van binnen uitziet (achter de knop) maar de armatuur is grotendeels hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
aumelle schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:48:
[...]Draaiknop wil ik absoluut behouden. Neem aan dat daar nu een ouderwetse dimmer achter zit. Zou daar niet gewoon een LED snoerdimmer voor in de plaats kunnen? Ik heb geen idee hoe het er van binnen uitziet (achter de knop) maar de armatuur is grotendeels hol.
Heb je weet van snoerdimmers voor LED die je met een externe draaiknop kan aansturen? Dan heb je je oplossing toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aumelle
naftebakje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:49:
[...]
Heb je weet van snoerdimmers voor LED die je met een externe draaiknop kan aansturen? Dan heb je je oplossing toch?
Begrijp niet zo goed wat je bedoelt?

• naftebakje
Wel, je zegt "gewoon een snoerdimmer ertussen", alsof die in het supermarktje om de hoek ligt.
Dimmen met een draaiknop is zeldzaam geworden, zeker in een snoerdimmer.

Pagina: 1