Aardlitze en ijzeren mantel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:18
Misschien een beetje stom.
Maar ik kom bij de 3e kabel er achter dat de aardedraad een speciale draad is onder de ijzeren mantel.

Dit viel bijna niet op..

Nu de vraag, geleid de ijzeren mantel ook en m.a.w. is deze verbinding OK?

(Gietmof zit al dicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcIV2FK9ntKKLeWtAj7RDMxdlqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEydv0FXBLFgudo1y4XYt0uH.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:31
Dit is een kabel voor in de grond.
Ja, de mantel geleid stroom, en vormt de aarde.
Als je een keer per ongeluk met een schop de draad raakt zal hierdoor eerst de mantel geraakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-06 18:15
Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:58:
Maar ik kom bij de 3e kabel er achter dat de aardedraad een speciale draad is onder de ijzeren mantel.

Dit viel bijna niet op..

(Gietmof zit al dicht)
[Afbeelding]

Alvast bedankt.
Normaal gezien is het zo dat de aardlitze wel contact maakt met de metalen mantel. Waar de schep de kabel ook raakt, je maakt altijd eerst contact met de aarde. Bij het aansluiten van zo'n kabel knip je de metalen mantel vlak met de buitenmantel, en tape je de aardlitze (die wat meer koper gekleurde draadjes) in en knoop je deze aan elkaar met die klem.

Deze verbinding werkt misschien wel maar ik zou er niet op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 14:23
Waar wordt het voor gebruikt alvast geen 230 volt verkeerde kabel gebruikt en ook geen krachtstroom gaan bij 2 kabels maar 2 draden weg. Dus bij 12 volt tuin verlichting geen probleem. Bij alle andere spanningen de juiste kabel kopen met de goede kleuren erin kan je ook de aarde goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:58:

Dit viel bijna niet op..

(Gietmof zit al dicht)
[Afbeelding]

Alvast bedankt.
Aangenomen dat je aan beide eindes van de kabels ook de AS (dat is de aardlitze in de mantel) op de juiste manier afmonteert en gebruikt wil je eigenlijk antwoord op deze twee vragen:
  • is de weerstand van de aardlitze laag genoeg om bij kortsluiting te sluiten via de aardlitze i.p.v. een andere bron (persoon of apparaat)?
  • is de verbinding tussen de verschillende aardlitzes goed genoeg om jaren lang mechanisch goed te blijven?
Die eerste kun je meten met een multimeter als je verschillende eindes binnen het bereik van een multimeter kan krijgen.
Die tweede is ervaringsdeskundigen vragen (ik heb weinig ervaringen met gietmoffen dus mij niet vragen) of even op YT kijken hoe dat normaliter gemonteerd wordt in een gietmof.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

andre208 schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:59:
Waar wordt het voor gebruikt alvast geen 230 volt verkeerde kabel gebruikt en ook geen krachtstroom gaan bij 2 kabels maar 2 draden weg. Dus bij 12 volt tuin verlichting geen probleem. Bij alle andere spanningen de juiste kabel kopen met de goede kleuren erin kan je ook de aarde goed maken.
Ik kan hier werkelijk geen touw aan vastknopen. Wat bedoel je?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:28:
[...]

Ik kan hier werkelijk geen touw aan vastknopen. Wat bedoel je?
Hij bedoelt denk ik dat dit een 3 fase krachtkabel zonder nul geleider is. In dit geval wordt de grijze draad gebruikt als nul. Volgens mij mag dit officieel niet maar het wordt wel vaker gedaan.

Als je niet kan meten of de uitschakeltijden gehaald worden bij sluiting tussen PE en Fase zou ik de mof er gewoon tussen uit knippen. Aarde is de belangrijkste om goed aan te sluiten dus ik zou niet op deze verbinding vertrouwen, zeker als ik zie dat de hele mantel er in gefrot is.

[ Voor 28% gewijzigd door PotatoChip op 10-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Doe dit maar opnieuw, als er zelfs maar een klein beetje vocht bijkomt in de loop der jaren gaat de ijzeren mantel roesten en breekt die heel snel en gaat tevens minder goed verbinden door het roestlaagje.

Sorry maar op dit moment zal het goed werken, maar het is wel bagger en niet toekomstbestendig.

Kabels uit de doos halen, ijzeren mantel wegknippen. De aardlitze voorzien van een plakbandje of krimpkous, plakbandje om het punt waar je de ijzeren mantel hebt weggeknipt zodat je niet nu of over 10 jaar je handen openhaalt aan de uiteinden en opnieuw invoeren.

PS: Als je deze doos ingraaft, ga je hem ook eerst volgooien met een hars/epoxy?

[ Voor 6% gewijzigd door Groningerkoek op 10-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt allemaal. Aangezien het werkt toch maar besloten te laten liggen. De andere 5 gietmoffen uiteraard wel perfect gedaan.

Wat is het risico als het over 10 jaar door vocht niet meer goed zou verbinden? ( de aansluiting dus zou gaan roesten )

Want hoe zou een armatuur onder stroom kunnen staan wanneer de aansluiting volledicht geisoleerd is van het armatuur.

En ja, de doos zit vol met hars :-)

[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 10-11-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:32:
Bedankt allemaal. Aangezien het werkt toch maar besloten te laten liggen. De andere 5 gietmoffen uiteraard wel perfect gedaan.

Wat is het risico als het over 10 jaar door vocht niet meer goed zou verbinden? ( de aansluiting dus zou gaan roesten )
jij of de volgende bewoner gaat in de tuin spitten, door de kabel heen en de aardlek werkt niet door deze slechte verbinding. Gevolg: je helpt jezelf/hij helpt zichzelf om zeep. Tof scenario.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:48:
[...]
jij of de volgende bewoner gaat in de tuin spitten, door de kabel heen en de aardlek werkt niet door deze slechte verbinding. Gevolg: je helpt jezelf/hij helpt zichzelf om zeep. Tof scenario.
Overdrijven is ook een kunst. Met een handschep ga je echt niet zomaar door een grondkabel heen.
(en zo dodelijk is 230V nou ook weer niet)

[ Voor 5% gewijzigd door FredvZ op 10-11-2024 21:54 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FredvZ schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:53:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. Met een handschep ga je echt niet zomaar door een grondkabel heen.
Nee maar met een schop op een steel wel. Zeker zo'n stalen unit is dan wel vervelend ;)

Wellicht ga je niet dood, maar wellicht ook wel. Ts heeft geen idee wat hij doet, en zal het vast ook niet melden als hij het huis verkoopt. Slechte combinatie wmb.

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 10-11-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Boudewijn schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:48:
[...]
Oké, helder. Dus de aardlitze kan niet roesten, maar de mantel evt wel. En als je dan de kabel raakt heb je risico dat de aarde niet werkt. Dat is niet de bedoeling.

Maar even serieus, hoe aannemelijk is het dat deze verbinding gaat roesten in het midden van de gietmof.

De aardlitze zit er gewoon in, echter waarschijnlijk niet tussen de laatste 2cm bij de verbinder als ik de foto check. Dus dan zou de mantel moeten (door)roesten midden in de gietmof.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 10-11-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-06 09:52
Litze wel juist aansluiten. Tis klote, maar doe gewoon opnieuw. Andere kleurtjes is niet helemaal volgens de norm, maar qua veiligheid werkt het wel gewoon.

De staaldraden dienen als bescherming, bijv dat je met je spade niet zo makkelijk door de kabel heen trapt en zorgt voor verbinding met aardlitze, zodat je zelf niet de aarding regelt via je lichaam. Het is niet bedoeld voor aarding (dus richting meterkast) , dat doet de onderliggende aardlitze, die van vertind koper is gemaakt. Koper geleid vele malen beter dan staal.
Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:56:
[...]

Oké, helder. Dus de aardlitze kan niet roesten, maar de mantel evt wel. En als je dan de kabel raakt heb je risico dat de aarde niet werkt. Dat is niet de bedoeling.

Maar even serieus, hoe aannemelijk is het dat deze verbinding gaat roesten in het midden van de gietmof.

De aardlitze zit er gewoon in, echter waarschijnlijk niet tussen de laatste 2cm bij de verbinder als ik de foto check. Dus dan zou de mantel moeten (door)roesten midden in de gietmof.
roesten ben ik minder bang voor, maar de verbinding is gewoon niet goed. De litze is met een bepaalde berekening gedaan, die berekening gaat uit dat bij een verbinding de litze goed wordt aangesloten. Bij jou zit de verbinding niet goed. Wil je hier nu echt een risico mee nemen? Kijk, kom je er volgend jaar achter, dan zou ik het misschien ook niet meteen opgraven. Maar je kunt er nu nog bij..

Of er testen zijn van hoe aarding werkt op de manier die jij hebt gedaan, dat betwijfel ik

[ Voor 54% gewijzigd door Romborum op 10-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
Draakje5 schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:56:
[...]

Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ok, ik heb er wel al hagen op geplant. En de draden zijn aan de krappe kant tussen beide lampen. Dus ik hoop dat het nog zonder al te veel moeite te herstellen is.

Maargoed, aangezien koper (is de aardlitze van koper?) beter geleid dan ijzer, lijkt het me inderdaad verstandiger om de verbinding opnieuw te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:44
Het verbaast me dat niemand is begonnen over het kroonsteentje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:33:
Wat dan? :9
Deze zat standaard bij de gietmof, dus neem aan dat die hiervoor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:44
Draakje5 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:45:
[...]

Wat dan? :9
Deze zat standaard bij de gietmof, dus neem aan dat die hiervoor bedoeld is.
Serieus? Dan zal dat wel normaal zijn, en meteen de reden dat men er hier niet over valt. Want in andere topics word je bijna verketterd als je geen Wago's gebruikt 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:48:
[...]

Serieus? Dan zal dat wel normaal zijn, en meteen de reden dat men er hier niet over valt. Want in andere topics word je bijna verketterd als je geen Wago's gebruikt 8)7 :X
Klopt krijg je er standaard bij... alle litzes netjes bij elkaar en aan een kant in die klem met 2 schroeven er bovenop.... betere verbinding kan je niet krijgen. Meer contactoppervlak dan Wago's 😉

Persoonlijk gebruik ik altijd draailasdoppen in gietmoffen... weet je zeker dat je altijd een goede verbinding hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door PotatoChip op 11-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 17:37
Bij de onderste ader die van bruin naar zwart gaat. Is die eerst gestript en dan getapet? Lijkt sterk beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-06 20:03

Dido

heforshe

Boudewijn schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:54:
Nee maar met een schop op een steel wel. Zeker zo'n stalen unit is dan wel vervelend ;)
Er zijn vast volledig stalen schoppen, maar de exemplaren die ik in mijn vijftig jaar ter hand heb genomen hadden toch altijd een houten steel.

Ja, met een goede spa kom je inderdaad wel door zo'n kabel heen, maar die houten steel gaat pas geleiden als ie zeiknat is. En dan moet je je afvragen waarom je in de regen in je tuin gaat staan spitten :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:48:
[...]

Door de hars maakt het weinig uit lijkt me. Als de verbinding goed is en de hars hard, dan werkt de hars als isolator.
Ook de kapotte aderisolatie zal dan geen probleem zijn. Volgens mij een scherpe punttang gebruikt om de aders op de juiste plek te krijgen.

Kabels tekort: ik hoop niet dat het bij jullie snel zakt, ik zou kabels in de grond altijd een beetje ruim leggen, zodat je altijd later nog iets kan corrigeren. Maar als het echt strak ligt, dan kan er druk op de verbinding komen , dat lijkt me op lange termijn niet gewenst.
Dido schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:45:
[...]

Er zijn vast volledig stalen schoppen, maar de exemplaren die ik in mijn vijftig jaar ter hand heb genomen hadden toch altijd een houten steel.
Ik heb er toevallig 1,achtergelaten door de vorige eigenaar. Maar die is zo slap, dat je niet door de armering heen zal komen haha.

[ Voor 19% gewijzigd door Romborum op 11-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dido schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:45:
[...]

Ja, met een goede spa kom je inderdaad wel door zo'n kabel heen, maar die houten steel gaat pas geleiden als ie zeiknat is. En dan moet je je afvragen waarom je in de regen in je tuin gaat staan spitten :X
die zie je minder, maar vervang schoo even door riek. Die gaat ook makkelijk door die kabel heen.

Qua kroonsteen: het is vrij veel litze. Dat kan ook alleen met wago's voor litze. Zal wel te duur zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
djluc schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:32:
Bij de onderste ader die van bruin naar zwart gaat. Is die eerst gestript en dan getapet? Lijkt sterk beschadigd?
Hier zijn 2 lampen op aangesloten en de grondkabel loopt door.

De bruine draad naar de lampen is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Romborum schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:51:
[...]

Door de hars maakt het weinig uit lijkt me. Als de verbinding goed is en de hars hard, dan werkt de hars als isolator.
Ook de kapotte aderisolatie zal dan geen probleem zijn. Volgens mij een scherpe punttang gebruikt om de aders op de juiste plek te krijgen.

Kabels tekort: ik hoop niet dat het bij jullie snel zakt, ik zou kabels in de grond altijd een beetje ruim leggen, zodat je altijd later nog iets kan corrigeren. Maar als het echt strak ligt, dan kan er druk op de verbinding komen , dat lijkt me op lange termijn niet gewenst.

[...]

Ik heb er toevallig 1,achtergelaten door de vorige eigenaar. Maar die is zo slap, dat je niet door de armering heen zal komen haha.
Dus jij zou de gietmof zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Romborum schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:51:
[...]

[...]

Een gaar aangesloten aarde is nooit goed... zeker niet voor apparatuur buiten... Paar keer knippen en opnieuw beginnen is toch echt het beste.

Zeker buiten met vocht en 230v wil je geen risico's nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door PotatoChip op 11-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Draakje5 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:57:
[...]

Dus jij zou de gietmof zo laten?
Ik zou het aanpassen of laten doormeten (de aarde). Wat zit er eigenlijk op aangesloten? Alleen een paar led lampjes, of bijv schuur waar je bijv je elektrische fiets mee oplaad?
En de led lampjes is dat dan bijv een metalen buitenlamp? Extra reden voor goede aarde.

Juist buiten in de regen wil je veiligheid, ik denk dat het daar nog belangrijker is dan binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Romborum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:30:
[...]

Ik zou het aanpassen of laten doormeten (de aarde). Wat zit er eigenlijk op aangesloten? Alleen een paar led lampjes, of bijv schuur waar je bijv je elektrische fiets mee oplaad?
En de led lampjes is dat dan bijv een metalen buitenlamp? Extra reden voor goede aarde.

Juist buiten in de regen wil je veiligheid, ik denk dat het daar nog belangrijker is dan binnen
Aleen een paar GU10 lampen en er komt nog een stopcontact tussen voor kerstboom buiten. Armatuur zelf is van metaal en staat op betonbandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Stel je voor dat er ergens sluiting komt, wil je dan het risico lopen dat bijv je vrouw, kinderen, bezoekers 230v door hun lichaam krijgen? Dat is het risico wat je loopt als de aarde niet werkt.

En ja, ik geloof best dat de kans relatief klein is. Maar wil je het risico lopen? In het ergste geval moet je nu twee moffen en een nieuw stukje kabel leggen. (als kabel idd te kort is)
Alles wat je verkeerd klust in je huis, dat blijf je onthouden vanaf het moment dat je het weet, tenzij je het oplost . Nou ja, zo zit ik in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Gramser schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:33:
Ik maak al decennialang nooit moffen met steekverbindingen maar alleen met knel of schroefverbindingen. Dan kun je zorgeloos wat schudden en porren om zekerheid te hebben dat er geen luchtbel ergens komt te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Gefixt met een nieuwe gietmof en alleen de aardlitze verbonden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Draakje5 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:41:
Gefixt met een nieuwe gietmof en alleen de aardlitze verbonden.
Goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
Verstandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Je had de 'aarde' eigenlijk nog moeten aftapen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Pagina: 1