R7 9800x3D op een asus x670e tuf gaming moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappeoeki
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 01:40
Hallo tweakers,

Ik heb even een vreemde vraag.
Is het normaal dat een r7 9800x3D nieuw, in een asus tuf gaming x670e wifi moederbord met nieuwste bios t.t.v schrijven in cinnebench r23 over de 95 graden Celsuis word.

Ter informatie:
Koeler is een AiO 240 mm 2 fan.
Bios is up to date.
Memory is 6000mts cas 30 Expo 1 enabled.

Alle andere bios en windows instellingen zijn stock.
Pbo is disabled in verschillende menu'tjes.

De cpu haalt met deze settings dus niet all core 5,225 sustained. En loopt over de 95 graden en throttled.

Met een ryzen master undervolt van -30 en stock settings loopt de cpu wel all core 5.225 en maximaal 76 graden.
In gaming loopt ie ook 5,225 all core zonder onderbreking en word ie niet warmer dan 51 graden gemiddeld over uren gamen.

Is dit normaal of begrijp ik echt te weinig van de cpu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Je koelerbeschrijving is te generiek. Er zijn ook genoeg slechte AIO’s met van die superdunne radiatoren waar je amper vloeistof doorheen krijgt en amper kan koelen, of verkeerde slangoriëntatie.

Maar wat betreft de temperaturen met de undervolt liggen de temperaturen in lijn met de reviews, die veelal ook 70+ zagen maar dan met een 360 aio.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het is een cpu die veel verbruikt, dus moet ook stevige cpu koeler op.
Tegelijkertijd, het is logisch dat hij in cinebench heet wordt, die zorgt er namelijk voor dat hij tot de max gaat. Bij veel ryxens is de max begrensd door temperatuur, niet door vermogen.

Handmatig begrenzen op vermogen kan, dan zie je inderdaad dat hij niet de maximale temperatuur haalt.

Wat wil je met deze test zeggen? Want in praktijk ga je nooit je cpu zo lang 100% vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Cinebench kan alle cores tegelijk maximaal belasten dus dan zit de cpu de hele tijd op het max verbruik en zal hij goed warm worden.

Dat hij in games weinig hoeft te doen en amper warm wordt is ook normaal, aangezien je vaak op een gpu limit zal zitten en games ook niet alle cores 100% kunnen belasten als dat niet zo is.

Toch zou ik zeggen dat een 240 aio beter zou moeten kunnen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
pappeoeki schreef op zondag 10 november 2024 @ 05:50:
Met een ryzen master undervolt van -30 en stock settings loopt de cpu wel all core 5.225 en maximaal 76 graden.
Draai dan met die settings?
Misschien wordt standaard de vcore wel te hoog ingesteld in de bios?
Dat zou je eens kunnen bekijken met cpu z of hwinfo64 oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 23:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gezien reviewers nog geen 80°C halen met Cinebench en een fatsoenlijke AIO, zou ik kijken naar je mounting en of de koeler niet verkeerd is afgesteld. Heb je wel het plastic van je koeler af gehaald? Wat zijn de temperaturen met een idle systeem (dus in BIOS of simpel desktop)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46
Ik haal met dezelfde undervolt op 5,4ghz ook zo'n 75 graden in CB23 met een goede luchtkoeler.

Het lijkt erop dat de stick setting net ff teveel warmte oplevert en dus over de koeling capaciteit gaat van je aio.

Maar opnieuw mounten kan je natuurlijk altijd proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 08:37

GekkeR

key = key

Ik haal ook vrij hoge temps met mijn 9800X3D op een ProArt X670E.
Wel zit ik nog "maar" op -15 met +100 fmax.
Zodra ik CB23 multi aanzet schiet hij omhoog naar 90c daarna blijft hij op 91-92 hangen ongeveer.
Ik zal dus nog iets moeten zakken met de undervolt ben ik bang.

Weet dat je dus niet alleen bent en dit is met een Noctua NH-D15 met 2 Noctua 14" G2 fans aan de voorkant.
Verschil in mobo meting, CPU of koeler, wie zal het zeggen.
Dit is wel een heethoofd in mijn ogen.

Met Prime95 all-core loop ik tegen een 17% throttle aan ongeveer.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkeR op 11-11-2024 09:16 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46
GekkeR schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:02:
Zodra ik CB23 multi aanzet schiet hij omhoog naar 90c daarna blijft hij op 91-92 hangen ongeveer.

Weet dat je dus niet alleen bent en dit is met een Noctua NH-D15 met 2 Noctua 14" G2 fans aan de voorkant.

Dat is wel erg hoog lijkt me, zonder undervolt dus compleet stock kwam hij op 82 graden in CB23 multi. Met een Frost commander 140.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30

Gebruik je de offset brackets van noctua?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 08:37

GekkeR

key = key

haarbal schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:02:
[...]

Gebruik je de offset brackets van noctua?
Nee, die had ik toevallig zojuist aangevraagd :)
Ben benieuwd.

Even voor het gemak mochten anderen hetzelfde tegenkomen:
D15 chromax.black:
NM-AMB12 chromax.black offset mounting kit
D15:
NM-AMB12 offset mounting kit

[ Voor 40% gewijzigd door GekkeR op 11-11-2024 10:13 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 11:54
Voor mijn 7600x met D15 scheelde het maar max 2 graden na installatie van de am5 offset bracket bij benchmarks. Gebruik je misschien teveel koelpasta? Want 95 graden is wel erg heet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:16:
Gezien reviewers nog geen 80°C halen met Cinebench en een fatsoenlijke AIO, zou ik kijken naar je mounting en of de koeler niet verkeerd is afgesteld. Heb je wel het plastic van je koeler af gehaald? Wat zijn de temperaturen met een idle systeem (dus in BIOS of simpel desktop)?
Temperaturen van de TS zijn niet laag natuurlijk, maar review temperaturen zijn vaak wel lastig te vergelijken. Immers die gebruiken als het goed is temperatuur gecontroleerde ruimtes voor hun tests, open test benches met extra airflow e.d. en vaak de meest high end koelers die ze hebben liggen.

Als bij jouw als gebruiker dan de boel in een normale kast zit, met een gemiddelde AIO in plaats van best in class, waar ook nog wat GPU (en van andere componenten) warmte in vrij komt en dus de ambient temperatuur in die kast vaak al flink wat hoger ligt kan je makkelijk een delta verschil zien van 10+ graden t.o.v. een professionele review. Tenzij die review gedaan is onder dezelfde omstandigheden als waar de hardware van TS in verkeerd tijdens het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05 23:22
Wat ik bij mijn 7800X3D gedaan heb is hem op 75 watt vast gezet om de temperaturen en lawaai in de hand te houden. Nu komt mijn UH12a niet boven de 1000,rpm uit en de cpu niet warmer dan 75 graden met gamen. Vind die dingen maar heet hoofden.

Dat all core negative curve gebeuren wil mijn cpu niet -15 is de max en zelfs dan heb ik het idee dat het niet helemaal stabiel is.

75watt maximaal en 80 graden en het werk perfect. CL30 6000mhz geheugen op een B650 plus Asus TUF

Ik heb het vooral voor het geluid gedaan want tijdens gamen 1300rpm vind ik persoonlijk vervelend. Tempraturen geloof ik allemaal wel die dingen zijn er voor gemaakt te boosten tot x aantal watt en graden.

En die 20watt zie ik niet terug op mijn systeem op 4k 120 fps als in prestaties.

[ Voor 18% gewijzigd door JWFpeters op 12-11-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:00

Cinebench r23 en Prime95 draai ik opzeker NOOIT wat een troep is dat het maakt je systeem zo heet dat hij lekker over zijn nek gaat. Ik houd het bij 3DMARK ;)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 23:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennism schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:46:
[...]

Temperaturen van de TS zijn niet laag natuurlijk, maar review temperaturen zijn vaak wel lastig te vergelijken. Immers die gebruiken als het goed is temperatuur gecontroleerde ruimtes voor hun tests, open test benches met extra airflow e.d. en vaak de meest high end koelers die ze hebben liggen.

Als bij jouw als gebruiker dan de boel in een normale kast zit, met een gemiddelde AIO in plaats van best in class, waar ook nog wat GPU (en van andere componenten) warmte in vrij komt en dus de ambient temperatuur in die kast vaak al flink wat hoger ligt kan je makkelijk een delta verschil zien van 10+ graden t.o.v. een professionele review. Tenzij die review gedaan is onder dezelfde omstandigheden als waar de hardware van TS in verkeerd tijdens het testen.
Klopt, ze zitten met een open test bench te testen. Jayztwocents gebruikt tevens een 360 mm AIO. Zijn temps bij Cinebench R23 echter waren max 75°C. Dus al zou er een 10°C verschil zitten tussen de review en de TS, is 95°C wel extreem heet in vergelijking.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Anoniem: 57411

pappeoeki schreef op zondag 10 november 2024 @ 05:50:
Hallo tweakers,

Ik heb even een vreemde vraag.
Is het normaal dat een r7 9800x3D nieuw, in een asus tuf gaming x670e wifi moederbord met nieuwste bios t.t.v schrijven in cinnebench r23 over de 95 graden Celsuis word.

Ter informatie:
Koeler is een AiO 240 mm 2 fan.
Bios is up to date.
Memory is 6000mts cas 30 Expo 1 enabled.

Alle andere bios en windows instellingen zijn stock.
Pbo is disabled in verschillende menu'tjes.

De cpu haalt met deze settings dus niet all core 5,225 sustained. En loopt over de 95 graden en throttled.

In gaming loopt ie ook 5,225 all core zonder onderbreking en word ie niet warmer dan 51 graden gemiddeld over uren gamen.

Is dit normaal of begrijp ik echt te weinig van de cpu?
Welke behuizing en fan configuratie?

Als, bijvoorbeeld, de temperaturen flink lager zijn als je een en ander draait zonder zijpaneel dan is het misschien tijd om te kijken naar de kwaliteit van de ventilatie van de behuizing als oorzaak van het verschil.
Pagina: 1