Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Mijn vraag
Dus naar aanleiding van het vorige probleem (zie Hoe noemt dit Win10 scherm?) ben ik wat gaan updaten (drivers/windows/...) en als laatste ben ik de bios gaan updaten.
eerst goed gelezen welke ik eerst moet doen en tot welk ik kon gaan >> https://www.asrock.com/mb...%20Pro4/index.us.asp#BIOS

De bios was origineel in 2018 de 3.00 volgens de sticker, maar ik had er blijkbaar al de 4.70 opgezet. Nu na te zien dus eerst de 5.50 erop en herstarten
> windows
> herstarten
> bios
> updaten naar 5.90, vermits dat de laatste is voor deze generatie
> herstarten en terug in bios wat dingen goed zetten zoals XMP, fTPM, Fan speeds.
> herstarten en hupla windows

Hier dan gezien dat windows nog altijd op 1909 blijft hangen ondanks dat de 22H2 zou geïnstalleerd moeten zijn. Dus nog eens herstarten en geen beeld meer en bootloop :X

Iemand nog ideeën?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor hardware zie boven in gekoppelde producten
PSU: uitvoering: Seasonic Focus Plus 550 Gold
SSD: uitvoering: Samsung 960 EVO 500GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ander stick geheugen (1 stickje van deze kit: uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16Q-64GVK) dat wel booten blijft ie ook in bootloop hangen. Dat in elk ram slot :(

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 09-11-2024 22:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
Damic schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:14:
Mijn vraag
Hier dan gezien dat windows nog altijd op 1909 blijft hangen ondanks dat de 22H2 zou geïnstalleerd moeten zijn. Dus nog eens herstarten en geen beeld meer en bootloop :X
Wat voor bootloop precies?
De PC start/post helemaal niet?
Of Windows start wel maar reboot met eventueel BSOD foutmelding?

En updaten van (erg) oude Windows versies kan je beter doen met behulp van de laatste ISO/USB.
Dus SETUP uitvoeren vanaf de laatste Windows 10 ISO/USB.
Microsoft: How to Upgrade to Windows 10 version 20H2 using ISO File from Previous Versions of Windows 10
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
Een In-place Upgrade/Repair doe ik ook liever offline zonder updates te downloaden.
Voordat je de repair/update poging start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk (update) restbestanden te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
The_Doman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:38:
[...]

Wat voor bootloop precies?
De PC start/post helemaal niet?
Of Windows start wel maar reboot met eventueel BSOD foutmelding?

En updaten van (erg) oude Windows versies kan je beter doen met behulp van de laatste ISO/USB.
Dus SETUP uitvoeren vanaf de laatste Windows 10 ISO/USB.
Microsoft: How to Upgrade to Windows 10 version 20H2 using ISO File from Previous Versions of Windows 10
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

[...]
Het 2de: De PC start/post helemaal niet?

Ja dat laatste kwam ik ook nog tegen nadat ik op post had gedrukt :F maarja daar ben ik nu niet veel mee vermits ik zelfs geen post heb :'(

is de v5.90 misschien iets te nieuw waardoor de cpu niet meer "werkt"?

Heb niet direct een vrije recentere ryzen cpu, dus kan dat niet direct testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 09-11-2024 22:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wat zegt https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.us.asp#CPU over welk bios je nodig hebt voor een Ryzen 5 1600X?

En verder op kijken welk geheugen er gesupport wordt?

Dus hopenlijk kan je BIOS nog downgraden en anders mogelijk als oplossing een nieuwere CPU die wel door recentere BIOS gesupport wordt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Bij AMD systemen kan dan soms een volledige bios reset nog wel eens werken.

Dus stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.
Moederbord of geheugen stuk?
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
djmuggs schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:02:
Wat zegt https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.us.asp#CPU over welk bios je nodig hebt voor een Ryzen 5 1600X?

En verder op kijken welk geheugen er gesupport wordt?

Dus hopenlijk kan je BIOS nog downgraden en anders mogelijk als oplossing een nieuwere CPU die wel door recentere BIOS gesupport wordt.
vanaf 2.10
Geheugen heeft +-6 jaar gewerkt en mijn geheugen heeft ook nog gewerkt.
Ik zien geen bios flashback optie, dat was toen nog niet zo algemeen op mobo's. Ik vermoed dat ik mijn pc mag slopen voor de cpu eruit teplukken en in te pluggen in deze pc :(

@The_Doman ik had al een reset gedaan maar niet zo grondig en het heeft ook niet geholpen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erg informatief voor je. Wellicht oud, maar de basics zijn nog altijd hetzelfde. Kijk even wat er gebeurd wanneer je zonder RAM start of met 1 reepje e.d. of even alles eruit (van RAM) en er opnieuw in, helpt vaak ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:12:
[...]
vanaf 2.10
Geheugen heeft +-6 jaar gewerkt en mijn geheugen heeft ook nog gewerkt.
Ik zien geen bios flashback optie, dat was toen nog niet zo algemeen op mobo's. Ik vermoed dat ik mijn pc mag slopen voor de cpu eruit teplukken en in te pluggen in deze pc :(

@The_Doman ik had al een reset gedaan maar niet zo grondig en het heeft ook niet geholpen :(
Voor een Ryzen 5 1600X validated bios is P2.10, dus hoe kom je er bij dat nieuwer ook moet werken?

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
CH4OS schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:19:
Dan is Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erg informatief voor je. Wellicht oud, maar de basics zijn nog altijd hetzelfde. Kijk even wat er gebeurd wanneer je zonder RAM start of met 1 reepje e.d. of even alles eruit (van RAM) en er opnieuw in, helpt vaak ook al.
Zelfde blijft in bootloop hangen.
@djmuggs omdat er al 3.00 opstond fabriek af en 6 jaar op de 4.7 heeft werkt. Maar zoals we allemaal weten zijn er grote problemen geweest de afgelopen jaren met zowel AMD als Intel.
En nogmaals het werkte tot ik nog eens herstarten.

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 09-11-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Damic schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:12:
Zo grondig was dat toch niet.
Er wordt in uiterste gevallen aangeraden om een 4 hour bios reset uit te voeren.
Hele nacht kan ook geen kwaad dan.

Verder controleren of je RAM echt heel goed zit aangedrukt.
ASRock: No post and boot loop with ASRock AB350M PRO4
So thought I'd give an update. Found out it was user error and I hadn't installed the RAM correctly. Just FYI for this board (and probably most). It seemed like I had pushed the RAM sticks in all the way but it will actually click on both ends when it's in correctly. When I first installed it, I only made sure it clicked in on the part with the tab. I spent way too long figure this out.
Zoals daar ook wordt aangeraden, sluit een speaker/beeper aan.
Dan heb je iets van een diagnose/indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Juist de 5950X erin gestoken maar geen geluk, zelfde probleem vermits die pas vanaf P7.20 word ondersteund :F

@The_Doman geheugen nog eens nagekeken en zit er goed in, langs bij de kanten in geklikt. Zal die >4h bios reset eens proberen, maar ik vermoed dat het voor niets gaat zijn en het dus een "dood" bord is.

mmmh beeper, heb ik dat nog ergens liggen :S

Edit: eens vragen aan andere maat of die een 3000 serie cpu heeft in gebruik en anders volgens mi jde pc's op't werk hebben een 3400G.

voormiddag edit: @The_Doman de lange reset heeft niets uitgehaald. Ding blijft in bootloop, ik heb ook niet direct zo'n speaker liggen. Sebiet naar't werk en daar een idle pc uit elkaar halen en cpu's testen.

namiddag edit: cpu/mem/graka/ssd werken in andere pc en kon windows upgraden naar laatste versie zonder problemen :/ ik vermoed mobo bios dood

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 10-11-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Update: gisteren nacht nog de pc omgebouwd van de 5800X dat ik hier heb staan en ding wilde niet booten bleef hangen op cpu of dram. Deze morgen het geheugen vervangen door een stickje qskill en bootte direct.

Na navraag is daar in de buurt tijdens de zomer bliksem ingeslagen, dus nu vertrouw ik de voeding niet meer.

Pagina: 1