Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een Siemens EQ9 koffiemachine uit 2021 en deze begint steeds meer kuren te vertonen. De problemen die we nu hebben:
  • melkschuim werkt zo goed als niet, spuit eruit alle kanten op, maar ook niet de hoeveelheid die je verwacht, 80ml melkschuim zetten levert een pietluttig laagje op en voor de rest is het lucht/stoom wat eruit spuit
  • koffie heeft bij de helft van de kopjes die gezet worden ineens halverwege dat er een heleboel schuimbubbels ontstaan en je hoort hem dan ook lucht meespuiten
  • bij uitzetten en spoelen, spoelt hij niet of nauwelijks meer en hoor je heel veel stoom/spuiten ipv water wat eruit hoort te lopen
  • als ik weer eens een melkschuim item kies, is hij heeeel lang bezig met verwarmen, wat normaal uit mijn hoofd ±10 sec hoort te duren is meer 30 sec en zie ik op den duur stoom/hete lucht uit de lekbak ontsnappen
Wat ik al geprobeerd heb:
  • machine van top tot teen reinigen, alle reinigingsprogramma's (nogmaals) uitvoeren
  • koffie-uitloop volledig gereinigd incl. alle slangetjes
  • nieuwe koffie-uitloop besteld, identiek resultaat, is dus weer retour
  • ander melkschuimmechanisme, we hebben het reservoir met deksel en degene met puur een slang die je in een melkpak kan hangen, zelfde resultaat
  • klooien met melkslang omhoog/omlaag/aandrukken: maakt niks uit
Ook goed om te weten: net nadat de machine 2 jaar oud was, was de zetgroep moeilijk aan het doen, deze klikte steeds vast en kon niet meer terugkomen. Toen via Amazon een Duits alternatief besteld waarvan reviews precies dit probleem omschreven en het voor ons ook oploste, nog steeds. Is nu iets meer dan een jaar oud. Oude zetgroep had ik nog liggen, deze ook nog een keer geprobeerd, maakt niks uit voor het koffieresultaat.

Kortom: ik heb geen idee meer wat ik kan proberen. Alle interne onderdelen zitten diep van binnen verstopt en kost best veel moeite om de machine open te schroeven heb ik op YouTube en zelfs iFixit gezien.

Aangezien deze koffiemachine sowieso (blijkt voor ons achteraf) als een groot probleemding te boek staat, zijn er vast mensen die dit ook meegemaakt hebben. Wat zouden jullie doen? Klinkt dit bekend? Of nog beter: wat is de oplossing?

Ik heb ook al met Siemens gecheckt voor reparatie, maar dat gaat me naar verwachting €200-400 kosten afhankelijk van de te vervangen onderdelen en kost sowieso voorrijkosten + inspectietarief, dat is al richting €200. Er is 0 coulance vanuit hun.

Ondanks dat ik vorig jaar dus nog €120 aan een nieuwe zetgroep heb uitgegeven, ben ik wel aardig klaar met dit ding. Als in: als ik nu kan achterhalen waar het probleem in zit en het kan niet al te duur (onder de €100) opgelost worden, dan doe ik dat, maar anders neem ik mijn verlies, gaat ie bij het afval en koop ik nooit meer een Siemens koffiemachine. Wij hebben ook een Krups Nespresso en die blijken we al sinds 2011 te hebben en dat ding werkt nog steeds perfect, was tot 2021 onze dagelijkse machine. Zo kan het dus ook.