Duurzame renovatie label G jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06 12:45
Hoi allemaal.

Ik open dit topic omdat mijn vriendin en ik week gehoord hebben dat ons bod (na zo'n 10 keer overboden te worden) op een huis is geaccepteerd!!

Het gaat om een hoekwoning van circa 108 m2 gebouwd in 1925. Er is een renovatie geweest in de jaren 70, maar verder is er nooit meer wat aan gedaan. Gaskachels zorgen nu voor de verwarming, en alleen het dak is geisoleerd (ons nog niet duidelijk hoe goed dit is gedaan qua Rd waardes etc). Het energielabel is dan nu ook G. De woning is opgedeeld in 3 verdiepingen, 2x ca 48m2 en nog een zolder.

Qua ventilatie is er sprake van mechanische ventilatie in de badkamer, keuken en wc waarbij lucht actief afgezogen wordt. Er is passieve intake via roosters in oa de woonkamer.

Het is onze intentie om het huis te gaan renoveren en dan ook flink te verduurzamen. Misschien zijn er wel meer mensen die in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen of suggesties. Omdat we toch gaan renoveren is er nog veel mogelijk.

Wij hebben het volgende plan
- Isoleren van spouw (indien goed mogelijk, anders met voorzetwanden vanuit binnen isoleren) en vloer. Dakisolatie (dit zit in elk geval bij het schuine dak op zolder) voor nu zo laten en eventueel materiaal vervangen (isolatiemateriaal lijkt op piepschuimen platen?)

- Vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping onder alle vloeren (totaal dus ca 90m2) (zonder zonesysteem). Voor de zolder eventueel indien nodig nog een radiator.

-In elk geval een warmtepomp, waarbij we nog twijfelen tussen volledig electrisch en van het gas af gaan of hybride met een cv ketel.

-Ventilatie komen we nog niet uit. Eventueel decentrale balansventilatie met wtw bij de intakes?

Ik sta open voor alle suggesties. Hier onder nog even de template voor warmtepompkeuze, wat nu onze grootste vraag is.

Historisch gasverbruik: Het historisch gasverbruik weten we niet, ook omdat er hier maar 1 ouder iemand in het huis heeft gewoond is dit waarschijnlijk ook niet representatief voor onze situatie.
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open. Edit: ik had groepen verkeerd begrepen. Zullen er 10/12 moeten worden (?)
- Alleen als nodig nog 1 radiator op zolder
SWW:
- De boiler zou eventueel op zolder kunnen, maar heel veel ruimte is er niet. De ruimte die er is is vooral bij de schuine daken. Dit is een van de redenen dat we twijfelen om nu eerst een hybride warmtepomp te nemen met een CV ketel voor warm water en om eventueel bij te verwarmen als nodig.
- 200 (?) liter nodig. We zijn nu nog met zijn 2en en zouden waarschijnlijk ook een bad willen.
- Geen DWTW aanwezig maar we gaan de badkamer ook op termijn doen dus dat zouden we kunnen toevoegen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: goedkoop, zuinig, stil, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk,
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:05
90m² vloerverwarming over 2 (TWEE) groepen??
Met een warmtepomp mag dat er wel 12 worden (18mm buis).. koop maar alvast een breekhamer.
Boven doe je maar lage temperatuur radiatoren die ook ontworpen zijn voor koelen, beneden een paar (wand) fancoils om het beneden zonder condens koel te kunnen maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Als je de boel gaat isoleren dan doet historisch gas verbruik er ook compleet niet toe.
In ons 1940 huis van 240m2 werd alleen in de keuken geleefd.
Daar hing ook de thermostaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
natural colour schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:20:
Met een warmtepomp mag dat er wel 12 worden (18mm buis).. koop maar alvast een breekhamer.
Boven doe je maar lage temperatuur radiatoren die ook ontworpen zijn voor koelen, beneden een paar (wand) fancoils om het beneden zonder condens koel te kunnen maken.
Aah goed punt inderdaad. 2 groepen slaat nergens op. Zullen er uiteindelijk een stuk of 10/12 moeten worden?

Maar vloerverwarming op 2 verdiepingen wat jou betreft geen goed idee dus? Ik dacht dat het makkelijker zou zijn voor lage temperatuur verwarming, maar mogelijk wat overkill?

Breekhamer hebben we trouwens sowieso wel nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door zsiebe op 09-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zou zeker voor vvw gaan.
Gewoon pruttelen op 27-30 graden.
En als het meezit ook op de bovenverdieping.

Fcu kan ook, maar verwacht geluid indien lage aanvoer-temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Itho heeft liggende boilers, zijn meestal ook wel te gebruiken met andere l/w warmtepomp merken. https://www.ithodaalderop...gende-voorraadvaten-wpv-h

De itho Amber kan dit vat ook gebruiken, ook hebben mensen ze bij weheat warmtepompen toegepast.

Centrale ventilatie met wtw is het mooist, wel heb je dan kanalen weg te werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Tele op 09-11-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
natural colour schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:20:
12 groepen op 2x 45m2 lijkt mij wel erg veel. Stuk of 8 is voldoende, 16 mm slang is ook prima (en dat is de standaard, 18 kan, maar meerwaarde is minimaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
zsiebe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:30:
[...]

Aah goed punt inderdaad. 2 groepen slaat nergens op. Zullen er uiteindelijk een stuk of 10/12 moeten worden?

Maar vloerverwarming op 2 verdiepingen wat jou betreft geen goed idee dus? Ik dacht dat het makkelijker zou zijn voor lage temperatuur verwarming, maar mogelijk wat overkill?

Breekhamer hebben we trouwens sowieso wel nodig.
Verder zou mijn focus vooral de isolatie zijn. Ga er maar vanuit dat die dakisolatie niet veel voorstelt. Wat voor glas zit in de woning? Hoe is de staat van de kozijnen?

Ik zou zonder twijfel direct voor FE gaan, dat rekensommetje kan zonder meer uit. Maar al met al zal je nog een aardige spaarpot klaar moeten hebben staan. 50k is snel weg in een woning waar alles moet gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
In plaats van boven vloerverwarming, zou je ook een multi split airco kunnen plaatsen. Dan kun je in de zomer lekker koelen en als je toch een kamer wat wil opstoken kan dat ook prima.

Ik betwijfel hoe zinvol vloerverwarming boven is. Wij stoken zelf boven nauwelijks, slapen liever in een koele slaapkamer met het raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:16
Normaal staat rd waarde van dakisolatie in het energielabel rapport. Als dit meer dan 4 is kan je overwegen de zoldervloer te isoleren, of wil je zolder ook verwarmd hebben, gezien je kachel?

Ga je de volledige vloer eruit halen op begane grond? Want vloerisolatie leggen is best knap zonder kruipruimte zonder open te breken. Voor vloerverwarming hoef je enkel te frezen, voor vloer isolatie moet je dieper gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33

tijmeng

Panasonic 7J

Hier hetzelfde gedaan met vrijstaande 1927 woning. Spouw van 7cm vol met korrels. Vloeren eruit en schuimbeton er in. Al het glas hr++, dak van binnen na geïsoleerd. Jagas boven, vvw beneden. Draait prachtig op een panasonic 7J.

Toptip:

Boven alles dichtplakken met folies etc, gaat nooit echt goed worden met kans op condens en luchtlekken in een houten constructie. Isoleer met biobased materialen zoals bv gutex thermoflex. Dat heeft als bijkomen voordeel dat het een veel langere faseverschuiving en warmtebufferend vermogen heeft. Dus ook lekker koel in de zomer. Uitstekende geluidsisolatie is fijn. Plus dampopen, dus geen gedoe met condens en schimmel bij slecht afgeplakte folies plus een aangenamer binnenklimaat. En oja en zit ook nog extra subsidie op, plus het is co2 negatief in productie tov alle pir/PUR olie rommel.

Nadelen: iets lagere Rc waarde voor de dikte, maar het comfort wat je bij warm weer terug krijgt is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 20:05
Als de laatste renovatie ongeveer 50 jaar geleden is, zou ik ook naar je ramen kijken. Hier verlies je een groot deel van je warmte. HR++ (of nog beter HR+++ als dat kan) met eventueel nieuwe kozijnen geeft een enorme verbetering in isolatie en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-06 22:08
Isoleren is goed met een woningen van deze leeftijd.

vloerverwarming beneden en boven is ook goed!

Tapwaterboiler is voor 2 pers. een 200L meer als genoeg(ook met bad) Ga je over 3a5 jaar voor een uitbreiding, dan kijk ook naar een 300L boiler.

Ventilatie is een wtw de beste optie, kan je je kanalen allemaal niet kwijt en is het te veel voor je verbouwing, kan je altijd naar de Brink Multi Air Supply kijken, (zoek maar eens op)

Let ook even op je meterkast, Deze zal misschien verouderd zijn, Trek genoeg groepen extra, met of zonder draad erin. (je kan er immers nu bij)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:05
Oilman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:12:
[...]

12 groepen op 2x 45m2 lijkt mij wel erg veel. Stuk of 8 is voldoende, 16 mm slang is ook prima (en dat is de standaard, 18 kan, maar meerwaarde is minimaal).
.
Bij 16mm buis wordt bij koud weer de stroomsnelheid in de lussen veel te groot met kans op geluiden uit de vloerverwarming, ook bij een defrost is de stroomsnelheid groot.
Op mijn werk is 18mm de standaard, elders is de standaard soms 20mm, dat is ook bij mij toegepast.. tevens heb ik dan veel systeem-inhoud voor een defrost.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Dank voor alle reacties! Het is nog een behoorlijke uitzoekklus en veel keuzes om te maken. Gezien jullie reacties zou ik er toch naar neigen direct maar voor FE te gaan. Zoals ik het begrijp is (zolang de isolatie redelijk op orde is en er genoeg verwarmingsoppervlak is) het gewoon mogelijk om het hier mee warm genoeg te stoken. Omdat we nog een CV ketel aan zouden moeten schaffen ben je dan ongeveer even veel kwijt als voor een voorraadvat.
Tele schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:00:
Itho heeft liggende boilers, zijn meestal ook wel te gebruiken met andere l/w warmtepomp merken. https://www.ithodaalderop...gende-voorraadvaten-wpv-h

De itho Amber kan dit vat ook gebruiken, ook hebben mensen ze bij weheat warmtepompen toegepast.

Centrale ventilatie met wtw is het mooist, wel heb je dan kanalen weg te werken.
Dit zou inderdaad perfect zijn voor op zolder! Qua warmtepomp lijkt de Amber of de WeHeat beiden ook wel geschikt (maar moet ik me hier nog verder in verdiepen).
Oilman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:14:
[...]

Verder zou mijn focus vooral de isolatie zijn. Ga er maar vanuit dat die dakisolatie niet veel voorstelt. Wat voor glas zit in de woning? Hoe is de staat van de kozijnen?

Ik zou zonder twijfel direct voor FE gaan, dat rekensommetje kan zonder meer uit. Maar al met al zal je nog een aardige spaarpot klaar moeten hebben staan. 50k is snel weg in een woning waar alles moet gebeuren.
Ik heb wat beter gekeken naar de dakisolatie. Lijken polystyreen platen te zijn met dikte geschat 8 cm(we hebben nog geen sleutel). Er zit overal dubbel glas in en met kunststof kozijnen. We twijfelen nu nog om dit gelijk te vervangen voor HR++, maar mogelijk is het beter eerst op de rest te focussen omdat er al dubbel glas in zit? Verbouwbudget is (als de bank ook meewerkt) zo rond de 70k en we zijn van plan om al het relatief makkelijkere maar arbeidsintensieve werk (slopen, afvoeren, vloer leggen, evt vvw leggen, tegelen etc) zelf te doen.
99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:25:
Normaal staat rd waarde van dakisolatie in het energielabel rapport. Als dit meer dan 4 is kan je overwegen de zoldervloer te isoleren, of wil je zolder ook verwarmd hebben, gezien je kachel?

Ga je de volledige vloer eruit halen op begane grond? Want vloerisolatie leggen is best knap zonder kruipruimte zonder open te breken. Voor vloerverwarming hoef je enkel te frezen, voor vloer isolatie moet je dieper gaan...
Volgens energielabel rapport is de rd waarde van het dak met "dakisolatie" 0.66. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit klopt, aangezien we toch echt isolatieplaten hebben gezien (vermoedelijke dus polystyreen en daarmee niet zo best, maar beter dan 0.66?)

Volgens de documentatie is er een kruipruimte die toegankelijk is. Mogelijk via de meterkast die enigszins de diepte in loopt. Ik heb de kruipruimte zelf nog niet gezien, maar die gaan we ongetwijfeld bij de bouwkundige keuring bekijken. Indien nodig moet anders de hele vloer er inderdaad uit. Bij vloerverwarming lijkt het mij echt wel essentieel om de vloer goed te isoleren van de buitenwereld.
Krissiejj schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:18:
Isoleren is goed met een woningen van deze leeftijd.

vloerverwarming beneden en boven is ook goed!

Tapwaterboiler is voor 2 pers. een 200L meer als genoeg(ook met bad) Ga je over 3a5 jaar voor een uitbreiding, dan kijk ook naar een 300L boiler.

Ventilatie is een wtw de beste optie, kan je je kanalen allemaal niet kwijt en is het te veel voor je verbouwing, kan je altijd naar de Brink Multi Air Supply kijken, (zoek maar eens op)

Let ook even op je meterkast, Deze zal misschien verouderd zijn, Trek genoeg groepen extra, met of zonder draad erin. (je kan er immers nu bij)
Thanks! Mooi idee zo'n Brink Multi Air Supply. Wel stevige kosten... Helemaal aanleggen van centrale balansventilatie is waarschijnlijk een brug te ver omdat we dan de afvoerslangen weg moeten werken. Ik dacht eerst aan decentrale wtw door de buizen door de gevel die al bestaan voor de passieve ventilatie. Dat zijn er 2 op de begane grond en 1 op de 1e verdieping. Ik vermoed dat je ook dan op vergelijkbare kosten uit komt? Misschien maar accepteren dat dit wat kost. Het is wel belangrijk denk ik om goede ventilatie te hebben.

Inderdaad, meterkast zal worden vernieuwd met een aantal extra groepen en een 2 fase aansluiting voor inductie.
ThinkPad schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:42:
In plaats van boven vloerverwarming, zou je ook een multi split airco kunnen plaatsen. Dan kun je in de zomer lekker koelen en als je toch een kamer wat wil opstoken kan dat ook prima.

Ik betwijfel hoe zinvol vloerverwarming boven is. Wij stoken zelf boven nauwelijks, slapen liever in een koele slaapkamer met het raam open.
Goed punt. Liever hebben we alleen geen airco omdat we beide niet zo goed tegen die gekoelde lucht kunnen. Is het niet zo dat je warmtepomp efficiënter kan draaien met meer afgifteoppervlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
natural colour schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:20:
[...]

.
Bij 16mm buis wordt bij koud weer de stroomsnelheid in de lussen veel te groot met kans op geluiden uit de vloerverwarming, ook bij een defrost is de stroomsnelheid groot.
Op mijn werk is 18mm de standaard, elders is de standaard soms 20mm, dat is ook bij mij toegepast.. tevens heb ik dan veel systeem-inhoud voor een defrost.
Hoe leg je 20 mm 10 cm hart-hart? 16 mm is al jaren de standaard, ik durf wel te stellen dat 90% van de Tweakers met WP 16 mm slangen heeft liggen en ik lees niemand met klachten over stromingsgeluid in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 21:41
Is die 70k enkel voor isolatie(gerelateerd)? Want als ik hier ook vloeren op hele 1e en 2e verdieping bij zit, afwerking van alles (als je balansventilatie wilt moet waarschijnlijk al je plafonds enzo eruit) dan kom je hier niet ver mee denk ik (stucen, verven, etc.), tenzij je echt nagenoeg alle arbeid zelf gaat doen (en nieuwe kozijnen hoef je dan zeker niet aan te denken). Heb je al een grove som gemaakt (incl. 10-20% buffer)?

[ Voor 14% gewijzigd door JDillinger op 10-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Oilman schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:43:
[...]

Hoe leg je 20 mm 10 cm hart-hart? 16 mm is al jaren de standaard, ik durf wel te stellen dat 90% van de Tweakers met WP 16 mm slangen heeft liggen en ik lees niemand met klachten over stromingsgeluid in de vloer.
ik heb overal 14mm. Heb mijn vloer nog nooit gehoord :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
JDillinger schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
Is die 70k enkel voor isolatie(gerelateerd)? Want als ik hier ook vloeren op hele 1e en 2e verdieping bij zit, afwerking van alles (als je balansventilatie wilt moet waarschijnlijk al je plafonds enzo eruit) dan kom je hier niet ver mee denk ik (stucen, verven, etc.), tenzij je echt nagenoeg alle arbeid zelf gaat doen (en nieuwe kozijnen hoef je dan zeker niet aan te denken). Heb je al een grove som gemaakt (incl. 10-20% buffer)?
Nee dat is helaas voor het hele project. De vloer doen we op de begane grond en 1e verdieping. De plafonds op de 1e verdieping moeten er waarschijnlijk uit omdat er brandgevaarlijk materiaal inzit (zachtboard). De keuken moet vernieuwd en er moet een dragende muur vervangen door een balk (samen ca max 25k.) Stucen willen we waarschijnlijk laten doen (in elk geval de plafonds) en verven doen we zelf. Hoeft niet overal te komen. We zijn nu bezig met de grove som en lijken er dan wel goed uit te komen, maar zeker goed om hier realistisch in te blijven.

[ Voor 33% gewijzigd door zsiebe op 10-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou even kijken of je het op kan splitsen.
Want op 2 verdiepingen vloer vervangen en isoleren en vloerverwarming, dan zit je al aan 50k.

Misschien kan je zeggen eerst beneden dan later boven?

Als rd 0.66 zou ik wel dak doen, met 5k ben je klaar waarschijnlijk, en scheelt hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Plan is inderdaad om het redelijk op te splitsen waarbij we focussen op de ruimtes beneden en op de 1e verdieping vloer, vvw en plafonds doen. Leek ons goed en misschien zelfs wel noodzakelijk om dit in elk geval snel te doen vanwege brandgevaar en om wat zekerder te zijn dat we met FE de boel wel warm krijgen? Overigens is dat budget zonder subsidies gerekend, maarja die krijg je toch pas veel later natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat is nu precies de reden voor vv boven eigenlijk? Ga je daar veel tijd doorbrengen?
Want het is een dure ingreep als je enkel slaapt boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:16:
Wat is nu precies de reden voor vv boven eigenlijk? Ga je daar veel tijd doorbrengen?
Ik heb destijds alle slaapkamers voorzien van COP1 elektrische vvw.
De keren dat het aanstaat, weegt (hopelijk) tig jaar niet op tegen de meerkosten.
In de hal hangt een FCU met behoorlijk wat vermogen als het moet, en die blaast warme lucht naar de bovenverdiepingen en zorgt zo voor een lage warmtelast aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
99ruud99 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:16:
Er zal boven ook een studeerkamer komen dus fijn als het daar niet koud wordt. Het leek ons ook vooral goed om veel afgifteoppervlak te hebben voor efficiëntie. Zo duur is het toch niet in vergelijking met ltv radiatoren in 3 ruimtes plaatsen? De vloeren gaan er ip toch uit. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt, maar tegelijkertijd zijn het wel extra kosten... heb je een reserve buffer qua geld?

Warmte in huis is afhankelijk van hoeveelheid warmte afgegeven - warmte verloren. Op het moment dat je enkel beneden vv hebt, en boven radiatoren, heb je iets minder warmteafgifte oppervlak.
Echter, je kan dan extra geld steken in isolatie. 30% van je warmte raak je verloren via het dak, 20 % via muren, 10% via vloer... en maar 20% via verluchting (oa https://www.vindfinancieeladvies.nl/verduurzamen/). Als je ineens dak rd van 0.66 naar 6 gaat, en ook muren (laten we zeggen van 1 naar 5) en vloer (ook van 1 naar 5) isoleert, kan het zomaar zijn dat je 5x minder warmte kwijt raakt...

Stel dat je radiatoren maar de helft van de warmte afgeven van een vloerverwarming, dan heb je dus in praktijk maar 75% warmte afgifte over de hele woning. Maar je verlies is nog maar 20%, Dus je houdt 55% "extra" over tov de volle vloerisolatie overal leggen.

Dan heb ik het enkel over het "warm houden van je huis". Als we dan kijken wat de stroomrekening doet - die is recht evenredig met warmte afgifte... Dus je kan beter wat extra isoleren dan overal vloerverwarming.

Kortom - maak een berekening, hoeveel kost de vloerverwarming op de 1e verdieping. Waarom moet uberhaupt op de 1e verdieping de vloer eruit? Kan die niet gewoon later aangepakt worden? Dan kan je nu dak - muren + vloer begane grond doen, en dan in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:39
Hier een vrijstaande jaren 30 woning van 120m2. Beneden goede vloerisolatie met vloerverwarming, boven radiatoren die dicht staan. wanden gewoon de originele spouw van 6cm laten vullen, wel 16cm pir op het dak, oud dubbel glas. Verwarm alles met een Panasonic warmtepomp en haal echt hele nette waardes qua stroomverbruik. Dus je hoeft echt niet gek te gaan met isoleren, beneden goede vloerisolatie met vloerverwarming op de juiste manier gelegd, redelijke isolatie en je kan makkelijk full electric. Zeker geen hybride gaan doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:08
Als je nu gaskachels hebt, is full electric niet duurder of zelfs goedkoper dan hybride schat ik zo. Er moet dan namelijk een rookgaskanaal gerealiseerd worden voor de CV ketel en dat zal ook in de papieren lopen.
Vraag alvast 3x25A aan als het huis dat nog niet heeft, wachttijden zijn lang.

Verder is heel veel afhankelijk van wat je zelf kan en wil doen als je een budget van 70k hebt. Hoe ga je de VVW realiseren, ga je een nieuwe vloer storten beneden?
Heb je een houten verdiepingsdek?

VVW aanleggen hoeft niet duurder te zijn dan radiatoren in een blanco huis, mensen beredeneren vaak vanuit een situatie waar het CV leidingwerk al aanwezig is maar dat is bij jou niet het geval als nu alles gaskachels is.

Wij zijn ook van gaskachels naar centrale verwarming gegaan (full electric) en hebben al het leidingwerk zelf gedaan. Dat kostte veel geld in materiaal en is arbeidsintensief, dus als je het laat doen gaat dat een behoorlijke hap zijn.

Weet je al of de woning een spouw heeft, in 1925 was dat zeldzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 10-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 20:48
Intressant topic om even mee te lezen.

Zitten er overal houten vloeren? Op de begane grond en in de slaapkamer en op zolder?

Het huis wat ik op het oog heb (ooit) heeft een houten vloer in de woonkamer, een betonnen vloer in de slaapkamers, en een houten vloer op zolder. Bouwjaar begin jaren 50.

[ Voor 4% gewijzigd door Trichoglossus op 10-11-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Trichoglossus schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:35:

Het huis wat ik op het oog heb (ooit) heeft een houten vloer in de woonkamer, een betonnen vloer in de slaapkamers, en een houten vloer op zolder.
Ik heb dat exact omgekeerd (1940)

beneden beton
1e verdieping hout
2e verdieping beton

@zsiebe
Als je een houten verdiepingsvloer hebt: je krijgt geen spijt van de boel volblazen met papiercellulose! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 10-11-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Bedankt weer allemaal voor de suggesties. De bouwkundige keuring is helaas pas volgende week maandag dus dan kan ik wat beter echt gaan plannen en weet ik of er een spouw aanwezig is.

Goede suggestie ook ik om te heroverwegen wat we op de 1e verdieping gaan doen. Dat hangt ook weer af van of we spouwmuurisolatie kunnen doen of niet (dat hoop ik natuurlijk enorm).

Ook de tips over materiaalkeuze zijn erg welkom.

Leuk om te zien dat eigenlijk iedereen het er wel over eens is dat FE de way to go is voor onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

zsiebe schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:36:

Leuk om te zien dat eigenlijk iedereen het er wel over eens is dat FE de way to go is voor onze situatie.
(dat is het vrijwel altijd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
Vandaag de keuring gehad. Gelukkig qua constructie goed, geen vochtproblemen, geen houtrot e.d. Wat ons betreft gaat de koop dus gewoon door! Voor de komende verbouwing nog wel wat tegenvallers cq punten van aandacht en er komt nog onderhoud aan het voegwerk aan in de komende 2/3 jaar:

- Er is een spouwmuur, en die is al geisoleerd in de jaren 80. Niet duidelijk waarmee. Volgens de bouwkundige was dat of EPS (zou prima zijn, maar moet mogelijk nog bijgevuld worden?) of wat hij "plum pudding isolatie" noemde. Mij is niet zo goed duidelijk wat dit zou kunnen zijn, maar goed klinkt het niet. Heeft er hier iemand ervaring met jaren 80 isolatiemateriaal? Verder vind ik het nog gek dat er volgens het energielabel geen gevelisolatie aanwezig is.

- Er is ook een kruipruimte. Deze is op zandgrond gebouwd en heeft ventilatieroosters naar buiten. Is mooi droog en de vloer is in goede staat. Nu de tegenvaller: hij is maar 30 cm diep en volgens de bouwkundige gaat daar echt niemand onder kruipen voor vloerisolatie. Hebben er hier mensen ervaring met bodemisolatie bij een dergelijke vloer en kruipruimte?

-Boven is dakisolatie, maar dit zijn 5 cm dikke PUR platen en volgens de bouwkundige zouden die praktisch niets toevoegen nu. Er zit een dampwerend folie onder de dakpannen. Het plafond is op zolder niet zo hoog en liever zouden we het niet heel veel ruimte daar verliezen. Vandaag was het natuurlijk niet zo warm en je voelde daar boven wel echt de kou door het dak heen komen.

Er was ook een aannemer mee. Zoals verwacht zei hij dat je zeker wel een CV ketel nodig had voor dit huis. Ook blijken er overal zachtboard plafonds te zitten dus die gaan er allemaal uit. Ook de electra gaan we moderniseren (nu alleen geaarde stopcontacten in natte ruimtes).

Qua verwarmingsplan denken we nu aan beneden vloerverwarming over de hele verdieping. Boven in elke kamer een LTV-radiator. Op zolder niets, maar voorlopig gaan we de zolder ook niet gebruiken.

Ik zou nog steeds direct naar FE over gaan, maar mijn vriendin vindt dit toch wel erg spannend Met name als aannemers ook gas-ketels aanraden en zeggen dat het allemaal niet zomaar kan. Eventueel dan toch een hybride systeem dat eigenlijk de verwarming van het huis goed aankan maar met warm water via een CV-ketel en later de ketel vervangen door een vat?

Als er overigens nog iemand tips heeft voor aannemers en/of isolatie experts in de regio gooi & vechtstreek zijn die ook zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tonzon - wat ik normaalgesproken nooit aanraad - kun je volgens de productspecificatie bij 35cm onder de balk toepassen. Daar is dus mogelijk wat mogelijk, maar alleen als je het zelf doet. 30cm is echt een enorm krappe bende.

Project als geheel klinkt als heel veel hooi op de vork.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2024 18:51 ]

Pagina: 1