Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-05 14:56
Misschien een simpele vraag maar ik kan er nergens antwoord op vinden. We hebben een Siemens oven waar 220V-240V op staat. Ik heb geleerd dat als er 220V/240V zou staan dat dat betekent dat het geschikt is voor zowel een net waar 220V nominaal is als een net waar 240V nominaal is. Daarboven op komt dan nog de gebruikelijke 10% variantie. Maar hier staat er dus een horizontaal streepje tussen, wat ik op veel van mijn apparaten zie staan. Betekent dat dan dus:

1) dat het apparaat volgens de leverancier niet met een voltage beneden de 220V om kan gaan en niet met een voltage boven de 240V

of

2) dat het om kan gaan met een range van 220V-10% tot 240v+10% = 198V en 264V ?

Dit omdat de fabrikant zegt dat het apparaat kapot is gegaan door een te hoog voltage en wij ongeveer 242V in huis hebben wat op zich nog keurig binnen de nederlandse wetgeving valt (waarbij energieleveranciers 10% tolerantie mogen hebben). Als het geval 1 zou betekenen dan zou dit apparaat toch niet eens geschikt zijn voor het Nederlandse net?

Hartelijke dank!

Beste antwoord (via nolo op 09-11-2024 17:10)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
De nederlandse netspanning mag max 253V zijn, dus daar kan Siemens je niet op afrekenen. Als dat zo zou zijn zouden hele wijken met hoge netspanningen Siemens apparatuur de geest geven.

Bovendien kan met een beetje blikseminslag de spanning vrolijk een momentje op 1000V liggen, ook daar zou hij tegen moeten kunnen op zich. Mits het ook echt een klein piekje is natuurlijk, dit zou daarna door overspanningsbeveiliging moeten worden geabsorbeerd.

Het apparaat is verder CE gekeurd, ook daarmee is werking op 253V afgedekt.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2024 17:13 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
Per locatie kan de spanning verschillen, in Nederland is 230V standaard, in sommige andere landen is dat weer 220V of 240V. Daar zit altijd een bepaalde veiligheidsmarge in.

Sowieso zal er niks doorfikken als je 242V stopt in een apparaat wat 220-240V aangeeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Yes dat is ook mijn conclusie. Maar ik ben benieuwd wat een "220v-240v" label wettelijk gezien nou zegt. Dus komt hier nog tolerantie bij op of niet? Of beter gezegd, kan de fabrikant wettelijk gezien zijn handen er van aftrekken als de netspanning 242V is?

[ Voor 4% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
nolo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:01:
Yes dat is ook mijn conclusie. Maar ik ben benieuwd wat dit wettelijk gezien nou zegt. Dus komt hier nog tolerantie bij op of niet? Of beter gezegd, kan de fabrikant wettelijk gezien zijn handen er van aftrekken als de netspannig 242V is?
Kijk in de handleiding.

Maar sowieso zal de gemiddelde Nederlander niet weten of z'n netspanning nou 222V of 244V is, en zou het rond de 230V moeten zijn, wat precies in het midden van de 220-240V aangegeven door de fabrikant is. Dus ik zou me niet druk maken dat je bij een kapotte oven beschuldigd gaat worden van een te hoge netspanning, want daar kies jij niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
De handleiding heb ik uiteraard van A tot Z doorgespit en daar staat dit verder niet in, vandaar dat ik hier op tweakers uitkom! Nou het is dus letterijk geval, de oven is kapot, siemens zegt dat de spanning te hoog was, we hebben 242V gemeten dat inderdaad boven de 240V uitkomt, dus vandaar de vraag. Hopelijk zit hier iemand die hier antwoord op kan geven!

De vraag is dus heel simpel: "220V-240V" op een product label, specificeert dat toelaatbare nominale spanningen of specificeert het een tolerantie range op een gemiddelde van 230V nominaal ?

[ Voor 20% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
nolo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:05:
De handleiding heb ik uiteraard van A tot Z doorgespit en daar staat dit verder niet in, vandaar dat ik hier op tweakers uitkom! Nou het is dus letterijk geval, de oven is kapot, siemens zegt dat de spanning te hoog was, we hebben 242V gemeten dat inderdaad boven de 240V uitkomt, dus vandaar de vraag. Hopelijk zit hier iemand die hier antwoord op kan geven!

De vraag is dus heel simpel: "220V-240V" op een product label, specificeert dat toelaatbare nominale spanningen of specificeert het een tolerantie range op een gemiddelde van 230V nominaal ?
Wij zaten hier wel wat hoger afgelopen zomer.
Maar toch is er niks stuk gegaan.
De hoogste waardes die gemeten zijn staan linksboven de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yudmmpPn6wl29ig4_t9BCwjwjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y7M6u8SovlddwvD2O6hAs5a.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
De nederlandse netspanning mag max 253V zijn, dus daar kan Siemens je niet op afrekenen. Als dat zo zou zijn zouden hele wijken met hoge netspanningen Siemens apparatuur de geest geven.

Bovendien kan met een beetje blikseminslag de spanning vrolijk een momentje op 1000V liggen, ook daar zou hij tegen moeten kunnen op zich. Mits het ook echt een klein piekje is natuurlijk, dit zou daarna door overspanningsbeveiliging moeten worden geabsorbeerd.

Het apparaat is verder CE gekeurd, ook daarmee is werking op 253V afgedekt.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2024 17:13 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Correct, dat is ook mijn conclusie, 253V mag nog worden aangeleverd dus zou absurd zijn als ze zeggen dat het apparaat bij 242V kapot is gegaan. Ok dank, ik ga ze maandag weer bellen en kijken wat ze zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onder aan de streep zegt geen enkele fabrikant wat het 100% betekend volgens mij.

Ik zou het lezen als "nominale spanning tussen de 220V en 240V". Immers als je het op de Nederlandse markt wil verkopen weet je wat de spanningsrange is en dat moet je dan aankunnen. En gezien er in huidige apparaten nog maar zelden direct een kritische werkspanning afgeleid wordt van de ingangsspanning is een range ook niet zo gek.

Vroeger werd er bijvoorbeeld wel eens direct 6V voor de gloeidraad van buizen (of lampjes) gemaakt door een trafo. Dan zag je nog wel eens een schakelaar om te wisselen tussen 220V of 240V (en dus als werkspanning 220V/240V). Zonder schakelaar zou dat anders gelijk betekenen dat je gelijk 6,5V nominaal had op 240V ipv 220V..

Dan een marge van +/-10% op nominaal is wel standaard. Daarom was/ben ik ook zo tegen de verruiming voor PV, dan ga je het wel echt opzoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door Septillion op 09-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Hoe is die communicatie gegaan met Siemens? Jij biedt je oven kapot aan, zij geven aan dat de spanning te hoog was, en jij kwam bij ze terug met dat het 242V is? Zo ja, heb je dat zelf gemeten, of heb je dat op verzoek van Siemens en/of samen met Siemens geconstateerd?

Want zoals ik al zei: je hebt eigenlijk bijzonder weinig te maken met wat er uit je stopcontact komt. Jij neemt stroom af, waar je vanuit mag gaan dat het binnen de juiste waardes valt, wat die ook mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Nou heel eerlijk, het gaat niet om mijn eigen oven in dit geval, maar om iemand die ik ken. Dus ik bedenk me net dat ik hier publiekelijk Siemens al ergens van zit te beschuldigen terwijl ik eerst nog eens EXACT moet uitvinden hoe dit nou gegaan is. Maar wat ik heb gehoord is dat Siemens een meetrapport heeft gemaakt met de conclusie dat het apparaat door een te hoog voltage kapot is gegaan. Ik ga dit eerst nog even helemaal uitzoeken, maar wilde in ieder geval om te beginnen even duidelijk hebben wat dat 220V-240V label nou eigenlijk zegt. Bedankt iedereen voor de antwoorden! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je een oven verkoopt in Nederland moet hij natuurlijk tegen de normale spanning op het Nederlandse net kunnen. Maar te hoge spanning kan wel komen door bijvoorbeeld blikseminslag, of een zwevende nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Die 220-240V is de nominale spanning waarvoor het apparaat geschikt is. Onze 230V valt prima in dit bereik. Als er 230V op had gestaan was het ook prima geweest, en het is niet zo dat de garantie vervalt omdat onze netspanning soms 231V is.

Sommige landen hebben als nominale spanning 220V en andere landen 240V. Het 220-240V-apparaat werkt dan ook goed in die landen, terwijl een 230V-apparaat daar niet altijd goed hoeft te werken.

Als het apparaat via officiële kanalen in Nederland wordt verkocht, mag je er vanuit gaan deze geschikt is voor onze netspanning en dat het apparaat niet defect raakt zolang de netspanning binnen het bereik van 207 tot 253V blijft.

(Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw oven tijdelijk een spanning van boven de 253V heeft gehad doordat er een spanningspiek was geweest. Maar als je verder in de buurt van niemand anders hebt gehoord dat een apparaat defect is geraakt, is die kans erg klein.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Onbekend schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:34:
Sommige landen hebben als nominale spanning 220V en andere landen 240V. Het 220-240V-apparaat werkt dan ook goed in die landen, terwijl een 230V-apparaat daar niet altijd goed hoeft te werken.
Ja precies dus mag je er van uit gaan dat het apparaat met spanningen tussen 198V en 264V prima moet kunnen werken, aangezien de tolerantie in europa 10% is. Precies wat ik al dacht, fijn dat het hier ook door iedereen bevestigd wordt, hartelijk dank allemaal! _/-\o_ En overigens begrijp ik dat het de verkoper in de winkel is die dat verhaal van Siemens er van heeft gemaakt, ik begrijp nu dat hij al aan het terugkrabbelen is en dat het zijn THEORIE is dat het door een te hoge spanning komt, maar dat is onzinnig aangezien de spanning nooit in de buurt van 264V is gekomen en er volgens mij altijd nog een zekering in zo'n oven moet zitten voor het geval dat dat wel mocht gebeuren. Anyway, dus Siemens treft ook geen blaam.

[ Voor 29% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Hmmm zit nu nog even te checken of dat wel klopt wat ik net zeg, of het zelfs tot 264V aan zou moeten kunnen. Ik zie dat binnen de IEC60038 standaard geldt 230/400 volts ±10%, maar voor 240V nomimale standaarden ben ik er nog niet over uit of het ook 10% is, in ieder geval 6% lees ik ...

[ Voor 3% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

nolo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:23:
[...]

Ja precies dus eigenlijk mag je er van uit gaan dat het apparaat met spanningen tussen 198V en 264V prima moet kunnen werken, aangezien de tolerantie in Europa 10% is.
Nee, dat is de verkeerde conclusie. In Europa is de netspanning 230V +/- 10%, dus 207V tot 253V.

Het kan best zijn dat waar ovens verkocht worden waar de netspanning 240V is, dat de tolerantie +/-5% is. Dit komt neer op 228V tot 252V. Het is dus niet gegarandeerd dat op alle 240V-netten ook 10% afwijking wordt toegestaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
ja precies ik zit het even te researchen, het lijkt er inderdaad op dat in landen waar ze 240V nominale spanning hebben dat de tolerantie op 6% staat. Dus dan zou 254.4V het hoogste zijn waar het apparaat mee overweg moet kunnen. Maar zo hoog mag het in NL (253V) dus al niet eens worden.

[ Voor 11% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar nog steeds, wanneer Siemens zegt dat hij door te hoge spanning kapot is gegaan, bedoelen ze niet dat er 245V op heeft gestaan. Dan bedoelen ze dat er veel hogere spanning dan de bedoeling is op heeft gestaan. Of dat wel of niet gebeurd is, is een tweede. Maar het gaat niet over hetgeen wat je nu aan het uitzoeken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Dat laatste betwijfel ik. Onlangs was het de bedoeling om de norm op te schroeven naar 264V maar dat is twee weken geleden afgeschoten omdat dat wel degelijk schade aan apparaten zou kunnen veroorzaken, in ieder geval als dat langdurig het geval is: https://www.rtl.nl/nieuws...-volt-om-mogelijke-schade

Je kan je je dan natuurlijk wel weer afvragen of ze dan uitgaan van nominaal 230V apparaten of misschien zelfs wel 220V apparaten. Ik bedoel dus dat ze dan verwachten dat een 220V nominaal apparaat misschien wel kapot kan gaan maar een 240V nominaal apparaat dan weer niet. Hoe dan ook het is blijkbaar ook weer niet zo dat je langdurig de spanning HEEL veel hoger kan zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door nolo op 09-11-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 14:05

Het specificeert niks.
Behalve dat het geen 110V 60hz net geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nolo
Technician- schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:51:
[...]

Het specificeert niks.
Behalve dat het geen 110V 60hz net geschikt is.
Nou wat men hierboven zegt, het specificeert dus een nominale spanning en daarboven op heb je de gebruikelijke toleranties die in een land of zone gelden, daar moet het apparaat dus mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nolo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:47:
Dat laatste betwijfel ik. Onlangs was het de bedoeling om de norm op te schroeven naar 264V maar dat is twee weken geleden afgeschoten omdat dat wel degelijk schade aan apparaten zou kunnen veroorzaken, in ieder geval als dat langdurig het geval is: https://www.rtl.nl/nieuws...-volt-om-mogelijke-schade

Je kan je je dan natuurlijk wel weer afvragen of ze dan uitgaan van nominaal 230V apparaten of misschien zelfs wel 220V apparaten. Ik bedoel dus dat ze dan verwachten dat een 220V nominaal apparaat misschien wel kapot kan gaan maar een 240V nominaal apparaat dan weer niet. Hoe dan ook het is blijkbaar ook weer niet zo dat je langdurig de spanning HEEL veel hoger kan zetten.
Het zou inderdaad potentieel kunnen dat bij een spanning buiten de normale range waarvoor zaken ontworpen zijn, ze eerder kapot gaan. Maar dan gaat het om spanningen buiten de normale range waarvoor ze ontworpen zijn. Een oven die jij in Nederland koopt kan uiteraard gewoon op het Nederlandse net werken. Wat hij niet kan is significant hogere spanningen hebben, zoals bijvoorbeeld bij een zwevende nul of een blikseminslag.
Pagina: 1