Misschien een simpele vraag maar ik kan er nergens antwoord op vinden. We hebben een Siemens oven waar 220V-240V op staat. Ik heb geleerd dat als er 220V/240V zou staan dat dat betekent dat het geschikt is voor zowel een net waar 220V nominaal is als een net waar 240V nominaal is. Daarboven op komt dan nog de gebruikelijke 10% variantie. Maar hier staat er dus een horizontaal streepje tussen, wat ik op veel van mijn apparaten zie staan. Betekent dat dan dus:
1) dat het apparaat volgens de leverancier niet met een voltage beneden de 220V om kan gaan en niet met een voltage boven de 240V
of
2) dat het om kan gaan met een range van 220V-10% tot 240v+10% = 198V en 264V ?
Dit omdat de fabrikant zegt dat het apparaat kapot is gegaan door een te hoog voltage en wij ongeveer 242V in huis hebben wat op zich nog keurig binnen de nederlandse wetgeving valt (waarbij energieleveranciers 10% tolerantie mogen hebben). Als het geval 1 zou betekenen dan zou dit apparaat toch niet eens geschikt zijn voor het Nederlandse net?
Hartelijke dank!
1) dat het apparaat volgens de leverancier niet met een voltage beneden de 220V om kan gaan en niet met een voltage boven de 240V
of
2) dat het om kan gaan met een range van 220V-10% tot 240v+10% = 198V en 264V ?
Dit omdat de fabrikant zegt dat het apparaat kapot is gegaan door een te hoog voltage en wij ongeveer 242V in huis hebben wat op zich nog keurig binnen de nederlandse wetgeving valt (waarbij energieleveranciers 10% tolerantie mogen hebben). Als het geval 1 zou betekenen dan zou dit apparaat toch niet eens geschikt zijn voor het Nederlandse net?
Hartelijke dank!