Scherm valt uit meteen na opstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 22:57
Beetje vreemd probleem.

Scherm van de PC gaat continu, meteen na opstarten, in standby modus. Soms zag je nog heel even het loginscherm, maar daarna op zwart. Wat ik ook probeerde. Heeel soms kon ik snel het wachtwoord intikken en kon ik Windows in. Ik zag in de logbestanden een rijtje fouten, sommige daarvan leken op een stroom probleem te duiden. Opvallend ander detail, na uitval van het scherm begonnen de fans rood te knipperen.

Ik vermoedde geen defect aan het scherm, want ik kon wel moeiteloos in de BIOS settings, zonder schermuitval.

Echter uiteindelijk toch van scherm gewisseld... En bingo. Terwijl het ene scherm zwart was, maar PC wel opgestart, andere scherm aangesloten. Meteen beeld en geen enkel probleem.

Nu dat 'zwarte' scherm op een Xbox aangesloten. Geen enkel probleem!

Kan het zo zijn dat het 'zwarte' scherm meer stroom vreet van de PC zelf? En waarom kan ik dan wel in de BIOS? Aansluiten gaat in beide gevallen via een DisplayPort.

Voor mij raadselachtig, hopelijk voor jullie minder.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Je laat een heleboel informatie achterwege. Over wat voor monitor hebben we het? Hoe oud is je monitor? Gebeurt dit altijd al, zo ja, hoe lang? Of is het pas net gebeurd? Heb je al een andere kabel geprobeerd? Waar sluit je je monitor op aan (wat voor systeem, welke videokaart)?
Ik zag in de logbestanden een rijtje fouten, sommige daarvan leken op een stroom probleem te duiden.
Wát zeggen die logbestanden dan precies? In plaats van hier vaag te vertellen wat ze volgens jou leken te zeggen, kan je ze beter gewoon in detail delen.
Kan het zo zijn dat het 'zwarte' scherm meer stroom vreet van de PC zelf?
Nee, je monitor krijgt sowieso geen stroom van je PC, daar heeft 'ie een eigen stroomkabel voor. Er gaan alleen beeldsignalen van je PC naar je monitor.

Ik gok dat je resolutie en/of je refreshrate te hoog staan, waardoor je monitor eruit klapt. Dat zou je kunnen testen door Windows in Safe Mode op te starten.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 09-11-2024 16:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 22:57
Ik snap je boodschap Hahn, ik dacht in ieder geval een antwoord te kunnen krijgen op de vraag of de stroomvoorziening een probleem zou kunnen zijn. En dat antwoord heb ik, waarvoor dank.

Het euvel is sinds een paar dagen ontstaan, op een systeem, incl. monitor, van ca. 18 maanden oud.

Kabel lijkt me uitgesloten aangezien het andere scherm prima functioneert. Aangezien het scherm wat het nu plots niet meer doet, al zoveel maanden goed draaide, doet me twijfelen of het de scherm instellingen zijn, of de kabel. Maar toch, daar kan ik eens naar kijken.

Hoe dan ook, voor dit euvel moet ik in ieder geval niet bij de PSU zijn, das het voornaamste voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een resolutie of frequentie ingesteld dat het scherm niet kan weergeven. Dan gaat ie idd in standby.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
_phuturistixxx_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:39:

Kabel lijkt me uitgesloten aangezien het andere scherm prima functioneert. Aangezien het scherm wat het nu plots niet meer doet, al zoveel maanden goed draaide, doet me twijfelen of het de scherm instellingen zijn, of de kabel. Maar toch, daar kan ik eens naar kijken.
DisplayPort-kabels kunnen nogal eigenzinnige problemen veroorzaken, dus die zou ik zeker niet uitsluiten. Indien mogelijk, misschien je HDMI-kabel van je Xbox proberen tussen je PC en monitor.

The devil is in the details.