Boutje in inbouwdoos zit vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:23
Allen

Ik wil een schakelaar vervangen voor een dimmer. 1 van de 2 bouten wil er echter niet uit, het laatste stukje komt deze niet meer. Hij blijft doordraaien, dus heb zo’n vermoeden dat het busje meedraaid in het rode?

Ik heb al geprobeerd:

- Tang op rode plastic en draaien
- Mini platte schroevendraaier er tussen (om busje tegen te houden) en ondertussen losdraaien
- Met een tang en lichtelijk geweld

Maar het wil allemaal niet. Inmiddels is de kop ook al iets of wat dolgedraaid waardoor echt kracht zetten lastig is. Het lukt wel nog steeds om hem te laten draaien, dus ik zou nog opties moeten hebben.

Iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eqZKofGJob8YrKe7YWqm7C42pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwRMQ6etpCzEESYAq0NqR97n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Titel even verduidelijkt

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Het hele rode stuk moet er uit? Ik heb het idee dat je bout al ver genoeg er uit is en dat het enige wat nog in de weg zit het stucwerk is?

En anders (als alleen de bout eruit moet) met een tang om de kop proberen en terwijl je draait hard trekken. Wel kans dat je de kop plet maar heel veel opties heb je niet denk ik. Beetje lomp geweld, zeg maar.

[ Voor 47% gewijzigd door Palthe op 09-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk dat je een paar opties hebt (van mooi naar afschuwelijk):

- de hele rode ring vervangen (als het busje niet meer vast zit in het rode plastic)
- een dimmer gebruiken die klemmen heeft (dus die bij het aanschroeven de klemmen naar buiten laat gaan)
- losse klemmen gebruiken die je aan de zijkant van je dimmer plakt (dus iets als dit)
- met wat hitte/soldeerbout het boutje verhitten en met busje en al uit het plastic trekken, en in de plaats ervan een lange spaanplaatschroef erin draaien

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
Er zit daar toch geen stucwerk? Alleen de bout moet eruit. Het rode stuk is van de inbouwdoos waar ik uiteindelijk de dimmer weer wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
spone schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:31:
Ik denk dat je een paar opties hebt (van mooi naar afschuwelijk):

- de hele rode ring vervangen (als het busje niet meer vast zit in het rode plastic)
- een dimmer gebruiken die klemmen heeft (dus die bij het aanschroeven de klemmen naar buiten laat gaan)
- losse klemmen gebruiken die je aan de zijkant van je dimmer plakt (dus iets als dit)
- met wat hitte/soldeerbout het boutje verhitten en met busje en al uit het plastic trekken, en in de plaats ervan een lange spaanplaatschroef erin draaien
Rode ring vervangen lijkt inderdaad dan misschien wel het mooiste. Alleen wordt dan nog de truc het stukwerk zo verwijderen zonder dat er echt stukken afbrokkelen en je straks een gat onder de afdekplaat ziet. Enig idee daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

MT10 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:31:
Er zit daar toch geen stucwerk? Alleen de bout moet eruit. Het rode stuk is van de inbouwdoos waar ik uiteindelijk de dimmer weer wil hebben.
Ja, kan al met een heel fijn plamuurmes of zelfs platte kop schroevendraaiertje. Niet hakken maar netjes steken. Heb het al zo vaak gedaan. Als je toch iets te veel doet gewoon met plamuur weer gladstrijken, het grootste deel valt toch onder het nieuwe opzetdoosje.

Maar je kan ook nog altijd proberen de bout er uit te trekken toch, zoals ik hierboven zeg? Kans is wel groot dat de draad in de rode ring al kapot is, dus of een nieuwe bout stevig gaat zitten is dan de vraag. Oh en hou tijdens het trekken wel de inbouwdoos tegen als die al wat los zit, anders trek je zo een stuk stuc mee als de doos naar voren komt...

[ Voor 26% gewijzigd door Palthe op 09-11-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Normaal gesproken hoeft dat boutje er niet uit toch?

Zomaar een willekeurige dimmer maar schakelmateriaal heeft vziw altijd dergelijke bevestigingsgaten: https://image.allekabels....mer-geschikt-voor-led.jpg

Dat het schroefje er niet uit komt is by design en voorkomt dat het schroefje kwijtraakt. Je hebt het nu wel gesloopt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zit vaak gewoon een moertje in het (rode) plastic. En die is duidelijk aan het doordraaien.

Je moet nu kiezen, kun je dadelijk de dimmer vastzetten zonder deze schroef?
(Sommig inbouw materiaal heeft ook klemmen)

Als het lukt zonder boutje, dan kun je het slopen. Een hobbymesje, kniptang oid om het rode busje eraf te snijden/breken.
Moet het boutje hergebruikt worden heb je een uitdaging. Je kunt met een soldeerbout de bout heet stoken en daarna het rode fijnknijpen, laten afkoelen en hopen dat het nu wel klemt. Of wat seconden lijm ernaast prutten. Het boutje draai je nog wel los en dan hopen dat het moertje blijft zitten.

Of je pakt een breekhamer en beukt ff deze doos eruit. Voor je het weet is het weer Pico Bello :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Met multitool kleine inkeping maken in rode tot schroefbus. Schroevendraaier erop om te fixeren en met tangetje schroef eruit draaien. Eventueel beetje WD40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

TheGhostInc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:40:
[...]

Of je pakt een breekhamer en beukt ff deze doos eruit. Voor je het weet is het weer Pico Bello :+
Nitraatje erin, oordoppen op en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
evilution schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:39:
Normaal gesproken hoeft dat boutje er niet uit toch?

Zomaar een willekeurige dimmer maar schakelmateriaal heeft vziw altijd dergelijke bevestigingsgaten: https://image.allekabels....mer-geschikt-voor-led.jpg

Dat het schroefje er niet uit komt is by design en voorkomt dat het schroefje kwijtraakt. Je hebt het nu wel gesloopt.
Alle andere schroefjes komen er wel uit hoor voor de 10 andere dimmers die ik afgelopen week geïnstalleerd heb. Ze hoeven er niet persee uit inderdaad. Reden dat ik hem eruit wil halen is omdat hij er ook niet meer in wil toen ik eenmaal op dit punt kwam. Hij blijft nu gewoon rond draaien. En inmiddels ook als volwaardige amateur gesloopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48
evilution schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:39:
Dat is niet per definitie zo voor alle inbouwdozen gezien je ook losse kortere/langere schroefjes kan kopen mocht dit nodig zijn.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
Palthe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ja, kan al met een heel fijn plamuurmes of zelfs platte kop schroevendraaiertje. Niet hakken maar netjes steken. Heb het al zo vaak gedaan. Als je toch iets te veel doet gewoon met plamuur weer gladstrijken, het grootste deel valt toch onder het nieuwe opzetdoosje.

Maar je kan ook nog altijd proberen de bout er uit te trekken toch, zoals ik hierboven zeg? Kans is wel groot dat de draad in de rode ring al kapot is, dus of een nieuwe bout stevig gaat zitten is dan de vraag. Oh en hou tijdens het trekken wel de inbouwdoos tegen als die al wat los zit, anders trek je zo een stuk stuc mee als de doos naar voren komt...
Dat trekken heb ik al geprobeerd helaas, en lukte mij niet in ieder geval. Zal even proberen met een mesje wat stuc weg te halen om de rode ring te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tip: kijk even bij een donor-doos hoe de rode ring vast zit en los gaat zodat je wat gerichter een mesje/schroevendraaier oid in kan steken.

edit: ik vermoed dat je een AT1485 ring nodig hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 09-11-2024 11:49 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MT10
Nadat ik al het stucwerk verwijdert had nog eens geprobeerd de bout eruit te trekken, maar de ring kwam meteen mee. Straks even naar de hornbach om een nieuwe ring te zoeken en dan kijken of ik het zo allemaal weer geïnstalleerd krijg!

Dank voor alle hulp so far!

[ Voor 6% gewijzigd door MT10 op 09-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb een keer bij een attema doos geprobeerd zo'n ring te transplanteren. Dat viel verschrikkelijk tegen.

Ik heb uiteindelijk maar wat klemhaakjes geinstalleerd op de WCD. Niet top, maar wel pragmatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:13
Veel dimmers hebben klemhaakjes, dan kun je de dimmer zonder de boutjes vast zetten.

@AtomicShockwave De reparatie ring voor de ABB inbouwdozen werkt wel prima; eerst invouwen dan in de doos terugvouwen

[ Voor 42% gewijzigd door natural colour op 09-11-2024 12:57 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
Je had kunnen proberen om de schroef met een hamer er in te tikken zodat het moertje aan de andere kant naar buiten komt. Of gewoon de schroef afslijpen en uitboren en daarna een houtschroef met grove draad erin dat werkt ook.
Pagina: 1