Huidige desktop onderdelen upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
Dag iedereen!

M'n oude Tweakers account is verwijderd wegens inactiviteit dus moest ik helaas snel een nieuwe aanmaken.
Ik heb in 2018 een desktop laten bouwen en die doet tot nu toe goed dienst. De laatste tijd gaat die wat trager. Ik doe aan gaming, wat video bewerking en verder is het mijn werk computer. Ik wil m gewoon wat sneller terug laten draaien, games terug sneller laten laden etc. en kreeg ik ook een melding dat ik geen upgrade kan doen van Windows binnenkort omdat mijn pc het niet zou aankunnen?

Hieronder post ik een screenshot van de onderdelen die ze er toen hebben ingestoken. Kan ik hier en daar een onderdeel laten vernieuwen en het meeste behouden? Dit leek me namelijk het grote voordeel van een desktop in 2018 dat ik geen totaal nieuwe moet bestellen.
Ik ben totaal niet meer op de hoogte in de hardware wereld dus wat zou ik kunnen laten zitten en welke onderdelen best vernieuwen?

1 x MSI Z370 PC PRO, socket 1151 moederbord
1 x MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G grafische kaart
1 x Crucial MX500, 500 GB SSD
1 x Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijf
1 x Fractal Design Define S Black Window tower-behuizing
1 x Scythe Mugen 5 Rev.B cpu-koeler
1 x Intel® Core i7-8700K, 3,7 GHZ (4,7 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor
1 x Corsair 16 GB DDR4-2133 Kit werkgeheugen, is dus 2x 8 GB
1 x be quiet! Dark Power Pro 11 650W, 650 Watt voeding
1 x Microsoft Windows 10 Pro 64bit software

Mocht er nog info nodig zijn hoor ik 't graag.

Heel erg bedankt.

Groeten
Sir.

[ Voor 42% gewijzigd door Sir! op 09-11-2024 11:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Als het je puur om Windows 11 te doen is hoef je niets te upgraden.

Je moet even de nieuwste BIOS update installeren, dan staan namelijk waarschijnlijk Secure Boot en de TPM aan zodat je wel voldoet aan de minimale eisen. Je processor is namelijk OK voor de upgrade. Qua snelheid kun je nog een M.2 NVMe SSD kopen zoals een Kingston NV2 of Samsung 980 en dan voelt alles alweer een stuk sneller.

Als je Windows in CSM/legacy modus draait i.p.v. UEFI wordt dat een clean install.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2024 10:47 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
Bedankt voor je reactie. Het is uiteraard voor Windows, maar zeker voor games sneller te laten laden en draaien met betere resolutie op mijn desktop. Alsook wat videobewerking. In 't algemeen terug wat sneller maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:09

franssie

Save the albatross

Je moederbord ondersteund M.2 SSD's dus daar valt snelheid te behalen zoals @nelizmastr al opmerkte.

Een recentere videokaart zal ook wel wat doen (sneller, meer video geheugen). En afhankelijk van je video projecten is wat meer werkgeheugen wellicht ook wel een upgrade.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 09-11-2024 11:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Sir! schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:06:
Bedankt voor je reactie. Het is uiteraard voor Windows, maar zeker voor games sneller te laten laden en draaien met betere resolutie op mijn desktop. Alsook wat videobewerking. In 't algemeen terug wat sneller maken dus.
Zonder een platformupgrade zit er niet zoveel rek in de hardware, dan moet je gaat kijken naar AM5 met nieuw geheugen, bord, CPU en daarna nog een keer videokaart. Wellicht dat een 4060 oid nog wel prima gaat met de 8700K, sneller zou ik niet doen.

I reject your reality and substitute my own