Hi tweakers, we wonen in nieuwe woning en tuin is grotendeels aangelegd met een veranda van 6x4 achter in de tuin staan waar 10 zonnepanelen op komen. Welke dat precies worden is nog open en ook welke omvormer (s). Er is geen schaduw en ze komen onder kleine hoek op zuiden.
Nu moet ik electra gaan regelen naar de veranda en daarvandaan moeten de zonnepanelen en de tuinverlichting en veranda verlichting aangesloten worden.
Wat is handig hier:
1) een (1) dikke 5x4mm2 kabel naar de veranda en daar een OVK (in de MK een 3ph amat) en daarvandaan de 12v tuinverlichtiong en veranda aansturen en de omvormers zonnepanbelen koppelen
OF
2) tuin en zonnepanelen installatie totaal gescheiden houden vanaf de meterkast .. dus 2 kabels (en 2 amats) richting die veranda ? En in die veranda dan gewoon een paar buiten stopcontacten en daar trafos in ... en op die andere kabel de zonnepanelen
Het is een vrij diepe maar open veranda ... daar kan sowieso geen centrale omvormer hangen lijkt me .. dus ik denk dat micro omvormers het handigst zijn in deze situatie right ?:strip_exif()/f/image/HG7PCvGowl2pmC6RbbEqYUcs.jpg?f=fotoalbum_large)
wat denken jullie ..
daarnaast kan ik nog kiezen of ik 12v of 24 systeem neem (of wellicht zelf gewoon 230 volt met gietmoffen) en een systeem waarbij je op de draad inprikt of met verengkabeltjes moet werken ... de afstand vanaf de veranda voor beide strings is ca 30 tot 40 meter per string..
thx alvast mvg mb
Nu moet ik electra gaan regelen naar de veranda en daarvandaan moeten de zonnepanelen en de tuinverlichting en veranda verlichting aangesloten worden.
Wat is handig hier:
1) een (1) dikke 5x4mm2 kabel naar de veranda en daar een OVK (in de MK een 3ph amat) en daarvandaan de 12v tuinverlichtiong en veranda aansturen en de omvormers zonnepanbelen koppelen
OF
2) tuin en zonnepanelen installatie totaal gescheiden houden vanaf de meterkast .. dus 2 kabels (en 2 amats) richting die veranda ? En in die veranda dan gewoon een paar buiten stopcontacten en daar trafos in ... en op die andere kabel de zonnepanelen
Het is een vrij diepe maar open veranda ... daar kan sowieso geen centrale omvormer hangen lijkt me .. dus ik denk dat micro omvormers het handigst zijn in deze situatie right ?
:strip_exif()/f/image/HG7PCvGowl2pmC6RbbEqYUcs.jpg?f=fotoalbum_large)
wat denken jullie ..
daarnaast kan ik nog kiezen of ik 12v of 24 systeem neem (of wellicht zelf gewoon 230 volt met gietmoffen) en een systeem waarbij je op de draad inprikt of met verengkabeltjes moet werken ... de afstand vanaf de veranda voor beide strings is ca 30 tot 40 meter per string..
thx alvast mvg mb
[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 09-11-2024 10:22 ]