Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi tweakers, we wonen in nieuwe woning en tuin is grotendeels aangelegd met een veranda van 6x4 achter in de tuin staan waar 10 zonnepanelen op komen. Welke dat precies worden is nog open en ook welke omvormer (s). Er is geen schaduw en ze komen onder kleine hoek op zuiden.

Nu moet ik electra gaan regelen naar de veranda en daarvandaan moeten de zonnepanelen en de tuinverlichting en veranda verlichting aangesloten worden.

Wat is handig hier:

1) een (1) dikke 5x4mm2 kabel naar de veranda en daar een OVK (in de MK een 3ph amat) en daarvandaan de 12v tuinverlichtiong en veranda aansturen en de omvormers zonnepanbelen koppelen

OF

2) tuin en zonnepanelen installatie totaal gescheiden houden vanaf de meterkast .. dus 2 kabels (en 2 amats) richting die veranda ? En in die veranda dan gewoon een paar buiten stopcontacten en daar trafos in ... en op die andere kabel de zonnepanelen

Het is een vrij diepe maar open veranda ... daar kan sowieso geen centrale omvormer hangen lijkt me .. dus ik denk dat micro omvormers het handigst zijn in deze situatie right ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWPj4DaO6NXQLnNXPaH1ddo79HQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HG7PCvGowl2pmC6RbbEqYUcs.jpg?f=fotoalbum_large

wat denken jullie ..

daarnaast kan ik nog kiezen of ik 12v of 24 systeem neem (of wellicht zelf gewoon 230 volt met gietmoffen) en een systeem waarbij je op de draad inprikt of met verengkabeltjes moet werken ... de afstand vanaf de veranda voor beide strings is ca 30 tot 40 meter per string..

thx alvast mvg mb

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 09-11-2024 10:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:25
Ik zou een aparte kabel nemen voor je panelen en een aparte kabel voor je tuinverlichting. Zo hou je alles lekker centraal op één plek.

Als je geen last heb van schaduw, zou ik niet zo snel voor micro-omvormers gaan, maar voor een stringomvormer. Je zou even specificaties moeten nakijken, maar volgens mij kunnen veel omvormers buiten hangen (waarschijnlijk wel onder afdakje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik de tweede kabel trekken. Een onderverdeler met invoer en verbruikers is altijd wel opletten qua nulstroom. Qua kosten zal het om het even zijn.

En als je er over dacht een onderverdeler op te hangen lijkt het me dat je ook ruimte hebt voor een string omvormer...

Qua verlichting zou ik vooral kijken wat je leuk vind. En vergeet niet ook nog gewoon een 230V aansluiting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi, thx, ja denk ook dat ik 2 kabels moet trekken en eea gescheiden houden vanaf mk. Zal eens naar een string omvormer kijken, heb meer ervaring met microomvormers ..gr mb