Schimmel verwijderen van alle muren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 22:27
We zijn bezig met een flinke verbouwing. Daardoor hadden we een aantal maanden geen dak op ons huis. Met de natte zomer is alles dus echt goed vochtig geworden en zit er schimmel op op de meeste muren en plafonds. Bij elkaar denk ik ongeveer 350m2 wat schoongemaakt moet worden. Muren zijn vooral gestucte muren, en worden na het schoonmaken opnieuw gestuct.

Nu het vocht er zo goed als uit is willen we de schimmel gaan verwijderen, maar wat is de beste manier?

We zaten zelf te denken om alle muren eerst te schuren, en daarna met azijn/bleek/soda ofzo te behandelen. Is dat een goede manier of zijn er andere/betere manieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:33
hg schimmelreiniger werkt erg goed vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:22
Als het redelijk oppervlakkig is, dan zou een goeie scheut schoonmaakazijn met soda wel moeten werken. Probeer het even, mocht het toch niet lukken kan je nog overschakelen naar zwaardere middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:26
3dmazter schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:16:
hg schimmelreiniger werkt erg goed vind ik.
Verkopen ze dat tegenwoordig ook op pallet :?

Met 350m2 is dat geen optie.

Als je het zelf wilt proberen dan moet je iets met volume en niet al te gevaarlijk gebruiken. En niet eerst schuren want dan zit je zelf vol met schimmelsporen.

Bleek is effectief maar azijn veiliger. Een professional inschakelen beide.

Probeer eerst eens een stuk met azijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2024 22:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
chloor is hg schimmel reiniger

Dus een fles dunne chloor kopen
In een onkruid sprayer kieperen en verdunnen met water.

Dan alles afspuiten.

Let op je gezondheid en ventileer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:28

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik weet niet hoe erg het is maar je kan zuiveringszout proberen.

Dit kost bijna niets en is milieuvriendelijk.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
Mijn vriendin kwam al met een flesje HG thuis omdat we die tip kregen. Maar 1 fles is voor 2-3 m2, dus dan zijn er een hoop flesjes nodig… 🙂
Maar op de verpakking staat idd dat de werkzame stof chloor is, dat wist ik niet, dus goede comment!

Maar dan gaan we dit weekend gewoon een stuk muur proberen met de stoffen die al zijn aangegeven.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:56
Maar 350 vierkante meter met schimmel? Dan kan je beter de lucht niet gaan inademen... Kan je dan niet beter materialen gaan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
President schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:32:
Maar 350 vierkante meter met schimmel? Dan kan je beter de lucht niet gaan inademen... Kan je dan niet beter materialen gaan vervangen?
Lijkt me top alle muren vervangen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:56
Sethro schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:52:
[...]

TS spreekt vooral over stuc dat op de muren zit waar de schimmel op zit? En dat ze daaroverheen gaan stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-05 19:21
Chloorbleekmiddel (25% chloor en 75% water) in een plantenspuit werkt perfect. Tijdens de werkzaamheden beschermende kleding dragen, bijvoorbeeld een wegwerp overall en rubber handschoenen, en heel goed ventileren. Ook een masker is aan te raden. Het goedje ruim opspuiten en daarna goed laten drogen en ondertussen blijven ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-05 20:30
Als je schimmel verwijderd met chloor is het met 6 maanden weer terug. Je dood de daadwerkelijke schimmel niet maar maar het wit. Schimmel is niet met een flesje weg te halen, dit zit veel dieper en er zijn vaak onderliggende problemen waardoor het terug blijft komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:16
Ik vraag me af hoe diep de schimmel zit.
Die middeltjes is meestal voor de top laag, het camoufleert alleen.
Gezien het gestucte muren zijn, en je weer gaat stucen, zou ik de stuclaag verwijderen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:26
bakkie1985 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:19:
Als je schimmel verwijderd met chloor is het met 6 maanden weer terug. Je dood de daadwerkelijke schimmel niet maar maar het wit. Schimmel is niet met een flesje weg te halen, dit zit veel dieper en er zijn vaak onderliggende problemen waardoor het terug blijft komen.
De meeste schimmel is prima permanent te verwijderen met op chloor gebaseerde oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-05 20:17
Gewoon een fles ' ouderwets ' bleekwater kopen dus de goedkoopste el cheapo bleek in de supermarkt , in een plantenspuit verdunnen met water ruim over de schimmel sprayen 5 minuten in laten trekken, afnemen met een doek zonodig herhalen.

Als de oorzaak van het vocht weg is dan blijft je schimmel ook gewoon weg is mijn ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 09:57
nightgold schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:41:
Als het redelijk oppervlakkig is, dan zou een goeie scheut schoonmaakazijn met soda wel moeten werken. Probeer het even, mocht het toch niet lukken kan je nog overschakelen naar zwaardere middelen.
De werking van azijn (zuur) wordt opgeheven door soda (base) en vice versa. Dus een van de twee zou kunnen, maar de combi is geen goed idee.

Als het oppervlakkig is, kan azijn daadwerkelijk een goed idee zijn. Chloor werkt weldegelijk beter, maar het is echt niet gezond om dagen in chloordamp te werken en dat is niet te voorkomen als je deze klus met chloor gaat doen. Dat kan permanente longschade veroorzaken tenzij je een proffesioneel gasmasker gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Sethro schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxjpuRzkeaB3yY3bRTSdQ2B3-qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Etqm2XudIkIRMZeUROcxBn5V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf8d_h_tYmFhFsRUdaRIOgJvwRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyzFoS5sYFtiRW5fvVJr2HrY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij mij alles afgekapt en opnieuw gestuct.

Ik ben sowieso geen fan van stuc over stuc, en al helemaal niet dat het vochtig is geweest.

Maar goed. Dat is mijn mening.

De Nederbelg !

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:18
Let wel op dat als je 350 m2 gaat ontschimmelen dat je dus ongeveer 350 liter chloorwater nodig hebt, dus ongeveer 110 liter dikke bleek.

110 liter dikke bleek is goed voor ongeveer 80m3! Chloorgas.

Chloorgas is giftig vanaf 0.5 ppm voor thuissituatie (langdurige blootstelling).

Dus je moet 40.000.000 m3 lucht ventileren.
Als je dit enkel met mechanische ventilatie ( a 350 m3 per uur) doet, kom je uit op iets meer 100.000 uur voordat je er terug in mag.

Dan is er nog de optie voor ramen open te zetten, Let dan wel op dat de luchtvochtigheid laag is, zodat je niet weer vocht naar binnen trekt.
Het is vrij windstil vandaag, 3 km/u. Laten we zeggen ramen staan perfect, geen extra weerstand. Je hebt 8 ramen van 1m2, 4 in 4 uit.
Dan is er 3000 * 4 = 12.000 m3 / u ventilatie. Dat gaat heel stuk harder dan de ventilatiebox.

Ps, ik heb geen rekening gehouden met feit dat je in begin hogere concentratie naar buiten pompt door ventileren. Dat maakt berekening moeilijker, maar zal tot factor 100 schelen. Dat houdt nog steeds in dat met puur mechanische ventilatie je op 1000 uur = 40 dagen zit.
Met 8 ramen tegen elkaar open zou je op 4 uur uit komen.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 09-11-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou toch aanraden om eens te beginnen met azijn, evt met een papje met bakingsoda zodat het gaat bruisen als je toch gaat stuccen (lijkt mij wel als de muren zo zijn aangetast).
Azijn werkt niet altijd, maar schoonmaakazijn kun je per 5 liter krijgen en is een stuk minder dodelijk, je moet wel alsnog goed ventileren maar er is best prima mee te werken. Als azijn dus werkt op de schimmel die je hebt en je alleen een paar stukjes overhoudt waar je iets anders moet gebruiken kan dat flink wat geld en gedoe schelen.

In alle gevallen; huur zo'n ventilator die ze ook gebruiken bij waterschade, die trekt iedere zoveel minuten je hele huis leeg zodat er weer frisse lucht in kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:55
Ik raad aan om voor de werkzaamheden een gasmaker met ABE1 filter te kopen; dit filtert o.a. chloor. Hoeft niet heel duur te zijn. 3M heeft ze voor ongeveer €30 voor een masker (3M 6200) en €15 per filter set (3M 6057).

Zo'n masker is later ook handig als je bijvoorbeeld wilt verven met oplosmiddelhoudende verf. Dan heb je wel een andere filter nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Noshi op 09-11-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-05 17:34
Ik zou eerst met schoonmaak soda aan de slag gaan. Dan heb je het meeste al weg. Dan heb je ook nog de blauwe fles schimmelvreter van bizon. Die is niet op chloor basis. Beide maken het alleen niet super wit is mijn ervaring.

Werk verder natuurlijk met goede beschermmiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
99ruud99 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:19:
Let wel op dat als je 350 m2 gaat ontschimmelen dat je dus ongeveer 350 liter chloorwater nodig hebt, dus ongeveer 110 liter dikke bleek.

Chloorgas is giftig vanaf 0.5 ppm voor thuissituatie (langdurige blootstelling).

Als je dit enkel met mechanische ventilatie ( a 350 m3 per uur) doet, kom je uit op iets meer 100.000 uur voordat je er terug in mag.

Dan is er nog de optie voor ramen open te zetten, Let dan wel op dat de luchtvochtigheid laag is, zodat je niet weer vocht naar binnen trekt.
Het is vrij windstil vandaag, 3 km/u. Laten we zeggen ramen staan perfect, geen extra weerstand. Je hebt 8 ramen van 1m2, 4 in 4 uit.
Dan is er 3000 * 4 = 12.000 m3 / u ventilatie. Dat gaat heel stuk harder dan de ventilatiebox.

Ps, ik heb geen rekening gehouden met feit dat je in begin hogere concentratie naar buiten pompt door ventileren. Dat maakt berekening moeilijker, maar zal tot factor 100 schelen. Dat houdt nog steeds in dat met puur mechanische ventilatie je op 1000 uur = 40 dagen zit.
Om 1m2 muur te schilderen gebruik je toch ook geen liter latex.
Met 5 liter chloorwater waar maar 25% chloor van is doe je gemakkelijk een flinke woonkamer.
Als er hardnekkige plekken zijn dan doe je die 2x
Heel goed ventileren is natuurlijk belangrijk maar die chloor is in 24 uur wel weg.
Misschien is het handig om een elektrische spuit te huren voor 350m2 (en een goed masker)

Als je niet meteen met chloor aan de slag wilt zou je ook nog een stoomreiniger (huren) kunnen proberen. Je moet dan wel opletten dat de stuclaag niet loslaat als je teveel stoomt. Gewoon op een onopvallend stuk uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door vogelmans op 09-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
350m muur met schimmels erin lijkt me geen fijn idee. Oppervlakkige zijn nog weg te halen maar wat als ze diep in de stenen zitten, dat haal je niet zomaar weg

Jaarlijks kosten schimmels meerdere doden in NL. vooral ouderen en via longweginfecties.

Ik zou er bouwprofs bijhalen ipv vragen op een forum. Dit wil je heel degelijk en grondig opgelost hebben

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:46
99ruud99 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:19:

Welk chloorgas? Je krijgt pas chloorgas wanneer bleek (natrium hypochloriet) reageert met zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
aljooge schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:34:
[...]

Welk chloorgas? Je krijgt pas chloorgas wanneer bleek (natrium hypochloriet) reageert met zuur.
Klopt, maar in meeste verfsoorten zit ook een zuur, en al helemaal als je van te voren met azijn hebt schoongemaakt.

De reden dat bleek naar zwembad ruikt is het chloor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
99ruud99 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:44:
[...]

Klopt, maar in meeste verfsoorten zit ook een zuur, en al helemaal als je van te voren met azijn hebt schoongemaakt.

De reden dat bleek naar zwembad ruikt is het chloor...
Dat kleine beetje zuur, wat misschien in die fractie van een millimeter verf zit, misschien ook niet, hoe kan dat reageren tot 80 kuub chloorgas? Ooit van overmaat gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe kan bleek ruiken naar chloor zonder zuur, het is een evenwichts reactie. Zelfs zonder zelf zuur toe te voegen komt chloor vrij, en als dat afgevoerd wordt komt er opnieuw chloor vrij.
En ja, het zal de zuren ergens vandaan halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Alle vloeistoffen verdampen en geven een bepaalde reuk maar dat wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk is. Als 1 liter opgeloste chloor in een geventileerde ruimte verdampt dan is dat niet gevaarlijk. Het is niet gezond als je de hele fijne nevel van de spuit inademt, vandaar het masker.
Je hoeft ook niet alles in 1 keer te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou hier ook zeker voor chloor gaan. Heb dit van de zomer gedaan bij een partij kalkzandstenen die wat schimmel hadden. Je zag gewoon de stenen wit worden over een aantal dagen.

Halve liter dunne bleek / 10m2 was hier meer dan voldoende.

Maar die stanklucht ging pas weg toen de muur goed was opgedroogd. Heeft er echt weken gehangen.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Een jaar of twintig geleden, de ramen zaten er nog niet in en het was een extreem natte november, zodat het leemstuc in de slaapkamer maar niet echt door wilde drogen en er ook schimmel op een stuk van de (schoorsteen)muur in het midden van het huis kwam. Ik heb dat toen met gewone 70% alcohol (spiritus ketonatus) geborsteld en dat heeft blijkbaar afdoende geholpen.

Let wel: dit betrof hooguit anderhalve kwadraatmeter leemstuc en het was voor die stukadoors de eerste keer dat ze daarmee werkten. De mengverhouding, mengvolgorde en ook hun attitude jegens het nieuwe materiaal ('pratsj') waren uitdagend te noemen, dus het kan dat dit stuk veel te nat was aangebracht.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Kunnen we aub ophouden met de termen chloor en hypochloriet door elkaar te halen? Die eerste is een gas, die ook gebruikt werd in de eerste wereldoorlog om de tegenstanders uit de loopgraven te jagen. De tweede is een vrij onschuldige chemische oplossing. Met die grote hoeveelheden hypochloriet die hiervoor nodig is, zou ik ook niet onbeschermd in die dampen willen staan, maar dat is van een hele andere orde dan chloorgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
aljooge schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:44:
Kunnen we aub ophouden met de termen chloor en hypochloriet door elkaar te halen? Die eerste is een gas, die ook gebruikt werd in de eerste wereldoorlog om de tegenstanders uit de loopgraven te jagen. De tweede is een vrij onschuldige chemische oplossing. Met die grote hoeveelheden hypochloriet die hiervoor nodig is, zou ik ook niet onbeschermd in die dampen willen staan, maar dat is van een hele andere orde dan chloorgas.
1 fles bleekmiddel van de supermarkt bestaat voor ruim 90% uit water en de rest uit hypochloriet.
De oplossing die je gaat gebruiken wordt nog een keer met 75% water verdund. Als je heel kwistig bent gebruik je 1 emmer aangemaakte vloeistof voor de hele kamer, muren en plafond.
Niemand zegt dat je onbeschermd in die ruimte moet gaan staan en ventilatie is een must, ook als je gaat schilderen wat na de schoonmaak nog zal moeten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 12:59
Ik krijg al hoofdpijn als de schoonmaakster de wc met chloor schoongemaakt heeft.
Ik moet er niet aan denken om 350m² met chloor in te spuiten.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 17:53
Waterstofperoxide zou beter dan chloor werken en schimmelwerend moeten zijn. Ook makkelijk in jerrycan te krijgen :Y

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 09-11-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-05 17:34
SniperGuy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:23:
Waterstofperoxide zou beter dan chloor werken en schimmelwerend moeten zijn. Ook makkelijk in jerrycan te krijgen :Y
Volgens mij is dat waarop die blauwe fles bison schimmelvreter is gebaseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 09:08
Wij hadden een lekkage van het dakterras waar we achterkwamen door schimmels op het plafond. Ongeveer 7,5m² totaal. Dat hebben we met HG bewerkt. Spuiten/sprayen werkte vreselijk, veel spetters en veel wat er afdroop. Overgeschakeld naar een verfbak en lakroller. De roller niet heel nat maken, anders spettert het. Op die manier het hele stuk met nog geen halve fles gedaan.

Mooi resultaat maar helaas kwam de schimmel terug. De lekkage van het dakterras was wel verholpen maar het beton had zich blijkbaar volgezogen. Dat vermoedde ik eerst en kon ik bevestigen met een steen vochtmeter die ik kocht. Zo'n apparaatje met twee prikpennen die je tegen de muur duwt en dan krijg je een meting.

Daarna heeft er een maand lang 's-nachts een elektrische ontvochtiger gedraaid. Toen was het vocht uit het beton en hebben we met de roller met HG opnieuw het plafond gedaan.

Klaar dachten we maar helaas liet later de stuc op een aantal plekken los. Toen we dat gingen weghalen, los steken met een plamuurmes, bleek er meer los te zitten.

Wat we geleerd hebben;
1. Met een roller kun je HG heel zuinig en toch effectief gebruiken.
2. Als de ondergrond niet goed droog is komt de schimmel terug.
3. Vocht in ondergrond veroorzaakt loslatende stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Refthoom schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:18:
Wij hadden een lekkage van het dakterras waar we achterkwamen door schimmels op het plafond. Ongeveer 7,5m² totaal. Dat hebben we met HG bewerkt. Spuiten/sprayen werkte vreselijk, veel spetters en veel wat er afdroop. Overgeschakeld naar een verfbak en lakroller. De roller niet heel nat maken, anders spettert het. Op die manier het hele stuk met nog geen halve fles gedaan.

Mooi resultaat maar helaas kwam de schimmel terug. De lekkage van het dakterras was wel verholpen maar het beton had zich blijkbaar volgezogen. Dat vermoedde ik eerst en kon ik bevestigen met een steen vochtmeter die ik kocht. Zo'n apparaatje met twee prikpennen die je tegen de muur duwt en dan krijg je een meting.

Daarna heeft er een maand lang 's-nachts een elektrische ontvochtiger gedraaid. Toen was het vocht uit het beton en hebben we met de roller met HG opnieuw het plafond gedaan.

Klaar dachten we maar helaas liet later de stuc op een aantal plekken los. Toen we dat gingen weghalen, los steken met een plamuurmes, bleek er meer los te zitten.

Wat we geleerd hebben;
1. Met een roller kun je HG heel zuinig en toch effectief gebruiken.
2. Als de ondergrond niet goed droog is komt de schimmel terug.
3. Vocht in ondergrond veroorzaakt loslatende stuc.
Hoe is het later nog opgelost? Opnieuw gestuct?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 20:14
TheKerremenke schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:45:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hLW3FMY/disaster-girl.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:04

kujinshi

seven heroes

Ik zou een goed masker op doen die ook ogen bedekt. Dan dikbleek met water mengen in een spraybus.

En dan eens wat vierkante meter zo schoonmaken/inspuiten. Raam open houden en deur dicht (als dat kan).

Werkt fantastisch altijd (voor zover ik schimmel in huis heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:54
Heb zelf een moeder die binnen rookt als een ketter maar wel van witte muren houdt.

Elk half jaar mengen we dikke en dunne bleek (dikke bleek is te slijmerig en dunne bleek net te dun). Dit doen we in verfbakken wat we met vachtrollers uitrollen.

Na een uurtje gaan we met schone (bij voorkeur nieuwe van de action bijvoorbeeld) vloermoppen langs de muren en het plafond. Elke 5 vierkante meter begin je met 1 doek, die je 4 keer uitspoelt en daarna opnieuw langs het plafond haalt. Pas na 5 keer heb je alle bleekresten eraf. Dit werkt het fijnst om samen met iemand te doen die de moppen uitspoelt onder water, dan kan de ander doorgaan op het plafond.

Maar bij bleek moet je wel rekening houden dat het in verf van de kozijnen kan bijten, vloer komt onder de druppels, etc. Kortom, het beste is om alles af te plakken alsof je gaat schilderen. En denk erom dat het ook aan je schoenen en sokken gaat zitten als je wegloopt.

PS: het liefst zet je alle ramen en deuren open want je vergaat van de bleeklucht. Deze blijft ook wel een paar dagen hangen ondanks het vele luchten. Daarna ruik je er niks meer van

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 09:08
TheKerremenke schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:45:
[...]

Nog niet. Het stuk waar het losliet is niet zo groot, bij elkaar iets van een halve m² verdeeld over wat plekken. De rest is goed gebleven, we hebben het voor nu zo gelaten. Lastige is dat ons plafond geen gladde stuc is maar zo'n opgespoten structuur. Dat is bijna niet onzichtbaar te repareren. Het zit gelukkig aan de kant bij de ramen dus ik overweeg om een extra brede gordijnkoof of zo aan het plafond te maken waarachter ik het kan verstoppen. En dan ook nieuwe raambekleding en de vensterbank vervangen door een bredere.

[ Voor 5% gewijzigd door Refthoom op 10-11-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Ik lees dat MrNOnamE de bleek er ook weer probeert af te halen. Dat was ik eerst niet van plan omdat het niet op de verpakking van HG staat, maar klinkt wel logisch.

Zou dat nodig zijn?

Overigens laat bij mij de verf/stuc op veel plaatsen ook los. Dus ik wil het een weekje na het inspuiten nog wel even goed schuren
Pagina: 1