Spots knipperen en doen raar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb 8 12v led spots vervangen voor halogeen 12v spots en 8 gu10 spots vervangen, voor in principe dezelfde spots. De 12v spots hebben allemaal een eigen trafo. Ze zijn allemaal dimbaar.
Ze worden geschakeld met een ion dimmer.

Hoe kan het dat ze nu knipperen en soms raar doen? Ze hebben het 8 jaar lang gedaan en na wisselen van lampjes maar een paar dagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 12:41
De trafo was gemaakt voor led en nu stop je er halogeen in?
Wat is het vermogen dat die aan kan? Halogeen heeft toch wel wat meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Tot 60 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Move MME naar BK, denk dat dit daar beter past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Wat bedoel je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar die halogeen spotjes trekken waarschijnlijk aanzienlijk meer dan 60 Watt weg. Dus dat gaat je dimmer waarschijnlijk niet fijn vinden. Een LEDspotje trekt een paar W, een halogeen versie makkelijk 20W/stuk. Dus dan zit je met 8 van die dingen al snel op de 160W, 100W boven wat je dimmer aankan.

Ik zou die LEDs er weer instoppen, en hopen dat je dimmer het nog goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:35
Ze worden geschakeld met een ion dimmer
Ion maakt meerdere soorten dimmers. Specificaties zijn wel handig in deze context.

Eens met de opmerkingen hierboven: halogeen <> LED, en hoogstwaarschijnlijk zit het probleem in totaal geschakelde belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Flozem op 09-11-2024 09:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:17
En waarom terug naar halogeen?; verbruik ligt wel 7x zo hoog, brandduur is kort en zijn verhoogd brand gevaarlijk.

Wat ik zelf heb: deze led spots zijn 5 watt met driver, en heeft meer licht (lumen) dan een 50 Watt (!) halogeen lamp: https://www.ledgroothande...5mm-dimbaar-rond-wit.html
Ik heb meer dan 10 op reserve liggen, destijds een hele (om)doos met korting gekocht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
natural colour schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:19:
En waarom terug naar halogeen?; verbruik ligt wel 7x zo hoog, brandduur is kort en zijn verhoogd brand gevaarlijk.
Ik denk omdat een handelaar van die zooi af wilde en het met hoge korting aan TS heeft verkocht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-06 06:48
Ik heb al mijn halogeenlampjes juist vervangen door LED lampjes, dat scheelt een slok op een borrel qua stroomverbruik en als je de goede lampjes (warme kleurtemperatuur) hebt dan zie je nauwelijks verschil.
Voor een dimmer moet je ook dimbare LED lampjes hebben want dat zijn ze niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

gu10 spots zijn toch 230v? Ik heb net een kapotte trafo uit mijn badkamer plafond getrokken en 3 gu10 spots rechtsreeks op 230v aangesloten.

https://www.coolblue.nl/a...8HWBKmot-EnwaAjr8EALw_wcB

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ja TS omschrijft het wat vluchtig, maar ik begrijp 8 12v spotjes en ook nog 8 gu10 door 'in principe dezelfde spots'.

Ik schat ook dat de dimmer hier problemen heeft. 8 x 5W of 8x 20W is een groot verschil en juist speciale dimmers die voor led goed werken kunnen minder vermogen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

OK. die gu10 halogeen zouden op zich geen probleem mogen zijn dan qua knipperen, al vind ik het ook nogal raar om in deze tijd van led naar halogeen te gaan.

Qua 12v ken ik ook de problemen met een trafo. Als je van halogeen naar led gaat dan kan het goed gaan (maar ook fout want je vraagt veel minder stroom dan de trafo voor gemaakt is; ik heb beiden meegemaakt), maar van led naar halogeen ga je inderdaad heel snel over de maximale belasting van de trafo heen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Ik ga deze led spots erin zetten. Dan moet het goed gaan toch? Dit is de trafo die er al in zat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av31Hbr9-zgbi8CRQ1Eugo5Y96w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsRwQErDlAgvbSms6MIZuyMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eehT0iK5SYvZ1gf0uhkuedZyUzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g3GxYohpfgHTjywY2CImIvgW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00

Roozzz

Plus ultra

Als je nu gu10 hebt, gaat dat niet passen.

Kijk eens naar de vorm van de fitting:
https://www.ledsrefresh.n...d-spots-en-gu10-led-spots

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
GU10 zegt alleen iets over de bevestiging en niets over het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Groningerkoek schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:27:
[...]

GU10 zegt alleen iets over de bevestiging en niets over het voltage.
Gu10 zijn 230v en hebben een ingebouwde transformator of step down gebeuren voor led.
Je hebt daarbij geen losse transformator nodig.

@Thomas1003 je hebt de wissel van halogeen naar led verkeerd om staan in de startpost.

Ik raad je aan de GU5.3 spots om te bouwen naar GU10.
Levert verreweg het minste gedoe op. Je hebt dan ook overal dezelfde lampen wat weer handig is omdat je dan maar 1 lamp soort op reserve hoeft te hebben.

Je kan de fitting los vervangen, wel de bestaande transformator weghalen dan.
https://amzn.eu/d/c80EoVv

Qua dimmen, heb je echt een leddimmer nodig.
De huidige dimmer die geschikt is voor halogeen werkt vrijwel zeker niet met led.
We kunnen dat uitsluiten als je het type nummer doorgeeft.
Dit vind je op het schakelmateriaal als je de dimmer knop (en sierlijst)eraf haalt.

[ Voor 54% gewijzigd door FRANQ op 10-11-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Ik leg het even duidelijker uit. Ik heb dus 8 stuks GU5.3 spots halogeen erin zitten met allemaal een eigen trafo (zie foto). Die doen het nu niet zo goed. Dus wil ik ze vervangen naar led spots ( zie foto) dan moet het toch goed gaan? Ik heb deze dimmer erin zitten (zie foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZO8t_vtpFOe7N14fBMljNPVaRg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W8Apom8G2QeQThW3C1ADb6tB.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exHOH_A61eYVgy2_cRuv2xBo6SM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mLb3RPVJOyi7D77q6M18XYI1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av31Hbr9-zgbi8CRQ1Eugo5Y96w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsRwQErDlAgvbSms6MIZuyMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Btw de andere 8 spots zijn gewoon GU10 dus op 230v. En voor degene die vraagt waarom niet allemaal GU10. Die passen namelijk niet in de huidige spots en mevrouw wilt ze niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Dit zijn de oude die erin zaten. Philips Brilliantline 35W 12v 240
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od1XYl44raGpd1p5LWj1U4K01Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8X8RYyv6YSs7c9pEpxUeDbN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
EDIT: laat maar...

[ Voor 98% gewijzigd door Groningerkoek op 10-11-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
@Thomas1003

De leddimmer zou geschikt moeten zijn.

Over de transformator kan ik niks vinden.
Ik denk dat er 20w aan lampen aan moet zitten om goed te werken. Dat zijn 4 lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:43
Let op dat niet alle voedingen geschikt zijn om te dimmen, maar ik kom ook weinig tegen over deze. Een trafo die kan dimmen van hetzelfde merk kost erg weinig. Gewoon proberen met die dimmer en als het niet werkt even een andere trafo aanschaffen. Link naar iets wat er wel ERG op lijkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Die trafo is 20-60W. Als je daar 5W lampjes aan hangt gaat de trafo dat niet leuk vinden.

Weet niet of je bedrading tussen de lampjes kan trekken, maar je zou alle 8 lampjes aan 1 trafo kunnen hangen en dan kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-06 06:48
Dimbare ledlampjes (met ledtrafo) aan een led dimmer zou goed moeten gaan maar ik weet nog toen ik led dimmers bij mij heb geïnstalleerd dat de dimmers nog "getuned" moesten worden. Ik weet niet meer hoe de installateur dat toen heeft gedaan, wellicht staat het in de gebruiksaanwijzing. Overigens knipperen de ledlampjes toch soms. De knop van de dimmer een heel klein beetje verdraaien lost dit meteen op.

Hier een linkje over het afstellen van een leddimmer: https://tradim.nl/blog/afstellen-van-een-led-dimmer/

[ Voor 11% gewijzigd door vogelmans op 11-11-2024 10:31 . Reden: toevoegen van weblinkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 16:50

LordofWhatever

Uuhhh....?

Thomas1003 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:55:
Ik ga deze led spots erin zetten. Dan moet het goed gaan toch? Dit is de trafo die er al in zat. [Afbeelding]
[...]
Als ik zo kijk naar de specificaties van de trafo (nuttige foto trouwens :) ) dan denk ik te weten wat het probleem is: De trafo is voor halogeen, niet led. Het apparaat maakt 12V wisselstroom, en dat vinden je leds niet lekker omdat 12v leds doorgaans niet de gelijkrichters hebben die 230v leds wel hebben. Dat is de reden dat ze knipperen. Ook staat er "wiederstandlast", in NL meestal "Ohmse last" genoemd. Lampen met gloeidraad (waaronder halogeen) zijn een Ohmse last, leds niet. Je hebt twee opties: 1) leds en dimmer er weer uit, halogeen en dimmer voor ohmse last erin, of 2) trafo's vervangen voor led-specifieke trafo's.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas1003
Ik heb denk het probleem gevonden.

Er zitten nu 8 GU10 led spots in die verbruiken 4W x 8 = 30 W samen

En die andere 8 spots zijn halogeen en verbruiken 35W x 8 = 280 W (trafo is voor halogeen, klopt wat je zegt @LordofWhatever )

Samen is dat 310 W. De dimmer die ik er in hebben zitten is een ion dimmer 0 tot 200 W

Ik neem aan dat mijn dimmer dan niet goed is, klopt dit????? Ik heb 0 tot 400W nodig.

[ Voor 75% gewijzigd door Thomas1003 op 11-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Die dimmer is inderdaad veel te licht. Je hebt een zwaardere dimmer nodig, maar het is waarschijnlijk financieel en functioneel handiger om de boel even op te schop te nemen.

GU10 8 x 4W = 32W prima

GU5.3 8 x 5W = 40W prima, maar die kunnen niet elk op hun eigen trafo zoals foto laat zien. Die trafo wil minimaal 20W hebben. Je kan ze wel parallel alle 8 op 1 trafo verbinden, of 2x4 op 2 twee trafo's.

Bovenstaande twee 'strings' kunnen dan op die 200W dimmer.

GU5.3 8x 35W = 280W zonde van het energieverbruik en dit past niet op de dimmer. Ik zou dus zeker niet gaan investeren in een nog zwaardere dimmer en ook nog eens €50-100 per jaar extra energie verstoken.

Verder zijn leds en dimmers nooit echte vrienden, zeker niet als het om 230 of apart van elkaar aangeschafte 12V gaat. Via een trafo dimmen maakt het nog lastiger. En die 230V + 12v allebei op één dimmer is de overtreffende trap van gevoeligheid voor flikkeren.

Het is een kwestie van proberen en waarschijnlijk ook accepteren dat je niet van 1 tot 100% kan dimmen maar meer 40% tot 100%. Die onderste stand kan je vaak 'vast zetten' door op bepaalde knopjes te drukken of iets vast te houden, staat in de handleiding.
Pagina: 1