Waterblok ontwerp.

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Ik ben bezig met mijn eerste waterblok te ontwerpen :)
Maar nu zit ik met een paar vraagjes:

De eerste gaat over de dikte van de onderplaat. Hoe dikkere hoe beter de versprijding van de warmte over het blok. Hoe dunner, hoe dichter het water bij de hitte komt. Dus ergens zal een optimaal punt moeten liggen. Waar denken jullie dat het ligt. Zelf zat ik te denken aan een millimetertje of 7 a 8.

De tweede vraag gaat over de gleufjes in het waterblok. Wat is beter ronde gootjes (U vormig) of strakke, met vierkanten hoeken( |_| vormig)? Een u vorm heeft meer oppervlak met het koelblok en kan dus beter zijn warmte afgeven. Maar een vierkante zit mijn een groot deel van zijn oppervlakte (de gehele onderkant) dichter bij de wartme. Hoe dneken jullie hierover? Zelf dacht ik aan rondingen omdat ik dat mooier vind :D Maarja iets beter onderbouwing zou wel welkom zijn.

...

Verwijderd

Ik zit zelf ook al te breejnstormen over hoe mijn waterblokkie gaat worden, ik hoop alleen dat je je realiseert dat een te dunne onderkant zeg maar een te slap waterblok oplevert die misschien wel slecht contact met je core gaat maken, wat ik gemiddeld hier lees is een dikte van 3-5 mm, als je een peltier gebruikt heb je niet zo'n dikke onderkant nodig.

En natuurlijk wel effe bijhouden hoe je gaat he, meet een site of eigen post hier, liefst met pics

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:25
Ik ga geen (te minste voorlopig) geen peltier gebruiken. Materiaal wordt waarschijnlijk koper, ik ging er vanuit dat ze dat wel zouden hebben bij mijn vaders werk. Maar ik zal even vragen of hij er aan kan komen vannavond. Anders wordt het aluminium.

...

Verwijderd

Kijk ff op http://www.waterkoeling.nl voor tips. Ik geloof dat 10mm toch gewenst is, omdat je dan een massa metaal hebt die 'snel' de energie-levering kan absorberen. Water is 'trager' in het opnemen van energie.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
En kijk anders effe op de site van DaBit.. Daar staat de hele koeltheorie ook goed uitgelegd..

http://dabit.trybit.com

Verwijderd

Ik heb zelf mijn blokkie van jaja messing gemaakt, werkt goed zonder pelt en zo, je kan ook een koperen bodem nemen en de rest van messing maken, mijn topic staat hier onder ergens ( expiriment waterblok uit plaat )

Ik probeer zo gauw mogelijk wat pic`s te posten, maar kan ff duren.
Pagina: 1