Vloerverwarming - 3 groepen blijven koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Probleem
Mijn huis wordt middels Mitsubishi Ecodan L/W warmtepomp EHST20D-VM2C met PUHZ-SW75YAA buitenunit verwarmd. Betreft 4 woonlagen met in totaal 14 groepen verdeeld over 4 Watts vloerverwarming verdelers.

3 woonlagen worden goed warm, maar de benedenverdieping niet. Daar zitten 4 groepen waarvan er eentje redelijk opwarmt, terwijl de overige 3 volledig koud blijven. Dit is volgens mij al zo sinds ik hier 1 jaar woon (woning is 5 jaar oud).

Situatieschets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCSVyH533O3ENeQ299DIBTIkEuA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8qIMj5vLzk2BFEuD1Y3NMKwj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdv7ptnDGoysEumGt3W-cUMolo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNTz66gEmc2xD7QIf83TAnAs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa2KB_A0TyEpFSOidFcG3AwqmGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYijD24Ty714yW67sV8GVoux.jpg?f=fotoalbum_tile

- Warmtepomp stookt op vaste TA van 30 graden.
- Pomp op maximale snelheid, geen enkele naregeling/buffervat/andere pompen.
- Vloerverwarming verdelers aanvoer + retour staan volledig open overal
- Woonlagen 2 + 3 + 4 worden perfect warm.
- Woonlaag 1 werkt één groep redelijk, de overige 3 volledig koud.

Wat al geprobeerd?
- TA verhogen naar 35 --> overal bloedheet, woonlaag 1 blijft koud
- Alle verdelers ontluchten --> Komt enkel water uit, geen lucht.
- Warmtepomp netjes op druk conform handleiding.
- Verdelers woonlagen 2 + 3 + 4 dichtdraaien --> woonlaag 1 flow knalt omhoog, blijft koud.
- Pompsnelheid lager/hoger

Het viel me op dat ik in één van de koude retourslangen een keer een heel klein steentje leek te zien drijven. De enige oorzaak die ik nog kan bedenken is dat er gruis/vuil/troep ergens in die vloerverwarmingverdeler zit en dat deze wellicht volledig gespoeld moet worden? Bij het schoonmaken van het warmtepompfilter trof ik ook behoorlijk wat zwart gruis aan.

Iemand nog ideeën of tips? Anders wordt het een vloerverwarming monteur bellen vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stin00 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:01:
Probleem
Iemand nog ideeën of tips?
2 vulslangen aanschaffen, of 2 stukjes maken die je aan een tuinslang kunt koppelen. Dan kun je via de rechterkant de vvw spoelen.
Dat doe je dan per groep en even kijken wat voor zooi eruit komt.

Voor het spoelen zet je wel links de aanvoer & afvoer dicht, zodat je alleen de vvw spoelt.
Je kunt, als de druk eraf is, ook nog even de flowmeters & kleppen demonteren, misschien zijn die wel verstopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:31

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat je kan doen is:

- Verdeler die koud blijft dicht zetten met de rode en blauwe knop.
- Tuinslang met gardena op de op de verdeler en op balk aan de kraan rode kant
- Tuinslang met gardena op de verdeler en in het riool op de balk aan de blauwe kant.
- Groepen dichtdraaien een eentje open en spoelen met water.
- herhalen voor alle groepen stuk voor stuk om te kijken of er verstopping zit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
En dat spoelen doe je met de flinke/ volle kraan druk, bij mij kwam er zo heel wat lucht uit de lussen (maar geen troep)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
spoelen zou ik sowieso eerst eens proberen.

kan je ook meteen zien of er uberhaubt wel flow mogelijk is in die 3 groepen.. of er een erg beperkte flow (door of rommel of toch een knik..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dank voor het eenduidige advies @TheGhostInc @martijn v o @natural colour @SMSfreakie!

Dan zal ik 2 lange tuinslangen met opzetstukken of vulslangen moeten aanschaffen. Nog tips voor een winkel en welke koppelstukken ik nodig heb? Wellicht dat ik de Bauhaus dit weekend even probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Is prima, je kunt ook een vulslang pakken die in 2-en knippen, 2 Gardena koppelingen erbij (inclusief koppelstukken) en gaan.
Een wasmachine slang heeft dezelfde koppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:57:
Dank voor het eenduidige advies @TheGhostInc @martijn v o @natural colour @SMSfreakie!

Dan zal ik 2 lange tuinslangen met opzetstukken of vulslangen moeten aanschaffen. Nog tips voor een winkel en welke koppelstukken ik nodig heb? Wellicht dat ik de Bauhaus dit weekend even probeer.
30 meter met koppelingen voor 2 tientjes, knip 'm doormidden en bestel 2 koppelingen erbij en je bent klaar.
Ik heb er ook een reguleerventiel bij gekocht, die plaats ik tussen de verdeler en vulslang, kun je (redelijk) luchtvrij de leidingen vullen. En ook handig, het vullen/spoelen stoppen zonder dat je naar de kraan hoeft te rennen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
--Erik-- schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:27:
[...]

30 meter met koppelingen voor 2 tientjes, knip 'm doormidden en bestel 2 koppelingen erbij en je bent klaar.
Ik heb er ook een reguleerventiel bij gekocht, die plaats ik tussen de verdeler en vulslang, kun je (redelijk) luchtvrij de leidingen vullen. En ook handig, het vullen/spoelen stoppen zonder dat je naar de kraan hoeft te rennen :).
Goede tip! Ik denk dat ik ga voor:

Tuinslang (doormidden knippen): https://nl.bauhaus/flexib...-classic-slang/p/22665670
Regulierventiel: https://nl.bauhaus/slangk...eguleerventiel/p/30314540
3x kraanstuk koppeling: https://nl.bauhaus/slangk...kraanverbinder/p/28788830

Ik heb in de Watts vloerverwarming verdeler handleiding op pagina 8 ook de vul/spoel stappen gevonden: https://www.watts.eu/nl/t...s/manifolds-heating/23457

Ik moet alleen even kijken of ik genoeg ruimte heb voor het regulierventiel opzetstuk onder de vulkraan.

@TheGhostInc Op welk moment kan je de flowmeters en retourkleppen veilig losdraaien met een bahco zonder waterballet?

Ik heb ook een poging gedaan om wat vloerverwarming/installatiebedrijven te benaderen. De meesten reageren niet, 2 hebben geen tijd en eentje vraagt circa 500 euro. Ze spoelen dan alle slangen met een bepaald schoonmaakmiddel, laten dat 1 week erin zitten en spoelen het daarna na met schoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Vandaag alles opgehaald en de 2 slangen klaargemaakt. Het spoelen was gelukkig vrij eenvoudig te doen zolang je de stappen keurig volgt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GDX6UDSkg_K3TNLNwXGzoaEKOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmAaCyRiGmEiDUjCzgCIDajP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T01fq47xIFm4uDTciaJWpbwvnpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbHMQPdyPYsPNap58btkBjcG.jpg?f=fotoalbum_tile

Het water dat uit de 4 groepen kwam was eigenlijk niet heel erg vies. Er kwam wel wat gruis uit, maar niet super veel. Ik heb elke groep een paar minuten gespoeld. Wat wel opvalt is dat het steentje dat ik in één van de retourslangen zag er nog steeds in zit, deze krijg ik er niet uitgespoeld.

Maargoed bij het spoelen van elk van de 3 problematische groepen kreeg ik wel maximale flow. Elke flowmeter gaf tijdens het spoelen 4L aan en er kwam gewoon een volle straal uit de retour (zie linker flowmeter op foto, dat was tijdens het spoelen van groep 1). Dit zou toch moeten betekenen dat er gewoon flow mogelijk is, geen verstoppingen.

Na het spoelen/vullen wilde ik de verdeler ontluchten, maar er kwam gewoon 0 lucht uit.. direct een straaltje water. Ook bij de verdelers op de hogere verdiepingen direct water en geen lucht.

Helaas zit ik nog steeds met een koude vloer. Ik draai al de hele dag met vaste TA 31 graden en ze blijven nog steeds koud. De rest van het huis gaat richting de 21.5 graden inmiddels :+

Ik zit nog met een aantal vragen nog:

1. Moet ik wellicht de Mitsubishi Ecodan warmtepomp nog ergens ontluchten? Wellicht gaat alle lucht daar heen? Of doet hij dit automatisch?

2. Het viel me net op dat bij de 3 problematische groepen de flowmeters wat geluid maken en dat ze constant wat onrustig heen & weer bewegen. Zie dit filmpje ervan. Is dat een normaal verschijnsel of wellicht een symptoom van een probleem/oorzaak?

3. Wat kan ik verder nog checken? Flowmeters en/of retourknoppen loshalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ua-FZVZvoo4tF3QPpA8iujSmGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6bZbozRqwb5QgT9abDEkmp6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle hulp is wederom welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 16-11-2024 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als je de afsluiters links dicht zet, en de druk aflaat via de aansluiting(en) rechts, heb je geen enorm waterballet,

wel zal er nog wat water uit de verdeler komen als je de leidingen van de vloerverwarming zelf los neemt..
als je een waterzuiger hebt is dat een handige aanvulling... anders zijn een paar (oude) handdoeken ook een optie natuurlijk

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
Dat je 4 liter/min meet per groep terwijl je met een tuinslang met 2.5bar er water door aan het jagen bent, toont alleen aan dat die groepen nog "iets" aan water doorlaten. Maar ze kunnen nog steeds zwaar verstopt zijn waardoor de waterpomp bijna niks door die "koude" groepen krijgt in normaal bedrijf.

- meet je met je warmtepomp aan, ook 4l/min door die slechte groepen die koud blijven ? Dat kan toch haast niet ? Zitten die flowmeters niet vast of verstopt ?
- ik zou die flowmeters loshalen en checken
- vervolgens: kan je niet met een verloopje de gardena slang direct op de vloerverwarming slang zetten, en de retour ook loshalen. Zo kan je veel meer druk zetten op de slang, en zie je snel verschil in flow tussen de groepen. Je sluit dan ook die flowmeters / verdeler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Lollercopter schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:19:
Dat je 4 liter/min meet per groep terwijl je met een tuinslang met 2.5bar er water door aan het jagen bent, toont alleen aan dat die groepen nog "iets" aan water doorlaten. Maar ze kunnen nog steeds zwaar verstopt zijn waardoor de waterpomp bijna niks door die "koude" groepen krijgt in normaal bedrijf.
Ja dat is een goed punt.
meet je met je warmtepomp aan, ook 4l/min door die slechte groepen die koud blijven ? Dat kan toch haast niet ?
Nee per groep 1L flow. Ik heb ook wel eens op andere verdiepingen de boel dichtgedraaid zodat de slechte groepen ~3L flow krijgen. De groepen blijven trouwens niet volledig koud, waar de slangen de vloer in gaan meet ik rond de 26/27 graden. Waar ze als retour weer terugkomen blijven ze op 20 graden steken.

Ik zal morgen nog eens een lange run doen op vaste aanvoer van TA 35 graden. Even kijken of de retourtemperatuur dan wellicht wat hoger wordt.
Zitten die flowmeters niet vast of verstopt ? - ik zou die flowmeters loshalen en checken
Wat wel opvalt is dat de flowmeters 'indraaien' bizar stroef gaat of nauwelijks lukt, alsof er troep onder zit. Dus links de rode + blauwe afsluitkraan dichtdraaien en daarna kan ik de flowmeters gewoon verwijderen zonder al te veel waterlekkage? Ik ben geen extreem handige klusser, maar wil altijd wel een poging wagen mits er niks ontploft :+
vervolgens: kan je niet met een verloopje de gardena slang direct op de vloerverwarming slang zetten, en de retour ook loshalen. Zo kan je veel meer druk zetten op de slang, en zie je snel verschil in flow tussen de groepen. Je sluit dan ook die flowmeters / verdeler uit.
Direct de vloerverwarmingslangen spoelen lijkt me inderdaad veel effectiever. Ik heb alleen geen idee hoe ik de Gardena tuinslang daar op krijg. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-05 09:32
stin00 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:44:
[...]

Direct de vloerverwarmingslangen spoelen lijkt me inderdaad veel effectiever. Ik heb alleen geen idee hoe ik de Gardena tuinslang daar op krijg. Iemand daar ervaring mee?
Daarvoor gebruik ik een oude radiator kraan met een stukje 16 mm leiding waar je de slang over heen drukt.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
stin00 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:44:
[...]

Ja dat is een goed punt.

[...]

Nee per groep 1L flow. Ik heb ook wel eens op andere verdiepingen de boel dichtgedraaid zodat de slechte groepen ~3L flow krijgen. De groepen blijven trouwens niet volledig koud, waar de slangen de vloer in gaan meet ik rond de 26/27 graden. Waar ze als retour weer terugkomen blijven ze op 20 graden steken.

Ik zal morgen nog eens een lange run doen op vaste aanvoer van TA 35 graden. Even kijken of de retourtemperatuur dan wellicht wat hoger wordt.

[...]

Wat wel opvalt is dat de flowmeters 'indraaien' bizar stroef gaat of nauwelijks lukt, alsof er troep onder zit. Dus links de rode + blauwe afsluitkraan dichtdraaien en daarna kan ik de flowmeters gewoon verwijderen zonder al te veel waterlekkage? Ik ben geen extreem handige klusser, maar wil altijd wel een poging wagen mits er niks ontploft :+

[...]

Oke helder.

Met 1L per minuut komt er dus inderdaad nauwelijks flow door de groep in normaal bedrijf, dus niet gek dat verwarming niet werkt.
Als je vloer steenkoud is, is het ook niet gek dat je retour temperatuur een tijd lang 20C is, dus ik zou je daar niet teveel op focussen.

Ik zou zeggen nu: eerst effe alle flowmeters checken of er geen zooi onder / in zit. De stap van individueel doorspoelen slangen zou ik nog even mee wachten.

Daarna zou ik op de bovenverdieping alle groepen iets gaan knijpen naar ongeveer 3 a 2 l/min. Die eerste groep beneden ook knijpen naar 2 a 3 liter per minuut. Het idee erachter: ik weet niet zeker of deze flowmeters misschien "out of range" kunnen gaan, dus dat ze 5 liter weergeven omdat dat de max is, maar er misschien meer doorheen gaat (op de boven verdieping). Hopelijk ga je dan langzaam aan ook 2 a 3 liter krijgen op die slechte groepen.

Daarna moet het gewoon warm worden beneden, en dat kan best 4 a 5 uur duren.

Deze verdeler zit het verste weg van de pomp, dus je zal de rest echt moeten knijpen om nog wat over te houden beneden.

Je kan nog wat truuken uithalen zoals aanvoer temp inderdaad op 35C, maar als je dan 3 liter per minuut heb op alle groepen beneden, dan moet het warm worden. Het is onmogelijk dat het dan steenkoud blijft. Als je voor de grap nog eens alle verdelers boven dichtzet, dan moet het toch opwarmen beneden ? Of zit je een balzaal beneden van 100m2 op te warmen met maar 4 groepen ? Dan snap ik dat het nauwelijks warm wil worden, hoe groot is de beneden verdieping ?

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 16-11-2024 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:15
Waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Lollercopter schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:31:
[...]

Oke helder.

Met 1L per minuut komt er dus inderdaad nauwelijks flow door de groep in normaal bedrijf, dus niet gek dat verwarming niet werkt.
Als je vloer steenkoud is, is het ook niet gek dat je retour temperatuur een tijd lang 20C is, dus ik zou je daar niet teveel op focussen.
Helaas zit ik met een wat magere flow. Mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp kan tijdens een SWW run zo'n 20 à 21 liter aantikken, maar bij normaal verwarmen tik ik maximaal de 16/17 liter aan met alle groepen open.
Ik zou zeggen nu: eerst effe alle flowmeters checken of er geen zooi onder / in zit. De stap van individueel doorspoelen slangen zou ik nog even mee wachten.
Het was wat geklooi maar ik heb uiteindelijk zowel de flowmeters als de retourknoppen losgekregen. Ik moest wel aan de rechterzijde 2 slangen monteren en 'lucht aftappen' om de druk er af te halen.. anders spoot het water onder de flowmeter vandaan :+ Dat was interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy84a6E40XEOjbRhTovzvoj3AnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjkpTvIg05jiGBvSyi6HFHCY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzJB83opoYUkeQLcJQKRefYqZp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi5eoiIIxkbzGFXiFkvIlyzO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J19L6KQ7XlkzBW2tk9MAWsgB0eM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5qZhXPtAlB00vui5lMjw3bk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQhPssvejN2UHjIkFZAJmTc7-b4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcbdTeGE2Og3gMCv0jXr1pWa.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb ze allemaal bekeken en schoongespoeld, maar zag niet echt viezigheid behalve wat zwarte aanslag. Daarnaast zag ik nog wel een steentje liggen in de verdeler.. die gaan er dus niet zomaar uit tijdens het spoelen. Dat lijkt me nog wel een aandachtspuntje? De slang kreeg ik niet echt goed los, die zitten zo extreem strak vast.

Ik begin ook op het punt te raken tot waar ik me comfortabel voel om verder te klooien, de vvw slangen verwijderen is wat lastiger namelijk.
Daarna zou ik op de bovenverdieping alle groepen iets gaan knijpen naar ongeveer 3 a 2 l/min. Die eerste groep beneden ook knijpen naar 2 a 3 liter per minuut. Het idee erachter: ik weet niet zeker of deze flowmeters misschien "out of range" kunnen gaan, dus dat ze 5 liter weergeven omdat dat de max is, maar er misschien meer doorheen gaat (op de boven verdieping). Hopelijk ga je dan langzaam aan ook 2 a 3 liter krijgen op die slechte groepen.

Daarna moet het gewoon warm worden beneden, en dat kan best 4 a 5 uur duren.

Deze verdeler zit het verste weg van de pomp, dus je zal de rest echt moeten knijpen om nog wat over te houden beneden.

Je kan nog wat truuken uithalen zoals aanvoer temp inderdaad op 35C, maar als je dan 3 liter per minuut heb op alle groepen beneden, dan moet het warm worden. Het is onmogelijk dat het dan steenkoud blijft. Als je voor de grap nog eens alle verdelers boven dichtzet, dan moet het toch opwarmen beneden ? Of zit je een balzaal beneden van 100m2 op te warmen met maar 4 groepen ? Dan snap ik dat het nauwelijks warm wil worden, hoe groot is de beneden verdieping ?
Hier een schematische tekening van de vloeroppervlaktes, groepen en de flow in normale + geknepen toestand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8gax9ScEtNVKlhf2lI-9tes258=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nva4luTu70yi4SemVhlLmCX1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat observaties hier bij:

- De flowmeters gaan inderdaad maar tot 3L, al lijk ik dat in de praktijk nooit te halen tenzij ik onhandig veel groepen volledig afsluit.

- Het lijkt erop dat m'n warmtepomp niet genoeg flow creeërt.

- Dit ondanks dat ik het waterfilter net heb gereinigd en de installatie naar ~2.0bar heb gevuld.

- Handmatige ontluchting deed niks en de warmtepomp heeft ook een automatische ontluchter bovenop.

- Op de 3 koude groepen krijg ik pas 3.0L flow zodra ik àlle andere groepen dichtzet.

Het lijkt erop dat op de begane grond de vloerverwarmingsgroepen het langst zijn. Daarnaast grenst deze vloer natuurlijk aan de kruipruimte en is er meer flow/temperatuur nodig om de vloer warm te krijgen lijkt me. Ik draai nu met vaste aanvoertemperatuur van 34 graden en 5 groepen boven dicht.

Ik zal het de komende 2 uren nog even monitoren, want dan staat de boel alweer ruim 4 a 5 uur vol aan. In de woonkamer is het inmiddels 22 graden terwijl de begane grond toch wel koud blijft. Maar wellicht moet ik even meerdere dagen op deze manier stoken om de massa van de begane grond vloer warm te stoken.

Edit:
Met een infraroodmeter meet ik op de begane grond bij de aanvoerslangen nu +- 29 graden en op de retour zo'n 24 graden. Dat zat voorheen meen ik op 26 graden aanvoer en 20 graden retour. Dus het zou nu wel warmer moeten worden op de begane grond.

Maar ik gebruik hiervoor een vaste TA van 34 graden.. dat is echt fors en knalt het verbruik omhoog. Wellicht moet ik de andere verdiepingen nog wat extra knijpen zodat de begane grond nóg meer flow krijgt ten opzichte van de rest? Al heb ik al 5 van de 14 groepen volledig dicht staan..

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 17-11-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Allereerst: Lekker bezig!
Goed grondig alles nagelopen.
stin00 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:36:
Edit:
Met een infraroodmeter meet ik op de begane grond bij de aanvoerslangen nu +- 29 graden en op de retour zo'n 24 graden. Dat zat voorheen meen ik op 26 graden aanvoer en 20 graden retour. Dus het zou nu wel warmer moeten worden op de begane grond.

Maar ik gebruik hiervoor een vaste TA van 34 graden.. dat is echt fors en knalt het verbruik omhoog. Wellicht moet ik de andere verdiepingen nog wat extra knijpen zodat de begane grond nóg meer flow krijgt ten opzichte van de rest? Al heb ik al 5 van de 14 groepen volledig dicht staan..
Ik denk dat het knijpen van de andere groepen zeker nog een optie is.

Maar ik begrijp dat de WP boven staat? Wat zitten er voor leidingen aan je vvw verdeler beneden?
Als dat ook erg krap is, dan krijgt je WP het water amper in de buurt.
Je kunt eventueel de kogelkraan voor de bovenste verdelers een keertje draaien totdat de flow een beetje afneemt. Dan druk je het water meer naar beneden.
Die TA moet richting WP TA of je verliest ergens enorm veel warmte, dat kan ook, bijvoorbeeld als zo'n buis door de kruipruimte loopt met geen of matige isolatie. Of gewoon zelf in het beton ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door TheGhostInc op 17-11-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:10:
Allereerst: Lekker bezig!
Goed grondig alles nagelopen.
[...]

Ik denk dat het knijpen van de andere groepen zeker nog een optie is.

Maar ik begrijp dat de WP boven staat? Wat zitten er voor leidingen aan je vvw verdeler beneden?
Als dat ook erg krap is, dan krijgt je WP het water amper in de buurt.
Klopt de WP staat helemaal boven. ik heb ook sterk het vermoeden dat hij moeite heeft met de begane grond bereiken qua flow. De warmtepomp staat immers ook zo'n ~10 meter boven de begane grond. De pomp is in staat om 21L flow te bereiken tijdens een SWW run, maar de flow daarvan is altijd hoger omdat het een 'optimaal' korter circuit is ten opzichte van vloerverwarming.

De woning komt uit 2019 en ik woon er net 1 jaar, ik weet niet exact hoe de vloerverwarming is aangelegd bij de bouw. Wel dat alles is ingeregeld en aangelegd door Beunhaas BV, het heeft me veel tijd/moeite/aanpassingen gekost om een flink hogere COP te halen.

Welke leidingen moet ik even opmeten? De aanvoer/retour leidingen richting de verdeler of van de slangen die de vloer in gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Laatst online: 17-05 21:31
stin00 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:53:

3. Wat kan ik verder nog checken? Flowmeters en/of retourknoppen loshalen?

[Afbeelding]

Alle hulp is wederom welkom!
Staan die retourknoppen wel open, draai ze eens helemaal in (dicht) en dan terug open. Toen ik de verdelers hier verving hebben we daar ook een tijd ons af staan vragen waarom er geen flow was, die blauwe doppen stonden dus dicht. Bij mij kunnen die doppen er zelfs af en dan zie je een pinnetje zoals je bij een normale radiatorkraan ook ziet, komend ie allemaal even ver naar buiten?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:20:
Welke leidingen moet ik even opmeten? De aanvoer/retour leidingen richting de verdeler
Die idd.
En kijk ook even goed hoe ze lopen. Je raakt echt niet zomaar 5°C kwijt op een paar meter buis.
Bedenk maar zo, je vvw heeft tientallen meters buis nodig om 5°C temperatuur kwijt te raken, jouw aanvoer doet hetzelfde binnen een paar meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
maarten_NL schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:20:
[...]
Staan die retourknoppen wel open, draai ze eens helemaal in (dicht) en dan terug open. Toen ik de verdelers hier verving hebben we daar ook een tijd ons af staan vragen waarom er geen flow was, die blauwe doppen stonden dus dicht. Bij mij kunnen die doppen er zelfs af en dan zie je een pinnetje zoals je bij een normale radiatorkraan ook ziet, komend ie allemaal even ver naar buiten?
Dank voor je suggestie, de retourknoppen staan inderdaad volledig open. Op pagina 9 van de handleiding staat voor mijn Watts verdelers beschreven hoe ze opengezet dienen te worden.

Ik heb zowel de flowmeters als de retourknoppen/doppen volledig op open staan. Ik kan inderdaad de doppen eraf halen en de retour met een sleuteltje verder open zetten. De doppen zelf werken ook, maar met een sleuteltje heb je nog betere controle.

Ze geven ook aan dat de volumestroom (flow) geregeld dient te worden met de retourknoppen, niet met de debietmeters (flowmeters). Dat kan schade aanrichten bij deze verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:26:
[...]

Die idd.
En kijk ook even goed hoe ze lopen. Je raakt echt niet zomaar 5°C kwijt op een paar meter buis.
Bedenk maar zo, je vvw heeft tientallen meters buis nodig om 5°C temperatuur kwijt te raken, jouw aanvoer doet hetzelfde binnen een paar meter.
Hmm ik moet zeggen: de thermometer op de aanvoer geeft wel keurig 33/34 aan, terwijl de retour thermometer zo'n 26 aangeeft. Er verdwijnt dus ~8 graden in de vloer? Lijkt me best veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PakN4Uehzkg-Zv5N9bc3Qt9j9t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bLQ6T7BDvUfsKPk07fosl1V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF5oaJOeWv8NsMBQuxf7QpY_XfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MuprqkVyaTJ4ugUeVIC3W8n.jpg?f=fotoalbum_tile

Wellicht dat mijn simpele infraroodmeter wat minder goed meet dan zo'n thermometer. Als ik een aanvoer- en retourslang meet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bILuur9mExIH23kW3Rgc2-UYE1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eW9A71inR8vT2nkan0I5ZPM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q-3t4qCp54IqDNIbqyfCrJXBcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRt4ufLR88io8laaLZCzwZ9h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar-l5H5NZ1BCqpArt3FKlVpMh94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4UABhX7RcmMebYLBsmEhXfJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarnaast ook even de maten van de aanvoer en retourbuizen. Wijkt dat sterk af van wat gebruikelijk is? Wat ik niet begrijp is dat hij met 26mm aankomt en dat er dan nog een kleine vertakking komt die 4mm dunner is. Maar dat is wellicht nodig om beter op de verdeler aan te kunnen sluiten? En zijn dit enigszins normale maten of afwijkende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
IR thermometers zijn niet altijd even goed te richten.
stin00 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:49:
Daarnaast ook even de maten van de aanvoer en retourbuizen. Wijkt dat sterk af van wat gebruikelijk is? Wat ik niet begrijp is dat hij met 26mm aankomt en dat er dan nog een kleine vertakking komt die 4mm dunner is. Maar dat is wellicht nodig om beter op de verdeler aan te kunnen sluiten? En zijn dit enigszins normale maten of afwijkende?
26mm als aanvoer is prima, die 22mm hoeft niet problematisch te zijn, maar is wel jammer, het was sowieso niet nodig.
Het mooiste was geweest als ze een nette bocht in die 26mm buis hadden gebogen en hem daarna direct op de verdeler hadden geschroefd.

Houd er rekening mee dat je onderste vloer ook altijd de meeste warmte 'moet leveren'. Elke vloer erboven heeft als voordeel dat de vloer eronder meehelpt.

Ik zou met de kogelkranen de andere 3 vloeren eens een paar uur uitzetten en alleen beneden aan laten (als de warmtepomp dan nog genoeg flow heeft, maar 12+ liter is al best aardig).
En qua Ta hoef je dan ook niet absurd hoog te gaan zitten. Stel hem in op iets vergelijkbaars als je normaal je woonkamer (2de vloer?) hebt.

Ik vermoed dat als beneden op temperatuur komt, je huis ineens helemaal op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Top, lekker bezig. We komen ergens.
Ik zou de aanvoer temp maar terugschroeven naar 30C, dat was alleen om even snel resultaat te zien. Als het nu al te heet gaat worden in de woonkamer, zou ik die groepen nog iets knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
En vanaf je WP gaan we met 1 aanvoer en 1 retour langs alle 4 de verdelers? En is het allemaal in 26mm uitgevoerd?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:14:
IR thermometers zijn niet altijd even goed te richten.

[...]

26mm als aanvoer is prima, die 22mm hoeft niet problematisch te zijn, maar is wel jammer, het was sowieso niet nodig.
Het mooiste was geweest als ze een nette bocht in die 26mm buis hadden gebogen en hem daarna direct op de verdeler hadden geschroefd.
De partij die dit tijdens de bouw heeft geinstalleerd was helaas niet erg kundig, ik vind het al een wonder dat het enigszins werkt.
Houd er rekening mee dat je onderste vloer ook altijd de meeste warmte 'moet leveren'. Elke vloer erboven heeft als voordeel dat de vloer eronder meehelpt.

Ik zou met de kogelkranen de andere 3 vloeren eens een paar uur uitzetten en alleen beneden aan laten (als de warmtepomp dan nog genoeg flow heeft, maar 12+ liter is al best aardig).
En qua Ta hoef je dan ook niet absurd hoog te gaan zitten. Stel hem in op iets vergelijkbaars als je normaal je woonkamer (2de vloer?) hebt.

Ik vermoed dat als beneden op temperatuur komt, je huis ineens helemaal op temperatuur komt.
Ik heb geprobeerd alleen de benedenverdieping te verwarmen, maar het lijkt erop dat de warmtepomp dan begint te pendelen. Althans, ik meet het niet heel nauwkeurig hoor, maar ik zie in Homewizard op phase 3 een heel onrustig verbruik dan. Hij lijkt steeds even te stoppen en dan weer te starten. Met 2 verdiepingen verwarmen is dat weg.

Ik wil even een paar dagen constant een lange run overdag doen om te zien of alles goed opwarmt. Momenteel haal ik over 12 groepen (2 staan dicht) slechts 14L flow volgens het Mitsubishi display. Ik krijg dit ook niet hoger, tenzij ik alle groepen vol open zet zonder afknijpen. Dan haal ik maximaal 16 of soms 17L.
Lollercopter schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:46:
Top, lekker bezig. We komen ergens.
Ik zou de aanvoer temp maar terugschroeven naar 30C, dat was alleen om even snel resultaat te zien. Als het nu al te heet gaat worden in de woonkamer, zou ik die groepen nog iets knijpen.
Ja ik ben nu weer terug bij aanvoertemp van 30 à 31 graden. Sommigen zullen dat te hoog vinden, maar ik vind een warme vloer wel fijn. Een vast aanvoerstemperatuur werkt ook beter dan de warmtepomp zelf laten bepalen, die gooit hem direct naar 35 graden.
SMSfreakie schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:36:
En vanaf je WP gaan we met 1 aanvoer en 1 retour langs alle 4 de verdelers? En is het allemaal in 26mm uitgevoerd?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe alle leidingen lopen. Er is ook geen tekening van :-( Alle verdelers zijn inderdaad 26mm aanvoer. Zal nog eens bekijken welke diameter de leiding vanaf de warmtepomp is.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 19-11-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Als er vanaf de WP ook al met 26mm gewerkt is... Dan is het wel echt een Picobello B V geweest

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:
Als er vanaf de WP ook al met 26mm gewerkt is... Dan is het wel echt een Picobello B V geweest
Rechts naast de warmtepomp zie ik deze leidingen die overspringen naar leidingen met dezelfde kleur als die bij de vvw verdelers. Dus ik gok dat het deze zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7UXLslk_wzYVqiwBJWq2xq5krY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og64at9N7mDVRuVeTIuL3Jgg.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik wel vreemd vind is dat er 22mm vanaf de warmtepomp ineens overspringt naar 26mm. Dat lijkt mij niet heel logisch of is dat gebruikelijk?

Op de warmtepomp zit trouwens een inbedrijfstelling sticker en bij monteur staat 'Koele Kikker' gekerfd, dus ja het was Picobello B.V. :+ Maargoed dat wisten we al aangezien er meer problemen ik in de straat zijn met deze warmtepomp en het bedrijf niet thuis geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
22mm staal naar 25mm rehau achtig.. Dat zal intern wel ongeveer gelijk zijn...

(26mm bestaat afaik niet)

Delen de verdelers nog een deel van de leidingen? Of splitsen we vanaf de 22mm staal al af naar de 4 verdelers?

404 Signature not found

Pagina: 1