Probleem
Mijn huis wordt middels Mitsubishi Ecodan L/W warmtepomp EHST20D-VM2C met PUHZ-SW75YAA buitenunit verwarmd. Betreft 4 woonlagen met in totaal 14 groepen verdeeld over 4 Watts vloerverwarming verdelers.
3 woonlagen worden goed warm, maar de benedenverdieping niet. Daar zitten 4 groepen waarvan er eentje redelijk opwarmt, terwijl de overige 3 volledig koud blijven. Dit is volgens mij al zo sinds ik hier 1 jaar woon (woning is 5 jaar oud).
Situatieschets
- Warmtepomp stookt op vaste TA van 30 graden.
- Pomp op maximale snelheid, geen enkele naregeling/buffervat/andere pompen.
- Vloerverwarming verdelers aanvoer + retour staan volledig open overal
- Woonlagen 2 + 3 + 4 worden perfect warm.
- Woonlaag 1 werkt één groep redelijk, de overige 3 volledig koud.
Wat al geprobeerd?
- TA verhogen naar 35 --> overal bloedheet, woonlaag 1 blijft koud
- Alle verdelers ontluchten --> Komt enkel water uit, geen lucht.
- Warmtepomp netjes op druk conform handleiding.
- Verdelers woonlagen 2 + 3 + 4 dichtdraaien --> woonlaag 1 flow knalt omhoog, blijft koud.
- Pompsnelheid lager/hoger
Het viel me op dat ik in één van de koude retourslangen een keer een heel klein steentje leek te zien drijven. De enige oorzaak die ik nog kan bedenken is dat er gruis/vuil/troep ergens in die vloerverwarmingverdeler zit en dat deze wellicht volledig gespoeld moet worden? Bij het schoonmaken van het warmtepompfilter trof ik ook behoorlijk wat zwart gruis aan.
Iemand nog ideeën of tips? Anders wordt het een vloerverwarming monteur bellen vrees ik.
Mijn huis wordt middels Mitsubishi Ecodan L/W warmtepomp EHST20D-VM2C met PUHZ-SW75YAA buitenunit verwarmd. Betreft 4 woonlagen met in totaal 14 groepen verdeeld over 4 Watts vloerverwarming verdelers.
3 woonlagen worden goed warm, maar de benedenverdieping niet. Daar zitten 4 groepen waarvan er eentje redelijk opwarmt, terwijl de overige 3 volledig koud blijven. Dit is volgens mij al zo sinds ik hier 1 jaar woon (woning is 5 jaar oud).
Situatieschets
![]() | ![]() | ![]() |
- Warmtepomp stookt op vaste TA van 30 graden.
- Pomp op maximale snelheid, geen enkele naregeling/buffervat/andere pompen.
- Vloerverwarming verdelers aanvoer + retour staan volledig open overal
- Woonlagen 2 + 3 + 4 worden perfect warm.
- Woonlaag 1 werkt één groep redelijk, de overige 3 volledig koud.
Wat al geprobeerd?
- TA verhogen naar 35 --> overal bloedheet, woonlaag 1 blijft koud
- Alle verdelers ontluchten --> Komt enkel water uit, geen lucht.
- Warmtepomp netjes op druk conform handleiding.
- Verdelers woonlagen 2 + 3 + 4 dichtdraaien --> woonlaag 1 flow knalt omhoog, blijft koud.
- Pompsnelheid lager/hoger
Het viel me op dat ik in één van de koude retourslangen een keer een heel klein steentje leek te zien drijven. De enige oorzaak die ik nog kan bedenken is dat er gruis/vuil/troep ergens in die vloerverwarmingverdeler zit en dat deze wellicht volledig gespoeld moet worden? Bij het schoonmaken van het warmtepompfilter trof ik ook behoorlijk wat zwart gruis aan.
Iemand nog ideeën of tips? Anders wordt het een vloerverwarming monteur bellen vrees ik.