Hoe warmtepomp met vloerverwarming optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 17:00
De situatie:

Nibo 8KW Lucht water warmtepomp alleen voor verwarmen ingesteld op stooklijn gekoppeld aan buitenthemperatuur en dynamische energieprijs.Volgens de thermometer is het om en nabij de 21 - 21,5 graden in de ruimtes.

Huis van 2010. Alles geïsoleerd. Vloerverwarming in 2 badkamers. En in keuken, woonkamer, en souterrain. Alle drie staan in open verbinding met elkaar. Split level. De hoogte van de keuken is 3.80. 

Er zijn 2 verdelers: 1 (4 groepen) voor woonkamer (30m2) en keuken (30m2). En 1 (2 groepen) voor het souterrain (25m2). 

Ik heb in het begin alle kranen op de verdelers open gezet. Pompen staan op 1 met een pompschakelaar. Toen werd het erg comfortabel in keuken en woonkamer. In souterrain kwam echter geen warm water. Niet heel erg. Daarna wat gaan draaien zodat er beneden ook warmte komt. De warmte wordt vrijwel helemaal door de vloer opgenomen, zowel boven als beneden. Ik kan dat niet precies meten met een ir-thermometer.

De vraag is: wat het meest energiezuinig stookt: het souterrain (en dus 25m2) minder verwarmen, of de kranen dichter zetten zodat de flow minder wordt. Of maakt dat niet uit voor verbruik?

De installatie verbruikt deze week een kW of 25 per dag. Inclusief warm water. Met een dynamisch energiecontract en de pomp daaraan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:35

martijn v o

Certified by Enphase.

25 kWh per dag? Dat vindt ik wel veel.
85m2 vloerverwarming en slaapkamers dan?
Ik lees pomp ertussen, welke temperaturen draait de machine en hoeveel uur per dag?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:21

timovd

Voorsprong door techniek

hvl01 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:52:
Pompen staan op 1 met een pompschakelaar.
m_willemse in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"
Pomp er tussen uit, dan heb je ook geen pompschakelaar nodig. Wat is je stooklijn? Heb je flowmeters op je verdelers?
De installatie verbruikt deze week een kW of 25 per dag
kWh per dag? Heb je monitoring?
Als je meer gegevens post, kun je beter geholpen worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
De vraag is wat de watertemperaturen zijn. Pompen er tussen bij de vloerverwarming is zonde van het rendement. Als ik naar je verbruik kijk is dat naar mijn idee aan de hoge kant. Maar heb meer info nodig om wat zinnigs te kunnen zeggen. Wie weet gebruik je voor warm water wel de back-up heater in je warmtepomp, geen idee.

Om je een idee te geven, kun je wat vergelijken:

Ik verwarm hier de hele woning uit 1993 van 165m2 waarbij ik op de beneden verdieping vloerverwarming heb, geen radiatoren boven en op zolder. Woonkamer is een aangename 23,5 graden. Beneden is 90m2 met vloerverwarming, 18 groepen, water temp rond de 27 graden. Op zolder is het rond de 20 graden zonder verwarming. Ik verbruik rond de 10KW per dag voor verwarming en warm water afgelopen week.

Warmtepomp pompt met 15 á 20 liter per minuut (max was 40 maar dat maakte meer geluid), stooklijn:
15 graden buiten => 21 graden water
-15 graden buiten => 32 graden water
Warmwater warmt alleen op met warmtepomp tot 59 graden, geen verwarmingsspiraal.

Als je wat meer informatie plaatst kunnen we beter meedenken

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik heb geen monitoring. Energie van zonneplan, dus weet het ongeveer. Het verbruik was veel lager toen ik het souterrain nog dicht had staan. Daar is het nu te warm. Hoe zet ik die het beste dicht? Door de afvoer te knijpen of de aanvoer? Of door boven meer open te zetten?

Ik heb een boiler voor het warme water.

Slaapkamers hebben radiators, maar die staan nooit aan.

De watertemperatuur is 32 graden lees ik op de pompschakelaar en dat zakt dan. Maar voor mijn gevoel moet hij meer constant de temperatuur houden.

De pompen ombouwen is niet aangeraden. Verbruik is met een schakelaar erg laag heb ik begrepen.

De stooklijn staat op 0 ingesteld. Toen ik beneden uit had staan had ik het idee dat mijn verbruik veel lager was. Echter toen deden mijn zonnepanelen nog vrolijker mee, en daar heb je deze week niks aan.

Ik heb geen idee hoe hard de pomp pompt en wat de officiele temperatuur van het water is. Daar kan ik wellicht op de besturingsunit e.e.a. van vinden. wordt dit weekend.

dank zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier 100m2 vloerverwarming hart-hart 12,5 cm en geen verdere verwarming.
Huis 1989 goed geisoleerd.
Huidig verbruik vandaag vanaf 0700 uur 5,1 kWh.
Stooktemperatuur 26 aanvoer 22 retour en machine op minimum 19 Hz, maar die haalt zijn minimumtemperatuur niet en die loopt dus op naar nu 27,75 graad en hij slaat af bij 28 graden.
Je zult toch op zoek moeten naar gegevens en metingen want anders valt er niets over te zeggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX1Ay2ig8-d0mM980ef2_vfvrLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjAXh8c9c5NWf8EuJZYuyFK7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pY2tEwdEBfAPBDW40JOgKiiawU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xsYcamr0NWzSWjAbvioavb9j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsCMwgpaJBa-a4hUXcIlvcoo_Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cI54dYFSFYIAcBulr76mZ4jC.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik kan geen cijfers uit mijn warmtepomp halen. Ik vind een plaatje van de stooklijn die geprogrammeerd is.
Maar in principe moet het systeem zelf zuinig draaien. Ik geloof best dat er wat te tweaken valt maar vandaag is er alweer 20kW doorheen gegaan.

Ik heb de installateur ook een bericht gestuurd.

Waar de leidingen van de pomp binnen komen is constant een zsoort zuigend borrelend geluid te horen. Geen idee of dat normaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fy6CK7B9UeR1Nap07QWPntHWrnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyvJwl943kuLl7KHlLQWBWeV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 16:44
Staat niet de backup heater aan? De meeste warmtepompen hebben een back-up heater om bij erge koude toch voldoende warmte te kunnen produceren. Als deze altijd gebruikt wordt dan zou dat het hoge verbruik verklaren. Kun je kijken of deze aanstaat?

Zelf vind ik die 34 graden erg hoog bij 0 graden buiten. Zet je de kachel uit? Je zou deze eens een 2 dagen aan kunnen laten staan en kijken wat het verbruik dan doet. Een warmtepomp wordt wat efficiënter als deze continu een beetje moet verwarmen al lijkt het wel extreem hoog daarvoor.

Kun je het verbuik meten via bijvoorbeeld homewizard of iets dergelijks? Ben wel benieuwd naar een grafiek over de dag heen zeg maar.

En anders de leverancier erbij, dit is wel extreem hoog verbruik.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:34
als je niet meet dan weet je niks helaas. Je zegt zonneplan, bedoel je dat je rapporteert over het totale verbruik van je woning op dagbasis? of heb je een manier om specifiek de warmtepomp uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik meet inderdaad mijn totale energieverbruik. Maar dat doe ik al heel lang dus ik weet zo ongeveer wat de pomp verbruikt.

Ik kan niks meten verder. Tenminste, ik weet niet hoe/waar. Online vind ik in elk geval niks erover.

De pompt draait constant, ik zet hem niet uit/aan.

De bijverwarming staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik bedacht me net dat ik het iets precizer kan zeggen, ik verbruikte in de zomer 8,2 kW per dag. Dus mijn verbruik ligt nu iets lager voor de WP. Ik zie in november ongeveer 20 kW per dag. Dus dat is fors lager dan ik eerder meldde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Dit is echt een veel te hoog verbruik voor een woning uit 2010. Of is het een enorme vrijstaande villa?
En waarom zitten er pompen op de verdelers?
Is dit een nieuw opgeleverde installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
De woning is gebouwd met een conventionele cv. Vandaar de verdelers met pomp. Wel een grote woning (800m3) maar niet vrijstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
En is dit een net opgeleverde installatie?
Heb je alleen maar vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
hvl01 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
Ik kan geen cijfers uit mijn warmtepomp halen. Ik vind een plaatje van de stooklijn die geprogrammeerd is.
Maar in principe moet het systeem zelf zuinig draaien. Ik geloof best dat er wat te tweaken valt maar vandaag is er alweer 20kW doorheen gegaan.

Ik heb de installateur ook een bericht gestuurd.

Waar de leidingen van de pomp binnen komen is constant een zsoort zuigend borrelend geluid te horen. Geen idee of dat normaal is.

[Afbeelding]
Met alle respect, maar je installateur heeft half werk geleverd. Die kan wel beweren dat het systeem vanzelf zuinig is, maar de basis is gewoon al niet optimaal. Verdelers met pomp, die mengen het water en beperken de flow ernstig, consequentie hogere aanvoertemperatuur nodig. Hoe warmer de WP het water moet maken, des te lager is de efficientie.

Welk model WP heb je? Probeer eens een schema van de installatie uit te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
De installatie is opgeleverd in juni. Deels vloerverwarming, zie de starterpost.

De verdelers vervangen is niet essentieel weet ik van meer kanten. De kosten wegen niet op tegen het rendement.

De installateur redeneert: ik vervang de ketel. De rest zo laten. Het kan vast beter, maar ik zocht ook een hufterproof systeem dat gewoon draait.

Graag tips die bijdragen aan een efficienter gebruik.

Wat bedoel je met een schema uittekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:21

timovd

Voorsprong door techniek

Meten is weten. Als je alleen met cijfers komt op basis van de Zonneplan meter, kunnen we moeilijk gaan gissen. De tips voor optimalisatie zijn al gegeven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
hvl01 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:59:
De installatie is opgeleverd in juni. Deels vloerverwarming, zie de starterpost.

De verdelers vervangen is niet essentieel weet ik van meer kanten. De kosten wegen niet op tegen het rendement.

De installateur redeneert: ik vervang de ketel. De rest zo laten. Het kan vast beter, maar ik zocht ook een hufterproof systeem dat gewoon draait.

Graag tips die bijdragen aan een efficienter gebruik.

Wat bedoel je met een schema uittekenen?
Verdelers vervangen > 3 pompen minder die geen enkel positieve bijdrage aan je efficiëntie leveren, lagere aanvoertemperatuur, die Tlift wordt ook lager en dus een efficiëntere installatie.

Maar goed blijf vooral zoeken naar een magische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk eens of je met een lagere aanvoertemperatuur kunt werken.
31 graden lijkt mij niet nodig.
Hier een jaren 60 huis, en met 9 graden buiten kan het nog gewoon warm in huis worden met water van 29 graden. Ja, het is even finetunen, zo hebben we maar 20m2 vloerverwarming beneden, maar ook 2 jaga's met fans.
Boven ook Jaga's, en met 29 graden doen die niet heel veel. Dus zaak is dan om te zorgen dat de boel beneden niet te snel opwarmt, voor lange runs die heel het huis kunnen verwarmen.

Verwarmen bij ons is overigens 19,5 graden (20 op losse thermometer), want een tikkie terug win je het meeste mee, en ik vind dat echt een prima temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik heb een offerte voor 2 nieuwe verdelers (heb maar 2 pompen ) voor 1400 euro. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Die lagere aanvoer bereik pas ik aan met een handmatige aanpassing van de stooklijn neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-10 19:51
hvl01 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:06:
Ik heb geen monitoring. Energie van zonneplan, dus weet het ongeveer. Het verbruik was veel lager toen ik het souterrain nog dicht had staan. Daar is het nu te warm. Hoe zet ik die het beste dicht? Door de afvoer te knijpen of de aanvoer? Of door boven meer open te zetten?

Ik heb een boiler voor het warme water.

Slaapkamers hebben radiators, maar die staan nooit aan.

De watertemperatuur is 32 graden lees ik op de pompschakelaar en dat zakt dan. Maar voor mijn gevoel moet hij meer constant de temperatuur houden.

De pompen ombouwen is niet aangeraden. Verbruik is met een schakelaar erg laag heb ik begrepen.

De stooklijn staat op 0 ingesteld. Toen ik beneden uit had staan had ik het idee dat mijn verbruik veel lager was. Echter toen deden mijn zonnepanelen nog vrolijker mee, en daar heb je deze week niks aan.

Ik heb geen idee hoe hard de pomp pompt en wat de officiele temperatuur van het water is. Daar kan ik wellicht op de besturingsunit e.e.a. van vinden. wordt dit weekend.

dank zover.
Als je souterrain nu te warm word, kan je deze het beste regelen via de flow meters op je verdeler. Knijp deze eens naar 0,5/1 l/pm. Zou gaat de overige flow naar de andere verdelers.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hvl01 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:19:
Die lagere aanvoer bereik pas ik aan met een handmatige aanpassing van de stooklijn neem ik aan?
Ja waarschijnlijk kun je een minimum instellen en een stooklijn. (Zo gaat het iig bij m'n Vaillant)
Als het buiten nog redelijk warm is, zoals nu, zit hij dan nog op de minimale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik duik er komende week dieper in, ik heb nog wel een vraag: ik zie aan de temperatuur dat hij verwarmt tot een graad of 32 en koelt het systeem af en dan verwarmt hij weer.

Zou het niet zo moeten zijn dat hij constant die temperatuur vasthoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ik heb er even de energie van vorig jaar bij gepakt en de stooklijn -1 bijgesteld. Ik verbruik nu veel minder een kw of 18. En dat is niet veel als ik het wegzeg tegen wat ik aan gas verbruikte. Ik zie ook in mijn dynamische contract van energie dat ik vorig jaar gemiddeld in november 0,10 betaalde en dat is nu om en nabij de 0,15 (ex belastingen). dus al met al 50% al hoger.

Laat de zon maar wat meer gaan schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Dank allen voor het meedenken. Ik open even een nieuwe topic om te kijken of ik zelf een Shelly Pro 3EM Energie Meter kan aansluiten.
Pagina: 1