Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb sinds vorig jaar een warmtepomp, werkt op zich prima, maar ik gebruik nog de gewone radiatoren. In de woonkamer een 1800x450mm 21 en 1800x450mm 22. Ik moet in huis alle radiatoren (inclusief zolder en gang die anders nooit open staan) open hebben om op 37 °C Ta te kunnen draaien (en volgens mijn eigen DS18B20 meters gaat er eerder 33 °C het huis in). Daarmee loopt de temperatuur in huis nu (buiten 6 °C) zelfs een beetje op.

Ik wil met een lagere Ta draaien en dacht dat met 33 radiatoren te doen. De CV-man die hier toen ook de CV-kant van de warmtepomp heeft gedaan zegt "nee, dat gaat niet geweldig werken, je moet Jaga's plaatsen, heb ik ook, is geweldig".

Dus de vraag is Ja(ga) of nee? Wat vinden jullie daarvan?

De HyTools rekentool geeft voor een 1800x450 radiator bij 35/30/20 een vermogen van 326 W voor een 21, 393 W voor een 22 en 601 W voor een 33. Wat voor vermogen geeft een Jaga af bij dat soort temperaturen? Is daar een rekentool voor?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zonder ventilatoren geven Jaga's (convectoren) net zoveel vermogen als T33 van gelijke afmetingen. Daarin geen verschil. Wat echter een groot nadeel is van convectoren is dat ze erg weinig massa hebben. Met een warmtepomp wil je veel thermische massa hebben om pendelen te voorkomen.

Zelf heb ik Jaga de deur uit gedaan en T33 genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-11-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26

martijn v o

Certified by Enphase.

jazeker als je googled op jaga rekentool popt ie zo naar boven.
mini 35-30-20 geeft 606 Watt af maar dan heb je wel een lange van 2600.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb vorige maand mijn 2 x 4 plaats 250x30 radiatorenvervangen door 2 t33 van 1800x40.
Stooklijn van 41/31 naar 34/27 nu.
En je hebt zoals @dre al opmerkte flink meer waterinhoud.

[ Voor 19% gewijzigd door klump4u op 08-11-2024 16:11 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
Dre schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:39:
Zonder ventilatoren geven Jaga's (convectoren) net zoveel vermogen als T33 van gelijke afmetingen. Daarin geen verschil. Wat echter een groot nadeel is van convectoren is dat ze erg weinig massa hebben. Met een warmtepomp wil je veel thermische massa hebben om pendelen te voorkomen.

Zelf heb ik Jaga de deur uit gedaan en T33 genomen.
Ik zit nu ook in de situatie dat ik wellicht moet gaan overstappen op radiatoren die op lagere temperatuur kunnen draaien. Het advies is overigens ook niet heel erg eenduidig, enerzijds zijn radiatoren totaal niet geschiikt voor lage aanvoer, maar als het puntje bij paaltje komt zegt elke loodgieter (zonder uitzondering) dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt, het is allemaal een stuk metaal. De type 22 radiator van 40 jaar geleden heeft voor dezelfde afmeting hetzelfde vermogen als een nieuwe die je nu koopt. En een Jaga convector presteert niet perse beter dan een noname radiator.

Ik begrijp de gedachte gang ansich wel, misschien zou het zo mooi zijn dat je met een (relatief) kleine convector toch hetzelfde rendement op laag niveau kan halen.

Ik denk dat ik eerst wat ventilatortjes ga kopen en kijk hoe goed mijn (40 jaar oude) radiatortjes gaan werken.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
@justice strike Voordeel van Jaga's als je met ventilatoren gaat werken is dat je veel meer oppervlakte hebt om lucht langs te blazen. Een T22 of T33 boosten geeft extra rendement, maar met een convector gaat het nog een stuk meer.

Nadeel van convectoren is bij een defrost dat het maar weinig waterinhoud heeft en dus heel snel afkoelt. Ik zou met mijn huidige radiator opstelling (alles T22 van grote afmeting) wel aandurven om een WP zonder buffer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn beperkte ervaring met zowel JAGA's als ook conventionele radiatoren suggereert
dat je allebeide prima kan boosten met ventilatoren - hoe groter de ventilatoren zijn des te beter.

Lager toerental -> minder geluid en minder ventilatoren per strekkende meter radiator/convector.
Voor de (flexibele) aansturing van de PWM-types kan ik de HeatMeister aanbevelen.

Belangrijk i.c.m. een warmtepomp is de zgn. actieve waterinhoud, dit is de hoeveelheid water die altijd rondgepompt wordt. De meeste wp-fabrikanten geven een minimale inhoud in hun specificaties aan.

Vaak kan je additioneel met een klein zgn. voorschakelvat (ca. 20 l) volstaan.
De aanvoertemperatuur kan desondanks bij een defrost met ca. 10 K dalen.

Mijn wp draaide het afgelopen stookseizoen met gebooste convectoren + radiatoren en een vloerverwarming als bijverwarming met een aanvoer van ca. 28 °C bij ca. 2°C buiten (Zie ook het algemene topic over L/W-wp)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1