# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 559,- | € 559,- |
1 | Moederborden | MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI | € 312,11 | € 312,11 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - TGC Chalk White | € 166,77 | € 166,77 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 32,98 | € 32,98 |
1 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM | € 23,29 | € 23,29 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 116,99 | € 116,99 |
1 | Voedingen | Corsair RM1000x SHIFT, Zwart | € 149,90 | € 149,90 |
1 | SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 145,95 | € 145,95 |
1 | Overclocking | Noctua NT-H2 3,5 gram AM5 Edition | € 13,90 | € 13,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.580,79 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de nieuwe PC vooral gebruiken voor gaming. Ik gebruik de desktop ook regelmatig voor werk, maar zwaarder spul dan werken met Excel heb ik voorlopig niet nodig. Ik game op een widescreen 1440p (Alienware AW3423DWF) en gebruik daarnaast nog twee monitoren. Op een 1080p scherm speel ik de laatste tijd veel competitive Counter-Strike 2.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil vooral een goed systeem met goede synergie. Ik voel er weinig voor om een moederbord van 500 euro te halen als 300 euro ook voldoende is. Als het duurdere product dusdanig veel voordelen heeft, dan ben ik ook prima bereid om voor de duurdere variant te gaan. Ik denk dat ik maximaal 2000 euro (minder altijd beter) wil uitgeven voor een nieuw systeem en dan reken ik geen GPU (die haal ik later bij de launch in 2025). Doel is wel echt om een high-end systeem te bouwen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles compleet nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord
RAM
Behuizing
SSD
CPU koeler
Voeding
CPU --> al binnen, 9800X3D
GPU --> later in 2025
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederbord neig ik naar MSI, vooral omdat ik daar goede ervaringen mee heb en mijn vorige build had ook een MSI bord. Intussen ook reviews opgezocht en daar kwam de MSI Tomahawk X870 goed uit de bus. Ben vooral ook benieuwd welk advies jullie nog kunnen geven. CPU ga ik voor AMD, GPU vaak voor Nvidia. Voor de overige onderdelen geen voorkeuren, gewoon kwalitatief goed spul.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wens is vooral dat het een relatief futureproof systeem is. Vandaar ook de keuze voor de 9800X3D, mijn verwachting is dat ik hier jaren mee vooruit kan en hooguit een GPU heb te vervangen later. Wens is ook voor een grote kast, geen idee hoe groot die GPU's worden in de toekomst haha.
De andere wens hierboven ook al beschreven, ik wil gaan voor kwaliteit. Ik betaal liever 5 tientjes extra als dat betekent dat ik echt een sprong maak in kwaliteit. Budget is niet ongelimiteerd, maar ben bereid te investeren.
Laatste wens is een relatief stil systeem. Hoeft echt niet muisstil, dat is mijn huidige build ook niet, maar ik wil vooral geen stofzuiger als 'ie aangaat
Ik heb de computer aan een internetkabel liggen, dus WiFi is voor mij ook niet van belang.
Ga je overklokken?
Ik ben wel geïnteresseerd in overklokken, maar ook onkundig. Vaak betekent dit dat ik dus niet overklok, over het algemeen ben ik ook wel tevreden met de standaard instellingen.
Wat verwacht je van ons?
Wat ik vooral van jullie nodig heb is advies. Hieronder heb ik mijn build samengesteld en ik ben benieuwd welke verbeteringen/alternatieven jullie kunnen adviseren.
Specifieke vragen:
- Is 6000, cl30 nog altijd de sweetspot voor de 9800X3D? Mijn research lijkt dat te bevestigen, maar graag een check;
- Welke CPU koeler kunnen jullie adviseren? Ik had hiervoor een Noctua DH-15, maar die blokkeerde mijn RAM. Dat probleem wil ik graag voorkomen deze keer. Ik heb nu de Scythe Mugen 6 geselecteerd, maar geen idee of dat de juiste optie is voor mijn build;
- Ik lees online dat mijn gekozen kast (Fractal North XL) met stock fans wel luid kan zijn. Welke case fans kan ik bijbestellen om het geluid omlaag te krijgen? Of anders, welke kast kunnen jullie adviseren? Ik heb nu nog geen extra fans gekozen;
- Is mijn voeding een juiste keuze of kan ik hier voor een betere optie gaan?
- Heb nu een SSD zonder heatsink, maakt het nog uit of ik eentje met of zonder haal?
Verder: schiet vooral, ik ben benieuwd naar jullie opinie.
[ Voor 46% gewijzigd door Markdouma op 08-11-2024 17:11 ]