Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youssef88
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-04 16:05
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

- Schoolwerk (maar geen fotobewerking of iets, dus gewoon office en wat lichte programmas)
- kijken van films series etc (mooi scherm is dus fijn)
- geen hardcore gamen maar wel strategy gamen en de games komen jaren goed te kunnen spelen

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1000 - 1300

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
nee, mijn oude laptop wordt de meeneem laptop en dit de thuiswerk/game laptop

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

nee, ik had wel dingen gelezen over bijv deze

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

https://www.lenovo.com/nl...thering.tweakers.net%252F
(zou deze goedkoper rond blackfriday?

maar lees ik ook weer dat de acer nitro v / andere acers een stuk mooier scherm hebben dan de lenovos

Ja ik ben echt een beetje leek qua stats, ik heb in geen jaren een gaming laptop gehad. Recent bij vrienden (maar die hebben gekocht op winkel advies) weer gegamed via laptop.. en ja dan mis ik toch echt wel die strategy spellen.. shooters.. en andere games via steam / pc.
Aangezien mijn huidige laptop na 7 jaar het begeven heeft... en natuurlijk voor studie heb je een mooie laptop voor 500/600 euro... dacht ik net wat hoger te gaan (1000-1300) om eigenlijk gelijk beide te pakken ;)
ik vind 15 inch scherm wel n must... beetje okey geluid oko fijn

sta open voor alle tips

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Wil je gamen, zoek dan minimaal iets met een RTX 3050.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:11
Ik zou zeggen, kijk eens in de BBG:
Best Buy Guide: Beste gamelaptops

Bijvoorbeeld deze?
uitvoering: Lenovo LOQ 15ARP9 (83JC003EMH)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrakd
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-05 21:06
Zelf zit ik laatste tijd ongeveer naar hetzelfde te kijken en ik blijf hangen op deze laptop (maar ikzelf wil 17"):

https://www.skikk.eu/nl/laptops/vanaheim-15-rtx-4050

1tb, 32gig ram en een 4050 videokaart. Volgens mij is dat qua opslag, ram en gpu genoeg voor komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

sdk1985 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:52:
Strategy spellen interesseren zich nauwelijks voor de GPU. De iGPU van de huidige generatie processoren is by far goed genoeg om alles in CIV-land te kunnen spelen.

Daarmee zijn dus ook alle laptops die hier getoond worden behoorlijk overkill. Kijk dan liever naar iets met een OLED scherm (véél belangrijker voor het kijken van films en series) zoals bijvoorbeeld uitvoering: ASUS Vivobook S 15 OLED M5506NA-MA006W

Ik ben altijd groot tegenstander van geld uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt en een discrete GPU heeft TS helemaal niet nodig. Dan beter kijken naar een goedkoper apparaat wat ook nog beter presteerd in de dingen die we wél toe doen voor TS.

Alternatief zou dit dan nog een optie kunnen zijn: uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5i Gen 9 (83D4CTO1WWNL1)
Wel een discrete GPU, ook een nieuwe generatie CPU (waar vooral verbruik een voordeel zou zijn). Je zit alleen met een beetje een vreemde resolutie; weet zo niet wat dat voor effect gaat hebben op de beeldkwaliteit voor films/series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Croga schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:51:
[...]

Strategy spellen interesseren zich nauwelijks voor de GPU. De iGPU van de huidige generatie processoren is by far goed genoeg om alles in CIV-land te kunnen spelen.

Daarmee zijn dus ook alle laptops die hier getoond worden behoorlijk overkill. Kijk dan liever naar iets met een OLED scherm (véél belangrijker voor het kijken van films en series) zoals bijvoorbeeld uitvoering: ASUS Vivobook S 15 OLED M5506NA-MA006W

Ik ben altijd groot tegenstander van geld uitgeven aan dingen die je niet nodig hebt en een discrete GPU heeft TS helemaal niet nodig. Dan beter kijken naar een goedkoper apparaat wat ook nog beter presteerd in de dingen die we wél toe doen voor TS.

Alternatief zou dit dan nog een optie kunnen zijn: uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5i Gen 9 (83D4CTO1WWNL1)
Wel een discrete GPU, ook een nieuwe generatie CPU (waar vooral verbruik een voordeel zou zijn). Je zit alleen met een beetje een vreemde resolutie; weet zo niet wat dat voor effect gaat hebben op de beeldkwaliteit voor films/series.
Zo'n AMD Radeon 660M is letterlijk de helft trager dan een instap RTX 3050 4GB laptop versie. Ik speel op mijn laptop voornamelijk strategie spellen en ik heb geen seconde spijt dat ik daarvoor een RTX 3050 heb uitgezocht. Alles wat ik speel draait en vaak kun je DLSS inschakelen. Zelfs helldivers ging, op low, nog prima. Turn based strategy games als Civilization en Humankind leunen zwaarder op je GPU dan op je CPU. Civilization 7 staat ondertussen ook voor de deur. Deze heeft als minimum System requirments een GTX 1050, met een passmark score van 5036. De AMD Radeon 660M IGP zit daar met 3706 punten ruim onder. De RTX 3050 laptop versie haalt dat met 6746 wel. Van zo'n IGP ga je spijt krijgen.

Civ 7 wordt overigens echt een 3d game, ik zou eerder denken aan anno 1800 qua zwaarte.

Overigens heb ik recent nog voor iemand zo'n laptop aangeschaft voor rond de 600 euro. Dan heb je 16GB ram, 144 Hz scherm, 512 GB opslag (externe ssd dus wel wenselijk) en een RTX 3050. Er staat er nu zelfs één te koop voor 549 euro; uitvoering: MSI Thin 15 B12UC-2013NL. Wil je een IPS panel dan ga je natuurlijk wel wat meer uit moeten geven. Maar alsnog is er keuze genoeg onder de 1000 euro. De goedkoopste met IPS is 699 uitvoering: MSI Thin GF63 12UC-2209NL en Asus heeft vaak ook nog e.e.al bijvoorbeeld uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA506NC-HN060W.

Voor het geld hoef je zo'n dedicated gpu dus niet te laten. De enige valide reden om te kiezen voor een systeem zonder dgpu is wanneer je een dunne laptop met een lange accuduur belangrijker vind dan kunnen gamen. De ts geeft echter duidelijk aan 'en ja dan mis ik toch echt wel die strategy spellen.. shooters.. en andere games via steam / pc'. Shooters op IGP is uberhaupt een no-no, dan praat je snel over low met resolutie extra omlaag.

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 08-11-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

sdk1985 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:07:
Zo'n AMD Radeon 660M is letterlijk de helft trager dan een instap RTX 3050 4GB laptop versie. Ik speel op mijn laptop voornamelijk strategie spellen en ik heb geen seconde spijt dat ik daarvoor een RTX 3050 heb uitgezocht. Alles wat ik speel draait en vaak kun je DLSS inschakelen. Zelfs helldivers ging, op low, nog prima. Turn based strategy games als Civilization en Humankind leunen zwaarder op je GPU dan op je CPU. Civilization 7 staat ondertussen ook voor de deur. Deze heeft als minimum System requirments een GTX 1050, met een passmark score van 5036. De AMD Radeon 660M IGP zit daar met 3706 punten ruim onder. De RTX 3050 laptop versie haalt dat met 6746 wel. Van zo'n IGP ga je spijt krijgen.
Ik draai Civilization en al zijn concurrenten al jaren zonder enig probleem op integrated GPUs. Vanaf de dag dat Civ6 uit kwam draaide ik hem op een 8e generatie i5 met integrated GPU en dat draaide als een zonnetje.

De stelling dat 4X games op de GPU leunen is aperte nonsense. De CPU doet al het rekenwerk en er is nauwelijks eyecandy om over te spreken. De GPU, zelfs een iGPU staat volledig uit zijn neus te eten bij deze spellen. De CPU is bepalend voor hoe lang je op de AI turns moet wachten; de GPU is bepalend voor helemaal niets; Mijn huidige bank-laptop heeft een 12e gen i5 met iGPU en op hoogste detail draait CIv6 zonder enige vertraging in beeld. Daarnaast is de FPS in een 4X game gewoon niet interessant. Als je 25FPS draait heeft dat exact dezelfde ervaring als wanneer je 144FPS zou hebben.

En als Civ6 goed draaide op de 8th gen i5 dan gaat een modern systeem geen enkele moeite hebben met Civ7. De ontwikkeling van iGPUs is de afgelopen jaren enorm hard gegaan. Waar voorheen gerust een instap model discrete GPU 3 tot 5 keer sneller was dan een iGPU is dat verschil nu nog maar anderhalf (Legion Go versus 3050 mobile) tot 2 keer (voor de Arc in de Core Ultras).

Zoals ik hierboven al meldde zou ik persoonlijk in dit geval voor een 3050 gaan omdat die maar een paar tientjes duurder is dan een soortgelijk systeem met alleen iGPU. Maar niet omdat dat zo goed zou zijn voor de spellen.

Overigens geldt exact hetzelfde voor World of Warcraft; de iGPU van de Legion Go doet dat gewoon op het allerhoogste detail met alle eyecandy aan en continue 60+FPS. Ook in de nieuwste zones.

Ik snap die afkeer van iGPUs echt niet. Ja, mijn desktop systeem heeft een 4070Ti naast de 7950X3D liggen maar dat is echt alleen voor de lokale LLMs. Maar in laptops die 4X games gaan spelen zie ik geen enkele toegevoegde waarde.

(Maar again; voor TS; voor die paar tientjes meer is er ook geen enkele reden om het níet te doen, op dit moment!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-06 15:07
sdk1985 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:52:
Ik zou inderdaad wachten op een mooie (Black friday) deal. De Legion lijn zijn goede apparaten en daar kun je dan ook jaren mee vooruit.
Met zijn budget kan een RTX 4060 ook makkelijk. Zelfs een 4070 is vaak mogelijk voor rond de 1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nadeel van laptops met dedicated GPU is wel vaak een lagere accuduur en hoger gewicht. Soms ook luidruchtiger bij licht gebruik. Kan van belang zijn als dat belangrijk voor je is.

Dat zijn redenen waarom ik voor een laptop met moderne Ryzen heb gekozen met een Radeon 780m iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Croga schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:56:
[...]

Ik draai Civilization en al zijn concurrenten al jaren zonder enig probleem op integrated GPUs. Vanaf de dag dat Civ6 uit kwam draaide ik hem op een 8e generatie i5 met integrated GPU en dat draaide als een zonnetje.

De stelling dat 4X games op de GPU leunen is aperte nonsense. De CPU doet al het rekenwerk en er is nauwelijks eyecandy om over te spreken. De GPU, zelfs een iGPU staat volledig uit zijn neus te eten bij deze spellen. De CPU is bepalend voor hoe lang je op de AI turns moet wachten; de GPU is bepalend voor helemaal niets; Mijn huidige bank-laptop heeft een 12e gen i5 met iGPU en op hoogste detail draait CIv6 zonder enige vertraging in beeld. Daarnaast is de FPS in een 4X game gewoon niet interessant. Als je 25FPS draait heeft dat exact dezelfde ervaring als wanneer je 144FPS zou hebben.

En als Civ6 goed draaide op de 8th gen i5 dan gaat een modern systeem geen enkele moeite hebben met Civ7. De ontwikkeling van iGPUs is de afgelopen jaren enorm hard gegaan. Waar voorheen gerust een instap model discrete GPU 3 tot 5 keer sneller was dan een iGPU is dat verschil nu nog maar anderhalf (Legion Go versus 3050 mobile) tot 2 keer (voor de Arc in de Core Ultras).

Zoals ik hierboven al meldde zou ik persoonlijk in dit geval voor een 3050 gaan omdat die maar een paar tientjes duurder is dan een soortgelijk systeem met alleen iGPU. Maar niet omdat dat zo goed zou zijn voor de spellen.

Overigens geldt exact hetzelfde voor World of Warcraft; de iGPU van de Legion Go doet dat gewoon op het allerhoogste detail met alle eyecandy aan en continue 60+FPS. Ook in de nieuwste zones.

Ik snap die afkeer van iGPUs echt niet. Ja, mijn desktop systeem heeft een 4070Ti naast de 7950X3D liggen maar dat is echt alleen voor de lokale LLMs. Maar in laptops die 4X games gaan spelen zie ik geen enkele toegevoegde waarde.

(Maar again; voor TS; voor die paar tientjes meer is er ook geen enkele reden om het níet te doen, op dit moment!)
Kijk eens met MSI afterbruner naar je cpu en gpu usage in-game.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weOMFyIMPnQOhMaeF3QXAeHga_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLoy8NcNRmRWCf25a465wjKh.png?f=fotoalbum_large

Met je IGP en 25 fps ga je ongetwijfeld volle gpu belasting zien en zeer beperkte cpu belasting. Immers hoe meer fps des te zwaarder je cpu load. Zet ik een 60 fps cap aan dan halveert mijn cpu usage zelfs.

Turn times in Civilization bestaan omdat de game animaties onder de fog of war uitvoert (wat redelijk stupide is). Hoe verder in de game je komt, des te meer units er elke beurt verschoven worden onder de fog of war. Zet je quick combat en quick movement aan dan zijn de turns razendsnel. Het is een misverstand dat de latere turns zwaarder zijn om te berekenen. Elke moderne cpu volstaat voor Civ.

Maar goed los hiervan gaf de ts al aan ook shooters te willen spelen. Dus een dedicated gpu is dan altijd aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youssef88
Advizor schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:51:
[...]

Ik zou inderdaad wachten op een mooie (Black friday) deal. De Legion lijn zijn goede apparaten en daar kun je dan ook jaren mee vooruit.
Met zijn budget kan een RTX 4060 ook makkelijk. Zelfs een 4070 is vaak mogelijk voor rond de 1200 euro.
als jullie iets zien....ik hou me aanbevolen

accuduur vind ik geen probleem.... zal toch 99% van de tijd aan de stroom zitten.. en die ene keer dat het een uurtje geen stroom heeft red de accu dat vast wel..
ben nu gewend een laptop waarvan de batterij op is lol (krijg ook echt een melding bij opstarten batterij moet vervangen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Youssef88 schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:28:
[...]

als jullie iets zien....ik hou me aanbevolen

accuduur vind ik geen probleem.... zal toch 99% van de tijd aan de stroom zitten.. en die ene keer dat het een uurtje geen stroom heeft red de accu dat vast wel..
ben nu gewend een laptop waarvan de batterij op is lol (krijg ook echt een melding bij opstarten batterij moet vervangen worden)
Gewoon even een pricewatch filter maken met de gewenste GPU en minimaal 16GB ram en dan kijken of er iets opvalt qua prijs in positieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youssef88
https://www.bol.com/nl/nl...socialshare_pdp_iphoneapp

zie nudeze laptop als aanbieding.. wat vinden jullie van deze?

of de iets duurdere

https://www.bol.com/nl/nl...ZDPQ_0_17.22.ProductTitle

[ Voor 33% gewijzigd door Youssef88 op 18-11-2024 10:45 ]

Pagina: 1