Jablotron ja 82 k en GSM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Hallo Forum,

ik heb een alarminstallatie van het merk Jablotron met type JA82K.
Voor de GSM communicatie is daarin opgenomen een module van het type JA82Y.
De installatie is aangeschaft en geïnstalleerd in 2020.

Sinds enige tijd werkt de alarmering via GSM niet meer. Het bedrijf dat de installatie en de levering heeft gedaan is erbij geweest en de conclusie was dat de centrale (dus waarschijnlijk de communicatiemodule JA82Y) alleen 2G en 3G ondersteunt en dus niet 4G of 5G. Volgens de monteur is er niets aan te doen en moet de complete installatie vernieuwd worden.

Ik heb gezien dat de communicatie-module JA82Y los verkocht wordt en vraag mij dus af of er ook een vervanger is die wel 4G of 5G ondersteunt. De simkaart die ik gebruik is 4/5G compatible.

Wie heeft voor mij advies ?

Groet, Rob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
De conclusie is inderdaad correct, die serie ondersteunt bij mijn weten ook enkel maar 2G, dus als dat is uitgeschakeld in NL zul je er niet aan ontkomen om de centrale te vervangen door een recentere serie van Jablotron (waar er wel support is voor 4/5G), of je moet via het internet gaan communiceren (wat ik persoonlijk zou doen dan, want daar is er meer kans dat dit tenminste stabiel blijft werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@azerty

Dank voor je snelle antwoord.
Denk je dat ik dan wel de draadloos aangesloten bewegingsmelders etc kan blijven gebruiken als ik een nieuwe centrale aan zou schaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
Geen idee eerlijk gezegd. Als je geluk hebt is er een module beschikbaar in de nieuwe centrale die de draadloze communicatie kan overnemen (een snelle blik op de catalogus wijst naar JA-111R die *mogelijk* geschikt zou zijn hiervoor).

Ik heb 1x zelf een Jablotron (dezelfde serie, dus ook met die JA82Y) geplaatst (in '18 denk ik), maar de uitfasering van 2G gaat hier in Vlaanderen iets trager (tegen 2030 pas geloof ik), dus ik heb mij er nog absoluut niet over ingelezen.

Alle detectoren zijn in die installatie ook bedraad, dus dat overzetten zal niet zo moelijk zijn voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
@azerty

Ik ga contact opnemen met Jablotron om te vragen welke centrale eventueel compatibel is met de bewegingsmelders etc.

Je hebt geluk. Hier het overzicht voor Belgie.

In België wordt het 3G-netwerk stapsgewijs uitgefaseerd om ruimte te maken voor snellere technologieën zoals 4G en 5G. Telenet startte de afbouw van 3G in september 2024, terwijl Proximus verwacht dit tegen eind 2024 af te ronden. Hierdoor zullen apparaten die alleen 3G ondersteunen niet langer toegang hebben tot mobiele data, en gebruikers wordt aangeraden over te stappen op 4G- of 5G-compatibele toestellen. Het oudere 2G-netwerk zal voorlopig nog blijven bestaan voor spraak- en eenvoudige datadiensten tot 2029, met name voor toepassingen die geen hoge datasnelheid vereisen, zoals bepaalde machine-to-machine (M2M) toepassingen.

Dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:24
Romavami schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:52:
@azerty

Ik ga contact opnemen met Jablotron om te vragen welke centrale eventueel compatibel is met de bewegingsmelders etc.

Je hebt geluk. Hier het overzicht voor Belgie.

In België wordt het 3G-netwerk stapsgewijs uitgefaseerd om ruimte te maken voor snellere technologieën zoals 4G en 5G. Telenet startte de afbouw van 3G in september 2024, terwijl Proximus verwacht dit tegen eind 2024 af te ronden. Hierdoor zullen apparaten die alleen 3G ondersteunen niet langer toegang hebben tot mobiele data, en gebruikers wordt aangeraden over te stappen op 4G- of 5G-compatibele toestellen. Het oudere 2G-netwerk zal voorlopig nog blijven bestaan voor spraak- en eenvoudige datadiensten tot 2029, met name voor toepassingen die geen hoge datasnelheid vereisen, zoals bepaalde machine-to-machine (M2M) toepassingen.

Dank voor je hulp.
Ik heb ook een ja82 en deze heeft een telefoonmodule maar kreeg deze met de kpn lijn niet meer werkend via een cisco spa.
ik heb hem nu via een kabel gekoppeld aan home assistant, nu krijg ik hier meldingen mee en je kunt als bonus ook je alarm aan en uit zetten. Misschien interessant.
https://github.com/tahvane1/jablotron80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romavami
@TheMystery

op zich zou het een goed idee zijn als we in Nederland woonden.
Maar wij wonen in Duitsland en daar wordt een centrale verbonden met een alarmcentrale en dat kan alleen met een GSM verbinding.

Maar bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1