Luchtvochtigheid omlaag brengen met airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:24
In mijn vakantiewoning op Corfu heb ik een viertal airco-units hangen van het merk Sendo. Het gaat om de types SND-12ARS-ID en de SND-09ARS-ID.

Deze heb ik afgelopen zomer allemaal voorzien van wifi-modules zodat het voor mij nu ook mogelijk is om de airco’s vanuit Nederland aan en uit te zetten.

Reden hiervoor is dat in de ‘winterperiode’ (vanaf oktober tot en met ca april) de luchtvochtigheid kan oplopen, mede door periodes van veel regen. In deze periode ben of kom ik niet op Corfu.

Om te voorkomen dat de luchtvochtigheid in huis te ver oploopt, met alle gevolgen van dien, wil ik regelmatig de airco’s laten draaien om de luchtvochtigheid weer omlaag te brengen of om dit op een enigszins acceptabel niveau te houden.

Om de luchtvochtigheid in de gaten te houden heb ik er een temperatuur/luchtvochtigheidsmeter neergezet welke ik ook vanuit Nederland kan monitoren (het gaat hier om een Tapo T315)

Nu mijn vraag:
Wat zou de beste stand van de airco zijn om de luchtvochtigheid omlaag te brengen.

1: De airco op koelen zetten op een lage(re) temperatuur
2: de airco op koelen zetten maar op een hoge(re) temperatuur
3: de airco op verwarmen zetten
4: anders, nl.

Aanvullend:
Vorig jaar heb ik (omdat ik toen nog geen Wifi modules had en dus de airco's niet vanuit Nederland kon bedienen) wat ramen open laten staan in de hoop dat daarmee het huis enigszins zou "doorluchten"
Helaas heeft dit onvoldoende effect gehad wat resulteerde in een muf ruikend huis met hier en daar wat vochtplekken op de muren.

Aangezien alle airco's nu vanuit Nederland bedienbaar zijn én ik nu ook de luchtvochtigheid kan monitoren heb ik er dit jaar voor gekozen om alle ramen dicht te doen. Ramen zijn ook niet voorzien van ventilatieroosters.

Op internet lees ik hierover tegenstrijdige berichten.
Ene kamp: ramen moet je open zetten, hiermee creeer je een luchtstroom in je huis die de luchtvochtigheid omlaag brengt. Eventueel kun je "bijsturen met je airco's"

Andere kamp: ramen moet je sluiten, want door ze open te zetten haal je juist lucht met hoge luchtvochtigheid je huis binnen, Tevens, als je dan je airco's aanzet is dat "vechten tegen de bierkaai" immers je ramen staan open.

De luchtvochtigheid op Corfu ligt sowieso (zeker in de winterperiode) hoger dan in Nederland, ook iets om rekening mee te houden wellicht.

Ik lees graag jullie (onderbouwde!) adviezen.

Eric, Signing off !!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:26
Als je alle ramen dicht houdt en lucht in het huis blaast, waar moet de (vochtige) lucht dan heen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:35

DexterDee

I doubt, therefore I might be

418O2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:50:
Als je alle ramen dicht houdt en lucht in het huis blaast, waar moet de (vochtige) lucht dan heen?
via de condensafvoer van de binnenunit uiteraard. Nadat het op de condensator is neergeslagen als water(druppels).

Luchtvochtigheid is relatief aan temperatuur. Koude lucht kan minder vocht bevatten en als je ramen open doet terwijl het buiten koud is koelt je huis ook af. Dientengevolge zal de luchtvochtigheid in huis dus ook toenemen, zelfs al komt er geen "nieuw" vocht van buiten naar binnen.

Met deze wetenschap kun je de luchtvochtigheid van je huis dus op een paar manieren regelen:

1. Airco op verwarmen zetten. Dit heeft direct het grootste effect, want bij een hogere temperatuur daalt de luchtvochtigheid terwijl er geen vocht uit de lucht onttrokken hoeft te worden

2. Airco op ontvochtigen zetten. Niet op koelen, want door de temperatuur in huis omlaag te brengen gaat automatisch de luchtvochtigheid omhoog. De airco zal een deel van dit vocht wel condenseren en afvoeren, maar efficient is het allerminst

De tip om je ramen open te zetten heeft ermee te maken dat er 's winters op sommige dagen weinig vocht in de lucht zit en je het vocht binnenshuis zo kan laten luchten naar buiten. In jouw geval ben je zelf niet aanwezig in de woning en zullen de ramen ook open staan als het buiten wél heel vochtig is. Op dat soort dagen komt er dus kou + vocht in je huis en dat versterkt elkaar weer in negatieve zin.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06 13:22
DexterDee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:10:
[...]
2. Airco op ontvochtigen zetten.
Enige juiste antwoord volgens mij.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat doet de energieprijs van Corfu?
Lijkt mij een kostbare sessie +slijtage op de machines. Als je de boel 3 dagen voordat je aankomt laat draaien, dan heb je toch een prima leefbaar klimaat?
Elk huis is niet 100% dicht; dus je zit hiermee in de hele periode te vechten tegen de natuurlijke ventilatie.

Ik denk dat als je het huis ontvochtigd tot 10%, en je kijkt naar hoe snel het percentage weer oploopt; dat het waarschijnlijk niet een liniare lijn zal zijn. Dus de laatste 10?% zal enorm veel energie gaan kosten.
En welk percentage is de natuurlijke gang? Wat is de maximale score waarbij je nog nét geen schimmel krijgt special op die plek?
Het lijkt mij een lastig doel om te bereiken, en mogelijk schiet je er nog weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:31

franssie

Save the albatross

@Eric H Heb je ook een WiFi vochtmeter? Dan kan je op afstand gewoon wat experimenteren met wat het beste werkt. Idealiter ook met energiemeters (Homewizzard oid).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Energie/stroom valt op zich mee. Maar ook weer niet zo goedkoop dat ik de airco's continu kan laten draaien ;-)
Vochtmeter heb ik (zie openingspost)

De ontvochtigingstand van de airco deed m.i. niet veel de laatste keer.

@Blasterxp De boel 3 dagen van te voren aanzetten voorkomt niet dat vocht in meubels e.d. trekt ;-)
Ik voel me dus genoodzaakt om van tijd tot tijd even de airco's aan te gooien.

De vraag is dan, op welke stand ?
(en dan het liefst onderbouwd met feiten en niet op onderbuik of gevoel, daar staat het internet namelijk al vol mee )

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:05
Een airco doet op de ontvochtigingstand toch niets anders dan koelen? Tenminste dat is wat ik hier ervaar, er komt koude lucht uit en de ingestelde temperatuur op de airco moet altijd lager zijn dan de gemeten temperatuur. Is dan gelijk aan of lager dan gaat de airco in de standby.

Ik heb een luchtontvochtiger staan en die is veel beter in ontvochtigen dan de airco. Of je moet eerst de temperatuur omhoog zien te krijgen door te verwarmen en hem daarna op ontvochtigen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:39
Eric H schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:47:
Energie/stroom valt op zich mee. Maar ook weer niet zo goedkoop dat ik de airco's continu kan laten draaien ;-)
Vochtmeter heb ik (zie openingspost)

De ontvochtigingstand van de airco deed m.i. niet veel de laatste keer.

@Blasterxp De boel 3 dagen van te voren aanzetten voorkomt niet dat vocht in meubels e.d. trekt ;-)
Ik voel me dus genoodzaakt om van tijd tot tijd even de airco's aan te gooien.

De vraag is dan, op welke stand ?
(en dan het liefst onderbouwd met feiten en niet op onderbuik of gevoel, daar staat het internet namelijk al vol mee )
Wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik zit met dezelfde vraag, grappig genoeg ook in een vakantiewoning in Corfu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:11
Vochtplekken op een muur duidt op condensatie. Hoe koud wordt het binnen/buiten in corfu?

Ik zou wat aan verwarmen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
Het is daar nu rond de 13 graden.

Heb ondertussen de airco’s zodanig ingesteld dat iedere dag een ander koppel airco’s aanslaat op verwarmen.

Nog 3 maandjes en dan gaan we eens kijken

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
rbnl schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gedaan? Ik zit met dezelfde vraag, grappig genoeg ook in een vakantiewoning in Corfu.
Haha…grappig, een mede semi-Corfioot.
Mag ik vragen waar jouw woning zich bevindt?
(Mag ook via DM hoor)

Heb nu mijn airco’s zo ingesteld dat ze per toerbeurt aanspringen in de verschillende ruimtes. Ze draaien dan een uurtje of 2 op verwarmen (25 graden)

In april maar eens kijken wat het effect is geweest.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:37
Als je echt vocht kwijt wilt, zou ik eerst verwarmen tot de kamer temperatuur een aantal graden is gestegen, en dan op ontvochtigen (of koelen). Door het grotere temperatuur verschil condenseert er meer vocht. En de uiteindelijke temperatuur van de kamer is niet na afloop veel lager dan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:35
Waarom meteen zo overdreven van 13 naar 25?

Voor een gezond binnenklimaat moet je zorgen dat de temperatuur boven het dauwpunt blijft. Als je de airco's een beetje laat pruttelen op 16 (in NL) dan is dat waarschijnlijk voldoende. Het vocht blijft in de warme lucht ipv te condenseren op koude oppervlakken. Er bestaan dauwpuntcalculatoren.

Echter, je moet ook effectief vocht afvoeren omdat je niet ventileert. Dat kan door te koelen of door de ontvochtigingsstand (wat een combi van verwarmen en koelen is). Dat moet je dus in het schema verwerken.

De muffe lucht ga je niet oplossen met een potdicht huis. Maar dat is onschuldig met bovenstaande.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2025 09:10 ]

Pagina: 1