Nieuwe groepenkast samengesteld, graag aan en opmerkingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dualisimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-09 22:03
Ik heb zelf een nieuwe groepenkast samengesteld en in elkaar gezet
Aangezien dit niet mijn dagelijkse werk is wil ik jullie vragen om hier eens naar te kijken en vragen en opmerkingen te geven.

Ik het een 3x 25A aansluiting
Gekozen voor Hager omdat het een A-merk is en spullen zijn makkelijk aan te komen.

Mijn gedachte achter de kast:
- moet toekomstbestendig zijn, makkelijk uit te breiden
- Overzichtelijk (weet dat er andere opties zijn qua plaatsen van aardlekschakelaars maar dit vindt ik handig(en het gezin snapt het zo ook)
- betrouwbaar
- brandveilig

van onder naar boven, rechts naar links:
1a) kast rechtsonder: 1 hoofdschakelaar
1 aardlekautomaat B16 30 mA ivm zonnepanelen (max 1.000W)att piek in op Fase 2
1 aardlekschakelaar 300mA, automaat B20 (Max 3.680 Watt piek) op fase 1
1b) daarboven Type2 Overspanningsbeveiliging en 3 fase Aardlekautomaat i.v.m. kookplaat

2a) kastje bovenin: Fase1 aardlekschakelaar 40A, B16 kookgroep voor wasmachine en droger en 2 B16 groepen

3a) kast links onder, onderste rij, fase 2 aardlekschakelaar met kookgroep voor vaatwasser en toekomstige boiler in keuken
3b) kast links onder, bovenste rij, fase 3 aardlekaardlekschakelaar 40A met 3x automaat B16(1 vrij) en 1x C16 (i.v.m. zaagmachine in schuur)

Mijn vragen:
1) Ziet iemand iets verkeerd qua installatie automaten? Kan natuurlijk altijd iets fout hebben beredeneerd
2) Mijn bedrading, het is 6 mm2. Wat vinden jullie van hoe (logica) het is aangesloten. Heb af en toe moeten werken met dubbele kabelschoen.
3) andere dingen die mogelijk opvallen.

Ben benieuwd naar de opmerkingen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmIKx101YiZinPonRq5WJ55mrH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Slm4rNpDEPCXx8skT92KfifG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkApRk3QmWevpk7kGD8BuuOc_4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N40mSfQN8nkXDs20yq43yB3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFv0CUrEvjRWs8pdmTWhEF23FSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z58qRKLY7XLC7AtSn4bcjcmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE_27mLhijcRob2RMT6YDh25Klk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Goityql7Xm3wzcbeldGUSdDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXvIsKwu2tITeOjskLWDH2JW19g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Go6bDKI58ahic7VRpcwjkcdY.jpg?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 08-11-2024 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 13:08
Zit er goed uit. Paar dingetjes: Volgens mij ben je vergeten de overspanningsbeveiliging aan de aarde te hangen. En er missen nog een paar gele afdekkapjes bij de rail linksonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Ik zou die wandcontactdoos onderaan en zo mogelijk in een hoek plaatsen, anders hangt whatever je daar in steekt voor de schakelaars langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
jordje schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:16:
Zit er goed uit. Paar dingetjes: Volgens mij ben je vergeten de overspanningsbeveiliging aan de aarde te hangen. En er missen nog een paar gele afdekkapjes bij de rail linksonder.
Aarde draad overspanningsbeveiliging is nog niet gedaan. Dat klopt. Hoe dat precies komt hangt beetje af van lengte huidige draad

Afdekkapjes hoeven niet, daar komt een kookgroep, die is nu nog in gebruik

[ Voor 18% gewijzigd door dualisimo op 08-11-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
Wilke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
Ik zou die wandcontactdoos onderaan en zo mogelijk in een hoek plaatsen, anders hangt whatever je daar in steekt voor de schakelaars langs.
Dat is een goede. Ik vond dit er mooier uitzien.. Of het handig is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-10 22:41
Waarom een 300mA alamat? Daar zit ik niet graag aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Zoals in deze topics vaak terugkomt, waarom geen krachtgroep ipv een kookgroep? Aangezien dit een trucje is als je geen 3-fase aansluiting hebt. (er is volgens mij een compleet topic over).

Daarnaast, vraag ik mij af of het handig is de leidingen naar de verbruikers via het extra kastje te laten lopen. Zijn alle draden wel lang genoeg als ze eigenlijk linksonderin moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
Thomox schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:39:
Waarom een 300mA alamat? Daar zit ik niet graag aan...
Huidige is alamat van 100mA (omdat ie mogelijk anders af kan slaan). Aangezien ze die bij Hager niet hadden heb ik voor 300mA gekozen. (wordt vaker gedaan, of het echt nodig is is de vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
dualisimo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:44:
[...]

Huidige is alamat van 100mA (omdat ie mogelijk anders af kan slaan). Aangezien ze die bij Hager niet hadden heb ik voor 300mA gekozen. (wordt vaker gedaan, of het echt nodig is is de vraag)
Komt dat vanuit de installatie vanuit de zonnepanelen? Zonnepaneel installateurs doen vaak maar wat.

Ik zou als het een degelijke installatie is gewoon een 30mA schakelaar kiezen. Kijk anders even naar het voorschrift dat in de handleiding van de omvormer staat.

Je wilt wel graag dat de boel uitgaat als er wat gebeurt, al is het risico heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
SiErRa schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:40:
Zoals in deze topics vaak terugkomt, waarom geen krachtgroep ipv een kookgroep? Aangezien dit een trucje is als je geen 3-fase aansluiting hebt. (er is volgens mij een compleet topic over).

Daarnaast, vraag ik mij af of het handig is de leidingen naar de verbruikers via het extra kastje te laten lopen. Zijn alle draden wel lang genoeg als ze eigenlijk links onderin moeten zijn?
Ik heb een krachtgroep voor mijn inductieplaat. Die is gewoon 3 fase

De twee kookgroepen zijn omdat het in een bestaande buis van 19 mm 5 kabels moest leggen (2x fase 2x nul en 1 aarde).
Daar mag je geen gewone groep opzetten, omdat ze samen in 1 buis van minimaal 19 mm zitten.
Als je daar een kookgroep opzet dan mag het wel, gebeurt er iets met de een dan gaat de ander ook meteen af ivm veiligheid / brand. Kan de link niet direct terugvinden maar staat op de site van Hager hoe en waarom.

Ik heb de discussies op tweakers hierover (grotendeels) gelezen :)

Of de draden lang genoeg zijn moet ik bekijken, de meeste wel in ieder geval . ik kan ze eventueel nog verlengen met door op dinrail een wago lasklem-houder te zetten zodat de lasklemmen niet rondzweven in de kast(wat niet mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:41

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE_27mLhijcRob2RMT6YDh25Klk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Goityql7Xm3wzcbeldGUSdDL.jpg?f=fotoalbum_large

Die rail in het midden, horen de uiteinden van de draden daar zo bovenuit te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

dualisimo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:44:
[...]

Dat is wel een zwak argument. Veiligheid zou voorop moeten staan dus ik zou toch echt voor 30 mA gaan tenzij je goede redenen hebt om daar vanaf te wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
de Peer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is wel een zwak argument. Veiligheid zou voorop moeten staan dus ik zou toch echt voor 30 mA gaan tenzij je goede redenen hebt om daar vanaf te wijken.
True.

Gelukkig staat in de handleiding:
Als een externe aardlekbeveiliging is voorgeschreven, moet een aardlekbeveiliging
geïnstalleerd worden, die bij een lekstroom van 100 mA of hoger wordt geactiveerd (zie de
technische informatie "Criteria voor de selectie van een aardlekbeveiliging" op www.SMASolar.com voor informatie over de keuze van een aardlekbeveiliging).

100mA is er niet, eerst volgende is 300mA (ga nog even verder zoeken op de site.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:07
Volgens mij wil je de eerstvolgende de andere kant op, want aan de eis voldoen dat het afslaat bij 100mA lekstroom gaat nooit lukken met iets dat pas bij een hogere lekstroom afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
Mrlten schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:56:

Die rail in het midden, horen de uiteinden van de draden daar zo bovenuit te steken?
Dat kan inderdaad net iets netter, even afknippen. Het steekt er sowieso iets door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dualisimo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:04:
[...]

True.

Gelukkig staat in de handleiding:
Als een externe aardlekbeveiliging is voorgeschreven, moet een aardlekbeveiliging
geïnstalleerd worden, die bij een lekstroom van 100 mA of hoger wordt geactiveerd (zie de
technische informatie "Criteria voor de selectie van een aardlekbeveiliging" op www.SMASolar.com voor informatie over de keuze van een aardlekbeveiliging).

100mA is er niet, eerst volgende is 300mA (ga nog even verder zoeken op de site.)
Dat iets nu niet beschikbaar is (in 1 webshop?) is toch geen argument. Dan bestel je het toch elders? De veiligheid moet voorop staan, niet het budget of beschikbaarheid in een webshop. 300mA voldoet (officieel) niet.

Vind het overigens wel heel goed dat je hier om feedback vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
de Peer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:26:
[...]

Dat iets nu niet beschikbaar is (in 1 webshop?) is toch geen argument. Dan bestel je het toch elders? De veiligheid moet voorop staan, niet het budget of beschikbaarheid in een webshop. 300mA voldoet (officieel) niet.

Vind het overigens wel heel goed dat je hier om feedback vraagt.
Heb het niet over niet beschikbaar. Bestaat niet van Hager (voor zover ik heb kunnen vinden).
Dat gezegd hebbende.
Ik heb wat documenten wat doorgelezen van SMA... Lastig te vinden
Ik heb SMA sunny boy SB3.6-1AV-41

In de 'verklaring' van de fabrikant' ( files.sma.de/downloads/RCD-Typ-A-HK-nl-17.pdf ) staat dat het vanaf 30mA is (andere documenten spreken ze of 100mA of 300mA ivm onbedoeld afslaan) zeer verwarrend allemaal.
Kan er natuurlijk een CDA540G van 30mA van maken, die heb ik nog liggen.
Mochten de panelen toch afslaan moet ik naar iets anders opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inderdaad, in principe ga je voor 30mA tenzij je met afslaan van de omvormer te maken krijgt. Dan kies je 100 mA of eventueel 300mA.

Maar dat het niet beschikbaar is als Hager zou geen argument mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
Wel goed dat je om feedback vraagt. Het is wel een nette kast verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Links onderaan zie ik nog bloot koper waar er vast nog een automaat op moet (ik heb er dan overheen gelezen in je post).
Persoonlijk vind ik WCDs in een groepenkast ontzettende ondingen:

[ Voor 3% gewijzigd door True op 08-11-2024 13:58 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
True schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:58:
Links onderaan zie ik nog bloot koper waar er vast nog een automaat op moet (ik heb er dan overheen gelezen in je post).
Persoonlijk vind ik WCDs in een groepenkast ontzettende ondingen:
WCD in groepenkast is inderdaad niet echt fijn. Echter heb ik daar af en toe een stopcontact nodig. Bevalt het niet dan gooi ik hem eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

paQ

dualisimo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:41:
[...]

Heb het niet over niet beschikbaar. Bestaat niet van Hager (voor zover ik heb kunnen vinden).
ABB heeft ze

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:53
de Peer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:58:
[...]

Diverse SMA omvormers laten een 30mA aardlek trippen bij bepaalde weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rukapul schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:25:
[...]

Diverse SMA omvormers laten een 30mA aardlek trippen bij bepaalde weersomstandigheden.
Dat weet ik. dat kan een goede reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
[...]

Ik weet het natuurlijk alleen zeker als ik het of 30mA probeer of het genoeg is. Probeer contact te krijgen met SMA hierover... nou...telefonisch of per mail contact krijgen is heb ik nog niet gevonden.... :(

gevonden... ben benieuwd naar het antwoord

[ Voor 5% gewijzigd door dualisimo op 08-11-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dualisimo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:40:
[...]

Ik weet het natuurlijk alleen zeker als ik het of 30mA probeer of het genoeg is. Probeer contact te krijgen met SMA hierover... nou...telefonisch of per mail contact krijgen is heb ik nog niet gevonden.... :(

gevonden... ben benieuwd naar het antwoord
kan prima maanden of een jaar duren voordat dat probleem zich voor gaat doen. dus je zou bij voorbaat al voor 100 mA kunnen kiezen, afgaande op de ervaringen van andere Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
de Peer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:45:
[...]

kan prima maanden of een jaar duren voordat dat probleem zich voor gaat doen. dus je zou bij voorbaat al voor 100 mA kunnen kiezen, afgaande op de ervaringen van andere Tweakers.
Ok, maar mis ik nou iets. Waarom heeft Hager (als gerenommeerd bedrijf) geen 100mA? dat is toch gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Maar in de omvormer kun je (als installateur) ook aangeven dat je een 30mA aardlekschakelaar/automaat hebt. AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
timovd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:56:
[...]

Maar in de omvormer kun je (als installateur) ook aangeven dat je een 30mA aardlekschakelaar/automaat hebt. AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Klopt. Dat kan bij diverse omvormers (wordt ie wel iets minder efficiënt van)
Heb de gegevens om als installateur erin te gaan, echter is de website is veranderd en weet ik nog niet hoe in te loggen als installateur. Weet dus nog niet of het met die van mij kan.

Zeker goed om ook nog uit te zoeken.

Heb het aangepast in de omvormer. 30mA moet geen probleem meer zijn.
Ga mijn 300 mA aardlekschakelaar voor zonnepanelen vervangen door 30mA. Op termijn misschien een alamat ivm extra ruimte

Ook nog wat andere zaken netter afwerken, en natuurlijk de aarde van de overspanningsbeveiliging aansluiten.
Bedankt allemaal. Mochten er nog meer opmerkingen zijn. Laat maar horen.

Paul

[ Voor 24% gewijzigd door dualisimo op 08-11-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualisimo
Update:

omvormer op met RCD op 30mA geeft problemen. Krijg nu frequent de melding

3908 Startvoorwaarden niet bereikt 20 nov. 2024 10:18:14
3908 Afleidcapaciteit DC-generator te hoog 20 nov. 2024 10:18:14

Dit had ik nog nooit gehad.
ik ben niet de enige die dat heeft na aanpassing na RCD aanpassing op 30mA.
Met vochtig weer geeft dat de melding
Had daardoor al enkele periode enige tijd geen opbrengst.

RCD staat nu dus weer uit. ALAMAT van 100mA van ander merk blijft er gewoon in zitten omdat ik 300mA van Hager te hoog vindt.
Pagina: 1