Geen spouwmuur maar wel passen isolatieadvies gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 13:45
We wonen in een ruitjeshuis uit 1916. Isolatie op platdak en dubbelglas zijn al wel aanwezig. Iedereen die ik vraag naar isolatiestappen kan uiteindelijk niet helpen met verdere realistische stappen behalve voorzetwand binnen of buiten te plaatsen. Dat lijkt mij in beide niet realistisch en zoek dan naar een expert die op andere vlakken nog wat winst weet te halen. De huidige experts hebben duidelijk geen kaas gegeten van alles voor de "jaren 30"

Is het echt zo dat alle huizen van voor 1924 (toen kwamen spouwmuren in de bouw) overgeleverd zijn aan volledige buitenmuur bekleding? We hebben geen rijksmonument maar wel beschermd stadsaanzicht. Wie weet een expert die betaald een goed advies kan geven?

Beste antwoord (via wheeler op 10-11-2024 12:07)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:58
wheeler schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:40:
Gezien het oppervlakte aan de voorzijde, denk ik dat we dan toch meer gebaat zijn bij nieuw glas. Verder begrijp ik de opmerkingen wel, maar de informatie die ik over voorzetwanden krijg is dat het een behoorlijke ingreep en ruimteverlies.
Wellicht helpt isoleren achter die radiatoren ook, daar wordt het natuurlijk vrij warm en nu verwarm je daar de buitenmuren. Ik heb een huis uit 1904 en aan de binnenzijde geisoleerd mbv een voorzetwand, dit wel samen aangepakt met de overgang van enkel- naar HR++-glas, dus ik kan niet goed inschatten wat het verschil is van enkel de voorzetwand.

Ik heb ook glas in lood bovenlichten uitgevoerd in HR++ ("tussen de platen"), een warmtescan laat zien dat dit slechter isoleert dan het normale HR++ glas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:34
Hoe denk je zelf isolatie te kunnen creëren zonder de wand dikker te maken? Tenzij je natuurlijk de stenen vervangt door iets met een betere isolatiewaarde, maar dat valt onder het kopje onrealistisch lijkt me.

Waarom vind je een voorzetwand binnen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor elke realistische vorm van gevelisolatie heb je een redelijke dikte aan isolatie nodig bovenop de enkelsteens muur. Dat zal toch echt tegen die muur aan moeten, dus of binnen een voorzetwand (in jouw geval) of de gevel bekleden (ondoenlijk met een rijtje en beschermd stadsgezicht)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 08-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0J9jYMn-nUs7IXMSc_5_v1GEeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjMRTVQFjkkRJNiS6hJwfqJp.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het oppervlakte aan de voorzijde, denk ik dat we dan toch meer gebaat zijn bij nieuw glas. Verder begrijp ik de opmerkingen wel, maar de informatie die ik over voorzetwanden krijg is dat het een behoorlijke ingreep en ruimteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58

BCC

Tja, wat is veel ruimte - Onder je raam ga je de ruimte niet missen - achter je verwarming ook niet - En links en rechts heb je buren, dus daar levert het weinig tot niets op vermoed ik. Eerste voorbeeld op youtube - YouTube: Voorzetwand W'all-in-one

Loop buiten eens een rondje met een wamtecamera - dan kun je grofweg zien waar je warmte lekken zitten. En wat zit er onder de vloer?

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 08-11-2024 13:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Verder begrijp ik de opmerkingen wel, maar de informatie die ik over voorzetwanden krijg is dat het een behoorlijke ingreep en ruimteverlies.
Dat klopt, maar het is dat of iets aan de buitenkant doen. Er zijn geen tovertrucs hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 21:36

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wij hebben ook een jaren 20 woning. Alles enkel wandig, dus geen spouw. Muur isolatie hebben wij niet gedaan, omdat daarmee je huis weer wat kleiner zal worden. Je verliest toch wat m2 als je dat door het hele huis gaat doorvoeren. En in onze buurt kost een m2 meer dan 8.000 euro :)

In plaats van muurisolatie hebben we wel overal dubbel glas laten plaatsen. Verder betonschuim met vloerverwarming. Dak van de zolder volledig geisoleerd. Dat scheelt een hele hoop. Verder alle naden goed nalopen en waar nodig dichtkitten. Onlangs ook de brievenbus vervangen door een klep die niet lekt. Het zijn allemaal kleine dingen, maar bij elkaar opgeteld scheelt het toch.

Voor de stroom hebben we sinds kort zonnepanelen. 8 stuks. 450w opbrengst per paneel. Daarmee vangen we de helft van het verbruik op.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23

orf

Ik heb op de bovenverdieping het stucwerk van de muren gehaald. Direct op de bakstenen een PIR-plaat van 40mm en daarom een AK gipsplaat van 12,5mm. Daardoor is het verlies in ruimte minimaal, maar ik voel wel verschil.

Het was wel ontzettend veel werk. De dagkanten van de ramen heb ik opgedikt met grenen. De sierlatten en vensterbanken van de ramen moesten er allemaal af en heb ik na de gipsplaten weer teruggelijmd, nadat ik ze helemaal gerestaureerd heb. De (schuif)ramen en bovenlichten zijn HR++ geworden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:58
wheeler schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:40:
Wellicht helpt isoleren achter die radiatoren ook, daar wordt het natuurlijk vrij warm en nu verwarm je daar de buitenmuren. Ik heb een huis uit 1904 en aan de binnenzijde geisoleerd mbv een voorzetwand, dit wel samen aangepakt met de overgang van enkel- naar HR++-glas, dus ik kan niet goed inschatten wat het verschil is van enkel de voorzetwand.

Ik heb ook glas in lood bovenlichten uitgevoerd in HR++ ("tussen de platen"), een warmtescan laat zien dat dit slechter isoleert dan het normale HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
Bedankt voor de suggesties, een flink aantal (brievenbus, radiatorfolie, glas-in-lood in dubbelglas) al gedaan maar niet gemeld. Een renovatievloer is (nu) een stap te ver.

Ik ga toch eens kijken of ik met voorzetwand achter radiator en onder raam een eerste stap kan zetten, dan maar zonder advies en gewoon doen.
Pagina: 1