Oplossing voor eigen modem, maar ook een mesh in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieuke
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 16:30
Hallo allen,

Ik vond het lastig om een goede titel te vinden, dus hier even een toelichting:

Ik heb glasvezel van Odido.
In de meterkast komt nu glasvezel binnen, gaat een omvormer in richting Odido-router (modem met wifi). Van daar uit heb ik netwerkkabels vanuit elke poort naar een netwerkoutput in de muur, in alle slaapkamers.
Omdat ik meer kamers dan poorten in de modem/router heb, zit er in de meterkast ook nog een switch tussen.

Het werkt verder probleemloos op 1 puntje na.....:
De router wijst geen ip-adressen toe aan smart-apparatuur, in mijn geval, deurbel, slimme stekker en camera's. Deed het voorheen wel, maar sinds een aantal updates dus niet meer. Wat was aangesloten deed het, maar nieuwe apparaten worden niet toegevoegd. Zo heb ik laatst de deurbel opnieuw in willen stellen, en dat lukt nu dus niet meer.

Wat heb ik nog meer:
Eerste verdieping heb ik een Asus router staan (rechtstreeks op de netwerkoutput uit de muur), ik ga even uit van ingesteld als repeater, want ook apparatuur die ik via deze router verbinding wil laten maken krijgt geen IP-adres toegewezen.

Tweede verdieping een Asus router, input vanuit de netwerkoutput uit de muur, maar als accespoint, want als ik via die router apparatuur wil aansluiten via WiFi, krijgen die wel een IP-adres toegewezen, op sepcifiek het WifI signaal van die router. Alleen, het signaal voor de twee camera's buiten en de slimme stekker is eigenlijk te zwak vanwege de afstand.

Wat is dan mijn vraag?

Ik wil graag een eigen modem installeren, in plaats van afhankelijk te zijn van wat een aanbieder mij levert.
Daarbij wil ik van de losse routers af en een mesh in huis. Alles op dezelfde wifinaam

Ik zie twee mogelijkheden:
1. Een eigen modem, en daarna een mesh daar achter hangen.
2. Een eigen Modem/router met mesh. (dus dan modem/router, met 2 of 3 satteliet apparaten voor de wifi op de eerste en tweede verdieping plus tuinhuis.

Derde mogelijkheid, maar dan met behoud van modem van aanbieder:
3. Modem van aanbieder, maar een mesh daarachter waar ik alle smart apparatuur op aan kan sluiten, zonder dat de router daar ip-adressen aan moet toekennen, maar dat dat door de mesh gedaan wordt. Ik weet alleen niet of dat uberhaubt kan, ik wil als ik niet thuis ben ook de deurbel, camera's, smart verlichting (Hue en Wiz) kunnen bekijken/bedienen...

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gedeeld, ik ben geen leek, maar ook geen professional...

Welke apparatuur kan ik hiervoor aanschaffen???

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zegt "een eigen modem", maar:

- in je verdere vraag heb je het alleen maar over routerfuncties (layer 3, dus uitdelen van IP-adressen en verder) niet modemfuncties (layer 1+2, dus moduleren en demoduleren van signalen over een analoge lijn).
- je verhaal lijkt te gaan over glasvezel. Dat is geheel digitaal en daar komt sowieso geen modem bij kijken. Je hebt afhankelik van smaak glasvezel een NTU dat een PON of AON ONT is en daar sluit je een router op aan.

Ik vermoed sterk dat je helemaal geen eigen modem of ONT wilt - je hebt het recht zo'n ding in te zetten, maar dat is in veel gevallen behoorlijk complex en mogelijk duur, en het zal niets veranderen aan de zaken waar je problemen mee hebt.

Mijn advies sowieso: laat die NTU voor wat het is en kijk alleen naar de router en wat je erachter gaat hangen.

Verder heb je het meermaals over 'mesh', maar dat lijk je te begrijpen als 'magisch systeem dat al m'n WiFi-problemen gaat oplossen'. Dat is natuurlijk niet zo. 'Mesh' wil niet meer of minder zeggen dan een systeem waarmee WiFi access points draadloos verbinding kunnen maken met de router. Dat heeft trouwens in minder marketingspeak een 'repeater'. Niet meer en niet minder. Let op dat dit latency toevoegt en vaak flink performance en dekking inlevert. Het klinkt makkelijk maar is zelden de beste oplossing. Gelukkig heb je het ook totaal niet nodig omdat je op meerdere plekken netwerkkabels hebt liggen.

Je hebt het er ook over dat je je Asus router als repeater ingezet hebt, maar ook dat je het aangesloten hebt op een vaste netwerkkabel. Dan werkt het (hopelijk...) als access point een apparaat dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt, niet als repeater.

Kortom, je haalt de terminologie flink door elkaar en maakt het jezelf onnodig moeilijk.

Als ik even vertaal in wat je eigenlijk zegt:
- internetverbinding is prima
- WiFi-dekking en performance is prima
- je huis is goed bedraad met netwerkkabels mooi :Y
- router deelt sinds een update geen IP-adressen meer uit aan je IoT apparaten
- je hebt de wens qua router niet meer afhankelijk te zijn van de grillen van je provider

Wmb hoeven we dan alleen naar die router te krijgen. Ik zou in beginsel aanraden om eerst je IP-probleem te troubleshooten voor mogelijk geld over de balk te gooien voor nieuwe hardware.
Eerste vraag: exact welke router (merk+model) heb je van Odido gekregen? En welke firmwareversie draait het nu? Als je weet welke het voorheen draaide, of in ieder geval rond welke datum de update die je IoT-problemen veroorzaakte plaatsgevonden zou hebben?
Tweede vraag: wat voor IoT heb je? Noem eens wat merken/modellen?

Heb je helemaal geen zin in uitzoeken met Odido-spul, dan kunnen we alvast kijken naar alternatieven voor die router. Je bent op zich blij met prestaties van dat ding, dus ik zou aanraden om in ieder geval vergelijkbare specs te zoeken. Meer heb je alvast niet nodig.

Verder relevant:
- ook hier: exacte merk+model van hun router, en van je IoT is nodig om een goede keuze te kunnen maken.
- maak je ook gebruik van andere diensten van Odido? Vaste telefonie en televisie kunnen de keuze en/of uitvoering ingewikelder maken.
- welke glasvezeltechniek heb je? merk+model van je NTU (die "omvormer") zou dat duidelijk moeten maken.
- welke Asus router (modelnr) heb je boven staan?
- hoeveel heb je ervoor over?

Grof gezegd heb je drie soorten insteek hier:
- alleen de Odido router vervangen door nog een router (die hopelijk wel IP-adressen toekent aan je IoT)
- een centraal beheerd systeem voor WiFi kiezen incl router (veel van die 'mesh' setjes komen hierop neer)
- een cenraal beheerd systeem voor WiFi kiezen en losse router (eigenlijk hebben router en WiFi-functionaliteit weinig met elkaar te maken, dit geeft meeste flexibiliteit).

Wat het handigst is hangt sterk af van welke soort glas je hebt en of je televisie en vaste telefonie gebruikt. En van je budget - makkelijk en goed kost veel geld. Heb je dat niet ervoor over dan kun je gaan voor makkelijk of goed, maar niet beide.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Thieuke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:23:
Tweede verdieping een Asus router, input vanuit de netwerkoutput uit de muur, maar als accespoint, want als ik via die router apparatuur wil aansluiten via WiFi, krijgen die wel een IP-adres toegewezen, op sepcifiek het WifI signaal van die router. Alleen, het signaal voor de twee camera's buiten en de slimme stekker is eigenlijk te zwak vanwege de afstand.
Dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn: Je geeft aan dat je deze router als accesspoint gebruikt, maar volgens je beschrijving werkt-ie als een router. Accessppoints delen namelijk niet zelf IP-adressen uit.

Staat DHCP in het Odido modem/router wel aan?
Welke apparatuur kan ik hiervoor aanschaffen???[/i]
Ik zou het niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk, je Odido modem/router laten staan en een oplossing in huis halen a la TP-Link Deco. Dat is een set met een hoofdrouter en een aantal accesspoints.

De hoofdrouter zet in de meterkast en sluit je (als enige) aan op je Odido modem/router en op je switch. Alle andere apparaten en de TP-Link Deco accesspoints sluit je dan ook aan op je switch.

De wifi van Odido zet je uit en je verbind al je wifi apparaten met wifi van de TP-Link Deco.

Mocht je in de toekomst van provider wisselen hoef je alleen die hoof Deco aan te sluiten op het modem van je nieuwe provider en je bent in no time weer up & running.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
Koop gewoon een TPLink Deco met 3 nodes en evt een buitennode. Ik heb er ook eentje, en hoewel ik er wel wat advanced settings in heb gewijzigd is het opzetten zo simpel als wat. Voor al je IoT devices kan je een eigen netwerkje maken, en eventueel devices zo instellen dat ze niet het internet op kunnen (voor als je chinese meuk hebt die je niet vertrouwt). Zonder extra tplink licenties oid.

Wat ik alleen niet zou doen is om de hoofdrouter in de meterkast te zetten, tenzij dat een logisch punt is om wifi te zenden. Ik heb hem zelf bedraad op een ander plekje neergezet. Het is echter wel aan te raden om de "backhaul" (de verbinding waar de nodes onderling mee praten) bedraad te maken. Dat kan wifi maar is natuurlijk minder snel/stabiel. Dus als jouw netwerkkabels altijd starten in je meterkast dan moet je natuurlijk wel uitkomen; want zet je hem op een andere plek dan heb je dus voor heen en terug een utp kabel nodig.

Kortom: odido modem=> mesh hoofdnode/router => switch => andere apparaten en je mesh accesspoints.

Iedere node heeft zelf ook utp poortjes. Ik heb de x50, daar heb je drie gigabit poorten. 1 is nodig voor de backhaul; op de hoofdnode nog eentje naar je router (WAN), en de rest kan je als switch poort gebruiken.

Tot slot, hoofdnode/router en accesspoints zijn technisch gelijk. Pas als je de boel instelt zeg je welke node de baas wordt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieuke
@dion_b Dankjewel voor je input. Ik haal wel wat zaken door elkaar, maar je hebt er wel de strekking van mijn probleem uit weten te halen.

Om op al je vragen antwoord te kunnen geven moet ik toch echt thuis zijn. Dat gaat me nu niet lukken.
Maar met jou antwoord en de antwoorden eronder denk ik dat ik voor een TP-link Deco setje ga ofzo.
Ik heb inderdaad geen klachten over de WiFi an sich, behalve dat het nu een rommeltje is met 3 verschillende netwerknamen en IoT dat geen IP-adres krijgt van de Odido router.

Er zijn meer mensen die daar problemen mee hebben, maar een oplossing wordt niet echt geboden. Ik heb eens met de klantenservice van Odido gebeld, maar die kwam niet verder dan: OH, die deurbel werkt met 2.4 GHz en dus die moeten we dan even aanzetten. Dat loste het probleem natuurlijk niet op.

@FredvZ Ook bedankt voor je input. Zoals hierboven ga ik voor de TP-link Deco. Goede tip van het uitzetten van de Wifi op de router, dan heb ik nog 1 netwerk, met verschillende accespoints (en dus maar 1 netwerknaam).

@Mistraller Dank voor je antwoord.
Alles hierboven al gezegd. De router staat in de meterkast bij de voordeur, inderdaad niet centraal, maar ik wil die router niet in de huiskamer of op de eerste verdieping centraal hebben staan. Het is nogal een lelijk apparaat, en alle netwerkkabels komen uit in de meterkast, dus daar staat hij toch het handigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Heb het zelf vrij simpel opgelost door deze uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter X in de meterkast direct na de FTU.

Je moet dan wel netjes het vlan instellen van je glassprovider. En als je ook tv hebt kan de configuratie wat lastig worden als dat weer uit een ander vlan komt.

Dan ben je daarna vrij om acces points voor je wifi op te hangen. In mijn geval 2x een Unifi 6 lite.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thieuke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:21:
@dion_b Dankjewel voor je input. Ik haal wel wat zaken door elkaar, maar je hebt er wel de strekking van mijn probleem uit weten te halen.

Om op al je vragen antwoord te kunnen geven moet ik toch echt thuis zijn. Dat gaat me nu niet lukken.
Maar met jou antwoord en de antwoorden eronder denk ik dat ik voor een TP-link Deco setje ga ofzo.
Ik heb inderdaad geen klachten over de WiFi an sich, behalve dat het nu een rommeltje is met 3 verschillende netwerknamen en IoT dat geen IP-adres krijgt van de Odido router.

Er zijn meer mensen die daar problemen mee hebben, maar een oplossing wordt niet echt geboden. Ik heb eens met de klantenservice van Odido gebeld, maar die kwam niet verder dan: OH, die deurbel werkt met 2.4 GHz en dus die moeten we dan even aanzetten. Dat loste het probleem natuurlijk niet op.
Hoe zit het met televisie en telefonie? Als je die niet gebruikt kun je de router van Odido makkelijk genoeg vervangen, maar als je wel televisie en telefonie van je provider gebruikt kan het ingewikkelder worden...
@FredvZ Ook bedankt voor je input. Zoals hierboven ga ik voor de TP-link Deco. Goede tip van het uitzetten van de Wifi op de router, dan heb ik nog 1 netwerk, met verschillende accespoints (en dus maar 1 netwerknaam).
Je kunt prima met meerdere AP's exact dezelfde SSID en wachtwoord instellen. Zolang je ook zelfde beveiliging en encryptie instelt gaat dat goed. ZIjn tip was niet om de WiFi uit te zetten, maar om het als access point, niet router in te zetten.

WIFi is een layer 2 functionalteit (zoals switch of modem) en staat los van routerfunctionaliteit op layer 3. Clou is dat je maar een router in huis wilt hebben en die moet als eerste aan het internet verbonden zijn. Apparaten erachter moeten niet voor router spelen.
Alles hierboven al gezegd. De router staat in de meterkast bij de voordeur, inderdaad niet centraal, maar ik wil die router niet in de huiskamer of op de eerste verdieping centraal hebben staan. Het is nogal een lelijk apparaat, en alle netwerkkabels komen uit in de meterkast, dus daar staat hij toch het handigste.
Dit zou dus een argument zijn om router en WiFi los te koppelen, aangezien een router idealiter moet zitten waar de kabels samenkomen maar een WiFi AP juist optimaal signaal moet leveren aan jouw apparaten en dus niet een stel muren ertussen moet hebben.

Maar goed, eerst eens wachten tot je thuis bent en de detailvragen kunt beantwoorden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Thieuke schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:21:

Je kan veel zeggen maar een deco vind ik niet lelijk hoor. Bij ons staat 1 AP naast de TV.
In de config kan je het enige ledje dat het ding heeft, ook nog configureren. (bij mij allways-off)

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1857904

Ding is ongeveer formaat WC rol en ontworpen met gedachte dat je hem bij het plaatsen kan zien. De andere 2 nodes (De hoofdnode/router en het AP dat op de eerste etage staat) staan bij mij boven op een kast.

En als je qua bereik met 4 of 5 nodes wilt werken, kwestie van bijprikken en het configureert zichzelf. Enige is dat een losse node bijkopen, duurder is dan een heel setje tegelijk aanschaffen. Maar wie weet brengt blackfriday wat moois. x50 is er overigens alweer een poosje, dus wellicht ook andere modelletjes in de gaten houden.

Ik heb zelf ook Ubiquiti / UniFi overwogen maar dat werd me te duur. De deco doet perfect wat ik wil; enige nadeel (als je dat vervelend vind tenminste) is dat ie alleen via cloud te beheren is, en je dus je config in de app moet maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Mistraller op 08-11-2024 17:50 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieuke
@Mistraller Nee die zijn niet lelijk, ik heb de TP-LINK Deco 3-pack XE75 router besteld. Ik had het over de router van Odido.

1 komt in de meterkast, met de switch erachter.
1 komt in mijn slaapkamer (daar zit de netwerkkabelaansluiting)
1 komt op zolder op de plek waar nu de Asus router staat (ook bedraad)

Tenminste, als dat zo aan te sluiten is. Als het allemaal draadloos met elkaar verbind, dan kan 1 van de nodes in de gang op de eerste verdieping komen, daar heb ik een stopcontact en een tafeltje staan.

Dan plaats ik de Asus router die nu op zolder staat bedraad aan de achtergevel in de TV kast, zodat de camera's in het tuinhuis daar een goede draadloze verbinding mee kunnen maken. Dan kan die gelijk dienst doen als switch voor de TV, Odido TV en Playstation 4.

Is dat een plan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy5feiXdV3xrIEvF6YIH7vaHNuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFiHoKAoOhOgjo9PCD8iCvpx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ja je kan de zgn backhaul (waarmee de nodes met elkaar praten) draadloos of bedraad doen. Maar draadloos is natuurlijk iets minder stabiel en minder snel. Je kan gewoon een node lostrekken, dan zoekt ie zelf uit of ie de connectie kan herstellen via wifi. Ik zag dat toevallig een keer toen ik per ongeluk de stekker uit mijn switch trok, alle nodes waren nog steeds online maar draadloos geworden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hier nog mooi uitgelegd hoe dit werkt bij tplink. (en eigenlijk bij de meeste merken volgens mij.)

Voor de meeste mensen zal plaatje 2 bij V2 het meest voor de hand liggende zijn.

Je kunt zelfs een verre node alsnog bedraad doen, als er eentje dichtbij de hoofdnode staat die wel goed wifi bereik heeft. (Zie v4)

---------------

Pagina: 1