Siemens droger IQ700: 3 knipperende lampjes service menu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 23:02

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Net als veel te lezen is over de "SelfCleaning" drogers van Bosch en Siemens, hebben we last van afnemende mate van droge was. Wat onderzoek leert dat het af en toe schoonmaken van de condensater toch de oplossing kan zijn, samen met het draaien van het spel programma in het service menu (P03). Dat programma had ik ene keer gedraaid als testje.

Ik heb de service luik opengesneden, en eerst voorkant van condensator voorzichtig van stof ontdaan (viel me nog wel mee hoeveel er zal). Daarna met een blazer (zo'n elektrisch alternatief van compressed air can) doorgeblazen. En daarna nog met een handsproeier (die je op druk kan pompen) met een dun straaltje tussen de lamellen doorgespoten. De condensator ziet er een stuk schoner uit.

Echter, nu wilde ik het P03 spoelprogramma doorlopen om eventueel overtollig water weg te spoelen. Maar als ik nu het service menu open, gaan er 3 lampjes/lichtjes van knoppen knipperen en geen enkel menu item wil starten. Ik heb even een heel kort droogprogramma gedraaid en dat lijkt gewoon te werken. Maar het service menu dus niet meer. En ik was van plan met het officiële "care product" van Bosch/Siemens een reiniging te doen, maar daarvoor is ook de P03 nodig.
Vreemd genoeg kan ik niks vinden over die drie knipperend lampen als status code of iets dergelijks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WMV57EYPY-yh7OhOuR5d6pN57s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJgLN9w2AnkpciPWNiQbWUxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Update: ik ben er soort van uit. Ik meende dat het service menu geopend kon worden door 7x met de klok mee (Hygiëne) en dan 1x tegen de klok in met “Droogtegraad” ingedrukt houden. Er verschijnt dan inderdaad P01.
Maar bij nader onderzoek blijkt dat de laatste stap ook 1x met de klok mee is. Dan verschijnt ook P01 en dit keer zonder blokkades. Apart dat de laatste stap beide kanten op kan, maar goed, ik kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 17:56
Ik heb dezelfde machine, ik heb de zijkanten en bovenkanten eraf gehaald was geschokt hoeveel stof er zat overal. Was ff kloteklus, maar was het wel waard. Ik heb gewoon een vaatwastablet opgelost in een fles water en dat er een paar keer doorheen gespoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Wat ik zag op YouTube lijkt de panelen verwijderen op zich nog wel te doen. Al zou ik de droger dan eerst van de wasmachine moet halen en daar had ik niet zo’n zin in tenzij echt nodig. Maar ik begreep dat het verwarmingselement achter de condensator in een afgesloten ruimte zit. En die ruimte schoonmaken kan alleen door ook de trommel te verwijderen. En dat is toch wel een weer een stap meer geklus.
Dank voor de vaatwastabletten tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
@Ray-zor Ik heb de condensator ook niet bereikt, maar de hoeveelheid stof die ik weghaalde was echt bizar en daarna deed hij het weer als vanouds.

Als hij het weer goed doet zou ik het laten, maar als hij nog slecht droogt zou ik hier even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik 123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb een wat ouder model IQ700. Volgens mij stort hij in P:03 niet het water naar de condensor. Heeft iemand een tip?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX12F-Mnh596LjdM1mmvtVE_Oa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAGZf6lTMtCBrmYRuWHAi9lm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Rik 123 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:49:
Ik heb een wat ouder model IQ700. Volgens mij stort hij in P:03 niet het water naar de condensor. Heeft iemand een tip?[Afbeelding]
Ik heb even gekeken in de handleiding van het Care product en kijkend naar de plaatjes van de frontjes valt jouw droger denk ik in de "blauwe categorie". De instructies geven aan dat in dat geval je P.07 moeten hebben. Als je de QR code scant, kom je als het goed is bij een filmpje die geen enkele ruimte tot vergissing overlaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKNs_BeZYqduvbBLKG97YWugaG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBY7Vj0If1uZb3xw19iSrTut.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPaNPuPnObMwNRd0U0QowJezEso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaO2m1Sf27fGdwgSseitZvg6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:12
screamhouse schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:07:
@Ray-zor Ik heb de condensator ook niet bereikt, maar de hoeveelheid stof die ik weghaalde was echt bizar en daarna deed hij het weer als vanouds.

Als hij het weer goed doet zou ik het laten, maar als hij nog slecht droogt zou ik hier even naar kijken.
De vaatwastablet tip is echt goud. Vandaag ook gedaan, onze machine deed inmiddels 5 uur over een droogbeurt en dan kwam het er nog klam uit. Stond op het punt maar een nieuwe te kopen, maar dit viel nog te proberen.

Met heet water (flinke hoeveelheid) en vaatwastablet laten weken. Hierna met water stofzuiger eruit gezogen. Daar kwam al heel veel stoftroep uit, water was zwart. Via service menu 2x P03 condensreiniging gestart.

Hierna gaf de droger steeds een foutmelding dat de condensbak vol zat, ondanks dat hij leeggepompt was. Hierop de contactjes van de pomp schoongemaakt, maar dat gaf geen verbetering. Vervolgens meerdere emmers water erin gedaan en eruit gezogen met de waterstofzuiger en toen was hij flink schoner en bleef maar zooi uit komen.

Nu een droogbeurt gedaan, met twee uur klaar en was is goed droog. Dus vaatwastablet werkt heel goed, alleen goed machine paar keer uitspoelen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
@screamhouse ,@Ophidian Spoelen jullie het water met opgelost vaatwastablet dan door het gat onder de condensbak (zoals ook geïnstrueerd met het care product van siemens/bosch zelf)? Of in de grote opening waar het filter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik heb die bak eruit gehaald, vaatwastablet in een PET fles en dan in die grote opening gegoten.
Vergeet ook niet al het stof te verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 08:33
Deze video wil je bekijken, hij behandelt het echt reinigen van je machine. https://m.youtube.com/watch?v=K7TLldVklig

Alhoewel nieuwere modellen toegang bieden aan de voorkant, is dat m.i. echt onvoldoende.

Als laatste vergeet hij in deze video ah einde de belangrijkste stap. Er hoopt zich de meest slutch op ónder de koud/warm elementen, waar het condenswater richting de achterkant hoort te stromen. Dit gebeurt de eerste paar jaar (garantie) ook nog wel, maar daarna niet meer voldoende. Vandaar afnemende prestaties.

Als je ah eind de warmtepomp en elementen eruit tilt, krijg je daar toegang toe. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRnjVlAWn-i1_lMDmW6uL_WTlqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJxELh9WAYMv1q64Jju0Lbg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtgHf09WckaNzYDWe3nnMidNJvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXnzBcyvLKbQJ7TsDQjBQZtS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe dit 1x per 4/5 jaar en onze 2015 Bosch wp-droger werkt nog als een zonnetje in een gezin van 7. Elke keer dat ik het doe, voelt het wel als open-hart-chirurgie 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcrijnen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-01 14:33
Met veel herkenning heb ik deze post gelezen over de droger die na 5 uur nog steeds niet de was droog heeft. Wij staan ook op het punt een nieuwe te kopen en zien in de post nog een houvast om dit apparaat toch niet veel te vroeg af te danken. Hebben net 5x het p3 programma laten lopen en het reservoir met warm water en tablet gevuld.
Nu vroeg ik me af waarom jullie een pet fles en water stofzuiger hebben gebruikt? Kan je die pet fles ook leeggieten, laten weken en dan met een leeg reservoir het p3 programma draaien?

Groeten
Raymond

LR, MN Grey, black, 19" - besteld 29/10 - RN 23/11 - VIN 27/11 - SMS ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Dit P3 programma heeft vrijwel geen effect meer tegen het scenario van je omschrijving, hoeveel en hoe vaak je het ook uitvoert. Het apparaat is teveel intern vervuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcrijnen
Denk je dat het open schroeven zoals in de video, nog wel een optie kan zijn? Of is die vervuiling niet meer te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
rcrijnen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:06:
Met veel herkenning heb ik deze post gelezen over de droger die na 5 uur nog steeds niet de was droog heeft. Wij staan ook op het punt een nieuwe te kopen en zien in de post nog een houvast om dit apparaat toch niet veel te vroeg af te danken. Hebben net 5x het p3 programma laten lopen en het reservoir met warm water en tablet gevuld.
Nu vroeg ik me af waarom jullie een pet fles en water stofzuiger hebben gebruikt? Kan je die pet fles ook leeggieten, laten weken en dan met een leeg reservoir het p3 programma draaien?

Groeten
Raymond
Ik goot die fles erin en liet dan gewoon dat programma draaien. Heb nooit een waterstofzuiger gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
rcrijnen schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:15:
Denk je dat het open schroeven zoals in de video, nog wel een optie kan zijn? Of is die vervuiling niet meer te verwijderen?
Ja juist, dat is het enige werkbare medicijn. De eerste keer is het meest ingespannen, Mrwashywashy video gaat je van a tot y helpen, met mijn tips kom je tot z en heb je er weer jarenlang plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcrijnen
Gisteren de torx bitjes erbij gehaald en gaan schroeven. Na 4 uur bikkelen en graven door het stof hebben we weer een schone machine. Het viel me mee hoeveel in de koud/warm elementen zat. Er zat wel een flink matje stof aan de zijkant van een element, dat hebben we weggehaald. Daarna weer alles inelkaar gezet en de machine laten draaien. Werkte en werd warm. Vandaag meteen het beddengoed gewassen en gedroogd. Alles bijelkaar was het in 3,5 uur gewassen en gedroogd! Dat hebben we al meer dan een jaar niet meegemaakt.
Dus: even de tijd nemen om open te schroeven gaat je een nieuwe machine besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch apart dat die duurzame apparaten massaal op de storthoop verdwijnen na 5 jaar.

Er zullen maar zeer weinig mensen zijn die het aandurven om dat ding helemaal open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Omdenken: eindelijk een (duurzaam) witgoed product voor tweakers!

@WoutF, voer voor je gesprek met Bosch/Siemens op CES 🫠.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
denk dat het echt een design fout is van deze machine, van een vriend een andere Siemens/Bosch opengemaakt die ouder was dan de mijne en daar zat nauwelijks stof in. Dat was een IQ900

[ Voor 5% gewijzigd door screamhouse op 07-01-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Het heeft alles met gebruik te maken. Ze zijn allemaal praktisch identiek.

Ik opende toevallig vandaag deze machine bij m’n ouders, ook 9 jaar oud. Ze gebruiken hem gemiddeld 1x per week. Heeft dit probleem (nog) niet gehad, ook af te leiden aan de relatief lage hoeveelheid stof in de machine zelf.

Nu wel even uitgezogen, vanwege brandrisico van het stof op op/bij de electronica (m.n. de condensatororen).

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
Onze iQ700 begon vanavond een continue pieptoon te laten horen, verder stonden er geen foutmeldingen op het display.
Na de machine aan en uit gezet te hebben, gaat deze wel aan maar een programma starten weigert hij.
Morgen maar eens kijken of ik bij de condenser kan komen om te kijken of deze wellicht vervuild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmenvdk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-04 16:13
Met veel interesse gelezen. Wat ik me nog afvroeg: je moet de condenswaterbak vullen volgens de instructie van het care product (video gevonden), maar klopt mijn aanname dat dat alleen werkt als je geen afvoerslang gebruikt? Want bij een aangesloten slang zou het water toch meteen weg moeten lopen in de afvoer? Of werkt dat niet zo?

Waar gaat het water heen wat je in het gat onder de condenswaterbak gooit? Gaat dat dan richting de waterbak onderin de droger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
tijmenvdk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:44:
Met veel interesse gelezen. Wat ik me nog afvroeg: je moet de condenswaterbak vullen volgens de instructie van het care product (video gevonden), maar klopt mijn aanname dat dat alleen werkt als je geen afvoerslang gebruikt? Want bij een aangesloten slang zou het water toch meteen weg moeten lopen in de afvoer? Of werkt dat niet zo?

Waar gaat het water heen wat je in het gat onder de condenswaterbak gooit? Gaat dat dan richting de waterbak onderin de droger?
Volgens mij (zo deed ik het) moet je inderdaad de condenswaterbak even "ombouwen" alsof je geen afvoerslang gebruikt. En uit mijn hoofd betekent dat niet meer dan het zwarte dopje onderin het gaatje doen en het filtertje in de bak plaatsen. Na het spoelen kunnen het dopje en het filter dan weer terug in hun opberg-positie.
Pagina: 1