Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 09:57

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik heb 3 weken geleden mijn uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) met nog 1 jaar garantie opgestuurd naar Megekko vanwege het volgende probleem.

GPU werd onder load 104 graden op de hotspots. Vervolgens klappen alle schermen op zwart en beginnen de fans 100% te draaien. Met veel onderzoek uiteindelijk al het andere uitgesloten. Ik had ook foto's meegestuurd van HWInfo met daarop te zien dat de kaart te warm wordt en een heel verhaal wat ik wel niet allemaal gedaan heb om zeker te weten dat het de GPU is.

Megekko heeft eerst deze kaart zelf getest en vervolgens opgestuurd naar GigaByte. Deze heeft daar 2 weken gelegen en vandaag toen ik een bericht stuurde met: "Is er al informatie over de kaart" kreeg ik een mail terug:

"Naar aanleiding van jouw retouraanvraag Rxxxxxxxxx sturen wij je dit bericht.

Je product is uitvoerig getest op de door jouw opgegeven klacht.
Het defect of probleem is echter niet geconstateerd, jouw product functioneert naar behoren en voldoet aan de opgegeven specificaties.

Je retour Rxxxxxxxxx is naar je terug gestuurd.
Je kunt het pakket volgen via track en trace code: 3Sxxxxxxxxx .

Het is niet zinvol om bij ons te informeren naar de status van je zending, wij beschikken niet over meer informatie dan de informatie die je bij de track & trace informatie kunt terugvinden.

Met vriendelijke groet,
Megekko Retourafdeling "

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu. Ik heb straks weer een kapotte videokaart waar ik niks mee kan (weer opsturen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:36
waseland schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:40:
Hi Tweakers,

Ik heb 3 weken geleden mijn uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) met nog 1 jaar garantie opgestuurd naar Megekko vanwege het volgende probleem.

GPU werd onder load 104 graden op de hotspots. Vervolgens klappen alle schermen op zwart en beginnen de fans 100% te draaien. Met veel onderzoek uiteindelijk al het andere uitgesloten. Ik had ook foto's meegestuurd van HWInfo met daarop te zien dat de kaart te warm wordt en een heel verhaal wat ik wel niet allemaal gedaan heb om zeker te weten dat het de GPU is.

Megekko heeft eerst deze kaart zelf getest en vervolgens opgestuurd naar GigaByte. Deze heeft daar 2 weken gelegen en vandaag toen ik een bericht stuurde met: "Is er al informatie over de kaart" kreeg ik een mail terug:

"Naar aanleiding van jouw retouraanvraag Rxxxxxxxxx sturen wij je dit bericht.

Je product is uitvoerig getest op de door jouw opgegeven klacht.
Het defect of probleem is echter niet geconstateerd, jouw product functioneert naar behoren en voldoet aan de opgegeven specificaties.

Je retour Rxxxxxxxxx is naar je terug gestuurd.
Je kunt het pakket volgen via track en trace code: 3Sxxxxxxxxx .

Het is niet zinvol om bij ons te informeren naar de status van je zending, wij beschikken niet over meer informatie dan de informatie die je bij de track & trace informatie kunt terugvinden.

Met vriendelijke groet,
Megekko Retourafdeling "

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu. Ik heb straks weer een kapotte videokaart waar ik niks mee kan (weer opsturen?).
Wellicht is je eigen onderzoek niet goed genoeg geweest? Als de kaart terug geweest is naar de ''fabrikant'' mag je toch aannemen dat deze goed getest is voor hij wordt teruggestuurd. Misschien eerst even het rapportje wat er waarschijnlijk bijzit afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Je zegt dat je van alles hebt uitgesloten. Heb je de kaart ook in een andere computer uitgeprobeerd? dat lijkt me de ultieme test.
Brakke voeding wellicht..

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-11-2024 10:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Ik heb de GPU in 2 kasten getest. Beide hetzelfde probleem gehad. Vervolgens nu mijn eigen PC ook 2.5 week gebruikt met een andere GPU (ook geen problemen gehad). PSU vervangen. Ram vervangen etc.

Ik heb meerdere keren een benchmark gedraaid met HWInfo op het 2e scherm. Dan kon ik precies zien dat hij bij 104.3 graden eruit klapte nadat hij een kwartiertje opliep.

Ik denk dat ik vrij zeker kan zeggen dat het die GPU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

waseland schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:54:
Ik heb de GPU in 2 kasten getest.
in 2 kasten, dus 2 verschillende moederborden? Dat lijkt me dan een prima test inderdaad.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Yes, 2 volledig losse PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
waseland schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:54:
Ik heb de GPU in 2 kasten getest. Beide hetzelfde probleem gehad. Vervolgens nu mijn eigen PC ook 2.5 week gebruikt met een andere GPU (ook geen problemen gehad). PSU vervangen. Ram vervangen etc.

Ik heb meerdere keren een benchmark gedraaid met HWInfo op het 2e scherm. Dan kon ik precies zien dat hij bij 104.3 graden eruit klapte nadat hij een kwartiertje opliep.

Ik denk dat ik vrij zeker kan zeggen dat het die GPU is.
je hebt dit ook aangegeven bij megekko dat die 104 graden worden,ik neem aan dat je de hotspot bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 12:46
Koop een thermal grizzly kryosheet en verwijder de koeler voorzichtig (paar schroefjes).

Probeer de pads op het geheugen zo netjes mogelijk te houden en verwijder alle gpu koelpasta van zowel de koeler als de gpu.
Plaats voorzichtig de sheet (eventueel op maat knippen met een goede schaar, hij moet mooi op maat van de gpu). De sheet mag niet verschuiven.

Koeler er weer op klaar, je hebt minimaal dezelfde temps als nieuw en wordt nooit meer slechter.

Werkte perfect op mijn xtx

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 08-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
AFAIK is een normaal verschil tussen de gpu core en de hotspot maximaal 15 graden. Dus wat ik mis is hoe warm de gpu zelf wordt. En eigenlijk ook of je een verticale mount hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
freaky35 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:10:
[...]

je hebt dit ook aangegeven bij megekko dat die 104 graden worden,ik neem aan dat je de hotspot bedoeld?
Zeker, uitgebreide beschrijving met al mijn stappen met screenshots en al.
sdk1985 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:59:
AFAIK is een normaal verschil tussen de gpu core en de hotspot maximaal 15 graden. Dus wat ik mis is hoe warm de gpu zelf wordt. En eigenlijk ook of je een verticale mount hebt.
Ik gebruik geen verticale mount en de GPU temps zitten rond de 78-80.

In 8 van de 10 gevallen werden de hotspots ook niet warm genoeg om de crash te veroorzaken. Alleen bij games als Hunt: Showdown en Cyberpunk kreeg ik dit voor elkaar. Bij andere games kwam hij net niet boven de 104 graden op de hotspots.

Btw het underclocken van mijn GPU op 80 power drawage, waarnaar hij "maar" 300 watt trok i.p.v 360 watt zie ik dit probleem ook niet. De hotspots worden dan 98 graden en ik krijg geen crashes.(Dit was ook bekend bij Megekko). Nu is mijn kaart nog in de garantie dus ik wil hem liever niet zelf openmaken. Vandaar dat ik hem ook opgestuurd had. Ik ben namelijk van mening dat een GPU moet werken zoals hij hoort te werken binnen de garantie. Megekko blijkbaar ook want die hebben hem naar Gigabyte gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zou opnieuw contact opnemen met Megekko en er op wijzen dat ze zelf de kaart getest hebben en het dus niet zo kan zijn dat de kaart nu ineens niet defect is bevonden en je van hun graag een oplossing ziet.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-05 15:11
Wellicht opnieuw koelpasta erop en een undervolt toepassen?
Lijkt me simpel op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Had je wel de goede driver? Ik had laatst dat m'n nvidia videokaart in m'n edit pc ineens niet meer vooruit te branden was en zwarte schermen gaf (temperatuur niet gecheckt).
Ik was al bang dat hij terug moest (zit nog binnen garantie). Maar ik bleek een verkeerde "tak" van driver te hebben (automatisch erop gekomen 🤷). "Game" vs "studio".
Ik de studio driver erop gezet, en voila probleem was weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voordat je (zoals hierboven voorgesteld) de kaart gaat openschroeven en met pasta en kryosheets aan de slag gaat zou ik toch even het garantietraject doorlopen en afronden.

Zodra je de kaart opent wordt het een lastig welles-nietes spelletje wanneer er werkelijk iets aan de hand blijkt te zijn en wordt het al snel (alsnog) op zelfveroorzaakt defect gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
De temperatuur is in dit geval niet perse een probleem. In de tijd dat we nog ETH konden minen gebruikte ik m'n Gigabyte 3080 Gaming OC hiervoor en kwam erachter dat de hotspottemp de max van 110c bereikte. Als ik het goed herinner ging de kaart op dat moment ook langzamer draaien zodat de temp er niet overheen ging.

Uiteindelijk heb ik de thermalpads vervangen voor beter functionerende pads waardoor de temp daalde naar ongeveer 92c maar 104c is dus niet perse een probleem voor deze serie.

Test de kaart uit voor een periode en mocht je nog steeds hetzelfde probleem hebben dan kun je altijd nog de pads vervangen. Ik denk echter niet dat dit een indicatie van een probleem is en je hebt kans dat je dan geen garantie meer krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Nopheros op 08-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• waseland

waseland

War... war never changes

Topicstarter
Ik weet niet wat ze gedaan hebben. Maar de kaart runt een goede 20 graden koeler dan hij deed voordat ik hem wegstuurde. Wellicht dat een bios reset het gefixed heeft. Maar ik heb net 1 uur een stress test gedraaid en hij komt niet boven de 86 graden op de hotspots nu. Hopelijk blijft dit zo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 11:47
Misschien hebben ze nieuwe pasta op de verbindingsstukjes gedaan of een firmware update?? Fijn dat hij nu veel koeler is.

[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 11-11-2024 13:13 ]

Pagina: 1