TLDR
- Belgische installatie met 300mA hoofddifferentieel met daarachter een beperkt aantal circuits (CV, PV, strijkijzer, printer, koelkast), rest van circuits achter 30mA differentiëlen.
- 300mA hoofddifferentieel springt er willekeurig uit, vooral 's nachts. 30mA's blijven intact.
- Kan nadien gewoon terug opgezet worden. Springt soms na 10 minuten, soms na 30, soms gaat het dagen goed.
- Laatste wijzigingen aan installatie betreffen allen aanpassingen aan circuits achter 30mA
- Al gemeggerd en een fout opgespoord, maar na verhelpen fout blijft probleem bestaan.
- Ook differentieelschakelaar werd reeds vervangen.
- Hoe isoleer ik probleemcircuit best? Wat zijn mogelijke oorzaken?
(Zeer) uitgebreide uitleg
Hallo,Sinds een drietal weken heb ik last van de hoofddifferentieel van 300 mA die geregeld maar zeer onregelmatig, vooral ’s nachts, springt. Ik woon in België, dus de Belgische regels zijn van toepassing.
Soms springt de differentieel meerdere keren per nacht, een paar enkele keren ook tijdens de dag en soms gaat het gewoon dagen goed. Ik kan de differentieel ook steeds opnieuw inschakelen. Het testen van de circuits door deze achtereenvolgens in te schakelen, zorgt nooit voor het afspringen van de differentieel. Het probleem is er dus even en dan weer niet. Het springen lijkt ook geen verband te hebben met neerslag of temperatuur.
Hoe kan ik het probleem achterhalen? Hieronder alvast meer info over de installatie en reeds ondernomen stappen.
De installatie zelf
- De installatie is 3x230V - 25A.
- De installatie is verdeeld over drie verdeelkasten + een kleine kast voor de PV-installatie (PV geïnstalleerd in 2023).
- driepolige schakelaars voor de twee andere verdeelkasten
- een 30mA differentieel met daarachter de verlichting en stopcontacten van een badkamer.
- de 300mA hoofdifferentieel
- PV-installatie
- CV-ketel + condensatiepomp
- Kleine koelkast
- Stopcontacten en lichten in de kelder en de hal
- Stopcontacten in een kamer waarop een printer en een strijkijzer zitten.
Ook van belang:
- Behalve de PV-installatie geen elementen buiten.
- Bij mijn weten geen vochtproblemen rond elektrische componenten.
- Bij mijn weten ook geen last van knaagdieren (na een verdwaalde muis een tweetal jaren geleden alle mogelijke openingen afgestopt met staaldraad)
Recente wijzigingen
Het afgelopen jaar werden in het kader van een (nog lopende) renovatie elektriciteitswerken uitgevoerd en werd een deel van de installatie vernieuwd.Kort voor de problemen opdoken werden drie wijzigingen uitgevoerd die allen op kast 2 zitten:
- toevoegen van een kabel tussen twee schakelaars in de hal om wisselschakeling mogelijk te maken
- Vervangen van twee dimmers door een standaard schakelaar
- installatie van LED-rails. Deze heb ik zelf geïnstalleerd, maar dat was toch lastiger dan gedacht. Onze vorige rails (geen LED) hadden aansluiting in het midden en de nieuwe hadden aansluiting op een uiteinde. Ik moest dus draden trekken (weggestopt tussen rail en plafond) van het midden tot het uiteinde van de rail. Ik merkte gisteren ook dat ik op één van de rails de fase en neutraal had gewisseld, maar dat lijkt me geen invloed te kunnen hebben op mijn probleem.
Reeds uitgevoerde probleemoplossing
- Hoofddifferentieel werd vervangen maar na enkele dagen zonder problemen, begon de differentieel toch opnieuw te springen.
- Installatie werd uitgemeten en er bleek idd een fout op een circuit in kast 2. Er werd gefocust op apparaten in stopcontacten (zonder succes). Nadien bleek dat op betreffende circuit ook de wisselschakelaars zaten (nieuwe kabel) en dat bij het koppelen van de twee schakelaars een draad geklemd was geraakt en de isolatie was beschadigd. Erachter gekomen doordat de schakelaar, die na installatie kabel goed functioneerde, plots de 30mA differentieel in kast 2 deed springen. Draad gerepareerd, maar opnieuw hoofddifferentieel die springt na een paar dagen zonder problemen.
- kasten 2 en 3 afgekoppeld (driepolige schakelaars in kast 1 + differentiëlen 30mA in de kasten zelf) - het probleem doet zich nog voor
- PV-installatie afgeschakeld - probleem doet zich nog voor
- Bij meest recente serie van uitval (met tussenpose van 30min) - alle circuits achter de 300mA afgeschakeld, behalve de verwarmingsketel en de koelkast. Toen bleef de differentieel op. Ik steek de laatste dagen ook steeds een circuit bij om de 1 à 2 dagen. Maar aangezien het voorheen soms ganse dagen goed ging met alles op, ben ik eigenlijk niet zeker of ik op die manier het probleem kan vinden. Momenteel staat nog de printer/strijkijzer en een paar stopcontacten en lichten in de kelder uit.
Wat ik er (als leek maar wat ingelezen) van denk / heb geleerd
- Dat het uitvallen vooral ’s nachts gebeurd kan komen doordat de netspanning hoger is, waardoor een eventueel lek wordt uitvergroot.
- indien ik met een neutraal-grond fout zit, kan ik afschakelen wat ik wil, maar de 300mA zal misschien toch springen, ook als het probleem zich bevindt op een circuit dat achter een 30mA zit die niet springt.
- de 300mA die springt is toch geen klein lek
- als het probleem bij een toestel zit, dan moet het toestel quasi zeker achter de 300mA zitten anders zouden de 30mA differentiëlen meespringen
- mogelijks is er bij installatie van de kabel of het installeren van de LED-rails een draad beschadigd geraakt waardoor mijn “basisniveau” aan verliesstroom gevoelig omhoog is gegaan. Maar ik snap eerlijk gezegd niet goed hoe, mocht er continu verliesstroom zijn die bijdraagt aan het springen van de hoofddifferentieel, waarom er dan geen 30mA springt in kast 2.
Volgende mogelijke stappen
- De schakelaars met recente aanpassingen nog eens checken om te zien of er niet ergens nog een draad beschadigd werd.
- Idem voor de draden van de LED rails.
- Indien de differentieel opnieuw meermaals met korte intervallen uitvalt, de CV ketel op een stopcontact achter een 30mA zetten om te zien of deze de 30mA onmiddellijk doet springen.
- Installatie nog eens uitmeten, maar het lijkt echt wel een probleem dat er maar is als het er is en even snel weer lijkt te verdwijnen… de electricien zegt zelf dat het weinig zin heeft om te komen aan zijn tarief indien ik niet eerst het circuit kan isoleren waarop het probleem zit.
- De kast herverdelen en zorgen dat alles behalve PV-installatie achter een 30mA zit om zo het probleemcircuit te proberen identificeren…
[ Voor 5% gewijzigd door Aardleekricien op 08-11-2024 09:16 . Reden: Toch maar een TLDR toegevoegd gezien de omvang van de post ]